Zeer ernstig verbrand paard na twee jaar weer hersteld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:11

GamblersCup schreef:
Een DA kijkt inderdaad naar "kans op herstel" en niet naar "paard lijdt 2 jaar lang nonstop helse pijnen".

Geloof me. Ik heb er ervaring mee en dat doet hij echt wel. Althans degene waar ik mee te maken had. Ik mag toch hopen dat zijn collega's dit ook doen.

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:11

GamblersCup schreef:
Een DA kijkt inderdaad naar "kans op herstel" en niet naar "paard lijdt 2 jaar lang nonstop helse pijnen".

waar staat dat het paard 2 jaar lang helse pijnen heeft gehad,
dat maken jullie er van.
sommige paarden willen gewoon niet dood.

Erg knap van mensen hier op bokt om weer te oordelen aan de hand van een bericht.
Tuurlijk heeft ieder zijn eigen idee wat hij gedaan zou hebben,
maar ga nu geen andere mensen veroordelen zonder dat je alle feiten weet.

Chaos

Re: Zeer ernstig verbrand paard na twee jaar weer hersteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:12

Brandwonden gaan nu eenmaal gepaard met pijn. Simpel als dat.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:13

Was jij er dan bij? abcde?

En je zegt het zelf: "sommige paarden willen niet dood", dus aan de eigenaar om het paard te beschermen tegen hel pijnlijke behandelingen en pijn lijden (stond zelf in de openingspost dat het heel veel pijnlijke behandelingen en momenten heeft gehad, vandaar halen we het)

En dan nog, het heeft zowizo hjet eerste jaar veel pijn gehad, misschien geen 2 jaar maar 1 jaar is dat ook niet teveel?
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 11-05-11 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:14

Veroontje_P schreef:
Allereerst.... diep respect voor de eigenaren en verzorgers van het paard!

Iedereen kiest zelf wat te doen bij... , ik neig ook naar inslapen maar bij t idee daaraan zal ik toch ook alles voor mn beesie willen doen, wij staan aan de zijkant en hebben "makkelijk" praten.
Daarentegen vind ik ook dat ze mensen die hier wel voor hebben gekozen ook de medische wetenschap helpen. Mocht 1 van onze paarden ooit brandwonden krijgen dan weten dierenartsen wel beter wat wel of niet goed is/ kan voor je paard!!
Belangrijkste is dat dit paard er weer bovenop komt, hij is al zover...!! Sterkte

Je haalt me de woorden uit de mond :j

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:16

Oh bah.. weer zo'n verbrand paard.
Persoonlijk zou ik het niet aan kunnen zien dat mijn paard zo verbrand was. Uiteraard heeft ie veel pijn gehad en dat zal ie ook wel voor de rest van z'n leven houden (trekkende huid etc.).

Fijn dat dit paard zo opgeknapt lijkt, vreselijk dat ie daar 2 jaar voor heeft moeten lijden...

vebalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:16

Erg moeilijk onderwerp, ik denk om heel eerlijk te zijn dat ik op het advies van verschillende dierenartsen was afgegaan, voor het rekken van een paardenleven om jezelf zo "plezier" te gunnen dat past niet in mijn straatje. Om een paard zo op te geven ook niet: denk dat de hoofdlijn wel is dat een paard -> paard moet kunnen blijven. Tenslotte kan een mensen dingen begrijpen en beredeneren, waardoor een behandeling draaglijker wordt of in ieder geval het doel ervan begrepen word.

Ondanks dat we onze paarden veel kunnen leren -> zal geen enkel paard het doel van eem behandeling begrijpen

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:18

Ik denk dat het niet lang zal duren voor dit topic ook weer een slotje krijgt.....

Maar goed, ik denk dat niemand van ons kan oordelen aan de hand van dit artikel. Niemand weet hoe dit paard zich letterlijk heeft gevoeld, en elk dier is weer anders.
Ik vind het zelf wel heftig, voor 70% verbrand maar als je het resultaat dan weer ziet. Ik weet het niet, ik ga hier ook niet over oordelen.
Daarom vind ik 9 van 10 reacties hier wel erg kort door de bocht, ik denk dat de meesten wel anders denken als het hun eigen paard was geweest (wat hopelijk nooit zal gebeuren).

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:18

Zijn de oren ook weer aangegroeid of wat hebben ze daarmee gedaan?
Teminste op die 2e foto, zijn ze behoorlijk gehandhaafd en het lijkt me sterk dat ze aangroeien. Op die laatste foto heeft ie fijne oortje dus wat raar toch?

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:19

Ik denk dat de meeste antwoorden hier wel wat kort door de bocht zijn.
Aangezien niemand van ons (goddank!) in de situatie zit kan je alleen maar vertellen wat je zou denken te doen.
Peespijn, manegeleed e.d. vergelijken met deze situatie is zinloos.

Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat het aard van het beestje het belangrijkst is. Er wordt gezegd "alle paarden zijn vechters". Maar je hebt vechters en vechters. Ene paard gaat met een snijwondje op 3 benen staan, ander loopt met een doorgekanteld hoefbeen of zware peesblessure gewoon door. Net als bij mensen zijn er ook bij paarden wel degelijk verschillen in pijnbeleving.

Overigens vind ik je paard 23/7 in de box en een uurtje sturen toch ook behoorlijk egoistisch. Terwijl er zat bokkers zijn die zo hun paard houden.

Voor mij zou het afhankelijk zijn van welk paard, wat de genezingskans is en vooral of ze relatief pijnloos behandeld kunnen worden....

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:19

AaronYve: Nee, die laatste foto is van vóór de verbranding. Daar ziet ie er dus normaal uit. 2e Foto is hoe hij er nu uitziet.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:20

Tja, ik denk dat de eigenaresse een andere beslissing had genomen, als haar paard niet naar haar had teruggehinnikt, toen ze zijn naam riep... Ik denk echt dat dàt het verschil heeft uitgemaakt voor de eigenaresse, om het toch te proberen.
De pijn is trouwens vooral heftig bij het verwisselen van het verband, iedere menselijk patiënt in een brandwondencentrum (en de verpleging) ziet daar tegenop. Ik mag hopen dat bij het paard verdoving gebruikt kon worden.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:22

Rinske schreef:
AaronYve: Nee, die laatste foto is van vóór de verbranding. Daar ziet ie er dus normaal uit. 2e Foto is hoe hij er nu uitziet.

Oh zo, oh ik meende dat hij z'n haar terug had. Helaas |(
Dat zal die dan denk ik ook wel niet meer krijgen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:23

ik denk dat ik persoonlijk het paard had af laten maken....wat een lijdensweg heeft dit moetn zijn
maar aan de andere kant...vind ik wel van de eigenaresse dat ze er wel alles aan heeft gedaan voor dat beestje
maja of hij ooit nog normaal kan lopen zonder dat vel overal trekt? want t is en blijft littekenweefsel

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:24

Absoluut, hulde aan de eigenaresse. Hoeveel paardenhouders ontzien hun paard van medische zorg.
Overigens vind ík dit het andere uiterste. Maar ik heb alle respect voor haar doorzettingsvermogen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:25

Maar dat is het juist, er zullen pijnstillers gegeven zijn maar die zijn vaak niet genoeg. Men kan ze ook niet elke keer verdoven (en dan nog moet het paard bliijven staan dus kunnen ze er niet voor zorgen dat ze geen pijn voelt want dan moeten ze zoveel geven dat ze niet blijft staan). Dus pijn heeft ze in ieder geval gehad, en ik denk dat iedereen wel weet dat brandwonden heel pijnlijk zijn.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:26

AaronYve schreef:
Rinske schreef:

Oh zo, oh ik meende dat hij z'n haar terug had. Helaas |(
Dat zal die dan denk ik ook wel niet meer krijgen.

Hij heeft een deel van zijn haar ook terug!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:27

Chaos: tussen ontzien van medische zorg en 2 jaar lang een paard pijnlijke behandelingen laten ondergaan omdat ie voor 70% verbrand is, zit wel een verschil hè.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:28

Ik heb het toch over het verschil???

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:29

Chaos: in een eerdere post in dit topic van jouw zei je nog dat de eigenaar egoïstisch is en je het walgelijk vind, je moet wel weten wat je wilt hé

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:29

we kunnen zeggen wat we willen maar paarden zijn geen mensen en mensen zijn geen paarden!
en als we dan toch willen vergelijken?... hoeveel mensen lopen er nu op de wereld die uberhaupt 70 %
hebben overleeft? naar mijn weten niet zo heel veel en als we nog eens verder gaan kijken..

Hoeveel van hen die het wel overleeft hebben zitten nog steets met een trauma?
en wensten sosm zelf dat het alsjeblieft voor hen over mocht zijn?
Het is een moeilijke keuzen maar 70% is en blijft heel veel, veel meer dan waar
je ''zomaar'' overheen zou kunnen komen.

Lichamelijk ziet het misschien naar zoveel jaren goed uit maar weten wij nou wat het dier van binnen voeld?
Laatst bijgewerkt door Kellytjuh2 op 11-05-11 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:30

Het zou absoluut niet mijn keuze geweest zijn. Iemand met littekens van brandwonden (mensen) houden vaak pijn en kunnen iets innemen op het moment van de pijn. Een paard heeft die keuze niet. Blijft imo altijd een zielig geval.

En een dier twee jaar min of meer laten lijden? No way dat ik daarvoor zou kiezen. Enige positieve wat ik erin zie is dat de wetenschap ongetwijfeld weer wat geleerd heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:31

Ik vind het knap, ik zou het niet kunnen. Maar als het paard op deze manier een nog paard-waardig leven kan leven zonder pijn, waarom zou je het dan af laten maken?
Rijden is ook niet alles, en ik kan heel gemakkelijk zonder rijden. Dus als je paard zo enorm vecht om te overleven, waarom zou je het dan niet het leven gunnen waar het zo voor gevochten heeft?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:32

chanel1985 schreef:
Chaos: in een eerdere post in dit topic van jouw zei je nog dat de eigenaar egoïstisch is en je het walgelijk vind, je moet wel weten wat je wilt hé

Egoïstisch vind ik het nog steeds. Ik had het nooit gedaan.
Maar ik vindt wel knap dat ze zo heeft doorgezet, wetende dat veel mensen het omwille van financieen niet hadden willen doen.
Dat ik het niet had gedaan omwille van mijn paard, dat is mijn keus.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 11-05-11 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:32

Omdat het misschien 2 lang helse pijn heeft moeten lijden?