Frans Grand Prix paard Werner overleden tijdens training

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:39

bruceandnoon schreef:
wat ongelofelijk triest zeg en veel te jong natuurlijk.
het is deze week wel elke dag raak lijkt het, allemaal talentvolle paarden die op een tragische manier aan hun einde komen.

Heel veel sterke voor haar gewenst en inderdaad het viel mij ook al op deze week.

marjan44

Re: Frans Grand Prix paard Werner overleden tijdens training

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:46

vreselijk zo onverwacht sterkt

Shirly_Bob

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:52

Jeetje wat erg! veel te jong al op 8 jarige leeftijd :n
Wat is er toch aan de hand deze week? :(:)

lovejw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:15

F_Orumster schreef:
lovejw schreef:
Wat een stupide reacties weer, bah. Informatie slikken als zoete koek? Zolang je zelf geen topruiter bent hoef je echt niet te oordelen over hun werkwijze, houd je maar mooi bij je eigen niveau.
Sterkte voor de amazone, het lijkt me verschrikkelijk. Hopelijk vind ze snel een ander paard om weer mee te kunnen draaien.

Omdat ik geen politicus ben mag ik niet nadenken over kwesties in de kamer?

Ach, als je het zo wilt vergelijken. Ik neem aan dat je geen Grand Prix rijdt. Je hoeft niet zo'n oordeel te vellen over iets wat eigenlijk een "ver van je bed show" is. Het enige wat hier op zijn plaats is, is medeleven.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:19

Ze zullen vast wel geweten hebben wat ze wel en niet met het paard konden doen. Ik tragisch dat het zo moet eindigen, maar een gescheurde slagader is een snelle manier om te sterven. Het paard zal weinig geleden hebben. Hoop dat de betrokkenen goed opgevangen worden, want als het dier onder je sterft dan is dat een klap die je niet snel verwerkt.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:44

lovejw schreef:
Ach, als je het zo wilt vergelijken. Ik neem aan dat je geen Grand Prix rijdt. Je hoeft niet zo'n oordeel te vellen over iets wat eigenlijk een "ver van je bed show" is. Het enige wat hier op zijn plaats is, is medeleven.

Ik heb mijn medeleven allang geuit. Het moet vreselijk zijn.
Daarom mag ik er wel verder over nadenken dan alleen dat gegeven.
Momenteel rij ik zelfs helemaal niet en kan zeker niet het niveau evenaren.
Daarom mag ik wel anatomisch redeneren.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:00

Jeetje, een paard dat ahw onder je doodvalt, verschrikkelijk. Veel sterkte voor de amazone en alle betrokkenen.
Wel veel ongelukken deze week. Het valt op...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:04

Wat een flauwekul weer.
Het aneurysma had ook kunnen klappen, als hij in de wei/box stond. Het heeft helemaal niets met hartproblemen of sportprestaties of training te maken.
Het is gewoon toeval, dat het gebeurde tijdens de training. Verschrikkelijk voor amazone en iedereen die er bij stond.
Een aneurysma is een aangeboren zwakke plek in een ader en soms erfelijk.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:24

F_Orumster schreef:

Natuurlijk mag je dat, maar ik vind niet dat dat in dit topic op zijn plaats is. Open dan een nieuw topic waar je dit verhaal voorlegt en dan wat mij betreft gerust in discussie mag gaan.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:58

tjeh vreselijk natuurlijk. Maar ik vind dat we hier iets uit moeten leren, met al die sterf gevallen

Annet555

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:00

Pff het zal je maar gebeuren, je paard zo dood onder je neer valt. Verschrikkelijk!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:07

armanike schreef:
tjeh vreselijk natuurlijk. Maar ik vind dat we hier iets uit moeten leren, met al die sterf gevallen

Weet jij een oplossing dan voor het voorkomen/ontdekken van een zwakke plek in een ader?
Ik hoor het graag, want ik heb vorig jaar zelf onverwacht een aneurysma gehad en ik heb 1000% geluk gehad dat ik er nog ben.
Dus als we hier iets uit kunnen leren, hoor ik het graag.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:12

NehnaDagmar schreef:
F_Orumster schreef:

Natuurlijk mag je dat, maar ik vind niet dat dat in dit topic op zijn plaats is. Open dan een nieuw topic waar je dit verhaal voorlegt en dan wat mij betreft gerust in discussie mag gaan.

En dit vind im onzin! Het is geen topic wat geopend is door de eigenaar, of zelf iemand die haar kent. Het paard loopt grand prix op 8 jarige leeftijd en sommige mensen zetten daar vraagtekens bij in cominatie met hartproblemen. Daar mag in mijn ogen best over gediscussieerd worden. Doet geen afbreuk aan het nare bericht en er wordt niemand persoonlijk aangevallen.

Het lijkt me wel vreselijk om mee te moeten maken overigens.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:20

Het heeft geen zin om te discussiëren over iets dat even onvoorspelbaar is als blikseminslag.
Het heeft niets te maken met hartproblemen, het is het barsten van een zwakte in een vaatwand.
Acht jaar is geen verkeerde leeftijd voor GP training.
Als het bij een weidepony was gebeurd, zet men er geen vraagtekens bij naar de training toe.

Het is een verschrikkelijk verlies en enorm schokkend om mee te maken.
Het is ook altijd jammer dat zulke dingen meteen worden aangepakt om negatieve uitingen te doen naar de sport.
Er is genoeg mis in de sport, maar dat wil niet zeggen dat elk dressuurpaard maar mishandeld wordt !

Bij dieren wordt nooit "autopsie" uitgevoerd. Mogen bij mensen verschillende termen gebruikt (obductie, autopsie en sectie), bij dieren heet het altijd "sectie".

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:24

Lusitana schreef:
Het heeft geen zin om te discussiëren over iets dat even onvoorspelbaar is als blikseminslag.
Het heeft niets te maken met hartproblemen, het is het barsten van een zwakte in een vaatwand.
Acht jaar is geen verkeerde leeftijd voor GP training.
Als het bij een weidepony was gebeurd, zet men er geen vraagtekens bij naar de training toe.

Het is een verschrikkelijk verlies en enorm schokkend om mee te maken.
Het is ook altijd jammer dat zulke dingen meteen worden aangepakt om negatieve uitingen te doen naar de sport.
Er is genoeg mis in de sport, maar dat wil niet zeggen dat elk dressuurpaard maar mishandeld wordt !

Bij dieren wordt nooit "autopsie" uitgevoerd. Mogen bij mensen verschillende termen gebruikt (obductie, autopsie en sectie), bij dieren heet het altijd "sectie".

_/-\o_

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:39

Het is verder ook nog een zo dat er over de hele wereld door verschillende oorzaken elke dag paarden doodgaan, dus ook (top)sportpaarden. Door internet krijgen we veel van die gevallen te lezen.
Om verband te leggen tussen ongelukken van paarden waarna ze ge-eutaniseerd moeten worden of waarbij ze omkomen en (onvoorkombare) medische oorzaken bij andere, is totaal onzinnig.
Het is volkomen logisch om met enige regelmaat sterfgevallen van bekende paarden tegen te komen, dus ook bij dressuurpaarden.
Ze zijn niet immuun voor de dood omdat ze bekend zijn...

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:43

x_Elise schreef:
Kimble schreef:
Vreselijk verhaal!

Maar ben ik de enige die het raar vind dat je een paard op Grand Prix niveau traint terwijl hij hartproblemen heeft???

Ik dacht precies het zelfde!... :')

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:45

dynamiek schreef:
Vreselijk bericht.

Maar idd als je weet dat je paard hartproblemen heeft, waarom toch nog op zo'n hoog niveau trainen?
Persoonlijk had ik met zo'n dier rustig aan gedaan lekker genieten van een bosritje enzo.

En dan was hij misschien in het bos ingestort... Dat maakt ook vrij weinig verschil!

Echt enorm zonde van zo'n prachtig en getalenteerd paard!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:47

Waarom wordt er aan hartproblemen gedacht? Dat verzinnen jullie ter plekke!!!
Een aneurysma is een gebarsten zwakte in een vaatwand, deze hoeft niet bij het hart te zitten. Kan ook in de hersenen of een ander deel van het lichaam. Zo'n zwakte is zelfs bij een intensieve keuring NIET te vinden. Het kan ELK paard overkomen.

(Ik zie dat de bokt wiki van een hartziekte spreekt. Dit is incorrect, het is een vaatziekte. Het staat daar bij hartziektes omdat het het hart kán treffen)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:55

Lusitana schreef:
Waarom wordt er aan hartproblemen gedacht? Dat verzinnen jullie ter plekke!!!
Een aneurysma is een gebarsten zwakte in een vaatwand, deze hoeft niet bij het hart te zitten. Kan ook in de hersenen of een ander deel van het lichaam. Zo'n zwakte is zelfs bij een intensieve keuring NIET te vinden. Het kan ELK paard overkomen.

(Ik zie dat de bokt wiki van een hartziekte spreekt. Dit is incorrect, het is een vaatziekte. Het staat daar bij hartziektes omdat het het hart kán treffen)

Waarom nou daarom:

We waren net begonnen met onze training, en na een minuut of 15 gebeurde het plotseling. We wisten al een hele tijd dat Werner hartproblemen had, maar we zijn altijd heel voorzichtig geweest met zijn gezondheid. Hij was in uitstekende conditie. Het was altijd een paard met een groot hart en dat liet hij nu ook blijken. Hij gaf me zelfs de tijd om eerst veilig af te stappen

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:56

Maar de hartproblemen hebben niets te maken met het overlijden van het paard

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:59

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:00

Jeetje, wat ontzettend rot zeg :(:)
Arm paard. gelukkig heeft hij niet lang geleden, maar toch..

Ik vind het verder niet echt relevant dat er van allerlei dingen geroepen worden
mbt zijn training. Er is nergens bewezen/aangetoont dat door de trainingsmethode
de ader scheurde. Dus ik vind het ook niet echt netjes om in dit topic te speculeren daarover,
want daar bereik je niks mee. Bovendien denk ik dat een ruiter/eigenaar van een paard zelf
beter kan inschatten wat het paard aankan dan mensen vanachter hun computer ;)

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:01

PussInBoots schreef:
NehnaDagmar schreef:

En dit vind im onzin! Het is geen topic wat geopend is door de eigenaar, of zelf iemand die haar kent. Het paard loopt grand prix op 8 jarige leeftijd en sommige mensen zetten daar vraagtekens bij in cominatie met hartproblemen. Daar mag in mijn ogen best over gediscussieerd worden. Doet geen afbreuk aan het nare bericht en er wordt niemand persoonlijk aangevallen.

Het lijkt me wel vreselijk om mee te moeten maken overigens.

Ik zeg ook niet dat daar niet over gesproken mag worden, maar als je de reactie van F_Orumster even terugleest dan heeft zij het over achtjarige paarden die al Grand Prix lopen en over de rollkur. Heeft helemaal niks te maken met dit paard of bericht.

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:01

Jeeetje wat erg zeg! :\ Het zal je maar gebeuren :n Heeel veel sterkte voor de eigenaresse! :(:)