'Veel strengere regels nodig voor ontwormen bij paarden'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:16

Het is lang geleden dat ik ergens op gereageerd heb maar dit ligt mij toch wel aan het hart..

Het probleem waar over gesproken wordt in verband met het ontwormen is de resistentie vorming tegen de wormmiddelen, niet wel of niet geld verdienen, Ploeger is niet in dienst van een commerciele organisatie. Het uiteindelijke doel van dit alles is zelfs mensen minder geld uit te laten geven door duidelijk te maken dat het niet nodig is om zo vaak te ontwormen als over het algemeen gedaan wordt op het moment.

Resistentie is gevaarlijk omdat het erg waarschijnlijk is dat als wij op deze manier door blijven gaan met ontwormen van paarden (en alle andere dieren die volgens vast schema ontwormd worden) over een X aantal jaar in bepaalde delen van het land gaan paarden meer op de wei kunnen houden. Dit lijkt dramatisch maar is bijvoorbeeld al het geval met schapen in gedeelten van Nieuw Zeeland en Engeland. En dit heeft niet te maken met stomme veehouders die altijd alleen maar over geld denken voordat we die argumenten krijgen. Dit heeft te maken met hetzelfde als wij nu te maken hebben in de paardenhouderij, namelijk ontwetendheid. In de pardenhouderij zijn we dus nog op tijd om dit tegen te gaan en dit moet met heel veel educatie en informatie verstrekking samen gaan.

Er zijn helaas niet heel veel verschillende soorten ontwormingsmiddelen op deze wereld, ivermectine en moxidectine behoren bijvoorbeeld al tot dezelfde groep. Resistentie is iets dat met de tijd gevormd wordt maar helaas heel veel langer erover doet om weer weg te gaan. Met andere woorden, als we eenmaal geen beroep meer kunnen doen op onze bestaande middelen kunnen we niet meer ontwormen.

Ik hoop dat dit een duidelijk verhaal was en misschien wat onduidelijkheid bij mensen wegneemt. Verder vind ik het al een goed teken dat iedereen hier er in elk geval over nadenkt wat en hoeveel er in hun paarden gaat.

LBLGypsyCobs

Re: 'Veel strengere regels nodig voor ontwormen bij paarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:30

Ik zie dat jij ook liever educatie en informatie verstrekking hebt ipv het verplichten van een mestonderzoek?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:39

Ik snap het nut niet van die recepten. Allemaal geldklopperij lijkt me want in feite wordt er niks geregistreerd. Er is nergens terug te vinden met welk middel het paard ontwormd is, hoeveel deze heeft gekregen, hoe vaak ed. Als ze deze gegevens nou zouden registreren, zou een stuk beter zijn lijkt me. Net zoiets als een enting. Helaas is dit gewoon niet haalbaar want hoeveel mensen laten een da komen voor een ontworming? Niemand. Men gaat gewoon naar een kliniek, besteld het via internet, zonder dat de da het paard heeft gezien oid.
Dat mestonderzoek geen 100% garantie geeft is ook geen goede zaak. Paardeneigenaren die blind afgaan op de uitslag hiervan en dan alsnog een hele hoop ellende krijgen door de wormbesmetting die er wél is hebben dan dus gewoon pech en zitten met een ziek of zelfs dood paard opgescheept.
Schande als ze dit verplicht gaan stellen.
Te veel ontwormen is ook weer niet goed. Maar wat moet je dan?! Er is gewoon zoveel onduidelijkheid over wormbesmetting bij paarden. Zoveel verschillende adviezen, zoveel verschillende middelen, zoveel verschillende gebruikerservaringen, meningen enz enz.
Ik denk dat het gewoon heel erg moeilijk is en zelfs bijna onmogelijk om je paard helemaal wormvrij te krijgen/houden. Zeker met de manier van paarden houden op dit moment. Teveel paarden op een te klein stuk grond, hele dagen op stal enz.

Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:46

Ik denk zeker dat het verplichten van mestonderzoek zonder dat mensen daar het nut van inzien alleen maar heel veel problemen met zich mee brengt. Als mensen daarentegen de voors en tegens van mestonderzoek weten en snappen welke conclusie ze uit een uitslag kunnen trekken denk ik dat vanzelf meer mensen vrijwillig mestonderzoek zullen doen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:50

Ik heb alleen heel sterk de indruk dat elke dierenarts andere voor en nadelen van een mestonderzoek noemt.
De ene DA vindt het onzin en onbetrouwbaar en weer een ander ziet het als een heilig middel.
En daartussen zitten nog heel veel DA's met nog meer meningen en visies.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:40

Bij ons op stal wordt er mestonderzoek gedaan én er wordt tweemaal per jaar ontwormd.

Vroeger ontwormde ik elke zes weken, maar dat is toch echt waanzin, zeg. :\

Barb12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:05

Bij ons in de praktijk wordt niet alleen uitgegaan van een eitelling in de mest voor het verstrekken van een wormenkuur. Er wordt ook gevraagd naar de algehele conditie van het paard (gewicht, vacht, levendigheid, enz.) de samenstelling van de kudde (komen er vaak nieuwe paarden bij) de begrazings druk, hoeveel m2 per paard aan wei en of de wei wordt schoongehouden. Al deze faktoren zijn belangrijk voor het wel of niet verstrekken van een wormenkuur. Bijvoorbeeld als mijn paard tijdelijk op een andere stal heeft gestaan voor training of vakantie en terug komt in de eigen stal krijgt ze altijd een wormenkuur omdat je niet weet waar ze mee in aanraking geweest is. Eitjes zijn niet direkt zichtbaar in de mest. Als ze gewoon in haar eigen wei staat met haar vaste maatjes waar wij de wei schoonhouden, alle paarden goed in conditie zijn en ook geen wormeneieren in de mest gevonden worden is er geen enkele reden om te ontwormen. Wat ook vaak vergeten wordt is dat het goed is om het te ontwormen paard 24 uur op stal te houden of direkt mest uit de wei te ruimen na het ontwormen ivm herbesmetting.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:08

bij ons op stal is elk kwartaal een mestonderzoek, paarden staan snachts in hun eigen stal dus er word netjes uit elke stal mest gehaald en gelabeld. Verder hebben we jaarlijks voor alle paarden een bloedonderzoek. Tot nu toe bevalt dat goed..... De laatste keer met de ei telling is mijn paard ontwormd. Mijn andere paard staat in een buitengroep 24/7 in de wei en daar is het moeilijker om een goed mest onderzoek te doen. het wordt wel gedaan maar je weet niet van wie de mest is en dat telt dus voor de hele groep. Mijn paard in de buitengroep ontworm ik twee keer per jaar zelf, vooral omdat die ook nog wel eens verweid worden en nieuwe paardjes erbij komen. Ik heb tot nu toe geen negatieve ervaringen met ontwormen doormiddel van mestonderzoek, mocht ik dat wel ondervinden dan zal ik zeker zelf weer periodiek gaan ontwormen. Maar vooralsnog lijkt het wel te werken.

hippiater

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:29

Foei,foei. Voor sommige paarden is het een levensgevaarlijk idee om alleen op geleide van een positief mestonderzoek te ontwormen. Zelfs in Utrecht weten mensen uit de kliniek dat er diverse paarden op deze manier op de sectietafels terecht komen die overleden zijn aan worminfecties. Leuk politiek gewauwel maar het gaat ten koste van het individu hoe goed het idee ook lijkt te zijn als je het op populatienivo bekijkt.
Ik geef wel toe dat een sluitende oplossing niet in alle gevallen voor handen is, ook aan het standaard routinematig 8-12 wekelijks ontwormen kleven nadelen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:42

Arabesk schreef:
Sonja schreef:

Die moet je me uitleggen.

Ik denk iets met klokken en klepels _O-

Lol, ik moet hebben zitten slapen. Resistentie tegen de werkende stoffen bedoel ik natuurlijk zoals Pyrantel, Ivermectine en Moxidectine :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:47

hippiater schreef:
Foei,foei. Voor sommige paarden is het een levensgevaarlijk idee om alleen op geleide van een positief mestonderzoek te ontwormen. Zelfs in Utrecht weten mensen uit de kliniek dat er diverse paarden op deze manier op de sectietafels terecht komen die overleden zijn aan worminfecties. Leuk politiek gewauwel maar het gaat ten koste van het individu hoe goed het idee ook lijkt te zijn als je het op populatienivo bekijkt.
Ik geef wel toe dat een sluitende oplossing niet in alle gevallen voor handen is, ook aan het standaard routinematig 8-12 wekelijks ontwormen kleven nadelen.

Het gaat om strengere regels om te vaak waar onnodig te voorkomen en dus niet meer voor een jaar meegeven van wormspuiten.
Ik denk niet dat er iemand tegen is, of dat je straf krijgt, als je ondanks negatief bij eitelling toch 2 x per jaar ontwormd op aanraden van je DA bv.
Er wordt iets voorgesteld, dat wil niet zeggen dat het meteen de regel gaat worden. Er is altijd ruimte voor overleg en betere oplossingen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:10

TICKELS schreef:
Breghje schreef:
O schei uit. Ik ben gestopt met mestonderzoek, omdat ze daarin de lintworm en horzellarven Niet Kunnen Traceren. Dus je moet preventief (jawel!!) minimal eens per jaar ontwormen met een middel daartegen.

Deze info komt trouwens van het Woud ;), na mijn telefoontje waarom mijn paard een lintwormbesmetting had na mestonderzoek en ze moest toegeven dat men die niet kon ontdekken, en ipv één kuur er nu dus 3 nodig had.... En ik maar denken dat ik goed bezig was.

Als je de website van het Woud goed had gelezen dan had je dit geweten.

Ik ben wel enthousiast over het Woud en ontworm mijn paarden nu 1x per jaar tegen eventueel lintworm en horzellarven. Voor de rest maak ik gebruik van het mestonderzoek met wormeitelling van het Woud
http://www.wormbestrijding.nl

Er is overigens wel verschil in mestonderzoek en wormeitelling. De meeste dierenartsen kijken alleen maar naar wormen en iet naar de eitjes, dan ga je dus de mist in!

5 Jaar geleden stond dit niet op de website van het Woud, anders was ik al niet eens aan mestonderzoek begonnen namelijk, en ik heb toen die hele site van A tot Z gespeld. ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 16:10

Donna schreef:
Het is lang geleden dat ik ergens op gereageerd heb maar dit ligt mij toch wel aan het hart..

Het probleem waar over gesproken wordt in verband met het ontwormen is de resistentie vorming tegen de wormmiddelen, niet wel of niet geld verdienen, Ploeger is niet in dienst van een commerciele organisatie. Het uiteindelijke doel van dit alles is zelfs mensen minder geld uit te laten geven door duidelijk te maken dat het niet nodig is om zo vaak te ontwormen als over het algemeen gedaan wordt op het moment.

Dat is zó ongewoon dat het niet goed kan zijn :)*

Het doel van de sector en dus de voorlichting van de sector (inclusief de meeste veearsten) is juist méér omzet en de adviezen vanuit de sector zelf zijn zelden in het belang van eigenaar en paard.

Voor alle problemen, doorgaans veróórzaakt door de manier van houden/omgang op basis van de voorlichting is een symptoombestrijdende ´oplossing´ ter waarde van X Euros met een volgende stap voor de escalatie voorgeprogrammeerd. Daar is dan ook een hulpmiddel of supplement voor uiteraard.

Dat het beste voor je paard heel vaak mínder ´verzorging´ is, is tegen de stroom van de belanghebbers in en die geven nu eenmaal de ´voorlichting´.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 16:57

Paperboy schreef:
bij ons op stal is elk kwartaal een mestonderzoek, paarden staan snachts in hun eigen stal dus er word netjes uit elke stal mest gehaald en gelabeld. Verder hebben we jaarlijks voor alle paarden een bloedonderzoek. Tot nu toe bevalt dat goed..... De laatste keer met de ei telling is mijn paard ontwormd. Mijn andere paard staat in een buitengroep 24/7 in de wei en daar is het moeilijker om een goed mest onderzoek te doen. het wordt wel gedaan maar je weet niet van wie de mest is en dat telt dus voor de hele groep. Mijn paard in de buitengroep ontworm ik twee keer per jaar zelf, vooral omdat die ook nog wel eens verweid worden en nieuwe paardjes erbij komen. Ik heb tot nu toe geen negatieve ervaringen met ontwormen doormiddel van mestonderzoek, mocht ik dat wel ondervinden dan zal ik zeker zelf weer periodiek gaan ontwormen. Maar vooralsnog lijkt het wel te werken.

Het is toch heel simpel :? Mijn paarden lopen ook in een kudde. Ik zet ze apart op een stukje en wacht totdat ze gaan poepen en neem dat monster mee.

Of ik ga buitenrijden en neem een plasticzakje mee. Ze gaan vanzelf poepen, je stapt af (moest toch al om het in de berm te vegen) en je neemt een monster mee.:)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:23

Arabesk schreef:
Het is toch heel simpel :?

Natuurlijk is het simpel.
Paarden mesten de hele dag door. Valt eruit waar je bij staat :D
Waar geen wil is, is geen weg :)*

Onder het mom van kijk mij eens goed zijn voor mijn paard, is ontwormen lekker makkelijk en na hun de zondvloed.

Het ergste is de sociale druk van stalhouders en stalgenoten. Is mbt enten ook zo.
Omdat de andere paarden chemisch gereinigd worden van parasieten en infecties moet een ánder dat verplicht ook wegens vermeend infectierisico 8)7
Het is juist níet nodig dat een ander dat dan ook doet; alleen díens paarden zijn dan zogenaamd ´kwestbaar´; de andere paarden zijn al chemisch beschermd.
Angst verkoopt :)* en in dit geval is de voorlichter ook nog eens de verkoper = omzet *\o/*

AriebrenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:17

Het enten verhaal is wat dat betreft ook belachelijk.
Ik en iedereen moet kunnen aantonen dat zijn paard tegen de griep ingeënt is als je deelneemt aan een openbaar gebeuren zoals een wedstrijd of keuring.

Maar wie loopt nu het risico ???
Degene die NIET laat enten.

Dus weer een organisatie die mij verplicht dat ik het paard tegen de griep laat enten.
Ik loop het risico dat mijn paard ziek wordt van al die nette op tijd geënte paarden tegen de griep.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 21:52

Nouja Arabesk, mijn paarden staan niet op eigen grond dus daar heb ik weinig inbreng over....... Rijden kan niet meer op mijn paard dus buitenrit is uitgesloten. De mest wordt onderzocht en aan de hand daarvan wordt de groep ontwormd of niet. Omdat mijn paard een erge bloedworm besmetting heeft gehad neem ik geen risico en ontworm hem af en toe zelf. Voor mij werkt dit prima!

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 21:57

Misschien is het een idee om bij de jaarlijkse inenting ook een ontworm advies te geven. Elk paard moet al verplicht 1x per jaar geent worden. Dus dan is de dierenarts (in bijna alle gevallen) op locatie bij het paard aanwezig. Op dat moment kan er een advies en recept worden gegeven en is het ook duidelijk voor dierenarts en eigenaar.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 22:22

Jasmijn1989 schreef:
Misschien is het een idee om bij de jaarlijkse inenting ook een ontworm advies te geven. Elk paard moet al verplicht 1x per jaar geent worden. Dus dan is de dierenarts (in bijna alle gevallen) op locatie bij het paard aanwezig. Op dat moment kan er een advies en recept worden gegeven en is het ook duidelijk voor dierenarts en eigenaar.

Enten is niet verplicht, alleen als je aan wedstrijden deelneemt ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 07:53

TICKELS schreef:
germie schreef:
Ik ontworm 4 keer per jaar preventief. 3 keer ivermectine, 1 keer moxidectine.

Mestonderzoek is zelfs gevaarlijk. Vorig jaar stond ik op een stal waar men dat deed. Ik heb direct gezegd ik doe niet mee, ik ontworm gewoon. Na nog geen maand moest de kudde ontwormd worden omdat er wormen in de mest gevonden waren. Dan ben je dubbele kosten kwijt en loop je alsnog achter de feiten aan.
Mestonderzoek is ook nog eens veel en veel te duur.

Als 1 van de kudde wormen had kan die de wei besmetten en dan is het cirkeltje rond.

Ik mest bijna dagelijks de wei en dan heb je geen kans op herbesmetting. Dit is echter niet voor iedereen mogelijk, dat begrijp ik ook wel.

zelfs dat werd gedaan (of beter gezegd moest door de pensionklanten gedaan worden, en was een hels karwei wat gewoon niet te doen is met 27 paarden verdeeld over 3 groepen).
Nee hoor, voor mij geen mestonderzoek.

Verder wil ik geen eraquell als ik ook een goedkoper middel met dezelfde werkzame stof kan krijgen. Een veearts heeft altijd alleen dat dure spul, terwijl de goedkopere kuren net zo goed zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:15

germie schreef:
Nee hoor, voor mij geen mestonderzoek.

Pardon??? Jij bent volledig buiten schot :)*
Je hoeft vooral niets te doen behalve de makkelijkste weg te nemen.

Voor jouw PAARD geen mestonderzoek en wel chemisch reinigen omdat jíj het ´geen doen´ vindt.

Zie daar de samenvatting van het probleem; waar geen wil is, is geen weg.

Is een samenvatting van veel paardenproblemen; mensenbelang, ruitergemak.
Het paard moet maar ondergaan wat de eigenaar vindt wat kan.

Vervolgens is er door allerlei drogredenen een 8)7 norm en daar moet een ander zich verplicht aan houden. Zoals dat onzínnige enten voor wedstrijden.
Baat het niet, schaadt het wel is op de meeste big pharma meuk van toepassing. Ontwormen en enten wanneer het niet absoluut nódig is, is slecht voor het paard, verzwakt het afweersysteem (ook tegen inwendige parasieten :)* ) en kweekt resistentie.
Ook voor de wel verstandige, paardgerichte eigenaars is dat laatste een probleem. Minder groot omdat hun paarden een werkend afweersysteem hebben maar toch.

NIET doorspoelen en NIET enten tenzij nóódzaak zou verplicht moeten zijn . Niet andersom.
Maar ja, de omzet is niet misselijk.
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt.
Vandaar de onzinnige ´voorlichting´ in de sector.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:29

Ik heb inmiddels al diverse keren geschreven waarom ik tegen mestonderzoek ben (paarden bleken toch wormen te krijgen en dan heb je dubbele kosten, en je bent gewoon te laat). Ik heb er zelf helaas slechte ervaringen mee. Dus ik heb gewoon gezien dat het niet werkt en dus gevaarlijk is.

En ik haal ook malariapillen als ik naar Azie ga. En ik laat me ook inenten. Dus kennelijk mag dat dan ook niet preventief.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:59

germie schreef:
Ik heb inmiddels al diverse keren geschreven waarom ik tegen mestonderzoek ben (paarden bleken toch wormen te krijgen en dan heb je dubbele kosten, en je bent gewoon te laat). Ik heb er zelf helaas slechte ervaringen mee. Dus ik heb gewoon gezien dat het niet werkt en dus gevaarlijk is.

En ik haal ook malariapillen als ik naar Azie ga. En ik laat me ook inenten. Dus kennelijk mag dat dan ook niet preventief.

Ik ben het met je eens hoor, ik doe ook niet meer aan mestonderzoek. Die ene keer dat ik het vol goede moed ging doen eindigde met 3 kuren achter elkaar ipv gericht door (in elk geval toen nog) gebrekkige voorlichting. En als je dan toch vanuit Het Woud zélf geadviseerd wordt om elk jaar preventief 2x te ontwormen tegen lintworm, wáárom zouden we dan extra kosten maken bíj het Woud voor mestonderzoek? Wiens brood men eet.... ;)