Rechtszaak rond Power and Paint tot een einde gekomen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RuizWish

Re: Rechtszaak rond Power and Paint tot een einde gekomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:34

Ik zal proberen het artikel te scannen en hier te plaatsen vandaag... Voor de mensen zonder paardenkrant!

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:47

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:07

zoals ik het lees gaat hem om de rechtsvraag of Pasch de koop terecht heeft ontbonden nadat Dressuurstal Acress de betalingen heeft opgeschort.

Pasch is in het gelijk gesteld, m.a.w. D. A. heeft onterecht de betalingen opgeschort en Pasch heeft daarop terecht de koop ontbonden. Dat leidt er automatisch toe dat de proceskosten voor de verliezer zijn, in dit geval D.A.

De koop is ontbonden dus alles moet terug naar de situatie voor de koop. Dus aankoopbedrag terug naar D.A. en pony terug naar Pasch.

Alleen is de pony nu minder waard en daar eist Pasch een schadevergoeding voor. In het vonnis staat uitsluitend dat de rechtbank dit begrijpt en dat ze de tijd krijgen om de restwaarde van de pony te begroten. Hier mag D.A. dan op reageren. Vervolgens wordt de schadevergoeding vastgesteld door het aankoopbedrag te verminderen met de restwaarde. Deze vergoeding dient D.A. aan Pasch te betalen.

En dat alleen omdat de aangewezen deskundige niet met zekerheid kan aantonen dat de blessure een gevolg was van een oude blessure. Ondanks verklaring van anderen deskundigen en getuigenverklaringen.

Ben benieuwd wat de restwaarde van de pony zal zijn...

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:27

Rhea schreef:
zoals ik het lees gaat hem om de rechtsvraag of Pasch de koop terecht heeft ontbonden nadat Dressuurstal Acress de betalingen heeft opgeschort.

Pasch is in het gelijk gesteld, m.a.w. D. A. heeft onterecht de betalingen opgeschort en Pasch heeft daarop terecht de koop ontbonden. Dat leidt er automatisch toe dat de proceskosten voor de verliezer zijn, in dit geval D.A.

De koop is ontbonden dus alles moet terug naar de situatie voor de koop. Dus aankoopbedrag terug naar D.A. en pony terug naar Pasch.

Alleen is de pony nu minder waard en daar eist Pasch een schadevergoeding voor. In het vonnis staat uitsluitend dat de rechtbank dit begrijpt en dat ze de tijd krijgen om de restwaarde van de pony te begroten. Hier mag D.A. dan op reageren. Vervolgens wordt de schadevergoeding vastgesteld door het aankoopbedrag te verminderen met de restwaarde. Deze vergoeding dient D.A. aan Pasch te betalen.

En dat alleen omdat de aangewezen deskundige niet met zekerheid kan aantonen dat de blessure een gevolg was van een oude blessure. Ondanks verklaring van anderen deskundigen en getuigenverklaringen.

Ben benieuwd wat de restwaarde van de pony zal zijn...

Uitleg staat als een huis, meer of minder is het niet! Wel is het zo dat als koper zich aan betalings verplichting had gehouden, dan waren zei de eigenaar geweest! En had verkoper het koop contract niet kunnen ontbinden! En had het dus een heel andere zaak geworden! Een zaak waarin koper moet aantonen dat bij verkoop blessure bekent was! Want jongens dit blijft natuurlijk raar, je geeft €160000 uit maar laat de keuringen doen door de verkoper! En vond het ook opvallend dat stal van Balen als tussen persoon werd genoemd ik de PK.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:19

Hoezo opvallend?

Volgens mij trainde de fam Fokker dagelijks bij van Baalen. Ik ken de aard van die relatie niet maar kan me wel voorstellen dat je hun advies als betrouwbaar beschouwt...

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:13

Wat ik opvallend vindt in de verklaring van de koper, is dat ze wel heel veel naar anderen wijzen, volgens hun werden ze door van Balen steeds naar de kliniek in Duitsland gestuurd! Aan andere kant kan ik me in dit geval ook het volgende contract voorstellen! Koper koopt top Pony op afbetaling, verkoper gaat hiermee akkoord onder voorwaarden dat de Pony tot afbetaald bij van Balen op stal blijft!