Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
jolin schreef:Vandaar parelli voor velen, die maakt het simpel.
Ik pak er even wat uit: een onprettige tik toevoegen. Leert een paard dan wat hij niet moet doen?
Op het moment dat het onprettige (prikkel/druk) ophoud leert hij wat, andersom niet .Dus als de zweep los komt, kan er een aha moment komen.
Of begrijp ik je verkeerd xyz?
maar als je dat wel wilt, dan hoeft niet alleen het wegtrekken van de zweep na de tik een paard iets te leren. Inderdaad, dat kan betekenen 'nu doe je het goed, paard, en daarom sla ik niet meer', maar ook het landen van de zweep op de huid, dus het moment van de straf zelf kan een paard iets leren: ai, nu deed ik het fout en daarom voel ik nu de zweep.

Lovely schreef:Wat gewoon andere woorden zijn voor beloning en straf.
Chaos schreef:.
Dat Parelli dergelijke termen gebruik voor zijn methode moet hij weten, hij gebruikt ze niet eens altijd juist, maar het komt niet bij hem weg. Hij heeft dit NIET verzonnen.
sanne83 schreef:jolin schreef:Sanne83, zo moeilijk is een paard niet, hou het simpel.
Gedrag bekrachtigen of ontmoedigen, hoe simpel wil je het hebben![]()
Verder heeft dit inderdaad niets met Parelli te maken, is gewoon een indeling van operante conditionering.
Pat gebruikt de termen niet juist, maar gebruikt het wel juist en legt het ook juist uit aan anderen.
Er wordt vooral gebruik gemaakt van positieve en negatieve bekrachtiging.
Dat op zich vind ik prima, maar verschuil je dan niet achter gedragswetenschappelijke verhalen die niet kloppen. Dat is marketingtechnisch leuk, maar wetenschappelijk onzin en als je daardoor de tegenstrijdigheden in het verhaal gaat zien jammer.Chaos schreef:Lovely schreef:Wat gewoon andere woorden zijn voor beloning en straf.
Dat is dus totaal niet waar.
Heb je je wel eens verdiept in paarden?
Lees het boek: GEDRAG VAN HET PAARD eens. Geschreven door: Daniel Mills en Kathryn Nankervis.
Wat jij zegt klopt niet, maar dan ook echt niet.
Dat Parelli dergelijke termen gebruik voor zijn methode moet hij weten, hij gebruikt ze niet eens altijd juist, maar het komt niet bij hem weg. Hij heeft dit NIET verzonnen.
xyzutu2 schreef:Parelli maakt in zijn systeem hoofdzakelijk gebruik van positieve correctie (onprettige druk in oplopende fases toevoegen) en negatieve bekrachtiging (onprettige druk weer weghalen, pauzes geven).
Positieve bekrachtiging/belonen komt bij Parelli oorspronkelijk niet/nauwelijks voor, tegenwoordig wordt er wel iets met voedselbeloningen gedaan en wordt er meer met graaspauzes tussendoor als beloning gewerkt. Wat mij stoort aan Parelli is dat gedaan wordt alsof negatieve bekrachtiging zoals rust en de friendly game met de stick (touw tegen het paard zwaaien zonder dat het pijn doet) positieve bekrachtiging is.
jolin schreef:Ik heb al heel wat info achter de kiezen, maar wat voor mij de grootste eyeopener was is het feit dat paarden niet kunnen denken. Alleen maar kunnen reageren. Heb veel "groten " uitgeplozen, voor mij is er maar 1 over Andrew Mclean, een combinatie van wetenschap, natural horsemanship en klassieke dressuur (voor alle disciplines overigens).
xyzutu2 schreef:.... dat ze erin stappen met in het achterhoofd dat de praktische handgrepen tot die resultaten leiden, maar dat de theorie erachter niet klopt dus als ze daar meer over willen weten of als ze echt willen beloningstrainen, ze er een boek bij moeten pakken of een andere methode moeten kiezen.
Maar ofcourse, mijn eigen paarden doen zoiets niet natuurlijk he.
scoxxx schreef:xyzutu2 schreef:.... dat ze erin stappen met in het achterhoofd dat de praktische handgrepen tot die resultaten leiden, maar dat de theorie erachter niet klopt dus als ze daar meer over willen weten of als ze echt willen beloningstrainen, ze er een boek bij moeten pakken of een andere methode moeten kiezen.
Je moet ergens beginnen.
Probleem is dat door bijv de verhalen die jij nu schrijft vele mensen idd theoretisch heel goed kunnen aangeven wat en hoe ze het willen met hun paard(en).
In de praktijk wordt desbetreffende persoon gewoon omver gelopen door haar paard, of wordt de paardenkont toegekeerd met een dreigend achterbeentje.
Wel een grappig idee dat mensen doordat ze mijn berichtjes lezen meteen heel goed theoretisch kunnen verwoorden wat ze willen en vervolgens door hun paard vermoord worden. Dat verband heb ik nog nooit gezien, maar ik ga er zeker op letten.
Citaat:Dat dreigend achterbeentje wordt met allerlei dure bewoordingen uitgelegd en ge-excuseerd.
Jaja -doei-, mijn carrotstick haalt direct uit met 3-dubbele fase 4 hoorMaar ofcourse, mijn eigen paarden doen zoiets niet natuurlijk he.
Natuurlijk niet, dat doen ze bij niemand!
, dan zul je hem op dat moment een reactie moeten geven die hem vertelt dat jij dat niet wil zien. En de een geeft dan meteen een driedubbele rotklap van van een fase vier met een zware carrot stick, wat prima werkt als je paard zich erbij neergelegd heeft dat fysieke correcties gewoon onderdeel van het leerproces zijn. Een ander negeert zijn paard, weer een ander stuurt hem weg, weer een ander jaagt hem op... Werkt allemaal - zolang die reactie maar past in het belonings/correctiesysteem past wat je tot dan toe gebruikt hebt.