Poldertuin maakt steeds vaker plaats voor een paardenbak

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:48

Het is toch allemaal een questie van gunnen.
Vaak zijn de klachten komende uit afgunst en zoals gezegd ik zie ook liever een nette rijbak dan een tuin die verwoekerd is en vol met rommel ligt. :j

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:52

germie schreef:
Als ik een voortuin had van 25 bij 50, dan pastte daar mooi een bak van 18 bij 40 in. En dan hou je nog ruimte voor een oprit en parkeerplaats met tuintje en terras over.
Kan allemaal heel netjes hoor. En dan is het nog mooi ook in mijn ogen. Als je er een dressuurbaan van maakt met wat bloembakken rondom, prachtig en verzorgd. Neem je een bak met tapijtsnippers, dan stoft het ook niet.
Moet je natuurlijk mest e.d. wel opruimen.
En ja, bakken in de voortuin heb ik al een aantal keren gezien. Ziet er echt niet slecht uit hoor. Ik vind een nette rijbaan mooier dan een onverzorgd grasveld vol onkruid.

Jij vindt het mooi, en ik vind het ook best mooi. Maar niet iedereen is zo dol met paarden als wij. Dus ik kan me goed voorstellen dat buren er niet op zitten te wachten.

Ik had vroeger een buurman met een volière vol met vogels in de tuin. Vond hij vast ook mooier staan dan een onverzorgd grasveld vol onkruid. Maar ik zit in de tuin naar het gekwetter van 100 vogels te luisteren. Dus ik was minder blij.

antje_vip

Re: Poldertuin maakt steeds vaker plaats voor een paardenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:57

Ik vind deze regel nergens op slaan. :( Zo kunnen we overal wel wat voor verzinnen: ik vind dat de dikke milieuonvriendelijke auto van deze minister ook niet mooi past in het straatbeeld, laten we daar dan ook een wet voor maken.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:01

Ik denk dat als er weer "ouderwets" met elkaar word gesproken en gezellig met elkaar word omgegaan dat er ook veel meer gegunt gaat worden. :)
Maar tegenwoordig vliegen we van hot naar haar,komen thuis,trekken zo snel mogelijk de voordeur dicht en gaan ons dan lopen ergeren wat anderen doen(die we eigenlijk niet kennen) -O-

Want dat is het toch,als je iemand goed kent en graag mag dan gun je het vanzelf.
Maar niemand betrekt een ander nog erbij in de zin van gezelligheid en stukje openheid en dan krijg je dat gespeculeer en stiekeme gedoe.

Je kunt natuurlijk ook op zoek gaan naar dingen die je storen.
Als mijn buren een bak hadden in de voor-of achtertuin dan zou ik het prachtig vinden als ik er ook gebruik van mocht maken voor een uurtje.(mocht het nodig zijn)
En stof heb je toch,is het niet van een buur dan is het wel Sahara zand of stuifmeel _O-

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:16

funnygirl beeld je is in je zit in je tuin te eten met je 2 kleine kinderen van 3 en 5.
En de buurvrouw rijd met haar paard je eten zowat van je bord, denk je er dan nog zo makkelijk over.
Lekker elke hap die je neemt heb je extra eten erbij.
en wel in de vorm van zand.
Zitten je kinderen MAAAAAMMMAAA ik wil niet meer eten er zit allemaal zand tussen en dat lust ik niet

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:19

Ja nu maak je het wel erg gedramatiseerd zeg hahahaha

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:22

Zit je lekker in je tuin te genieten van het uitzicht op je paarden zit de buurvrouw net buiten met haar kinderen die moeten eten maar niet willen....mammmaaaa ik lust dat niet.... ;)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:23

haha dubbeldun zo kan je het ook zien :')

Maar funnyhorse het is helaas wel op sommige plekker de realiteit
Laatst bijgewerkt door Daks op 16-06-11 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:27

Ik snap wel dat de buurman dr niet altijd even blij mee is..
Maarja, hij mag ook zelf weten wat hij met zijn tuin doet toch ? :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:28

funnygirl :') _O-

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:36

funnyhorses schreef:
funnygirl :') _O-

yep yep sorry typefoutje. :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:36

Sinds wanneer is ´een schriklintje´ een deugdelijke omheining van een postzegel met een eenzaam paard trouwens?

Ah, ik snap het. Als er een paard doorheen boldert komt dat omdat iemand ánders het heeft laten schrikken of een onverlaat het hek heeft opengezet :)*

HOOG tijd, vet 10 jaar óver tijd, dat in NL eens structureel integraal over paardhouden in NL regels worden ingevuld.
Hier mauwt menigeen maar voor de páárden is er NIETS.

Dierenwelzijn en ruimtelijke ordening moeten integraal aan bod komen. Ook de veiligheid van anderen in de openbare ruimte.
Aan paardhouden moeten welzijnseisen gesteld worden wat met inachtnemeing van andere belangen in de samenleving in bestemmingsplannen en bouwvergunningen moet worden opgenomen.
Ook hier geldt simpel: Verboden tenzij.
Toon maar aan dat je aan de voorwaardes voldoet, anders mag het niet.

Dat de boel volledig uit de hand gelopen is, is geen excuus maar een HEEL zwaarwegende en dringende reden om nu eindelijke eens goed dicht te timmeren wat voor 2000 al geïmplementeerd had moeten zijn. Toén al was het probleem duidelijk en te groot.
Het saboteren van welke richtlijn/regel dan ook door de bedrijfssector heeft de paardhouders nu in de huidige situatie gebracht. Poepzakken en verboden voor uiters, verboden voor paardhouden gaan als een olievlek uitbreiden.
Wees realistisch; de ruiterij als geheel veroorzaakt overlast en risicos in de samenleving.

Yvette10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:57

Volgens de woningwet (en die is van toepassing voor alle inwoners in Nederland in alle gemeentes) is een omheinde paardrijbak van b. hout, metaal of kunststof en ook een omheinde hekwerk om buiten paarden achter te houden in een wei of paddock een constructie en dus bouwvergunningsplichtig volgens artikel 1, eerste lid, aanhef en onder a, van deze Woningwet.
En een paardrijbak moet volgens de wet ook nog eens in je eigen geldende bestemmingsplan passen.

Voor de uitleg wat betreft de constructiepaardrijbak en omheinde wei kan volgens jurisprudentie aansluiting worden gezocht bij de in de modelbouwverordening 1992 gegeven definitie van bouwwerk.
Deze definitie luidt:" elke constructie van enig omvang van hout,steen, metaal of ander materiaal, die op de plaats van bestemming hetzij direct of indirect met de grond verbonden is, hetzij direct of indirect steun vindt in of op de grond en bedoeld om ter plaatse te functioneren".

Let dus op, je bent vast gewaarschuwd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:34

En dus zet je geen hek of bouwwerk om je rijplaats. Een trainingsplaats kan ook met een bloembak mooi afgebakend zijn. Een paard loslaten lukt dan niet. Maar je hebt ook geen bak.
En je kunt zo'n vlakte dan ook nog privestrand noemen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:24

Hoe zouden mensen aan het strand dat nou doen.... de wind aanklagen ;)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:27

Volgens mij is het bericht niet helemaal volledig.

Volgens omroep Flevoland zou het alleen gaan om de bakken die bij arbeiderswoningen in de voortuin gemaakt worden. Dit zijn rijtjeshuizen van meestal 4 geschakelde woningen die op een buitenweg staan en een grote voortuin hebben. Ik woon zelf net op het oude lant tegen de NOP aan en moet voor mijn werk vaak door de polder, ik moet zeggen dat ik het ook niet fraai vind die zandplaten voor een huis, je krijgt er een beetje een bouwdepo idee van, meestal zijn ze ook niet echt mooi omheind... Maar ja als je buitenaf gaat wonen weet je dat je vee in de buurt kunt krijgen als buren. Misschien wat regels om het geheel op te fraaien, zodat het er wel leuk uiziet.

Hier het artikel van omroep flevoland; http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/ni ... wsID=82009

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:29

Kan me voorstellen dat mensen zo'n grote omheinde zandbak geen gezicht vinden. Persoonlijk stoor ik me er niet aan, maar ik kan het me voorstellen dus. :j

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:50

Ik kan begrijpen dat mensen zich eraan storen als ze lekker een broodje willen eten in de tuin, en er komt een stofwolk van de paarden van de buren voorbij.

Trouwens veel mensen vergeten ook die een bak in hun voortuin aanleggen dan de polder uit klei grond, en soms erg zware zeeklei bestaat. Dus in de winter is het ook nog eens een bagger bende als de paarden op een postzegel staan.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:58

DubbelDun schreef:
Hoe zouden mensen aan het strand dat nou doen.... de wind aanklagen ;)

Nou idd,zat laatst lekker op het strand mijn ijsje te eten...windvlaag en ijsje onder het zand. Nou is dat ijsje niet zo erg maar ik neem ook wel eens Sushi mee....ik ga declareren ;)

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:00

Op het strand kiezen mensen er zelf voor om tussen het zand te kiezen. :+

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:56

_janet_ schreef:
Op het strand kiezen mensen er zelf voor om tussen het zand te kiezen. :+

Het was ook maar een grapje ;)

Heb zelf gelukkig geen problemen met buren,als de bak te stoffig is rij ik er niet in net als mijn buurvrouw.....en dat in de stad

Yvette10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:52

Germie,

Ik ben het maar gedeltelijk met je eens.
Als je vervolgens de grond zonder omheining paardrijbak gebruikt om toch te kunnen paardrijden, moet ook dit gebruik van de grond voor trainen en africhten passend worden geacht binnen het bestemmingsplan.
Zoniet, dan ben je wettelijk nog in overtreding.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:09

En met je hond in je eigen tuin oefenen, mag dat nog wel ???

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:10

ja want die stinkt niet zo heel erg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:10

Sinds wanneer stinkt paardrijden ??