Bleker vindt verplicht sociaal contact paarden te ver gaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:44

annebe schreef:
Hij zal er heus verstand van hebben, maar dan moet je niet onaangekondigd langsgaan, want dan blijkt op eens dat zn eigen pony's er ook niet altijd zo heel goed bijstaan.. Maar ik vind sociaal contact ook belangrijk..

Nouja, ik woon toevallig vlakbij hem, hun pony's hebben weide met zon én schaduw, soortgenoten, ze zien er goed verzorgd uit! Voor zover ik kan zien worden ze goed verzorgd.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:45

Elisa2 schreef:
Nou ik vind eigenlijk dat Bleker dat wel moet gaan verplichten! een paard is een kuddedier en hem het contact met soortgenoten onthouden is een vorm van mentale dierenmishandeling.

Zeker niet het hele topic door gelezen?
Mijn paard doe ik daar echt geen plezier mee.

LadyMadonna

Re: Bleker vindt verplicht sociaal contact paarden te ver gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:47

Ben ik nu trouwens dan ook heel verkeerd bezig dat ik mijn shet merrie met veulen apart heb staan? Die mik ik echt niet in de kudde grote paarden/pony's met die kleine spruit er naast :n

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:48

Dat vind ik wel verstandig om het veulentje eerst wat sterker te laten worden.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:59

Toen ik mijn paard 14 jaar geleden kocht stond ze in een grote groep moeder zussen ect.Toen ik ze kocht had ik mijn ponu nog dus 2 paarden .Heel goed dus,maar als ik met mijn pony wegging brak ze de boel af bezeerde zich.Zelfs zo erg dat ze een peesblessure kreeg.Pony is dood gegaan uit zich zelf waar mijn paard bij was.Ze heeft nooit meer raar gedaan opstal.In de zomer stond ze in een grote groep in de wei haalde je er 1 uit en hup weer paniek.De laatste jaren had ik haar alleen in de wei en opstal wel contact bijv met rijden of even los in de bak.Ze is nooit meer onrustig of inpaniek geweest.Zo zie je niet elk paard is het zelfde. /3

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:02

Als ze gespeend worden gaan ze een korte periode allemaal bij elkaar, totdat de hengtjes zich op de merries storten, dan scheiden we de merries en hengsten. Meestal is dat vrij kort na het spenen.

stef schreef:
En wat voor leeftijd moet ik dan denken? Aangezien hengsten vanaf ca 8 mnd vruchtbaar kunnen zijn.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:19

Voor de voorstanders, gaan jullie het controleren dan en de wetten schrijven?

Het is gewoon onhaalbaar in de praktijk met alle uitzonderingen die erbij komen kijken. Natuurlijk is het de meest wenselijke situatie, maar in de praktijk niet altijd op elk moment haalbaar.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:27

Heel goed Bleker *\o/* *\o/* *\o/*

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:28

annebe schreef:
Nouja, ik woon toevallig vlakbij hem, hun pony's hebben weide met zon én schaduw, soortgenoten :D :D :D, ze zien er goed verzorgd uit! Voor zover ik kan zien worden ze goed verzorgd.

ayo schreef:
Het is gewoon onhaalbaar in de praktijk met alle uitzonderingen die erbij komen kijken. Natuurlijk is het de meest wenselijke situatie, maar in de praktijk niet altijd op elk moment haalbaar.

Haalbaar misschien niet maar moeten we het dan ook maar gewoon niet doen? Pedofilie is ook al zo oud als de weg naar Rome, geheel uitroeien zal nooit lukken, zullen we er dan maar helemaal mee stoppen? Nou is pedofilie van een heel ander kaliber maar je snapt het principe ;).

Al is er maar één paard gebaat bij een dergelijke regel (ik ben niet per definitie voor en niet per definitie tegen, dat even voor de duidelijkheid) dan is dat toch al mooi meegenomen? 100% succes zul je nooit hebben maar lekker belangrijk, als hierdoor bewustzijn wordt gekweekt bij paarde-eigenaren en een paar paarden het beter krijgen, is de actie toch al succesvol?

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:33

ayo schreef:

Het is ook niet haalbaar om overal te controleren of de dieren genoeg te eten krijgen. Wel is het zo dat als je als burger een ondervoedt dier ziet, je een melding kan maken. Dat zou dan dus ook kunnen als iemand een paard alleen ziet staan.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:43

ninajojo schreef:
ayo schreef:

Het is ook niet haalbaar om overal te controleren of de dieren genoeg te eten krijgen. Wel is het zo dat als je als burger een ondervoedt dier ziet, je een melding kan maken. Dat zou dan dus ook kunnen als iemand een paard alleen ziet staan.

Ja briljant plan. De dierenbescherming word s winters al plat gebeld door mensen die het zielig vinden dat een shet zonder deken staat.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:45

jodi schreef:
Mijn dekhengst staat gewoon op de wei met één of twee merries,al dan niet met veulens.Een hengst is ook gewoon een paard en ik vind de manier waarop er vaak met ze omgegaan wordt absoluut schandalig en paard-onwaardig!Alles voor de poen,niks voor het paard...

mijn dekhengst stond ook samen met zijn merrie. MAAR dat zou dus wel inhouden dat je eigenlijk elk jaar een drachtige merrie gaat hebben, want anders blijft je hengst kloten bij elke hengstigheid van je merrie. Dus dat betekend verplicht fokken, terwijl er al een overpopulatie paarden is. GGK dekhengsten 1 ding, maar elke hengst met ballen gaat dan als het waren voortplanten...

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:46

Als ik het dus goed lees, gaan de centen en de economie weer voor het welzijn van de paarden? Kom op zeg. Iederen die een paard heeft heeft ook genoeg geld om er een kleine shetlander bij te zetten zodat het dier niet alleen staat. Een paard is een groepsdier en hoort niet alleen te staan.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:48

Voor mij mogen ze het verplichten, sociaal contact is voor paarden heel belangrijk. En niet gewoon paarden zien achter de draad.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:51

Urko ik heb geld voor 1 paard, ja. Dat wil net zeggen dat ik ook geld heb voor een 2de. Het is niet alleen voer, maar denk aan DA, hoefsmid, in sommige gevallen extra stallingskosten.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:53

LecyTinker schreef:
jodi schreef:
Mijn dekhengst staat gewoon op de wei met één of twee merries,al dan niet met veulens.Een hengst is ook gewoon een paard en ik vind de manier waarop er vaak met ze omgegaan wordt absoluut schandalig en paard-onwaardig!Alles voor de poen,niks voor het paard...

mijn dekhengst stond ook samen met zijn merrie. MAAR dat zou dus wel inhouden dat je eigenlijk elk jaar een drachtige merrie gaat hebben, want anders blijft je hengst kloten bij elke hengstigheid van je merrie. Dus dat betekend verplicht fokken, terwijl er al een overpopulatie paarden is. GGK dekhengsten 1 ding, maar elke hengst met ballen gaat dan als het waren voortplanten...

Je maakt het wel lekker vergezocht.
Dus als jouw hengst een veulen krijgt bij je merrie , dan is dat de schuld van de minister?
Dus eigenlijk zegt hij dat we allemaal maar verplicht moeten gaan fokken ;-). Jaja, ik begrijp't _O-

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:54

ook die shetlander kan ziek worden. Maar niks aan doen dan, omdat het de shetlander maar is? Een 2e paard of pony betekend een dubbel risico op dierenarts kosten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:58

Urko schreef:
Als ik het dus goed lees, gaan de centen en de economie weer voor het welzijn van de paarden? Kom op zeg. Iederen die een paard heeft heeft ook genoeg geld om er een kleine shetlander bij te zetten zodat het dier niet alleen staat. Een paard is een groepsdier en hoort niet alleen te staan.

Een shet is in aanschaf misschien een (belachelijk) schijntje, maar smid en DA zijn gewoon even duur hoor

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:59

HannahFrouk schreef:
LecyTinker schreef:

Je maakt het wel lekker vergezocht.
Dus als jouw hengst een veulen krijgt bij je merrie , dan is dat de schuld van de minister?
Dus eigenlijk zegt hij dat we allemaal maar verplicht moeten gaan fokken ;-). Jaja, ik begrijp't _O-

Als ie fysiek contact zou verplichten voor ieder paard, dan zou hij idd overpopulatie in de hand werken.
Maar dat doet hij dus niet, daar gaat dit topic over.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:59

Yviertje schreef:
Urko ik heb geld voor 1 paard, ja. Dat wil net zeggen dat ik ook geld heb voor een 2de. Het is niet alleen voer, maar denk aan DA, hoefsmid, in sommige gevallen extra stallingskosten.

Er zijn meer opties dan perse zelf een 2de aan moeten schaffen.
Ik vindt juist sociaal contact erg belangrijk. Als ze dat gemist hebben kun je een asociaal paard krijgen die kan dus niet meer met paarden overweg.
Ik zou het goed vinden als ze het verplichten al zijn er uitzonderingen als een paard iets besmettelijks heeft. Maar verder is het volgens mij best haalbaar om paarden in reuk/hoor afstand te plaatsen als een paard dan niet met paarden in de groep kan kun je ze op z'n minst naast elkaar zetten zodat er toch minimaal wat contact kan zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:01

kan, je kan ook een agressief paard krijgen omdat ie niet in de groep ligt en zich continu moet verdedigen

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:03

Fysiek contact is lichaamlijk contact. Er zit dus een groot verschil tussen FYSIEK contact en SOCIAAL contact.
Wanneer mensen volgens de wet verplicht worden om minimaal twee paarden in 1 weide te steken dan gaat dit inhouden dat veel oudjes met een jong paard in de weide komen te staan. Simpel omdat wanneer mensen een ouder paard hebben en ze verplicht zijn een tweede te hebben, dan nemen ze er waarschijnlijk sneller ene die nog kan werken. persoonlijk denk ik dus dat een oudje veel liever met een geit of een schaap staat en elke dag een knuffel krijgt en een droge boterham, dan dat ze met een ander paard een kleine weide moeten delen.
Een tweede paard aanschaffen zal voor veel mensen dus ook betekenen dat ze moeten gaan bezuinigen op bepaalde dingen zoals voer, dierenarts en hoefsmit omdat het twee keer zo duur is geworden.
Mijn paarden hebben sociaal contact en sommige fysiek contact, maar er zit stroomdraad tussen mijn weides, geheel met het doel om fysiek contact tussen sommige te vermijden. Sociaal gezien zoeken ze elkaar wel op langs het hek, maar als ik die samen in 1 weide zou gooien dan zouden er gewonden vallen.

Met de weides die sommige eigenaren hebben, is het vaak niet mogelijk om meer dan 1 paard erin te zetten. Een tweede zou zorgen voor overbegrazing en een verhoogde kans op wormen. Fysiek contact afdwingen vind ik een inbreuk op het recht van het dier. Sommige paarden zijn nou eenmaal gewoon gelukkiger als ze elke dag vertroeteld worden en lekker in een weitje achter het huis staan dan op een grote weide met meerdere paarden waar haast nooit iemand naar komt kijken.
Wanneer je sociaal contact afdwingt dan hoeft geen enkel paard alleen te staan, maar kan je het contact aanpassen naar de wensen en behoeftes van het dier. Ik zie het al voor me dat fysiekl contact afgedwongen gaat worden in de grote fokkerijen. Weet je hoeveel tijd erin gaat zitten om elk paard elke dag samen te moeten zetten met andere? Of op wedstrijd stallen? Dierenclinieks, etc...
Misschien moeten ze idd ( zoals al eens aangehaald is hier) ook maar eens gaan kijken naar het verplicht fysiek contact voor honden. Of nog beter, fysiek contact voor mensen, hupla, en daar is een nieuwe baby boom!
Laatst bijgewerkt door LecyTinker op 25-05-11 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:04

Ik ben het eens met Tigra, als je zelf geen 2e paard kunt veroorloven zijn er nog meer opties. Een pensionstal zoeken met andere paarden. Mijn shet heeft een poosje apart gestaan toen ze hoefbevangen was. Mijn andere pony jaagde haar op en dat is niet wenselijk. Maar over de draad heen konden ze toen gewoon contact hebben. Dat lijkt me toch wel minimaal als je paard bijv echt niet met een ander kan.

En hengsten kunnen toch bij hengsten of ruinen zolang er geen (hengstige) merrie in de buurt is?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:06

Is een leuke utopie, helaas hebben we in NL een behoorlijke berg gefrustreerde hengsten die je echt niet bij een ander hoeft te zetten

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:08

En wie zegt dat ik de verantwoordelijkheid voor iemands anders paard wil hebben? Of dat ik de verantwoordelijkheid van mijn paard nog een keer uit handen wil geven?