Barock Pinto dekhengst Colorance 03 XX overleden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Valencia2002

Re: Barock Pinto dekhengst Colorance 03 XX overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:48

Maar Stoffel hoe denk je dat het KWPN jaaaaaren geleden is begonnen? Heb je de stermerries uit de jaren '70 wel eens gezien en kijk eens naar de stermerries nu. En gaat het nu eerlijk daar dan?

Een stamboek moet ook de mogelijkheid krijgen om te groeien in kwaliteit. Kijk voor de gein eens naar de tinkerstamboeken. Hoeveel zijn dat er inmiddels; 4,5? Die zijn wel erkend, maar dat slaat toch ook nergens op als je het zo wilt stellen.

Vind je een beetje kort door de bocht, maar start anders een nieuw topic ipv hier de boel een beetje te lopen ....

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:03

Als dat speciale stamboek van ome Frits ook bekendheid haalt, komt de pony van ome Frits ook in het nieuws. En zal de pony van ome Frits net zo speciaal zijn voor sommige als in dit geval Colorance.

Zoals ik begrijp stoffel, sta jij niet achter dit stamboek (correct me if im wrong) en dat mag, en je eigen mening hebben ook uiteraard.

Als je je goed verdiept in het stamboek zul je merken dat er aangewerkt wordt om ook europees erkend te worden. Maar er moet zoals elk stamboek is begonnen, een start worden gemaakt.. Als je je daar ook in verdiept had, had je dat geweten.

Wij zien het groeien, verbeteren en kwaliteit maakt steeds meer prioriteit. Als het een prutje zou zijn, konden ze nu de boel al wel weer inpakken.

Je HOEFT het ook niet leuk te vinden, maar moet het dan op deze manier? Als de liefhebber en de fokker er maar tevreden mee is, leeft het stamboek voort.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:04

Ik begrijp niet waarom er zo nodig een barockpinto stamboek moet komen. De reeds geregistreerde hengsten zoals destijds Samber, Ico Sun, Ed King Hill en bij de pony's bv Neron, die zijn toch allemaal gewoon ingeschreven bij een erkend stamboek? En als je daar nakomelingen van krijgt, krijg je toch gewoon een erkend en vol papier en niet onbekend x onbekend.

En dan die uitspraken: ik heb een bonte Fries. Ik moet er van op de pot. Een bonte Fries bestaat niet, een Fries is zwart. Anders is het geen Fries.

Snap hier de meerwaarde niet van.....

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:37

nadita schreef:
Ik begrijp niet waarom er zo nodig een barockpinto stamboek moet komen. De reeds geregistreerde hengsten zoals destijds Samber, Ico Sun, Ed King Hill en bij de pony's bv Neron, die zijn toch allemaal gewoon ingeschreven bij een erkend stamboek? En als je daar nakomelingen van krijgt, krijg je toch gewoon een erkend en vol papier en niet onbekend x onbekend.

En dan die uitspraken: ik heb een bonte Fries. Ik moet er van op de pot. Een bonte Fries bestaat niet, een Fries is zwart. Anders is het geen Fries.

Snap hier de meerwaarde niet van.....

De Barockpinto was er al eens eerder hoor, en geloof het of niet, maar ze waren populairder dan de Friesen ;)

En de Fries is helemaal niet zwart. De Fries is namelijk vanuit allerlei redenen (maar vooral uithoudingsvermogen) met vele andere paarden gekruist en had dus allerlei kleurtjes. Je hebt namelijk twee oertypen paarden, de Equus Oriëntalis en Equus Robustus. Van de Fries wordt gezegd dat hij van de laatste afstamt. Deze werd dan gemixt met Arabisch- en Spaans bloed en later dan nog een met Oldenburgs bloed en westfriezen gekruist. In de 19e eeuw, toen de harddraverijen geliefd werden, hebben ze nog een keer de Friezen gekruist om lichtere en snellere paarden te krijgen (hoewel dit niet lang door is gevoerd).

Wij, wij domme, domme mensen hebben de zwarte kleur geselecteerd en daarmee het Friese ras imo verzwakt. Maar wil dat zeggen dat de basiskleur zwart is?

En waarom zou het BPS niet op een kleur mogen selecteren zoals het FPS? Het BPS doet dit in mijn ogen beter: Met veel bloedspreiding en weinig inteelt.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:44

stoffel schreef:
Jij vindt de pony van ome Frits een knol, hierbij geef jij je mening over iets, wat je nog nooit gezien hebt en ook geen benul van hebt, is volgens jouw mening een beetje idioot. Verder heb ik me vorig jaar dat gebeuren in Dalen eens bekeken en heb mijn mening daar over, ik heb me dus beter verdiept in het stamboek dan gedacht, en ben waarschijnlijk een beetje minder idioot dan gedacht,

Ik nog mijn eigen paard ook een knol hoor, Totilas is voor mij ook een knol. Ik geef mijn mening over een voorbeeld waarop jij nog eens reageerde. Later kwam de toevoeging met dekhengst en zelf opgericht stamboek overigens. En kijk, heel eerlijk (en dat zie je zelf ook wel), de knol van Ome Frits uit het oorspronkelijke voorbeeld is geen Colorance, een ggk dekhengst. En dan maakt het geen ene moer uit of het BPS jong of oud is, erkend of niet, het is een stamboek wat aan de weg timmert, die inmiddels behoorlijk wat leden en liefhebbers kent en imo na 6 augustus weer een hoop mooie paarden aan het stamboek kon toevoegen...

En nee, even bij de 2e of 3e keuring van een stamboek, wat op 29 januari 2009 is opgericht en dus nog veel werk voor zich heeft, komen kijken noem bij ik nog lang niet verdiepen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:47

Valencia2002 schreef:
Maar Stoffel hoe denk je dat het KWPN jaaaaaren geleden is begonnen? Heb je de stermerries uit de jaren '70 wel eens gezien en kijk eens naar de stermerries nu. En gaat het nu eerlijk daar dan?

KWPN is in principe het grootste stamboek voor mixjes ooit. Frans met Duits bloed, nog een scheutje Volbloed of we slaan weer terug op oeroud Gronings. Dan fokken de Belgen ook nog grappige paarden, dus die komen er ook nog bij in enz.

En toch zijn het fantastische sportpaarden.

Wie weet waar de BPS-paarden gaan landen :D

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:56

@ Adil: wat bloedspreiding ben ik het met je eens qua Friezen. Echter, het KFPS schrijft al jaren voor dat de kleur van een Fries zwart is. En dus niet bont of vos of wat dan ook....

Maar de Barockpinto heeft in mijn ogen niets met een ras te maken, slechts met een kleur. Alles wat bont is wordt maar gebruikt. Inderdaad weinig last van inteelt, omdat de keuze reuze is, maar wat voegt dat voor meerwaarde toe?
Bij Barockpinto krijg ik toch het idee dat het een barok type moet zijn. Bij veel van deze dieren, met name de ingeschreven hengsten, kan ik niet veel barock terugvinden.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:59

nadita schreef:
@ Adil: wat bloedspreiding ben ik het met je eens qua Friezen. Echter, het KFPS schrijft al jaren voor dat de kleur van een Fries zwart is. En dus niet bont of vos of wat dan ook....

Maar de Barockpinto heeft in mijn ogen niets met een ras te maken, slechts met een kleur. Alles wat bont is wordt maar gebruikt. Inderdaad weinig last van inteelt, omdat de keuze reuze is, maar wat voegt dat voor meerwaarde toe?
Bij Barockpinto krijg ik toch het idee dat het een barok type moet zijn. Bij veel van deze dieren, met name de ingeschreven hengsten, kan ik niet veel barock terugvinden.

Daar moet ik mee instemmen, ik denk dat het nu nog een beetje het verhaal is van "roeien met de riemen die je hebt". Hoewel ik toch moet zeggen dat ik op de hengstkeuring die jaar sowieso twee hengsten gezien heb die imo het fokdoel in levende lijve zijn.

Het FPS schrijft de kleur zwart als jaren voor, het BPS bestaat nog maar twee jaar. Maar in feite doen ze nikd anders dan het FPS.

Natuurlijk heeft het wel met ras te maken, maar ze moeten eerst nog eens naar dit ras toewerken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:44

Valencia2002 schreef:
Overigens is het BP stamboek erg hard aan de weg aan het timmeren om wel erkend te worden. Ze zijn er bijna.

Ja, dat is het EASP ook. Als het barockpinto EU erkenning krijgt, dan mag het EASP meteen volgen, of beter gezegd zou de erkenning dan al moeten hebben. Die is het ook nog niet gelukt en die hebben hun fokbeleid heel behoorlijk omschreven.

Even van de website waaruit gewoon blijkt dat je aan het vermeerderen bent, want genetisch is zeer weinig bekend:
Citaat:
Het stamboek kan ook een hengst aankeuren waarvan de afstamming onbekend is voor maximaal 50 merries per jaar.

De hengst mag geen erfelijke afwijkingen hebben.

De hengst moet een voldoende sperma rapport hebben (minimaal 500 tnb).

Kortom, röntgenologisch verrot is hier alsnog gewoon goedkeuring als type en kleur ook maar enigzins past.
En 50 merries per jaar? Dat halen zelfs sommige kwpn-hengsten niet.

En dan de fokadviezen, om te lachen:
Citaat:
Fokadvies Paul BP 05 VB: Friese en warmbloed merries.

Oftewel, elke fries en elk warmbloedpaard ongeacht type. Geen verwijzing van 'merries dienen te beschikken over een goed ontwikkelde lendenpartij' of wat dan ook.

En tiepvauten staan er ook op de site, en niet 1, maar meerdere waardoor het een rommelige indruk maakt, hier een paar, dus nog niet eens alles. Een enkel foutje kan altijd voorkomen, maar zo veel?
Citaat:
Fokadvies: Friese paarden die maat en barocke uitsraling heeft
Isam is ingeschreven als ISAM BP 01 -XX

uitsraling?

Citaat:
Diverse malen heeft hij de marathon gelopen in naast een merrie. Ook is King bekent geworden als het bonte paard die de paarden in nood gered heeft (zie foto).

marathon lopen in naast?
bekend geworden of bekent geworden?

Citaat:
Zin draf zou hij iets meer zweefmoment en ruimte kunnen vertonen

zijn of zin?
Citaat:
In draf mist hij niets buiging in het spronggewricht. Botticelli heeft een stokmaat van 168 cm.

Dus hij mist niets in buiging of toch iets? Zoals het er nu staat buigt hij goed in het spronggewricht.

Citaat:
Draf met veel expressie met veel souplesse maar blijft iets hoof in het kruis. Galop brengt hij goed onder en goed gesprongen en heeft een natuurlijke aanleg voor changeren.

hoof?
Wat is galop goed onderbrengen? Achterhand? hoofd?
Citaat:
Zijn veulen worden ingeschreven in het veulenboek.

Elektor is goedgekeurd bij het Rheinisches Pherdestambuch.

Zijn veulens of veulen? En wat is een Pherdestambuch? Ik ken wel Pferdestambuch.
Citaat:
Crocadile Dundee heeft een positieve test afgeleg in Schlieckau 2010 en is een allround hengst.

afgeleg?
Citaat:
Apollo heeft een sterke rug. nIn stap is hij iets nauw van achter.

nIn?
Citaat:
De IBOP test wordt naar afloop van de keuring gehouden.

naar afloop? na afloop? in de aanloop naar?

Er is bij dit stamboek geen sprake van 1 type, en een bonte hengst met onbekende afstamming zouden ze niet moeten erkennen, ook niet in de beginperiode. Je zou minstens met paarden moeten werken waarvan de afstamming bekend is. Dat deze paarden dan geregistreerd staan bij een ander stamboek hoeft geen probleem te zijn.
Colerance is wel 1 van de betere hengsten vind ik.
Maar kijk eens naar 'As we Wish'. Wat kan deze hengst toevoegen? En zorg ook even voor een goede foto en een schoon paard. Een strontvlek op been kan echt niet. En een foto waarop niet eens de volledige staart te zien is.

Kortom, er zit wel wat in, maar wees kritischer naar de hengsten binnen dit registratieboek. Alleen dan is er een kans dat het ooit een stamboek genoemd mag worden.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:07

Haha Germie, waar heb je die tekst gevonden? Staat dat op de site van het Barockpinto stamboek?
Wat een stomme fouten. Echt slordig.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:17

Ooooh, ik heb net even op de site van het Barock Pinto Studbook gekeken. Maar wat een taal en spelfouten staan er in de tekst.
Wat slordig en wat vreselijk onprofessioneel.

nont of bont
fokdoek of fokdoel
behoud de hengst of behoudt de hengst
geld voor hengsten of geldt voor hengsten
beslag wouden leggen of beslag wilden leggen
een bonte veulen of een bont veulen

haha, hilarisch gewoon zoveel fouten als erin staan.
Als je nu een stamboek wilt opzetten voor Bonte Friezen :r, zorg dan in ieder geval dat je je website in orde hebt.....

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:27

Even terzijde dat we volledig offtopic gaan nu.

Als de spelfouten je dwars zitten (wat indd slordig overkomt) Mail je ze toch even? Kunnen ze er mee aan de slag als het je zo dwars zit.

nadita..Het zijn geen bonte friezen.

Als mensen hier geen toekomst in zagen.. Waarom zou er dan toch mee gefokt worden? De fokker kiest altijd nog de hengst. Je bent niet verplicht om mee te fokken, en al helemaal niet om naar te kijken als het je niet aan staat, dat is je eigen keuze.

Ben het er wel mee eens dat het kritischer mag, maar ook daar wordt aangewerkt.

Ik vraag me alleen wel even af.. Hoe jullie denken dat elk erkend stamboek is begonnen?

Opper eens wat punten wat je anders zou willen zien als je zo geintresseerd bent in deze fokkerij, wie weet heeft het nog een positieve invloed.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:44

Joto schreef:
Ik vraag me alleen wel even af.. Hoe jullie denken dat elk erkend stamboek is begonnen?

Opper eens wat punten wat je anders zou willen zien als je zo geintresseerd bent in deze fokkerij, wie weet heeft het nog een positieve invloed.

Met de huidige kennis op het gebied van afstammingen, medisch onderzoek en dergelijke kun je het een stuk beter doen dan nu gebeurt.
Je zou in ieder geval al heel simpel het volgende kunnen doen om een betere en geloofwaardiger indruk te maken:
- kunnen stellen dat afstamming bekend moet zijn. Dus je moet aan komen zetten met merrie of hengst die tenminste een volledige afstamming heeft en dus geregistreerd staat bij een erkend stamboek (en dat kan zelfs het hulpboek daar zijn, want bij reg. B bijvoorbeeld is de hele afstamming bekend). Je gaat vissen in de vijver van kfps, kwpn, nrps, enz. Maar dat hoeft geen probleem te zijn.
- alle goedgekeurde hengsten moeten röntgenologisch in orde zijn.
- zorgt dat je website niet gebouwd wordt door iemand met dyslectie, of je laat het minstens controleren. De site is gewoon onprofessioneel en storend op dit moment.
- Je omschrijft precies hoe het type en de bloedvoering moet zijn. % fries bloed wordt al genoemd, maar wat is dan het juiste type? Behang, veel of weinig? schouder, rijtypisch, beweging, enz. zwartbont of vosbont of beide?
- fokadviezen verbeteren. Een hengst met zeer stevige onderhals ga je natuurlijk niet kruisen met merrie die dat ook heeft. Dan adviseer je dat de merrie een correct halsstand moet hebben.
- laat van alle goedgekeurde hengsten een foto maken die gemaakt is door een professionele fotograaf. Hengst moet schoon zijn. Hoeven moeten gedaan zijn (want ook dat is niet altijd het geval), en paard moet er gewoon volledig opstaan. Nu zijn het huis-tuin-keuken-fotografen geweest die de foto's hebben gemaakt. Niet goed gewassen paarden, onvolledige paarden, of vanuit een totaal verkeerde hoek zie je nu te veel. Boticelli bijvoorbeeld, dramafoto. Paard staat verkeerd, verkeerde achtergrond. Neem dan een foto zoals bij Dylon of Bonte Willem. Je ziet dat er op de foto van Bonte Willem tijd en aandacht geschonken is aan het zo gunstig mogelijk op de foto zetten van het paard.
- Keur alleen hengsten goed die daadwerkelijk iets kunnen bijdragen. Sorry, maar 'As we Wish' is nu niet bepaald een hengst om daadwerkelijk mee te fokken. Onderhals, zware kaakuitsnijding onder, korte nek, arme schenkel.
Hoewel de foto ook beter is, is Caster gewoon een veel beter paard. Donder Winnetou er meteen uit.
-omschrijf exterieurafwijkingen beter. Bontfire heeft bijvoorbeeld een weke kootstand en lijkt zelfs een ongelijke kootstand te hebben.
Laatst bijgewerkt door germie op 10-08-11 11:53, in het totaal 2 keer bewerkt

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:45

@ Joto: dat is precies wat er op de Barock Pinto website staat: bonte Friezen.

Heb ik niet bedacht, het staat er echt.
Sorry, off-topic. Maar ik erger me eraan, die uitspraak "Bonte Friezen" en vind het vreselijk irritant om een website te lezen met zoveel fouten.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:48

En ik vind het onvoorstelbaar dat een hengst als Bontfire, die toch zeker in het linkervoorbeen erg week gekoot is, een 7 op zijn beenwerk krijgt.....

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:00

ben het echt op punten met jullie eens.
de spelfouten, sommige hengsten, maar je zag dit jaar al dat ze strenger aan het keuren zijn, ook bij de veulens, van de bijna 35 veulens maar 7 eerste premies.
maar zoals al eerder is geschreven, ze moeten ergens beginnen, en als er nou een paard is zonder papieren maar verder goed type, goed lopen, waarom die niet gebruiken mat dekbeperking.

hengsten als as you wish, ik denk niet dat die veel gebruikt wordt (zeker niet als je bedenkt hoeveel dekkingen bv. willow heeft (weinig dus) en is, al ben ik bevooroordeeld, wel een betere hengst)
mensen dekken toch, en zeker als er mensen zijn die perse een bont veulen willen, en kiezen dan al snel de hengst van de buurman.
fijn is het dan (al is het een registratiestamboek) om dan een hengst te kiezen waarvan er van alles bekend is etc. zo kan je buiten de kleur om ook nog eens een goed paard fokken behalve een leuk kleurtje.

ze zijn echt bezig steeds strengere eisen te stellen maar zoals al geschreven, je moet ergens beginnen en daarvandaan verder. ik bedoel van fouten leert men.

ik ben het met je eens dat 'bonte friezen' niet bestaan, en ben ook niet blij met de term, heb dat ook al eens aangegeven.
het ras moet meer zijn dan een fries met vlekken, en vooral ook omdat je meerdere klassen hebt, je kan een Willow bv niet vergelijken met een Peter, al heb je ze wel beiden nodig.

ik hoop dat jullie het stamboek tijd gunnen en niet alleen maar de negatieve kanten kunnen zien, er zit bij jullie echt een kern van waarheid in maar aan de hengsten selectie wordt gewerkt en bij de veulens dus ook al.

misschien over 10 jaar zeggen jullie ;ach ja, die nuka was zo gek nog niet' :D :P

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:45

Ik ben het met je eens Nuka. En ik ben ook eerlijk: Bij een hengst als "As we wish" moet ik ook even slikken en zou deze dus nooit te nimmer op mijn merrie pakken...!

Nee, geef mij maar Willow... :9

Colorado Spring voor 2013? Gave naam, toch? :Y)

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:01

Adil schreef:
Ik ben het met je eens Nuka. En ik ben ook eerlijk: Bij een hengst als "As we wish" moet ik ook even slikken en zou deze dus nooit te nimmer op mijn merrie pakken...!

Nee, geef mij maar Willow... :9

Colorado Spring voor 2013? Gave naam, toch? :Y)

hele gave naam, sluit me er bij aan *\o/*

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:32

@Joto: ik heb ook aangeboden om te helpen op vrijwillige basis op zowel juridisch gebied als op operationeel organisatorisch gebied, want er kan nog zó veel verbeterd worden. Dat was zaterdag ook te merken, maar daar wordt niets mee gedaan (helaas). ;(

@nadita: en hoeveel hengsten zijn niet frans of heeft zelfs een bokkepoot als dekhengst bij het KWPN? |(
Week gekoot wil overigens niet zeggen dat ze het ook doorfokken. Kijk maar naar nummer 27 van Bontfire vd veulenveiling....staat super correct op de benen en vliegt over de baan. Tja, of ze ook prok wordt net als mijn andere 3 KWPN-ers dat is de vraag, maar dat is het ook als je een KWPN-veulen bij Starsale koopt.

Als we het hebben over startende stamboeken af te zeiken ken ik er nog wel wat. :( Beetje jammer hoor.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:35

nadita schreef:
En ik vind het onvoorstelbaar dat een hengst als Bontfire, die toch zeker in het linkervoorbeen erg week gekoot is, een 7 op zijn beenwerk krijgt.....

Zo vind ik het ook onvoorstelbaar dat een kort, lomp, vierkant model dressuurpaard met giraffehals en zeer korte benen 85 op exterieur krijgt en dan hebben we het over een stamboek dat al heeeeeeeeeeel lang bestaat ;( .

Dat stamboek kan ook wat van het BPS leren: het blind keuren!!!

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:10

Valencia2002 schreef:
nadita schreef:

Zo vind ik het ook onvoorstelbaar dat een kort, lomp, vierkant model dressuurpaard met giraffehals en zeer korte benen 85 op exterieur krijgt en dan hebben we het over een stamboek dat al heeeeeeeeeeel lang bestaat ;( .

Dat stamboek kan ook wat van het BPS leren: het blind keuren!!!

blind keuren, das ogen dicht en punten geven toch

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 01:17

stoffel schreef:
blind keuren, das ogen dicht en punten geven toch

Voor mensen met oogkleppen op wel }:0 Jij, als geweldige paardenkenner zou toch beter moeten weten of....

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 08:09

Citaat:
Het Barockpinto studbook (Bonte Fries) is per ingang van 2009 een officiële vereniging die Internationaal zal gaan werken. De registratie van de paarden zal in Nederland door ons stamboek geregeld worden. Alle stamboekvoorwaarden en reglementen zijn vastgelegd door onze vereniging. Wij zijn druk bezig om een Europese erkenning te krijgen zodat wij als moederstamboek kunnen fungeren.

Dit is wat er op de site van het Barock Pinto Studbook staat. 'Bonte Fries'.
Veel hengsten die ik op de site zie staan, hebben niets te maken met een Fries, zijn soms volledig KWPN gefokt. Dus absoluut niet barok. Imo zullen er maar weinig mensen met een goede Friese merrie zijn, die zo'n hengst zullen gebruiken.
En daarbij, een Bonte Fries bestaat gewoonweg niet. Kan me er vreselijk over opwinden. Hetzelfde als iemand met een hondje zonder stamboom roept dat ze een Chihuahua heeft. Een stamboomloze hond is geen ras, en dus geen Chihuahua.
Net zoals een paard wat bont is en op een Fries lijkt, geen Fries is.

Tja, en ik weet dat je ergens moet beginnen, maar waarom zo'n stamboek? Er zijn bij de erkende stamboeken genoeg bonte hengsten te vinden om mee te fokken en zodoende een bont veulen te krijgen. Snap de hele bedoeling van dit stamboek niet. :n

Sorry, maar ik krijg hier echt de kriebels van :(
Laatst bijgewerkt door nadita op 11-08-11 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 08:13

Valencia2002 schreef:
@nadita: en hoeveel hengsten zijn niet frans of heeft zelfs een bokkepoot als dekhengst bij het KWPN? |(
Week gekoot wil overigens niet zeggen dat ze het ook doorfokken. Kijk maar naar nummer 27 van Bontfire vd veulenveiling....staat super correct op de benen en vliegt over de baan. Tja, of ze ook prok wordt net als mijn andere 3 KWPN-ers dat is de vraag, maar dat is het ook als je een KWPN-veulen bij Starsale koopt.

Ik vind het zowiezo belachelijk dat ze zo'n hengst in eerste instantie aankeuren. Beenwerk is zo belangrijk, mss wel het belangrijkste van het hele paard. Week gekoot is een zeer foute beenstand. En of het nu erfelijk is of niet, zo'n hengst hoort niet goedgekeurd te worden.
En ik ben ervan overtuigd dat ze bij het KWPN geen hensten hebben met Franse stand of een bokkepoot. Of het moet al een hengst zijn van voor 1970 ofzo....

Wil niet zeggen dat een paard met een Franse stand niet goed kan lopen, maar hoort als dekhengst niet in een stamboek thuis.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 08:22

nadita schreef:
Citaat:
Het Barockpinto studbook (Bonte Fries) is per ingang van 2009 een officiële vereniging die Internationaal zal gaan werken. De registratie van de paarden zal in Nederland door ons stamboek geregeld worden. Alle stamboekvoorwaarden en reglementen zijn vastgelegd door onze vereniging. Wij zijn druk bezig om een Europese erkenning te krijgen zodat wij als moederstamboek kunnen fungeren.

Dit is wat er op de site van het Barock Pinto Studbook staat. 'Bonte Fries'.
Veel hengsten die ik op de site zie staan, hebben niets te maken met een Fries, zijn soms volledig KWPN gefokt. Dus absoluut niet barok. Imo zullen er maar weinig mensen met een goede Friese merrie zijn, die zo'n hengst zullen gebruiken.
En daarbij, een Bonte Fries bestaat gewoonweg niet. Kan me er vreselijk over opwinden. Hetzelfde als iemand met een hondje zonder stamboom roept dat ze een Chihuahua heeft. Een stamboomloze hond is geen ras, en dus geen Chihuahua.
Net zoals een paard wat bont is en op een Fries lijkt, geen Fries is.

Tja, en ik weet dat je ergens moet beginnen, maar waarom zo'n stamboek? Er zijn bij de erkende stamboeken genoeg bonte hengsten te vinden om mee te fokken.

Sorry, maar ik krijg hier echt de kriebels van :(

Ik vind dat je de term "bonte Fries" echt te zwaar neemt. Kijk, het is en blijft een Barockpinto, maar gezien het feit dat men een bepaald percentage Friezenbloed wil zien, wordt het in de volksmond ook wel "de bonte Fries" genoemd. Dat het geen echte Fries is, dat weten we allemaal wel.

Natuurlijk zijn sommige hengsten volledig KWPN gefokt. Anders zou je hetzelfde verhaal krijgen als met het FPS destijds: Met een veel te klein bestand een stamboek op willen bouwen.

Toen men door kreeg dat de Fries grof gezegd langzaam aan het uitsterven was en men het initiatief nam het stamboek weer op te bouwen, liepen er maar 3!!!!!!!!!!!!! gekeurde Friese hengsten rond. Wat wil je met 3 gekeurde hengsten bereiken behalve een stamboek met veel inteelt?

Dat er geen goede Friesen zouden worden benut voor het BPS is onzin. Ik kan natuurlijk alleen uit eigen ervaring spreken en ik kan zien wat er op de keuring rondloopt, en daar lopen kwalitatief erg goede Friesen bij.

Bekenden van ons hebben dit jaar met een twee Friese merries ook Barockpinto gefokt. Een merrie is een Stermerrie van Brandus, de ander een stamboekmerrie, maar met een hele beste afstamming (Ulke 338 x ster v. Reitse x ster v. Teake x ster v. Mark). Ik zie hier (de Barockpinto-fok is in Duitsland imo nog meer) de allerbeste merries gebruikt worden, stermerries van Brandus en Mintse, ik heb zelf een Barockpintoveulen uit een ster preferente merrie van ik meende Oege gezien (vader was Bonte Leon, heeft 86,50% Friesenbloed, veulen was zwartwit en had dus bijna 94% Friesenbloed!!!) Prachtding om te zien, en ik weet dat je het niet wilt horen, maar dat was echt een bonte Fries ;)
Laatst bijgewerkt door Adil op 11-08-11 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt