Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:02

Toch geen wonder dat die quarters er vaak zo futloos en dood uitzien.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:02

Ik lees meerdere keren de vraag 'waarom'.... om de doodsimpele rede dat overal waar geld te verdienen valt het paardenwelzijn op de 2e (of derde of vierde...) plek komt en omdat het niks anders dan een 'quick fix' is om snel te zijn waar ze wezen willen, want time is money...
Ik ben als westernruiter niet voor niets al in geen jaren meer op een westernwedstrijd geweest en durf tegenwoordig bijna niet meer te zeggen dat ik volgens de 'westernstijl' rijd. Gelukkig WEET ik ook dat het ook anders kan... Helaas nemen veel wanabe's, beginners en andere mindere goden dit soort 'helden' (internationaal en nationaal) als 'lichtend' voorbeeld en wordt een 'trainingsmethode' blindelings nagedaan, zonder dat ze überhaupt weten waarom ze iets doen (en dit heb ik niet 1 keer maar meerdere keren letterlijk uit monden van mensen gehoord, als ik vraag waarom ze een paard blijven prikken als hij al nageeft of blijven schoppen terwijl hij met z'n kop tegen de muur staat en dus helemaal niet verder kan... 'weet ik niet, maar 't moest van m'n trainer'... )
Nou ja, ik hoef 't filmpje dus helemaal niet te kijken om te weten waar het over gaat... helaas... en het gaat me aan't hart dat dit ook bij 'Western' hoort. Maar 'hard en onbenullig en wreed' is echt niet exclusief voor de westernsport, dat komt in elke tak van paardensport voor zodra er geld of ego in't geding is. Kijk maar naar de draverij, de arabierenshows, de gangenpaarden in de US enz. enz. Niks nieuws onder de zon helaas...
Daarom ben ik weer fijn recreatieruiter geworden, ik wil er niet meer mee geassocieerd worden (maar goed... zelfs tussen de recreatieruiters zullen horken zitten ;) )
Laatst bijgewerkt door Francis op 26-05-11 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:03

Hier word je idd niet vrolijk van, het zou toch zo moeten zijn dat "idolen" voorbeelden voor de amateurs zijn, bij de dressuur ging dit de mist in omdat de LDR werd nagedaan zonder er verstand van te hebben, nou, hier komt het volgende paardendrama aan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:05

Beter kun je het niet zeggen.

Francis schreef:
Ik lees meerdere keren de vraag 'waarom'.... om de doodsimpele rede dat overal waar geld te verdienen valt het paardenwelzijn op de 2e (of derde of vierde...) plek komt en omdat het niks anders dan een 'quick fix' is om snel te zijn waar ze wezen willen, want time is money...
Ik ben als westernruiter niet voor niets al in geen jaren meer op een westernwedstrijd geweest en durf tegenwoordig bijna niet meer te zeggen dat ik volgens de 'westernstijl' rijd. Gelukkig WEET ik ook dat het ook anders kan... Helaas nemen veel wanabe's, beginners en andere mindere goden dit soort 'helden' (internationaal en nationaal) als 'lichtend' voorbeeld en wordt een 'trainingsmethode' blindelings nagedaan, zonder dat ze überhaupt weten waarom ze iets doen (en dit heb ik niet 1 keer maar meerdere keren letterlijk uit monden van mensen gehoord, als ik vraag waarom ze een paard blijven prikken als hij al nageeft of blijven schoppen terwijl hij met z'n kop tegen de muur staat en dus helemaal niet verder kan... 'weet ik niet, maar 't moest van m'n trainer'... )
Nou ja, ik hoef 't filmpje dus helemaal niet te kijken om te weten waar het over gaat... helaas... en het gaat me aan't hart dat dit ook bij 'Western' hoort. Maar 'hard en onbenullig en wreed' is echt niet exclusief voor de westernsport, dat komt in elke tak van paardensport voor zodra er geld of ego in't geding is. Kijk maar naar de draverij, de arabierenshows, de gangenpaarden in de US enz. enz. Niks nieuws onder de zon helaas...
Daarom ben ik weer fijn recreatieruiter geworden, ik wil er niet meer mee geassocieerd worden (maar goed... zelfs tussen de recreatieruiters zullen horken zitten ;) )

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:05

Achter de Rollkuhr/LDT zit nog een logica die ik kan begrijpen. Hier kan ik de logica erachter niet vinden, misschien dat iemand vanuit de westernwereld kan uitleggen wat de logica achter deze acties is?

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:07

Je zal maar als goed sportpaard op de wereld gezet worden en moeten presteren op deze manier...... Ik hoop zeker dat dit soort dierenmishandeling aangepakt wordt voor ALLE takken binnen de paardensport.

@ cowgirl: Ik heb geen verstand van western maar jouw verhaal zet me wel aan het denken. Ik heb ook wel eens een artikel gelezen over het vastzetten van jonge paarden met stelling naar links/rechts om ze te leren nageven. Daar had ik toen ook al een naar gevoel bij...

Maar wat ik net zo erg vind is dat er op het moment van het filmpje niemand ingrijpt! Ik zelf kan mijn mond niet houden hoor als ik dit soort dingen zie in de ring. Een dier heeft geen stem, laten wij dat dan doen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:08

Heb nu wel alle reacties gelezen.

Roll kur was dus idd al eerder gezegd...

Ik vind het spinnen minder dramatisch dan het geruk en gepluk van die meneer. Dat paard stopt in ieder geval wel met losse teugels aan het eind van de oefening, en lijkt in ieder geval nog enigszins beloont te worden met ontspanning.
Ik weet bijna niets van Western, en de methodes van training. Op dat filmpje van spinnen zou ik beslist geen enorm probleem hebben met westernsport.
Het filmpje waar een enorm scherp scharen bit bijna door de mond heen wordt getrokken wel. Als ik ie hoe gevoelig mijn eenvoudige simpele recreatie paard op zn bit reageert, vraag ik me toch echt af wat die man op dit hoge niveau denkt te bereiken.
Ik begrijp uit eerdere reacties dat het spinnen een Nederlandse deelneemster is. Die heb ik dus beslist niet herkend op de filmpjes. Het is dus niet zo dat ik om die reden milder ben naar wat daar gebeurt. Dat staat nl hierboven uitgelegd.

Feria

Wat erg voor dat paard (en ook de andere paarden, maar die worden niet zo uitgebreid gefilmd)
Dat getrek in der mond, dat rollkur lopen, die sliding stop en dan met der mond tegen der borst getrokken worden om dan in achteruit gesleurd te worden :(
Wat die man doet, is in mijn ogen veel erger dan wat anky doet..
Hij doet niet alleen rollkur, maar trekken, sleuren, kappen,...
Wie weet hoe gaat het er aan toe als hij thuis zen paarden traint :(
Die mogen ze van mij een verbod krijgen om nog op wedstrijd te verschijnen :j
wat een vreselijke man!

rensju

Cowgirl schreef:
Toch geen wonder dat die quarters er vaak zo futloos en dood uitzien.

Inderdaad! Allemaal kop naar beneden en in een hoekje, ze kijken niet eens op als je langs loopt/wat zegt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:09

Ik vind het wel goed dat van de 'vriendelijke' westernsport nu ook zulke filmpjes komen. Westernruiters schelden altijd op dressuurruiters dat dressuur paardonvriendelijk zou zijn en allemaal getrek en geschop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:09

Francis schreef:

Er wordt meerdere malen genoemd dat misstanden in elke tak van paardensport voorkomen? Echt niet enkel in de western, alleen gaat het daar in dit topic wel over. Net als in LDR topics, het vooral over de dressuurtak gaat.
Je moet de onsportieve ruiters er op aanpakken en sancties opleggen, zodra dit soort dingen naar buiten komen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:11

nickynicole schreef:
Je zal maar als goed sportpaard op de wereld gezet worden en moeten presteren op deze manier...... Ik hoop zeker dat dit soort dierenmishandeling aangepakt wordt voor ALLE takken binnen de paardensport.

@ cowgirl: Ik heb geen verstand van western maar jouw verhaal zet me wel aan het denken. Ik heb ook wel eens een artikel gelezen over het vastzetten van jonge paarden met stelling naar links/rechts om ze te leren nageven. Daar had ik toen ook al een naar gevoel bij...

Maar wat ik net zo erg vind is dat er op het moment van het filmpje niemand ingrijpt! Ik zelf kan mijn mond niet houden hoor als ik dit soort dingen zie in de ring. Een dier heeft geen stem, laten wij dat dan doen.

Ga jij als onbekend en onbelangrijk persoon even tegen een topper zeggen dat hij het niet goed doet?

Macs

Re: Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:12

Wat ontzettend jammer dat deze paarden zo braaf zijn.. ;(

EllyC

Bah >;)
En ik weet niet of ik bij het zien van deze trainingsritten mijn mond had kunnen houden hoor.
Op zijn minst was ik met de betreffende official gaan praten.

Stybba

Francis schreef:

Ben het hier helemaal mee eens. Het is gewoon willen winnen ten koste van alles (behalve je imago :r ). En je ziet het idd helaas in elke tak van de paardensport.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:13

Ayasha schreef:
tellom schreef:
Leuk he dat western rijden %)

niet elke westernruiter is zo. Zullen we niet een hele tak afkraken op 1 ruiter?

Precies, en dat geldt ook voor de dressuursport, springsport, eventing.
Dressuur wordt ook vaak nadelig getoond maar dit is echt niet minder erg.

UnlimitedS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:14

Het in mijn ogen coöperatieve karakter van de quarter werkt helaas vaak in zijn nadeel want wat hier in een filmpje van 2 tot 3 minuten getoond wordt, wordt thuis gerust twee uur of langer toegepast en inderdaad om de reden die Francis noemt.

Ik persoonlijk vind het ook moeilijker, zo niet onmogelijk om 'getrixte' dieren op het western wedstrijd terrein tussen de eerlijk opgeleide dieren uit te pikken, dit lukt mij wel op een keuring van warmbloeden of een dressuur/spring wedstrijd. Blijkbaar kom je er in deze tak van sport makkelijker mee weg?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:14

Cayenne schreef:
Nieuwsredactie / http://www.wittelsbuerger.de

Craig Schmersal was zich er van bewust dat hij gefilmd werd. Hij verbood de maakster van het filmpje echter om deze openbaar te maken. "Wanneer je het filmpje toch besluit openbaar te maken en daarmee mijn reputatie als eerlijke paardenman en uitvoerder van deze sport kapot maakt, dan sleep ik je voor de rechter," aldus Schmersal. Zijn advocaat is inmiddels bezig om de filmpjes van het internet verwijderd te krijgen.

Eerlijk?

Hoe kan deze man zichzelf eerlijk noemen?
Ik vind dit een walgelijke manier van trainen, en dieren ( in wat voor een dierensport dan ook) moeten beschermd worden tegen dit soort mensen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:15

@Mindim, 't gaat me alleen even om het generaliseren wat ik hier en daar lees. Dressuur is niet fout (zul je mij als western-maar ex-engelse-ruiter nooit horen zeggen), western is niet fout... de drang om snel te presteren maakt dat mensen er iets lelijks van maken. Maar 'de westernruiters' die schelden op 'de dressuur' en dat soort uitspraken, daar krijg ik altijd een beetje jeuk van... Ik ken heel veel westernruiters die deels of volledig trainen bij dressuur/centred riding/klassiek geschoolde trainers en nauwelijks bij westerntrainers (te meer vanwege het gebrek aan goede). Ik roep ook niet dat alle dressuurruiters afgeven op de westernsport, omdat ik ook genoeg dressuur/klassieke ruiters ken die de westernsport geweldig vinden en daar voor zichzelf en hun paard ook nuttige dingen uit weten te halen.
En ja, 't gaat nu over 'western', maar niet over 'alle westernruiters' of 'de hele westernsport'... daar ging het mij even om ;)
Laatst bijgewerkt door Francis op 26-05-11 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

tavalier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:18

ik weet niks over western, maar dit lijkt me niet de bedoeling. en dat die mensen dan bij de top behoren :? hier heb ik echt geen respect voor...

mirrex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:18

beide paarden zijn totaal gebroken .. Geen eigen ik meer heeeeeeel jammer
Doet de western sport geen goeds..... :(

(heb het topic nog niet doorgelezen, ga ik vanavond doen)

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:21

Gelukkig bestaat het westernrijden uit meer dan alleen de reining ;)

Ook ik keur de filmpjes af, het fencen wat je ziet gebeurt op elke reiningstal door praktisch elke reining ruiter. De een stopt alleen net wat eerder dan de ander. ;) En dat laatste maakt het grote verschil.

Ik heb hier in NL op een goed bekend staande trainingsstal ook gezien dat iemand de spin moest doen op een lespaard, paard stond veel te dicht bij de bakrand en klapte elke keer met zn hoofd tegen de bakrand. Toch moest de ruiter doorgaan van de instructrice (en dat deed deze ook braaf :? ).

Ben t volledig met Francis eens, zodra je over topsport (en dus veel centjes) praat, komt het welzijn van het paard op de laatste plaats.

Ik ben een fanatiek westernruiter (rij dan geen reining, maar trail en pleasure) en ben van mening dat mijn paard uit wederzijds respect voor mij zijn best moet doen en niet omdat ik m gebroken heb...

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:21

Dit is natuurlijk in en in triest voor die beesten. En als je zo vreselijk je stops en spins moet oefenen tijdens het losrijden van een world cup dan hoor je daar naar mijns inziens niet echt thuis. Dat ordinaire gepluk in die monden is gewoon zielig en volkomen onnodig! En wat een goed oplettende officials |( |( , die mogen van mij ook een boete krijgen doordat ze dit toelaten. Belachelijk gewoon, hoop dat de FEI hier wel wat mee doet.

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:23

afschuwelijk....

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:25

Waar slaat dat op dat quarters er vaak dood en futloos zijn
Quarter zelf staat daarom bekent om cool en rustig te zijn
Ik heb volgens mij een adhd quarter die ales leuk vind om te zien en graag niks wil missen van de dag