KWPN dressuurhengst Inspekteur maakt opnieuw een rentree

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:12

een goed paard kent geen pensioen? >;)

Anyhow, als het beestje er echt geen zin meer in heeft komen de WP toch niet binnen, dan is het toch snel einde oefening... Maar eigenlijk vind ik hem wel op leeftijd om weer opnieuw in de sport te worden uitgebracht... Er zijn ook wel jongere (lees jaar of 16) goede ervaren paarden die in deze klasse als leerpaard kunnen functioneren... Ik vind het nogal dubbel....

En als leerpaard kan het dier ook zonder de concoursen functioneren, en bij training op eigen terrein is er veel meer flexibiliteit in wat het dier moet en een stuk minder stress.

Ziertje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:34

Haha ik denk dat het zeker geen jaloezie is, maar wie weet verrast ie ons.
En tuurlijk is het een superkans om zo'n geweldig leerpaard te hebben, en ik hoop voor haar dat hij het allemaal gewoon nog aan kan. Maar hoop ook dat als het niet zo blijkt dat hij dan weer (voorgoed) in pensioen word gezet. :)

Sugar_glider

Re: KWPN dressuurhengst Inspekteur maakt opnieuw een rentree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:23

Je vraagt je af waarom hij weer de ring in gaat?

Is dat niet ontzettend duidelijk?

Money makes the world go round.

zigoteau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:26

Money makes the world go round ;)

en zo is het maar net.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:34

Bijzonder voor inspekteur , voor hem en kim morgen veel succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:39

JessicaD88 schreef:
Waarom denkt iedereen toch dat het vervelend voor een paard is om mee op concour te moeten? Sorry hoor maar als ze het echt zo vervelend vinden waarom doen jullie het zelf dan? Want dan is het niet alleen zielig voor een paard van 21 maar ook van 7. Mijn paard vind het super leuk om mee op concour te gaan! Denk dat je paard er echt niet gelukkig van wordt als je m in een weiland zet en een paar keer rondjes rijdt. Zeker een paard wat altijd mee mocht en nu achter moet blijven. En die Z2, tja volgens mij draait Inspekteur zn hoef daar niet voor om ;) die krijgt t heus niet warm van die paar wisseltjes.

Haha, geloof me, een paard is veel gelukkiger om zijn leven op de wei te spenderen dan ieder weekend mee naar concours gesleept te worden _O-

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:21

zoals ik het begrepen is is dit ook echt de laatste comeback van Spekkie. Kim heeft mij verteld dat ze er heel realistisch tegen aan kijkt, Inspecteur heeft nog veel plezier in het werk zolang dat nog het geval is vind ik dat hij nog best in gezet kan worden. Kim heeft ook aangegeven dat wanneer Spek aangeeft dat het genoeg is ze er ook mee stopt. Van zijn pensioen werd hij totaal niet gelukkig en daarom is de keuze gemaakt hem toch weer uit te gaan brengen. En zeg nou zelf als jullie een paard aangeboden wordt waar je zoveel van kan leren en zelf nog zoveel moet leren (want als je 16 bent valt er nog heel wat te leren) is dit natuurlijk wel een lot uit de loterij! Het is ook logisch dat een paard van 21 niet meer zo soepel/elastisch beweegt als een paard van 10 dat in de bloei van zijn leven zit.
Mijn opa is 75 en is nog alle dagen volop bezig met van alles en nog wat. Tuurlijk gaat het niet meer zo flexibel als toen hij 25 was maar hij geniet nog in volle teugen en hij geeft zelf ook aan dat wanneer hij stil moet gaan zitten hij de zin van het leven niet meer inziet. Ik vind zo'n situatie wel te vergelijken met die van Inspecteur, naar mijn mening geeft hij zelf aan of hij het nog wel/niet aankan. Dat hij nog maar om de dag getraind wordt lijkt mij vrijlogisch dat is juist zodat hij ook rust heeft en er plezier in blijft houden.

maarja, ieder zijn mening natuurlijk. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:21

Bizzybijtje schreef:
JessicaD88 schreef:
Waarom denkt iedereen toch dat het vervelend voor een paard is om mee op concour te moeten? Sorry hoor maar als ze het echt zo vervelend vinden waarom doen jullie het zelf dan? Want dan is het niet alleen zielig voor een paard van 21 maar ook van 7. Mijn paard vind het super leuk om mee op concour te gaan! Denk dat je paard er echt niet gelukkig van wordt als je m in een weiland zet en een paar keer rondjes rijdt. Zeker een paard wat altijd mee mocht en nu achter moet blijven. En die Z2, tja volgens mij draait Inspekteur zn hoef daar niet voor om ;) die krijgt t heus niet warm van die paar wisseltjes.

Haha, geloof me, een paard is veel gelukkiger om zijn leven op de wei te spenderen dan ieder weekend mee naar concours gesleept te worden _O-

Helemaal mee eens!

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:31

Bizzybijtje schreef:
JessicaD88 schreef:

Daar ben ik het dus niet mee eens. Wanneer ik die van mij wegzet op de wei (al is het maar voor een vakantie) tref ik toch echt een zwaar gepikeerd paard aan na deze periode. Hij wil lopen, werken en laten zien dat hij het mannetje is. Echt een showbink die ervan houdt om bekeken te worden, met de oortjes erop en vol motivatie. Ik kan me voorstellen dat zo'n mannetje als Spek dat ook heeft. Ik geloof ook wel dat ze op Spekkie letten. Ben benieuwd wat hij in de ring gaat doen. :)

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:45

Bizzybijtje schreef:
JessicaD88 schreef:

Dat geloof ik dus niet!! Weet heel zeker dat mijn paard gelukkiger is als ie mee mag op concour, dan wanneer ie in de wei staat!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:47

Een paard (PAARD!) dat gelukkiger is op concours dan met een groep soortgenoten in de weide?

Nee. Daar geloof ik niet in. Dat is iets wat baasjes zich voorhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:47

Weet wel zeker dat dat niet zo is.
Met 'op de wei' bedoel ik trouwens een grote wei met een hele 'kudde'.
Dat een paard het vervelend vindt om op de wei te staan terwijl hij normaal altijd bezig is, is simpelweg omdat hij het niet gewend is.. Da's iets heel anders.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:49

Als ik mijn merrie in de wei zet voor vakantie wordt ze echt hartstikke boos! Als ik dr eventjes niet mee op concours geweest ben dan wordt ze kribbig en zie je het gelijk terug in haar humeur en dat is dan niet omdat ze niet genoeg afwisseling heeft want die heeft ze meer dan genoeg. Ze vind het practig om mee te mogen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:52

Lees mijn post eens boven jouw post?

Ik zeg niet dat er iets mis is met op concours gaan hoor, ik wil het zelf ook wel :)
Maar ik vind het zo geniaal om te zien wat voor bord sommige mensen voor hun hoofd hebben als ze denken dat paarden serieus liever op concours gaan dan lekker op de wei staan.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:56

Dat staat die van mij ook, in een gemengde groep op een groot stuk land met genoeg te doen, iedere dag. En toch werkt hij liever dan dat hij alleen maar op het land staat. Dat het niet natuurlijk is weet ik zelf ook wel, maar face it, dressuursport op zich is al alles behalve natuurlijk, maar ik ben ervan overtuigd dat sommige paarden het heerlijk vinden om in de spotlights te staan. De types die alleen maar mooier worden als er geklapt wordt, waarvoor de tribunes niet hoog genoeg kunnen zijn. En ook mijn paard krijgt voldoende afwisseling; bos, springen, crosstrainingen, longeren, etc. Omdat ik zelf zo'n dier heb, kan ik me dat best voorstellen. Vind het een beetje kort door de bocht om te claimen dat IEDER paard gelukkiger is op de wei met een volledig pension. Die van mij is 14 en nog volledig gezond, als hij in goede gezondheid blijft verkeren gooi ik hem ook echt niet vroegtijdig op de wei, daar zou ik dat paard geen plezier mee doen :n . Dit zal vast voor meer paarden gelden, wellicht geld dat voor Spekkie ook.

Jij noemt het een bord voor je hoofd, ik noem het naar het individu kijken.
Laatst bijgewerkt door Kathleen_vW op 28-05-11 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:57

Ik zeg toch ook niet dat dat voor alle paarden geld. Als ik mijn merrie op de wei zet of het nou in de kudde is of niet raakt ze in paniek. Mijn hengst vind het prachtig in de wei, daar geniet hij echt van, maar op concours vind hij het ook helemaal geweldig dan is het echt een showbal! Wellicht vind Spekkie het ook wel helemaal niks in de wei omdat hij niet bij soortgenoten kan..

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:58

Ik denk dat je paarden niet moet vermenselijken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:10

Amytj schreef:
Als ik mijn merrie in de wei zet voor vakantie wordt ze echt hartstikke boos! Als ik dr eventjes niet mee op concours geweest ben dan wordt ze kribbig en zie je het gelijk terug in haar humeur en dat is dan niet omdat ze niet genoeg afwisseling heeft want die heeft ze meer dan genoeg. Ze vind het practig om mee te mogen!

Die is ook 21???

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:21

Ik geloof best een paard werken en trainen leuk vind. En dat hij aandacht leuk vind, maar echt graag mee gaan op concours? Die van mij loopt ook altijd zo de trailer op met de oortjes naar voren, maar hij vind zijn buik vol vreten met gras toch echt wel leuker dan op wedstrijd gaan. Eigenlijk denk ik dat een paard van 21 als hij echt fit is er nog wel bij moet kunnen lopen als een 4-jarige. Dat kan mijn 19 jarige namelijk ook nog, er zijn zat paarden die op die leeftijd waarbij je weinig merkt van de ouderdom. Als het logisch is dat hij niet meer zo soepel en atletisch is, vind ik het ook logisch dat je hem met pensioen stuurt. En dan hoef je hem niet op de wei te gooien, maar kun je gewoon iedere dag kijken naar wat hij zelf aangeeft te willen en aan te kunnen. Zodra je wedstrijden gaat starten ga je toch weer naar een doel trainen, moeten alle oefeningen veel meer exact en aan elkaar gereden worden en dat is imo toch een stuk intensiever dan hem thuis als leerpaard gebruiken. Als ZZ-licht te zwaar werd, kan ik me niet voorstellen dat Z2 met hoeven in zijn neus is.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:38

_San87_ schreef:
Een paard (PAARD!) dat gelukkiger is op concours dan met een groep soortgenoten in de weide?

Inderdaad; een PAARD, een paard dat doorgefokt is en al lang niet meer dat oerpaard is dat generaties lang in een kudde leeft. Het zijn geen mustangs die gevangen worden. Het zijn paarden die al eeuwen lang in handen van de mens zijn. Behoeften van beide paarden zijn heel verschillend.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:40

JessicaD88 schreef:
_San87_ schreef:

Inderdaad; een PAARD, een paard dat doorgefokt is en al lang niet meer dat oerpaard is dat generaties lang in een kudde leeft. Het zijn geen mustangs die gevangen worden. Het zijn paarden die al eeuwen lang in handen van de mens zijn. Behoeften van beide paarden zijn heel verschillend.

Goed joh :')

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:43

Bizzybijtje schreef:
Lees mijn post eens boven jouw post?

Ik zeg niet dat er iets mis is met op concours gaan hoor, ik wil het zelf ook wel :)
Maar ik vind het zo geniaal om te zien wat voor bord sommige mensen voor hun hoofd hebben als ze denken dat paarden serieus liever op concours gaan dan lekker op de wei staan.

Waarom nu weer op zon manier? Misschien heb jij wel een bord voor je hoofd, want schijnbaar zie jij niet dat bepaalde paarden inderdaad liever meegaan dan op de wei staan.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:44

_San87_ schreef:
Goed joh :')
[/quote]

??? Wat moet ik hiermee?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:44

als het paard het lichamelijk nog aankan en aangeeft nog plezier in het werk te hebben waarom niet? ik snap de twijfel omdat er meerdere verhalen de ronde doen over dat hij het niet aankon vorig jaar, maar een jaartje pauze kan een paard goed doen ;ook een ouder paard kan daarvan opknappen.
ik ga met het verhaal van fleurtje mee dat als je het geluk hebt een gezond ouder paard te hebben dat dat gewoon los en soepel moet kunnen lopen en dat je aan de beweging de leeftijd niet hoeft te kunnen zien. die van mij is 24 en we gaan in juli weer starten in het zz zwaar na een half jaartje pauze.op het moment dat ik bewerk dat ie moeite krijgt met t gevraagde of er niet meer uit zichzelf aan trekt stop ik met wedstrijden ,maar dit paard zal niet met pensieon gaan,ik geloof dat ie dan heel ongelukkig wordt...misschien geld dat ook voor spekkie [ik heb altijd gevonden dat ie een goeie kop heeft]

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:45

Ben ik de enige die denkt: laat dat beest met rust? :D
Die heeft zich wel genoeg bewezen.

Zet hem op actief pensioen.
Hoeveel pensioens die niet gehad heeft.

Onze Inspekteur nakomeling (gefokt en verkocht) loopt nu Gran Prix + 1 :D :D