'Weinig animo voor dierenpolitie'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Calanddra

Re: 'Weinig animo voor dierenpolitie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:57

Beste is als ze idd een speciale opleiding maken, of eventueel een extra cursus voor bijv. paraveterinairen (zitten al in het dierenvak).

Het lijkt mij geweldig om me hiervoor aan te melden. Maar ik zie het echt niet zitten om eerst een politieopleiding (gericht op mensen) te doen :n

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:36

Calanddra schreef:
Beste is als ze idd een speciale opleiding maken, of eventueel een extra cursus voor bijv. paraveterinairen (zitten al in het dierenvak).

Het lijkt mij geweldig om me hiervoor aan te melden. Maar ik zie het echt niet zitten om eerst een politieopleiding (gericht op mensen) te doen :n

Daar maak jij een denkfout. De politie opleiding is gericht op wetten en bevoegdheden (Milieuwetgeving, opiumwet, wet op de economische delicten, verkeerswetgeving, strafrecht etc etc).

Die bevoegdheden heb je nodig, wil jij uberhaupt weten wat strafbaar is, hoe een strafproces in zijn werk gaat en om uberhaupt een proces-verbaal op te kunnen maken.

Om nog maar te zwijgen over het gebruik van dwangmiddelen, waaraan je soms niet ontkomt en waar de politie monopoly voor heeft.

Speciale opleidingen voor paraveterinairen klinkt leuk, maar slaat kant nog wal. Zij hebben geen bevoegdheden en als iemand met een verwaarloosd dier hun de deur wijst kunnen ze op geen enkele grond een pand of woning betreden. Daar heb je bevoegdheden die zijn toegekend aan de ambtenaren welke genoemd zijn in Strafvordering.

De stelling dat zij 'in die gevallen' de politie in moeten schakelen gaat ook niet op, want de politie (of andere bevoegde instantie) zal zelf zijn bewijsmateriaal moeten verzamelen, wil dit voldoende draagkracht hebben in de rechtbank en weten ook wat zij nodig hebben (daar krijgen zij dus hun opleiding voor) om een zaak rond te krijgen.

Ik denk dat een hoop zaken uiteindelijk in de rechtzaal daadwerkelijk stuk zouden gaan als je ze door mensen buiten de politie zou laten behandelen. Laat dat nu maar aan het bevoegd gezag over... Die zijn er in getraind, hebben de kennis en de know-how.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:44

vindt het niet meer dan logisch dat de agenten het niet zien zitten.. laat den haag eerst eens met wat beters komen... plan van aanpak, verandering van wetten en dan volgens amerikaans model.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:11

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:07

Maar suelza, gebruiken ze bij het rspca ed niet ook paraveterinairen? Dat dacht ik iig, er was ook een programma waarbij ze mensen volgen die de opleiding voor de dierenpolitie volgen. Als het gewoon agenten zijn zouden ze toch ook bevoegdheden moeten hebben? Arrestaties ed voert de dierenpolitie daar niet uit, daarvoor halen ze de politie erbij.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:15

Calanddra schreef:
Maar suelza, gebruiken ze bij het rspca ed niet ook paraveterinairen? Dat dacht ik iig, er was ook een programma waarbij ze mensen volgen die de opleiding voor de dierenpolitie volgen. Als het gewoon agenten zijn zouden ze toch ook bevoegdheden moeten hebben? Arrestaties ed voert de dierenpolitie daar niet uit, daarvoor halen ze de politie erbij.

Volgens mij zijn het mensen met verschillende achtergronden en niet perse uit de dierensector.
De mensen worden daar omgeschoold naar animal cop.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:37

Dat zou idd ook goed kunnen. Maar naar mijn idee waren het niet al agenten toch?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:04

Calanddra schreef:
Dat zou idd ook goed kunnen. Maar naar mijn idee waren het niet al agenten toch?

Nee volgens mij zijn dat niet per definitie agenten.