Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
hippiater schreef:Foei,foei. Voor sommige paarden is het een levensgevaarlijk idee om alleen op geleide van een positief mestonderzoek te ontwormen. Zelfs in Utrecht weten mensen uit de kliniek dat er diverse paarden op deze manier op de sectietafels terecht komen die overleden zijn aan worminfecties. Leuk politiek gewauwel maar het gaat ten koste van het individu hoe goed het idee ook lijkt te zijn als je het op populatienivo bekijkt.
Ik geef wel toe dat een sluitende oplossing niet in alle gevallen voor handen is, ook aan het standaard routinematig 8-12 wekelijks ontwormen kleven nadelen.

TICKELS schreef:Breghje schreef:O schei uit. Ik ben gestopt met mestonderzoek, omdat ze daarin de lintworm en horzellarven Niet Kunnen Traceren. Dus je moet preventief (jawel!!) minimal eens per jaar ontwormen met een middel daartegen.
Deze info komt trouwens van het Woud, na mijn telefoontje waarom mijn paard een lintwormbesmetting had na mestonderzoek en ze moest toegeven dat men die niet kon ontdekken, en ipv één kuur er nu dus 3 nodig had.... En ik maar denken dat ik goed bezig was.
Als je de website van het Woud goed had gelezen dan had je dit geweten.
Ik ben wel enthousiast over het Woud en ontworm mijn paarden nu 1x per jaar tegen eventueel lintworm en horzellarven. Voor de rest maak ik gebruik van het mestonderzoek met wormeitelling van het Woud
http://www.wormbestrijding.nl
Er is overigens wel verschil in mestonderzoek en wormeitelling. De meeste dierenartsen kijken alleen maar naar wormen en iet naar de eitjes, dan ga je dus de mist in!
Donna schreef:Het is lang geleden dat ik ergens op gereageerd heb maar dit ligt mij toch wel aan het hart..
Het probleem waar over gesproken wordt in verband met het ontwormen is de resistentie vorming tegen de wormmiddelen, niet wel of niet geld verdienen, Ploeger is niet in dienst van een commerciele organisatie. Het uiteindelijke doel van dit alles is zelfs mensen minder geld uit te laten geven door duidelijk te maken dat het niet nodig is om zo vaak te ontwormen als over het algemeen gedaan wordt op het moment.
Paperboy schreef:bij ons op stal is elk kwartaal een mestonderzoek, paarden staan snachts in hun eigen stal dus er word netjes uit elke stal mest gehaald en gelabeld. Verder hebben we jaarlijks voor alle paarden een bloedonderzoek. Tot nu toe bevalt dat goed..... De laatste keer met de ei telling is mijn paard ontwormd. Mijn andere paard staat in een buitengroep 24/7 in de wei en daar is het moeilijker om een goed mest onderzoek te doen. het wordt wel gedaan maar je weet niet van wie de mest is en dat telt dus voor de hele groep. Mijn paard in de buitengroep ontworm ik twee keer per jaar zelf, vooral omdat die ook nog wel eens verweid worden en nieuwe paardjes erbij komen. Ik heb tot nu toe geen negatieve ervaringen met ontwormen doormiddel van mestonderzoek, mocht ik dat wel ondervinden dan zal ik zeker zelf weer periodiek gaan ontwormen. Maar vooralsnog lijkt het wel te werken.
Mijn paarden lopen ook in een kudde. Ik zet ze apart op een stukje en wacht totdat ze gaan poepen en neem dat monster mee.
Arabesk schreef:Het is toch heel simpel
en in dit geval is de voorlichter ook nog eens de verkoper = omzet
Jasmijn1989 schreef:Misschien is het een idee om bij de jaarlijkse inenting ook een ontworm advies te geven. Elk paard moet al verplicht 1x per jaar geent worden. Dus dan is de dierenarts (in bijna alle gevallen) op locatie bij het paard aanwezig. Op dat moment kan er een advies en recept worden gegeven en is het ook duidelijk voor dierenarts en eigenaar.
TICKELS schreef:germie schreef:Ik ontworm 4 keer per jaar preventief. 3 keer ivermectine, 1 keer moxidectine.
Mestonderzoek is zelfs gevaarlijk. Vorig jaar stond ik op een stal waar men dat deed. Ik heb direct gezegd ik doe niet mee, ik ontworm gewoon. Na nog geen maand moest de kudde ontwormd worden omdat er wormen in de mest gevonden waren. Dan ben je dubbele kosten kwijt en loop je alsnog achter de feiten aan.
Mestonderzoek is ook nog eens veel en veel te duur.
Als 1 van de kudde wormen had kan die de wei besmetten en dan is het cirkeltje rond.
Ik mest bijna dagelijks de wei en dan heb je geen kans op herbesmetting. Dit is echter niet voor iedereen mogelijk, dat begrijp ik ook wel.
germie schreef:Nee hoor, voor mij geen mestonderzoek.
norm en daar moet een ander zich verplicht aan houden. Zoals dat onzínnige enten voor wedstrijden.
) en kweekt resistentie.
germie schreef:Ik heb inmiddels al diverse keren geschreven waarom ik tegen mestonderzoek ben (paarden bleken toch wormen te krijgen en dan heb je dubbele kosten, en je bent gewoon te laat). Ik heb er zelf helaas slechte ervaringen mee. Dus ik heb gewoon gezien dat het niet werkt en dus gevaarlijk is.
En ik haal ook malariapillen als ik naar Azie ga. En ik laat me ook inenten. Dus kennelijk mag dat dan ook niet preventief.