'Paarden uit Aadorp zijn ten onrechte in beslag genomen'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_DLS_

Re: ' Paarden uit Aadorp zijn ten onrechte in beslag genomen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 07:27

De dieren zijn absolute niet verwaarloosd. :n

Met de paarden gaat het momenteel wel goed, ze staan nu op de wei. Me moeder heeft ze gister nog gezien, hartstikke lieve paarden, en echt helemaal niks mee aan de hand. De meeste paarden die daar lopen zijn ook echt verwaarloosd, en zie je liever niet dan wel. Maar met deze paarden was echt niks mis. Ik hoop dat ze snel weer terug kunnen. :j

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 07:53

cyclo86 schreef:
Natuurlijk is het wel heel droog nu dus ja als het natte weides zijn (en gezien de grote plassen water op de fotos lijkt dat wel zo) kan ik wel geloven dat ze normaal in de drek staan. mjah ze zien er niet slecht uit en kuil in plastic voeren tjah ik doe het ook niet maar als je een grote baal voordroog in een weiland zet is het onmogelijk de onderkant van plastic te ontdoen... Toen mijn paard nog niet bij mij thuis stond werd het door de staleigenaar altijd zo gedaan en ik moet zeggen is nog nooit een van dood gegaan :P. gewoon vlak voor op is plastic tussenuit trekken een paard is geen koe die let wel op wat die eet 8-)

Moest ik even op reageren :p. Mijn paard is wel bijna doodgegaan door het eten van plastic en sinds dien kan ik dus ook helemaal gek worden als ik een stuk plastic rond zie slingeren. Er zijn genoeg paarden die maling hebben en gewoon eten.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 07:56

nietgedacht schreef:
Dit is toch treurig, die beesten zien der super uit echt ongelovelijk waargaat dit naartoe?
Laten ze paarden in beslag nemen, die echt verwaardeloost en slecht eruit zien kom op zeg pff.

precies wat ik dacht

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 08:11

Ik kan hier ook geen verwaarloosde paarden op terug vindne, sommige misschien iets dun maar verwaarloosdd gaat erg ver. Ben benieuwd met wat voor argumenten de politie straks aan gaat komen om dit goed te praten

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 08:14

Er worden idd wel paarden doorverkocht door de dierenbescherming die in beslag zijn genomen, voor het proces geweest is.
Heb er een poosje geleden nog een artikel over gelezen.
Iemand zijn paarden waren in beslag genomen, er kwam een proces, de rechter bepaalde dat de paarden niet verwaarloosd waren en moesten dus terug naar de eigenaar.
Maar helaas, waren allang doorverkocht aan 1 of ander handelaartje en paarden waren al onvindbaar.

Toch knap van de dierenbescherming dat ze zo snel "ernstig verwaarloosde" paarden door kunnen verkopen.
Ik vind de dieren op de foto en het filmpje er goed uitzien.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 08:29

Mijn eerste gedachte bij het zien van de foto's: penny politie? "Uw paarden zijn al een hele tijd niet gepoetst! Helaas moeten we ze nu in beslag nemen." >;)

_DLS_ schreef:

Met de paarden gaat het momenteel wel goed, ze staan nu op de wei. Me moeder heeft ze gister nog gezien, hartstikke lieve paarden, en echt helemaal niks mee aan de hand. De meeste paarden die daar lopen zijn ook echt verwaarloosd, en zie je liever niet dan wel. Maar met deze paarden was echt niks mis. Ik hoop dat ze snel weer terug kunnen. :j

Dan vraag ik me af waarom ze juist deze paarden hebben weggehaald als er andere paarden bij staan die er veel slechter uit zagen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 08:29

Ook ik zie gezonde paarden... maar goed, wellicht speelt er meer? Ben benieuwd naar de afloop...

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 08:40

Stybba schreef:
Mijn eerste gedachte bij het zien van de foto's: penny politie? "Uw paarden zijn al een hele tijd niet gepoetst! Helaas moeten we ze nu in beslag nemen." >;)

_DLS_ schreef:

Dan vraag ik me af waarom ze juist deze paarden hebben weggehaald als er andere paarden bij staan die er veel slechter uit zagen?

dat vraag ik me ook wel af, deze dieren van de foto's zien er gewoon normaal uit

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 08:43

de paarden op het filmpje zien er niet verwaarloosd uit, maar als je goed leest naar alle reacties van mensen die deze paardenmensen kennen staat er dat de paarden in plastic hun hooi aangeboden krijgen en dat ze in de winter in vieze drek staan weg te rotten e.d.
ook staat er bij dat ze paarden gebruiken voor onderzoeken en dat er dus bloed word afgenomen bij deze paarden, in dit geval drachtige merries waarvan de bloed af nemen.
ook staat er in een reactie dat ze de embrio's van drachtige merries gebruiken voor onderzoeken,
dat word ook niet zomaar gezegd dus er zal wel degelijk wat aan de hand zijn.
misschien niet met de paarden van de (pension) mensen om het zo maar even te noemen maar wel met de paardeneigenaar zelf en zijn paarden.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 08:43

Stybba schreef:

Hmm ik ben lid van de PennyPatrouille, zal het eens onderzoeken :7

Anyway, paarden zien er in mijn ogen niet verwaarloosd uit.. zien er eigenlijk best goed uit. Er zijn altijd dingen te zeggen over de stalling, weide of behuizing.. maar om nou te zeggen dat ze verwaarloosd zijn, zo ziet het er niet uit.

Edit, lees net het laatste bericht erbij, maar in dat geval kunnen ze er nog goed uitzien.. maar als ze inderdaad voor 'verkeerde' doeleinden gebruikt worden, is het een ander verhaal!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:05

in plastic hooi aangeboden krijgen, wat is daar mis mee? Een grote baal kuil in de wei, aan de bovenkant open snijden, en zo weg zetten. Plastic blijven ze echt wel vanaf

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:10

Dat lijkt me ook het probleem niet, maar als ze de paarden op een dieronvriendelijke manier gebruiken voor onderzoek vind ik dat wel ver gaan. Bijvoorbeeld met drachtige merries.

Maar, dat is misschien voorbarig van me.. want met bloed afnemen en embryo spoelen is op het eerste gezicht niets mis mee!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:11

Wie heeft de melding gedaan bij de dierenbescherming? De mensen uit de woonwijk erachter? Mensen die zelf paarden hebben die gevulder zijn? Mensen die het gewoon zielig vinden?
Als dit de paarden zijn die verwaarloosd zouden zijn, dan zou ik me toch even achter de oren krabben. Deze paarden/pony's doen de hele dag niets anders dan in de wei staan, wat gras en hooi eten en gewoon wat rondscharrelen. Ze worden niet bereden, want dan zouden ze beter in de spieren zitten. Ik zie beesten met ronde buiken (zou ook van de wormen kunnen zijn!), echte wandelende skeletten lopen hier niet tussen. Een enkel beestje staat behoorlijk lang op de hoeven. Sommige delen van de wei zijn behoorlijk drassig.
De omstandigheden zijn niet ideaal. Zeker niet als je 22 paarden op een stuk grond houdt die makkelijk drassig wordt. Dat er dan geklaagd wordt, daar kan ik dan nog wel bij inkomen. Dat de dierenbescherming of de landelijke inspectiedienst waarschuwingen komen geven, prima, maar geef dan ook tips en adviezen hoe ze de omstandigheden kunnen verbeteren. Dan moet je als inspectie of bescherming ook vragen of de eigenaren daartoe de middelen hebben. Ik denk bijvoorbeeld aan het ophogen van bepaalde weidelen die makkelijk drassig worden, meer rouleren van de paarden, in de natte perioden de paarden minder lang buiten laten lopen en misschien meer binnen in loopstallen als alternatief. Ga zo maar door. De eigenaren kunnen dan ook gelijk aangeven of ze die middelen hebben. Zo niet, dan stel je als inspectie/bescherming voor om een aantal paarden te verkopen zodat de dichtheid op de weiden minder is, er dus meer ruimte is voor de overigen, zodat de weiden meer kans hebben om te herstellen na natte perioden et cetera.
Het probleem is dat sommige mensen niet kunnen handelen naar veranderingen in omstandigheden. Zoeken geen oplossing, gaan door in het oude patroon, denken het beter te weten dan een inspectiedienst of dierenbescherming...tot het extreme gebeurt waar ze zelf niet op gerekend hadden, in beslag name. Zeker als er al waarschuwingen zijn geweest.
In dit geval zijn niet alle feiten bekend, niet alles hebben ze laten zien. Op basis van wat wij zien, concluderen wij dat de paarden niet verwaarloosd zijn. De omstandigheden zijn niet ideaal en zeker niet optimaal. Daar kan je wel wat aan doen. Als die eigenaren slim zijn, zorgen ze ervoor dat de omstandigheden beter worden voor de resterende paarden. Dan zal men ook minder snel klagen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:10

Wat is het probleem van bloed afnemen voor onderzoek? Mensen mogen eens in de zoveel tijd ook gewoon een halve liter bloed geven, geen probleem voor een gezond mens. Neem aan dat het voor paarden niet anders is.
Ik zie liever paarden die voor onderzoek worden gebruikt in een weiland staan dan verstopt in een stalling omdat mensen anders gaan zeuren dat het 'zielug' is.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:16

:( ZO VRESELIJK JAMMER WEER DIT!!!!

Mensen hoe kunnen jullie vanaf foto's en filmpjes beoordelen of die paardjes verwaarloosd zijn of niet.

Ik KEN deze man, dus geloof mij, ze zijn niet voor de lol in beslag genomen.
Zo op het oog zien ze er goed uit, maar ondertussen.......

Edit: ik ken 1 van deze mannen.

Lietjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:24

Belachelijk waar gaat dit heen met nederland.
Laat ze eens in de verzorgingstehuizen gaan kijken, en daar tijd en geld in steken dan deze paarden in beslag te nemen.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:26

BarockPinto schreef:

Mensen hoe kunnen jullie vanaf foto's en filmpjes beoordelen of die paardjes verwaarloosd zijn of niet.

Misschien kan je je post wat meer onderbouwen?

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:26

julius_juut schreef:
Wat is het probleem van bloed afnemen voor onderzoek? Mensen mogen eens in de zoveel tijd ook gewoon een halve liter bloed geven, geen probleem voor een gezond mens. Neem aan dat het voor paarden niet anders is.
Ik zie liever paarden die voor onderzoek worden gebruikt in een weiland staan dan verstopt in een stalling omdat mensen anders gaan zeuren dat het 'zielug' is.

Op zich het bloed afnemen zie ik ook geen probleem in, maar als de dieren op een dieronvriendelijke manier worden misbruikt (ipv gebruikt) voor onderzoek.. dan heb ik er wel een probleem mee!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:30

BP: jij weet dus blijkbaar meer, je maakt ons wel nieuwsgierig dan. Als je het zo stellig durft te schrijven, dan ben je eigenlijk wel verplicht om je nader te verklaren. Omwille van privacyredenen kan ik me ook voorstellen dat je dat (liever) niet doet. Misschien kan je dan heel beknopt aangeven wat de hoofdreden is geweest.
Het vervelende in dit topic is dat de bokkers hier alleen af kunnen gaan op de foto's en het filmpje. Ik kan me dan ook voorstellen dat men van mening is dat er geen sprake LIJKT te zijn van verwaarlozing. Geheel terecht, zou ik dan ook zeggen. Maar we weten inderdaad dat het verhaal twee kanten heeft. Er zal ongetwijfeld een zeer goede reden zijn waarom deze paarden in beslag zijn genomen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:31

Miseria schreef:
BarockPinto schreef:

Misschien kan je je post wat meer onderbouwen?

Nee absoluut niet, was niet van plan openlijk op bokt te plaatsen wat 1 van deze mannen zowiezo met zijn drachtige merries doet.
En ik ben overigens niet de enige die dit weet.
Het antwoord komt waarschijnlijk vanzelf als ze klaar zijn met de onderzoeken.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:33

Als je je post niet kan onderbouwen, was het misschien handiger m helemaal niet te reageren. Nu doe je eigenlijk hetzelfde als wij allemaal, halve dingen zeggen. Bij ons omdat we maar een halve waarheid (van de OP) weten, bij jou omdat je niet meer wil/kan zeggen. Wat logisch is hoor, want jij wil ook geen problemen met die mensen.

Snap dat je het vreemd vind dat wij er zo over speculeren, maar kom dan met een verhaal en niet met losse uitroepen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:37

"wat 1 van hen met zijn merries doet"

Maar dan gaat het over een heel ander iets. Het gaat hier over verwaarlozing, en dat zie ik niet. Over mishandeling kan ik niks zeggen, dat is vaak niet vanaf beeld te zien

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:43

Miseria schreef:
Als je je post niet kan onderbouwen, was het misschien handiger m helemaal niet te reageren. Nu doe je eigenlijk hetzelfde als wij allemaal, halve dingen zeggen. Bij ons omdat we maar een halve waarheid (van de OP) weten, bij jou omdat je niet meer wil/kan zeggen. Wat logisch is hoor, want jij wil ook geen problemen met die mensen.

Snap dat je het vreemd vind dat wij er zo over speculeren, maar kom dan met een verhaal en niet met losse uitroepen.

Nee, nee, ik vind het gewoon belachelijk dat 99% van de post hier gaan over dat de paarden niet verwaarloosd zijn en dat het belachelijk is dat ze in beslag genomen zijn.
Dit is toch een Forum en dan mag ik toch reageren???
Ik ga mijn post niet onderbouwen, het gaat mij erom dat mensen niet gelijk van een foto of een fimpje een oordeel moeten geven, zonder dat ze de waarheid weten.
En ja, er zijn paarden in NL die het slechter hebben dan deze, maar ze zijn niet voor niks weg gehaald.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:44

het is toch logisch dat men oordeelt op wat men ziet? Das menselijk. En tja, als jij wel A gaat bleren maar niet B houdt het op

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:52

Stef: verwaarlozing is mishandeling
BP: je bent het niet eens met wat één van hen met zijn merries doet? Is dat jouw persoonlijke mening of is dat het feit waarom er in beslagname heeft plaatsgevonden? Je zegt ook dat mensen niet gelijk van een foto moeten oordelen, zonder de waarheid te weten? Doe jij eigenlijk niet hetzelfde? Jij velt ook een oordeel zonder enige onderbouwing, als was het maar een halve onderbouwing zoals in dit geval met puur alleen foto's en een filmpje...
Een forum is inderdaad bedoeld om te discussiëren. Een discussie kan je ook alleen maar houden als je je mening wilt en kunt onderbouwen met argumenten. Hier discussieert men met de stelling " Ik vind niet dat er sprake is van verwaarlozing. De paarden zien er best goed uit op de foto's (= argument ter onderbouwing van de stelling)." Jij stelt " ik vind het niet kunnen wat één van deze mannen doet mijn zijn merries." Dat vraagt om een beargumentering.