Veertienjarig meisje uit Spankeren zwaargewond na val paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:35

Huertecilla schreef:
joyce B schreef:
jullie moeten opmerkingen niet zo uit hun verband trekken of erger maken dan ze bedoeld zijn...
Het is algemeen bekend dat het veiliger is om samen met anderen te rijden of iemand mee lopend of op de fiets. Je kunt daar wel tegenin gaan of zeggen dat dat onzin is, maar dat zijn niet zulke slimme opmerkingen.

Het is algemeen bekend dat als je er niet op klimt je er ook niet af kan vallen. Je kunt daar wel tegenin gaan of zeggen dat dat onzin is, maar dat zijn niet zulke slimme opmerkingen.

Poep gebeurt, ook met cap op en bp met klapzak aan (wat niets doet tegen een bekkenbreuk) samen met anderen rijdend of met iemand mee lopend of op de fiets.

Wil je niet vallen? Stap er dan niet op :)*

Genéuzel.

Fijn dat ze gevonden is en beterschap.

volgens mij mis je de clue van waar het hier om ging.
Het ging niet over het er af vallen, het ging om aan- of afwezigheid van "hulp" als er wat (ernstigs)gebeurd.

Nog even over de leeftijd, het maakt niet uit hoe oud je bent voor dat er altijd wat kan gebeuren met paarden. Alleen als je 24 bent heb je natuurlijk geen toestemming meer nodig van je ouders om iets te doen, maar wordt je geacht zelf te kunnen oordelen of iets kan of niet. Met paarden omgaan blijft een risico inhouden. Het zijn grote sterke dieren met vluchtinstinct en of je er op zit of naast loopt of bij in de wei loopt/staat of zelfs maar aan de andere kant van een halve deur... En ongeluk zit in een klein hoekje, hebben we nu al een aantal keren van heel dichtbij meegemaakt...

Heel veel beterschap voor de amazone

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:05

We hebben een naaste gesproken, ze was samen met een ander paard buitenrit aan het maken (het pad is trouwens heel begaanbaar komen ook veel wandelaars en mensen die de hond uit laten) het andere paard schrok en daar reageerde haar paard ook op. Aan weerszijden zijn droge sloten,en ze zijn net verkeerd beland. Paard kwam bovenop haar terecht en ze heeft ook trappen gehad omdat het paard overeind wilde komen. Meer weet ik niet, ook niet waar dat andere meisje was gebleven. Hoop morgen meer te weten over hoe ze eraan toe is!

zodiacje

Re: Veertienjarig meisje uit Spankeren zwaargewond na val paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:10

klinkt heftig zeg robincera!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:13

oei dat heb ik zelf als 12jarige eens meegemaakt, in de sloot belandt onder verzorgpony, heb nu nog een litteken in mn spierweefsel van waar de pony zich heeft afgezet om zelf weer uit de sloot te komen. Heel naar is dat om mee te maken! Bij mij was de eigenaresse erbij, dus ik werd meteen geholpen. Vervelend dat het bij deze amazone zo lang heeft geduurd blijkbaar, althans ik ga er vanuit dat het al even geleden was dat ze gevallen was. Gelukkig maar dat ze is gevonden, ben ook erg benieuwd waar de andere ruiter + loslopend paard waren gebleven.
Hopelijk herstelt deze mevrouw weer voorspoedig!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:48

joyce B schreef:
volgens mij mis je de clue van waar het hier om ging.

Als je er niet af wil vallen, moet je er niet op stappen.
De rest is een glijdende schaal van risico tot met integraalhelm & bp met klapzak alleen waar een ambulance klaar staat en dan nóg kan je pech hebben.
Het is allemaal irrelevant geneuzel over wat een ánder wel/niet zou moeten doen.
Dát is de clou :)*

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:21

Ik zal even meer info geven, de amazone is een stalgenoot van mij.
Ze is dus absoluut geen 14 maar 24(of 26). Ze was idd aan het buitenrijden met iemand anders van stal, en dat het paard geschrokken was klopt. Paard is zegmaar in de 'sloot' gesprongen, waarbij de amazone onderop lag, en die flinke klappen heeft gekregen toen het paard er zelfstandig is uitgekomen.Het paard is dan ook teruggerend naar stal, waar deze halverwege werd opgevangen door de staleigenaar. Tevens is ze ook niet gevonden door een motorrijder, de meid die erbij was met de buitenrit heeft zelf hulpdiensten en de staleigenaar ingeschakeld.

De amazone heeft haar bekken op 3 plaatsen gebroken, een hersenschudding en heeft een inwendige bloeding gehad. Weet niet hoe het momenteel met haar gaat, aangezien ik nog geen nieuwe informatie heb gekregen sinds maandagmiddag...

Paard mankeert trouwens niets, voor zover we het weten.

theponylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:02

Arm kind het ligt er gewoon aan hoe je valt je kunt dan wel een cap ophebben maardan nog kun je raar vallen

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:48

Clauwtje schreef:
Ze is dus absoluut geen 14 maar 24(of 26). Ze was idd aan het buitenrijden met iemand anders van stal, en dat het paard geschrokken was klopt. Paard is zegmaar in de 'sloot' gesprongen, waarbij de amazone onderop lag, en die flinke klappen heeft gekregen toen het paard er zelfstandig is uitgekomen.Het paard is dan ook teruggerend naar stal, waar deze halverwege werd opgevangen door de staleigenaar. Tevens is ze ook niet gevonden door een motorrijder, de meid die erbij was met de buitenrit heeft zelf hulpdiensten en de staleigenaar ingeschakeld.

De amazone heeft haar bekken op 3 plaatsen gebroken, een hersenschudding en heeft een inwendige bloeding gehad. Weet niet hoe het momenteel met haar gaat, aangezien ik nog geen nieuwe informatie heb gekregen sinds maandagmiddag...

Heftig hoor. Mocht je haar spreken, wens haar sterkte. En een update is natuurlijk altijd welkom. Toppie dat de mederuiter alles ingeschakeld heeft.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 13:04

Berichtgeving is inderdaad ook niet meer wat het geweest, heb het hier laatst ook meegemaakt...

Wens ze maar sterkte en dat ze zo snel mogelijk ervan opknapt... al weet ik niet hoe dit verloop met breuken in het bekken.

Cinderella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:22

Bah, wat naar! Bedankt voor de 'update', Clauwtje. Hopelijk komt de amazone er weer snel en goed bovenop! Sterkte en beterschap dus voor de amazone! :(:)

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:38

Ze wordt morgen geopereerd. Berichtgeving is niet de fout van bokt, op alle sites stond het zo (14 ipv 24)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:49

Ze bedoelde denk ik ook de journalistiek in het algemeen. Een bericht wordt vrij gegeven door een of ander bureau waar een journalist het heen gestuurd heeft. Vervolgens neemt iedereen hetzelfde bericht over. Dus als er fouten in staan, wordt het niet vanzelf rechtgetrokken.

Met name leeftijden gaan toch wel vaak mis, dat vind ik wel heel apart, hoe moeilijk is het om aan de hulpverlening leeftijd te vragen en op te schrijven?

femkesanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 19:03

Ik wens haar heel veel beterschap, bij ons is ook iemand vorige week ten val gekomen en heeft haar voet verbrijzelt toen het paard op wilde staan ( op haar voet)

Ik doe niet mee met de discussies maar vind het fijn om te horen dat er hulp is geboden zo snel mogelijk.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 21:36

Lusitana schreef:
Ze bedoelde denk ik ook de journalistiek in het algemeen. Een bericht wordt vrij gegeven door een of ander bureau waar een journalist het heen gestuurd heeft. Vervolgens neemt iedereen hetzelfde bericht over. Dus als er fouten in staan, wordt het niet vanzelf rechtgetrokken.

Met name leeftijden gaan toch wel vaak mis, dat vind ik wel heel apart, hoe moeilijk is het om aan de hulpverlening leeftijd te vragen en op te schrijven?

Ik bedoelde inderdaad de journalistiek :j
Aangezien ik dit bericht inderdaad ook van een website heb overgenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:07

wat afschuwelijk.
ben ook eens zo gevallen in de greppel met een afzettend paard bovenop me.
alleen het gevoel al is doodeng, nog maar te zwijgen over verwondingen.

ik hoop dat ze snel opknapt.
beterschap en sterkte voor haar.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:30

Clauwtje schreef:

Gelukkig dat ze dus niet alleen was en haar mederuiter hulp in kon schakelen. Zo´n ongeluk op zich is al ellendig genoeg. Wel jammer dat de berichtgeving naar buiten dan niet klopt. Maar goed, zo´n situatie is al hectisch genoeg, dus als ze dan aan de verkeerde vragen wat er gebeurd is... Dan krijgt zo´n verhaal al snel een andere draai.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 23:13

suus_pepper schreef:
Wat naar voor dat meisje! Ik hoop dat ze goed opknapt. Applausje voor de motorrijder!

Van dat hele bericht klopt maar weinig.
Ze is geen 14 maar 24, en ze was samen met mijn bijrijdster, dus samen te paard en haar paard was wat druk en kwam op de rand van die greppel en steigerde toen en zo zijn ze beiden achterover geklapt.
Paard heeft bovenop haar gelegen en leek even erop dat het ging opgeven maar toen heeft haar paard met alle kracht die ze had geprobeerd op te staan, dat is gelukt maar ten koste van het slachtoffer want die kreeg daardoor enorm veel klappen van de benen van haar paard.
Mijn bijrijdster kon niets doen en heeft meteen de staleigenaren gebeld die snel kwamen (het was niet ver van stal af).
Het is zo'n weggetje tussen weilanden door waar doorgaans geen verkeer rijd, hooguit een een trachtor maar niet een weg voor auto's etc.
De sta leigenaar heeft haar paard die eenmaal uit de sloot was kunnen pakken en is ermee naar stal gegaan.
Ze had trouwens wel een cap op voor de zeurkousen onder ons!
Ze is altijd erg voorzichtig en dat weet ik omdat ik veel samen met haar trainings ritten voor de endurance gereden heb toen ik daar nog op stal stond.
De trauma heli kon haar niet mee nemen omdat ze dan met haar over slootjes moesten wat niet kon, ze was er namelijk zeer ernstig aan toe.
Ze is dus met de ambulance afgevoerd naar ziekenhuis Rijnstate in Arnhem.
Daar meteen op de ic en aan de hart bewaking.
Ze had een buik bloeding die gelukkig gestopt is maar daarnaast een zware hersenschudding en beide bekken gebroken en veel wonden van het paard.
Ze is even terug geweest op medium care maar daar ging het weer niet goed en is ze terug naar ic gebracht aan de hartbewaking.
Inmiddels is ze over gebracht naar Nijmegen waar ze gister haar hebben geopereerd aan haar beide bekken.
De operatie heeft 5 uur geduurd ruim maar is goed verlopen.
Ze heeft nog een lange weg te gaan, eerst moet ze nog een hele tijd plat blijven liggen daarna zitten en dan weer leren lopen.
Ze moet rekenen op een jaar om te herstellen.
Haar paard heeft een enorme pijnlijke schoft, wat daar precies mee is weet ik nog niet.
Mijn bijrijdster houd me zoveel mogelijk op de hoogte als zij weer nieuws heeft.
Zodra het kan ga ik haar samen met mijn bijrijdster bezoeken maar eerst moet ze aansterken.
Ze was net een beetje aan de beterende hand na een paar jaren van niet echt fijne zaken en ziekte.
Tijdens die rit heeft ze nog gezegd dat ze blij was dat alles weer een beetje beter ging en ze nu ook een fijne baan had.
Tja, en toen gebeurde dat waar iedere ruiter zo bang voor is.

Laten we met zijn allen duimen dat ze er weer helemaal bovenop komt want dit heeft die lieve meid niet verdient!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 23:23

Oh getver het lijkt mij vreselijk om dat mee te maken, heb wel eens een meisje op tv gezien die telkens die hoeven in haar gezicht kreeg paard lag op haar en zij tussen de benen met haar hoofd echt tot bloedens toe en de paniek bij dat meisje.
brrrrrrrrrrrrrrrrrr

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 23:29

Dat was dus hier ook, ze zat onder het bloed en is twee keer over het bewustzijn verloren en werden haar lippen wit.
Ik heb nu veel contact met mijn bijrijdster want zij was dus samen met haar en ze heeft zich zo machteloos gevoeld toen het slachtoffer om hulp schreeuwde(uit privacy redenen noem ik haar naam niet).
Vaak word degeen die zoiets voor het oog ziet gebeuren vergeten maar reken maar dat dit een traumatische ervaring is en zij vind het fijn om er over te kunnen praten, ook voor haar is dit vreselijk geweest als je dar staat met je eigen paard aan de teugels vast en je kunt niets doen!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 23:39

Ja zoiets is echt heel eng en ik zag het op tv maar ben het ongeluk wat ik zag op de haagsche paardendagen met twee trekpaarden ook niet vergeten

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:26

Laatste update van haar zelf en het gaat wonderbaarlijk voorspoedig gelukkig!!

Nou. De scan was goed! Vandaag al stukje geschuifeld achter mijn looprek, ik lijk wel tachtig.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:32

@Onassa: bedankt voor je update, was net aan het bijlezen en wat een geweldig laatste nieuws van haar zelf _/-\o_ *\o/* . Goddank, zal zeker een lange weg zijn naar herstel :(:) :(:) . Heel veel sterkte ook voor je bijrijdster, is vreselijk om van zoiets getuige te zijn en zo machteloos te moeten zien toekijken :(:) .

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:48

Ja, het is niet niks maar ben zoooo blij met dit bericht van haar!
Ik ga haar snel samen met mijn bijrijdster opzoeken!
Als we allemaal hard duimen blijft het misschien voorspoedig gaan haar herstel!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 07:28

nou ik duim mee voor een voorspoedig herstel!

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 07:33

Hier duim ik ook mee!