FNRS adviseert prijsstijgingen voor branche *aanvulling*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:44

manic schreef:
Die 25 euro per maand buffer heb je toch wel hoop ik als je paarden houdt?

Menig telefoon abbonement kost het dubbele....

Ik heb liever dat ze nu aal aangeven dat de prijs ietsjes omhoog gaat dan dat mijn paard ongemerkt ineens minder te eten krijgt.

Wij zijn dit jaar al 10 euro omhoog gegaan en betalen nu 390, plus nog hoop extra kosten. Zo wordt het langzamerhand toch wel heel prijzig.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:47

Susyb schreef:
Sonja schreef:

En je hebt zelf niet het idee dat je stomweg vierkant genaaid bent?

ligt eraan of de baal vierkant of rond was

Sorry hoor, maar hier moest ik toch wel hard omlachen...

Ik werk zelf bij een fouragehandel en op een manege bedrijf en het is wel waar alles wordt duurder doordat de oogsten gewoon minder zijn.
Ook wij hebben een aantal weken kritisch met ons kuil gezeten en niet omdat het slecht ingekocht was maar omdat er gewoon weinig eten op het land staat en dus de paarden meer bijgevoerd moesten en moeten worden.
Bij de fouragehandel verkopen we niet eens meer hooi en stro in balen omdat er gewoon slecht aan te komen is en gruwelijk duur...
Dus ik kijk niet op van het bericht van de fnrs, laatst bijscholing gehad van de Pavo en die melden hetzelfde....alles wordt duurder en dat werd netjes uitgelegd aan de hand van grafiekjes ed.

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:47

germie schreef:
kitzbi schreef:
onze stalling is 150,- dat is nog netjes...

Precies, dat vind ik ook een fatsoenlijke prijs. Ik kan (en wil het ook niet) meer ophoesten per maand per paard. Ik hoef dan niet veel luxe, als de paarden maar lekker buiten komen, ook in de winter en gewoon goed hooi krijgen.

Klopt hier staan ze lekker buiten zomer en s,winters en krijgen gewoon lekker hooi...
En heb een nette buitenbak met verlichting..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:48

MyWishMax schreef:
manic schreef:
Die 25 euro per maand buffer heb je toch wel hoop ik als je paarden houdt?

Menig telefoon abbonement kost het dubbele....

Ik heb liever dat ze nu aal aangeven dat de prijs ietsjes omhoog gaat dan dat mijn paard ongemerkt ineens minder te eten krijgt.

Wij zijn dit jaar al 10 euro omhoog gegaan en betalen nu 390, plus nog hoop extra kosten. Zo wordt het langzamerhand toch wel heel prijzig.

Dat betaal ik nog niet eens voor 2 paarden. Ik zou op het moment dat ik 390 euro voor 2 paarden moet gaan betalen er 1 weg doen, hoe erg ik het ook zou vinden (en dan nam ik heel snel afscheid, hoe hard het ook klinkt).
Het verhaal van je moet maar even dat als buffer hebben is makkelijker gezegd dan gedaan. Het is niet alleen de stalling die meer gaat kosten, maar ook je auto, je huis, je kleding, verzekeringen, alles moet meer gaan kosten.
Ik merk het bijvoorbeeld al aan de verhoging van de assurantiebelasting van 7.5% naar 9.7%.
En als je paard dan een keer geopereerd moet worden, dan ben je zo 1200 euro kwijt en daar gaat je buffer. Dus dat betekent dat als er dan nog een tegenslag aankomt dat je toch gaat zeggen van eh, jammer, maar ik verkoop m'n paard toch.

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:49

Ik kreeg laatst een mail voor 4 kante baal hooi voor 125,- ex btw :roll: per baal

Ik heb gevraagt of die man wel goed bij zijn hoofd was 8)7

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:52

kitzbi schreef:
Ik kreeg laatst een mail voor 4 kante baal hooi voor 125,- ex btw :roll: per baal

echt wel :=
Is wel heel erg duur!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:53

germie schreef:
MyWishMax schreef:

Dat betaal ik nog niet eens voor 2 paarden. Ik zou op het moment dat ik 390 euro voor 2 paarden moet gaan betalen er 1 weg doen, hoe erg ik het ook zou vinden (en dan nam ik heel snel afscheid, hoe hard het ook klinkt).
Het verhaal van je moet maar even dat als buffer hebben is makkelijker gezegd dan gedaan. Het is niet alleen de stalling die meer gaat kosten, maar ook je auto, je huis, je kleding, verzekeringen, alles moet meer gaan kosten.
Ik merk het bijvoorbeeld al aan de verhoging van de assurantiebelasting van 7.5% naar 9.7%.
En als je paard dan een keer geopereerd moet worden, dan ben je zo 1200 euro kwijt en daar gaat je buffer. Dus dat betekent dat als er dan nog een tegenslag aankomt dat je toch gaat zeggen van eh, jammer, maar ik verkoop m'n paard toch.

Zulke bedragen ben je hier in de omgeving redelijk snel kwijt... of je moet genoegen nemen met erg slechte bak.

Idd, die buffer raakt een keer op. Wij hebben paardlief gelukkig verzekerd, maar het wordt niet helemaal vergoed. Enige geluk is dat ik hem samen met mijn moeder rijd en ik in februari ga werken. Kunnen we de kosten delen, maar man. Zou fijn zijn als die prijsstijging niet door gaat

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:55

wat een enorm hoge stallingsprijzen zie ik hier voorbij komen zeg!
wij hebben een stal met binnenbak, goede buitenbak, behoorlijk wat paddocks, veel land, ruime boxen, solarium, spuitplaats, all in dus met kuil/hooi/stro/brok betaal je rond de 250.. ligt eraan wat voor boxmaat je hebt..

maar blijft een feit dat er idd een enorm slechte oogst is, en veel stallen dus idd omhoog moeten gaan. Hier is de 2e snee er trouwens nog niet echt af.. het groeit wel wat, maar nou niet echt dat je zegt goh hier gaan we nou is een 2e snee vanaf halen.. 1e snee kwam ook al niet heel veel vanaf..
gelukkig nu dan iets meer regen, maar als ik bij ons naar de grond kijk dan vraag ik me echt af of ik t me verbeeld heb, is vreselijk droog namelijk..

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:55

Citaat:
Mijn paard kreeg echter geen goed hooi, maar natte koeienkuil (geen idee wat dat kost, maar vast een stuk minder), en iedereen stond voor dat geld ook nog zelf zijn stal uit te mesten. En maar klagen dat ze er niks aan over hielden....

Je mag er van uit gaan dat "koeienkuil "duurder gewonnen wordt dan paardenkuil.
Alleen al omdat koeienkuil meer bemest wordt en als het goed is uit engelsraaigras bestaat.
Iets wat voor een paard echt te weinig structuur heeft en te veel eiwit.
Dus die vlieger gaat niet op.

Verder begrijp ik heel goed dat de prijzen van ruwvoer omhoog gaan alsmede die van brok en strooisel e.d.
Pensionstallen komen als paddestoelen uit de grond maar gaan met dezelfde rotgang weer failliet!!
Aan een prijsstijging ontkomen ze niet als ze de kop boven water willen houden.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:57

kitzbi schreef:

Waarschijnlijk heeft ie het zelf ook nodig en denkt alleen voor goed geld verkoop ik de boel en anders voer ik het liever zelf op.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:58

Helaas is ook de verzekering niet meer te betalen. Ik heb besloten om het op te zeggen aan het einde van het jaar. Ik wil zelf beslissen wanneer een paard in mijn ogen is afgekeurd en ik ga niet een jaar of soms nog langer dokteren. Het moment van over en uit wil ik zelf beslissen. Een jaar stalling kost meer dan je van de verzekering terugkrijgt.
Ik heb absoluut geen spijt van de operatie van m'n ruin vorig jaar. Dat was iets met eigenlijk 100% slagingskans. Maar bij iets met minder dan 50% slagingskans weet ik niet of ik het weer zou doen.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:58

Van de week was op de radio dat het 2 weken aan 1 stuk moet regen om het grondwaterpeil weer op de goede hoogte te krijgen, dat geeft wel veel aan lijkt mij.....

Ik betaal 245,- per maand en heb binnenbak, buitenbakken, parcour, zwemvijver, bos tot mijn beschikking en verder brok, vlas, en kuil en uitmesten en binnen en buitenzetten, dus eigenlijk hoef ik alleen maar te komen rijden. Bovendien mag je ook 2 lessen per week meerijden mits er plek is.

germie

Re: FNRS adviseert flinke prijsstijgingen voor hippische branche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:59

En toch, met een beetje geluk haalt men in oktober nog een goede 4e snee van het land. En dan hoor je niemand meer. Omdat het zo vroeg warm was, is er ook vroeg al een eerste snee van het land gehaald. Dus een 4e snee is best reëel. En voor paarden is dat gras vaak goed genoeg.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:01

wij hebben dan nog mazzel, mijn stalhoudster heeft haar winter voordroog al liggen
balen van 500 kg voor 45 euro p/st
en net op tijd, wij hebben ze gelijk van het land af , nu heeft dezelfde man ze thuis voor 55 euro p/st

stro weten we nog niet, daar betalen ze 100 euro per bunder voor, maar er staat niet echt veel op
vorig jaar kwam ze uit op 18 euro per baal van zo`n 400kg

ze heeft ook al losse baaltjes besteld 60 stuks voor 2 euro p/st

de 2 de snee word hier in de buurt ook binnenkort gemaaid, het is allemaal wat minder maar tekort is er nog niet.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:02

moet mijn paard met 24 uur zelfzorg ook de stalling omhoog voor hooi en stro?? :( :')

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:06

Niemand is ooit blij met prijsstijgingen, maar wie goed nadenkt had dit al jaren aan kunnen zien komen.

90% van alle pensionstallen zit te laag in prijs. D.w.z: ze berekenen niet voldoende arbeidsloon en vrijwel geen afschrijvingen. Dat betekend dat 90% van de stallen tegen de tijd dat er gerenoveerd dient te worden, gewoon op slot zal gaan omdat er op dat moment de middelen niet voor zijn.
Als pensionstallen alle uren gaan tellen die ze er werkelijk insteken (en dan niet alleen voor de mensen in dienst, maar ook ondernemersinkomen) zouden de prijzen ook schrikbarend veel omhoog moeten.
Weten jullie wel dat er pensionstallen zijn waarbij de ondernemers zelf dag en nacht staan te werken, en daarvoor maar 25,- per maand per paard krijgen? Dit lijkt onwerkelijk, maar feit blijkt gewoon dat heel veel van de pensionstallen gewoon onvoldoende onkosten tellen, en dus zwaar in de problemen zitten.

Gaan jullie zelf bij een werkgever werken voor 25,- in de maand?

Om een gezond bedrijf te garanderen, en ervoor te zorgen dat dit over 20 jaar ook nog kan bestaan en ook dan weer een goede accomodatie tot zijn beschikking heeft, zullen de prijzen (helaas) echt omhoog moeten.

De kosten van hooi en stro worden wel doorberekend, dat is het probleem niet zo, en dat goede of slechte jaar heeft er in dit geval ook vrij weinig mee te maken. Het zijn de afschrijvingen en arbeidsuren die het werkelijke probleem zijn in dit geval. Pension bieden en ondernemen is meer dan de kosten van hooi en stro...

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:16

Tja het is allemaal duur zat, maar daar kies je als eigenaar toch voor? Als je een paard koopt moet je al beseffen dat het kopen niet alles is maar het onderhoud erbij. Prijsstijgingen zitten overal, brood kochten we jaren terug ook maar voor 25 nederlandse centen nu ben je 2 euro kwijt!

Paarden houden is nou eenmaal een dure hobby en daar kies je zelf voor en die prijsstijgingen hebben helemaal niks meer met droogte/regen oid te maken maar puur dat alles duurder wordt oa onderhoud en reparaties aan apperatuur om hooi/stro te persen etc. Daarnaast rijdt een tractor ook niet op water!!!

HaffieIngrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:18

DL_ schreef:
Niemand is ooit blij met prijsstijgingen, maar wie goed nadenkt had dit al jaren aan kunnen zien komen.

90% van alle pensionstallen zit te laag in prijs. D.w.z: ze berekenen niet voldoende arbeidsloon en vrijwel geen afschrijvingen. Dat betekend dat 90% van de stallen tegen de tijd dat er gerenoveerd dient te worden, gewoon op slot zal gaan omdat er op dat moment de middelen niet voor zijn.
Als pensionstallen alle uren gaan tellen die ze er werkelijk insteken (en dan niet alleen voor de mensen in dienst, maar ook ondernemersinkomen) zouden de prijzen ook schrikbarend veel omhoog moeten.
Weten jullie wel dat er pensionstallen zijn waarbij de ondernemers zelf dag en nacht staan te werken, en daarvoor maar 25,- per maand per paard krijgen? Dit lijkt onwerkelijk, maar feit blijkt gewoon dat heel veel van de pensionstallen gewoon onvoldoende onkosten tellen, en dus zwaar in de problemen zitten.

Gaan jullie zelf bij een werkgever werken voor 25,- in de maand?

Om een gezond bedrijf te garanderen, en ervoor te zorgen dat dit over 20 jaar ook nog kan bestaan en ook dan weer een goede accomodatie tot zijn beschikking heeft, zullen de prijzen (helaas) echt omhoog moeten.

De kosten van hooi en stro worden wel doorberekend, dat is het probleem niet zo, en dat goede of slechte jaar heeft er in dit geval ook vrij weinig mee te maken. Het zijn de afschrijvingen en arbeidsuren die het werkelijke probleem zijn in dit geval. Pension bieden en ondernemen is meer dan de kosten van hooi en stro...

helemaal mee eens!
heb zelf ook een stalling en het ligt inderdaad niet alleen aan het hooi en stro(speelt wel een grote rol) maar alle kosten gaan omhoog en er word steeds minder aan overgehouden.
Ook is dit jaar de btw van hooi/stro/biks e.d. omhoog gegaan van 6% naar 19%, dus dat is op een gemiddelde pensionprijs al zo'n 10-15 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:18

Ach het is een commercieel spel waarin zowel vraag als aanbod een stem heeft... :)

Rox04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:25

germie schreef:
En toch, met een beetje geluk haalt men in oktober nog een goede 4e snee van het land. En dan hoor je niemand meer. Omdat het zo vroeg warm was, is er ook vroeg al een eerste snee van het land gehaald. Dus een 4e snee is best reëel. En voor paarden is dat gras vaak goed genoeg.

Dat zal in deze hoek (noord limburg) van het land nooit gaan lukken. Zeker voor goed structuurrijk voordroog zijn wij blij als we een dikke 2e snee kunnen krijgen i.p.v 3 snedes. Het gras heeft veel in te halen eer het weer fatsoendelijk gaat groeien. Hier in de weien, her en der wat sprietjes maar onderop is het geel/bruin. Dat duurt lang eer het weer hersteld is. Denk inderdaad aan 2 weken contineu regen. Zowiezo vind ik Oktober laat om nog te snijen voor paarden. De nachten zijn dan weer stukken langer, er is meer dauw en het gras droogt dus stukken minder. Voor koeien geen probleem maar voor paarden ben ik zelf niet zo weg van dat natte, rijpe spul.
Het is wel zo dat de kwaliteit van het voordroog voor paarden dit jaar super zal zijn. Wij hebben een zeer matige opbrengst van de 1e snede maar de kwaliteit daarentegen is super te noemen.
O ja en hier was er ook absoluut geen sprake van vroeg al een eerste snede hebben. Door de droogte wou groeide het maar niet door. Van eind Maart tot half April heeft het goed kunnen groeien (maar nog niet goed genoeg om te maaien), daarna kwam er maar geen regen en heeft het weinig kunnen groeien waardoor we nou pas net alles binnen hebben. Normaal is dit half mei. Dus best een achterstand.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:28

eilander schreef:
Citaat:
Mijn paard kreeg echter geen goed hooi, maar natte koeienkuil (geen idee wat dat kost, maar vast een stuk minder), en iedereen stond voor dat geld ook nog zelf zijn stal uit te mesten. En maar klagen dat ze er niks aan over hielden....

Je mag er van uit gaan dat "koeienkuil "duurder gewonnen wordt dan paardenkuil.
Alleen al omdat koeienkuil meer bemest wordt en als het goed is uit engelsraaigras bestaat.
Iets wat voor een paard echt te weinig structuur heeft en te veel eiwit.
Dus die vlieger gaat niet op.

Dan zal het wel hele slechte natte paardenkuil geweest zijn. Ik had graag wat extra betaald voor hooi of voordroog ipv die natte kuil waarvan de helft aan de diarree ging en/of dikke benen en eiwitbulten kreeg.

StuiterBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:28

Hooi is heel duur op het moment. Bij ons op stal wordt er voor ronde balen 20 euro meer per baal betaald. Op het moment dat er één baal per dag doorheen gaat (+-40 paarden) maak je dus 20 euro verlies per dag t.o.v. het voorgaande jaar. 30 dagen in een maand, dus als je uit zou gaan van 30 pensionklanten zou iedereen 10 tot 15 euro in de maand meer moeten betalen, stro nog niet inbegrepen!

Prijsstijgingen zijn vaak niet leuk en niemand heeft het graag. Maar in veel gevallen is de paardenbranche ook geen vetpot (vooral starters) en moet iedere stalhouder keihard werken om het allemaal maar te kunnen betalen.
Een prijsstijging adviseren vind ik daarintegen wel een beetje overdreven. Niet overal hoeven waarschijnlijk de prijzen omhoog, maar door de aanzet van de FNRS is het wel heel aanlokkelijk zo. Imo onverstandige zet. Stal/manegehouders kunnen volgens mij zelf makkelijk aanzien of zij prijzen moeten verhogen of niet.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:29

Juist. Het is alleen jammer dat op dit moment de meeste pensionstallen hun eigen graf aan het graven zijn. Die 25,- die de FNRS nu adviseert is in 9 van de 10 gevallen bij lange na niet voldoende om ervoor te zorgen dat deze pensionstallen over 10 jaar ook nog bestaan. Dan hebben we het toch over een verschil van 50-75 euro per paard per maand.

@Haffieingrid: Ja, en dan heb je het alleen nog maar over de kosten die de pensionhouder maandelijks zelf ook moet betalen. Maar dan berekenen ze vaak nog niet eens de kosten van onderhoud en zoals al eerder gezegd: afschrijving. Tractoren gaan kapot. Bodems moeten na een aantal jaar worden vervangen. Stallen moeten na een aantal jaar worden vervangen (en in veel gevallen al op korte termijn gezien de nieuwe regels van de SRP) en dan nog niet te spreken over het gebouw an sich. Als de pensionhouders over 20 jaar ook nog mee willen kunnen draaien moeten ze daarvoor nu aan de slag gaan.

Utixo

Re: FNRS adviseert flinke prijsstijgingen voor hippische branche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:32

Ik heb zelf een pensionstal met ruimte voor 65 paarden. De prijs is net aan, maar ivm faciliteiten kan ik niet hoger gaan zitten in mijn prijs. We hebben het nu opgelost door mensen half pension aan te gaan bieden, dwz een kale box inclusief brok. Er zijn gelukkig al wat klanten die hier oren naar hebben.
Inderdaad zijn er veel meer kosten dan alleen het hooi en stro, maar dit zijn wel de grootste kostenplaatsen. In plaats van de stalling omhoog te gooien, proberen we naar andere oplossingen te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:34

Utixo schreef:
Ik heb zelf een pensionstal met ruimte voor 65 paarden. De prijs is net aan, maar ivm faciliteiten kan ik niet hoger gaan zitten in mijn prijs. We hebben het nu opgelost door mensen half pension aan te gaan bieden, dwz een kale box inclusief brok. Er zijn gelukkig al wat klanten die hier oren naar hebben.
Inderdaad zijn er veel meer kosten dan alleen het hooi en stro, maar dit zijn wel de grootste kostenplaatsen. In plaats van de stalling omhoog te gooien, proberen we naar andere oplossingen te zoeken.

+:)+ Ha kijk, een hippische ondernemer die het snapt +:)+
kritisch naar je faciliteiten en dienstverlening kijken, verschillende smaken aanbieden en kijken waarnaar de klant het liefst hapt, en daar samen uitkomen. Super!