Evaluatie Bitloos rijden van KNHS dressuurproeven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:22

Kan iemand de 2e foto vervangen door een soortgelijke maar dan met bit?? Ik ben wel heel nieuwsgierig..!

germie schreef:
Ziet dit er nu anders uit?
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

daNiielle_

Re: Evaluatie Bitloos rijden van KNHS dressuurproeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:24

Zoiets?

Afbeelding
Afbeelding

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:29

Afbeelding
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:36

e_horse schreef:
Kan iemand de 2e foto vervangen door een soortgelijke maar dan met bit?? Ik ben wel heel nieuwsgierig..!

germie schreef:
Ziet dit er nu anders uit?

Afbeelding

helaas in spiegelbeeld, maar zelfde paard, maar dan met bit.

Afbeelding

nog eentje met bit:
Afbeelding

Afbeelding

Als iemand eens een fotosessie wil plannen, dan hou ik me aanbevolen, paard kan gewoon in 1 sessie switchen tussen bitloos en met bit.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:42

Dubbelpost verwijderd
Laatst bijgewerkt door Sees op 05-07-11 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:42

Lielle schreef:
toevallig weet ik dat snoekiej sgw rijdt, en daarvoor rijd je dus ook het hele land door. Onder het uur rijden is er voor mij geen enkele sgw wedstrijd, dus dat probleem snap ik echt niet. Als je het graag wil, inladen en gaan.

Dat Snoekie dat doet wil nog niet zeggen dat dat normaal is en het feit dat ik (en velen met mij) dit niet wil als abnormaal bestempeld kan worden ;).

Je moet het ook in verhouding zien, zou ik met bit starten dan kon het wél. Als men de 'discriminatie' van het probleem afhaalt en dus iedereen gewoon door elkaar laat starten, is het probleem opgelost en zou ik ieder weekend onder het uur rijden kunnen starten. Wie weet zijn er wel minder SGW wedstrijden, je moet niet appels met peren vergelijken ;).

Ik heb tot nu nog geen één goed argument gehoord waarom bitloos rijden niet gewoon toegestaan zou kunnen worden tussen de 'normale' combi's.

Quoten is overduidelijk niet mijn sterkste kant :D

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:48

Daarbij is SGW een wedstrijd met 3 onderdelen.
Een bitloze wedstrijd is even 2 dressuur proeven rijden......

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:51

Enige verschil is dat het paard z'n mond open doet met bit...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:51

e_horse schreef:

nee, wapperonderlip heeft :D

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:55

germie schreef:
e_horse schreef:

nee, wapperonderlip heeft :D

Aha, dan doet hij dat bitloos waarschijnlijk ook.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:59

Sees schreef:
Ik heb tot nu nog geen één goed argument gehoord waarom bitloos rijden niet gewoon toegestaan zou kunnen worden tussen de 'normale' combi's.

Ik denk dat dat probleem er ook helemaal niet is.

Je kan alleen concluderen dat de huidige opzet een wassen neus is en dat het veel beter kan. Pas na een jaar gecombineerd/gemengd starten zou je iets kunnen zeggen... Aan de andere kant: je houdt zo de ruiters die bitloos rijden een soort van tevreden want "je doet er wat mee" als KNHS zijnde en het kost je werkelijk geen enkele moeite (85 starts lijkt me gerommel in de marge op het totaal aantal starts in een jaar, maar je kan er wel mooi de sier mee maken).

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:00

De ene argument die het tegenhoud dat bitloos niet mag starten tussen de 'normale' ruiters is heel simpel. "wat de boer niet kent vreet ie niet" De KNHS en heel veel ruiters vinden het allemaal maar chinees dat bitloos rijden, het is heel vreemd en in hun ogen heel nieuw. Dat het al eeuwen oud is, en er absoluut niks nieuws onder de zon lijken heel veel mensen niet te snappen.

Daarnaast heeft bitloos ook een imago probleem, het lijkt te zweverig en word (wat ik hier op bokt zie) teveel en soms op een te agressief manier aangeboden als de enige manier die wel aanvaardbaar is om op je paard te rijden. Neem daarbij dat heel veel beeld matriaal dat je vind niet de gewenste aanleuning laat zien, maar meer een zoutzak van een ruiter op een paard dat verspreid ligt over heel de bak en we hebben hele mooie anti reclame voor bitloos. Foto's als die van germie zie je wel steeds vaker en laat zien dat bitloos geen verschil hoeft te maken voor een paard, maar voor sommige paarden en ruiters echt een redding kan zijn om wel te kunnen starten.

Bitloos heeft gewoon een imago boost nodig, kunnen we met bokt niet een paar hele bekende ruiters vragen eens bitloos te gaan rijden? om zo de KNHS te laten zien dat zelfs die paarden prima een hoge proof kunnen rijden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:02

Ik ga toch ook met het verhaal van de sgw mee, ik heb ook honderden kms gereden voor de sgw's
En ja ik rijd ook vele kms voor reguliere wedstrijden, daar ik alleen op zondag kan starten ivm mijn werk.
Ook moet ik vaak zondag werken, dus moet ik om toch met regelmaat op wedstrijd te kunnen, vaak een eindje weg.
Vind ik helemaal niet erg, je moet er toch wat voor over hebben?

Dus wil je perse bitloos starten, moet je ook accepteren dat je verder weg moet rijden.

Ben het er overigens wel mee eens dat bitloos (behalve hackamore) gewoon in de reguliere rubrieken zouden moeten kunnen starten.
Ik zie doorgaans weinig verschil.

Daarentegen kun je (medische zaken uitgesloten) met een goede stille hand immers ook gewoon met bit starten. dus ik zie het probleem niet zo.
gemiddeld 2 starts per wedstrijd is zwaar onder de maat, en ik snap dat de knhs dit ook gewoon te weinig vind.
Wil je als bitloze ruiter een statement maken, ga dan ook die wedstrijden af, zodat knhs ziet dat de wedstrijden afgeladen vol komen te zitten, dan heb je recht van spreken op meer wedstrijden.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:11

Precies... als je een statement wil maken moet het daar beginnen, lijkt me. Als er nu alleen maar weer argumenten verzonnen worden waarom het allemaal niet kan houdt het nooit op. SGW, menwedstrijden, endurance... daar komt allemaal veel meer bij kijken dan een bitloze wedstrijd starten en dat doen mensen ook gewoon. Waar een wil is is een weg...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:12

Benfan schreef:
De ene argument die het tegenhoud dat bitloos niet mag starten tussen de 'normale' ruiters is heel simpel. "wat de boer niet kent vreet ie niet" De KNHS en heel veel ruiters vinden het allemaal maar chinees dat bitloos rijden, het is heel vreemd en in hun ogen heel nieuw.

Ja dat zal best allemaal, maar dat is dus niet de kern van het probleem.
Zij vinden dat ze bitloos en met bit niet kunnen mengen omdat je de twee -volgens hen en hun regels- niet op dezelfde manier kunnen beoordelen. Dat komt omdat -alweer volgens hen en hun regels- je geen correcte nagefelijkheid of aanleuning kan krijgen zonder bit.
Of dat nu wel of geen onzin is, of het wel of niet op mekaar lijkt enz.. is allemaal bijzaak, hoofdzaak is dat ze niet omheen dat idee kunnen/willen gaan omdat de FEI er blijkbaar ook zo over denkt.
Dus voor zo ver ik de situatie begrijp is bitloos welkom, maar in een afzonderlijke rubriek. Dit om det bit-nageeflijkheid patstelling uit de weg te gaan én om de bal in het kamp van de bitloos-dressuur ruiters te leggen wat betreft de organisatie van iets wat voor hen op dit moment inderdaad, zoals hierboven al iemand zei, een miniem randverschijnsel is.

Het probleem is alleen echt op te lossen als ze bij het definiëren wat als 'correct' beoordeeld moet worden door de dressuurjury's af willen van de verbondenheid tussen nageeflijkheid en bit. Als dat van de baan is kan inderdaad alles door mekaar lopen.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:16

Advocaat van de duivel spelend: Geef eens een goede reden waarom de KNHS dat zou doen voor 85 starts per jaar?

Ik denk dat de KNHS eerst wil zien dat er animo voor is om vervolgens de niveaus met elkaar te kunnen vergelijken. Dit zal een proces van jaren zijn lijkt mij. Waarbij de bal inderdaad bij de doelgroep neergelegd wordt. Zo werkt dat.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:17

Bitloze ruiters willen geen statement maken, ze willen gewoon normaal tussen de bit-ruiters starten. Gewoon bij de manege om de hoek.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:26

e_horse schreef:
Bitloze ruiters willen geen statement maken, ze willen gewoon normaal tussen de bit-ruiters starten. Gewoon bij de manege om de hoek.

Om dit voor mekaar te krijgen, hadden de bitloze ruiters overtuigender moeten starten in de reeds georganiseerde wedstrijden :)*

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:30

masja schreef:
Advocaat van de duivel spelend: Geef eens een goede reden waarom de KNHS dat zou doen voor 85 starts per jaar?

Ik denk dat de KNHS eerst wil zien dat er animo voor is om vervolgens de niveaus met elkaar te kunnen vergelijken. Dit zal een proces van jaren zijn lijkt mij. Waarbij de bal inderdaad bij de doelgroep neergelegd wordt. Zo werkt dat.

Ik word een beetje gek van het woord animo, heeft er niks mee te maken.
Ooit werd er ook bepaald dat je de keuze mag maken tussen wel/geen sporen (of bijv. S&T), laat ons dan ook gewoon de keuze maken tussen wel/geen bit.
Heeft weinig met animo te maken, maar met een keuze die veel mensen graag willen maken maar dat niet doen omdat het niet mag.

Waarom zou je bitloos gaan starten, met zo weinig wedstrijden, en bijna alleen in het westen van het land...Voor 2 dressuurproeven.
Dan trek je ook maar 85 starts ja. Wat ik overigens helemaal niet weinig vind voor een 'nieuw' iets.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:34

En dan ben je automatisch eerste als je bitloos mee doet? Omdat er geen concurenten zijn? Daar is ook niks aan..

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:34

masja schreef:

Onzin, KNHS hoeft er geen bal voor te doen, behalve zn regeltjes er even op nazien. Zo hebben ze ook gedaan met sporen/stang en trens.

En als Bitloos op de normale wedstrijden gestart kan worden; kom je zeker weten op een hoop meer dan 85 per jaar.

Ja, ook ik ben er 1 die graag mee zou willen doen aan die bitloze dressuurwedstrijden maar niet als ik er meer dan een uur voor moet reizen.
Dat bepaalde mensen wel het geld, de tijd en middelen hebben om voor wedstrijden (SGW/endurance/oid) stad en land af te reizen staat daar los van, dat is hun keuze. Ik heb dat geld niet. Ik zou zeker starten als het in een straal van 50 km rond mn paard zou kunnen!

En de rest is allemaal al gezegt he ;-) vooral Benfan, Nice gezegt!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:42

Arabesk schreef:
Nog beter zou zijn om bitloos gewoon in de reguliere wedstrijden toe te staan.

Dat kán niet Arabesk.
Je kán signalen met/zonder P+ mogelijkheid niet op gelijke criteria beoordelen :)*

Het is eigenlijk al 8)7 dat het onder dezelfde vlag: ´klassieke dressuur´ wordt toegestaan omdat dit ´klassiek´ aan de teugel een het bit inhoudt.

Het is een prima ontwikkeling en hopelijk leidt meer ervaring tot meer kennis, meer begrip en tot verandering.

Het perspectief is een totaal andere bio-ethiek in de 21ste eeuwse samenleving namelijk.
Met bitloos in het bolwerk van 19de eeuwse paardomgang is staat de deur naar de rest van de wereld open *\o/*

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:46

Beetje raar om maar te stellen dat als je SGW/endurance/oid rijdt je dan kennelijk geld, tijd en middelen in overvloede hebt... dat heet keuzes maken en concessies doen. Omdat iemand geen geld heeft om een trailer te kopen en zodoende meer dan 10 minuten van hun huis te stappen betekent toch niet dat de KNHS dan maar moet zorgen dat er een wedstrijd op 10 minuten stapafstand is?

Buiten dat vraag ik me af waar de grens ligt. Ik kan zonder zadel minstens zo goed een M proefje rijden als met, moet dat dan ook maar mogen?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:56

Eens Manic. Vind het een erg kortzichtige opmerking van je Toydoll. Ik moet ook keuzes maken op financieel gebied om te kunnen crossen, maar ik heb het er voor over.

Neemt niet weg dat het wel eens makkelijk zou zijn om bitloos te kunnen starten, zonder dat je daarvoor naar een andere wedstrijd moet. Mijn paard heeft snel sneetjes in de mondhoek, ik train minimaal 5 keer per week bitloos, het zou dan wel makkelijk zijn om op de dag zelf te beslissen wat ik doe. Geldt ook voor het springen trouwens.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:00

e_horse schreef:
Aha, dan doet hij dat bitloos waarschijnlijk ook.

klopt.
Afbeelding