Minimaal 4 uur beweging voor paarden per dag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:05

Bandida schreef:
Een combinatie van exporteren en opeten denk ik.

:n

Italie gaat t druk krijgen, heb je twee vliegen in 1 klap :j

K zie al iemand aankomen dat ik mijn bejaarde dame moet inleveren voor de export of slacht.. Hell No..

Chaos

Re: Minimaal 4 uur beweging voor paarden per dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:06

Sowieso naar Italie. Wie laat dat nu bij zijn paard gebeuren?
Wij zorgen dat ze altijd in NL geslacht worden. Zo'n doden-reis doe je je paard toch niet aan.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:06

Met gemak, mijn paard staat 24/7 in het land, ook in de winter.
Of ze het allemaal kunnen handhaven moet nog blijken maar het is een goed begin!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:08

Bandida schreef:
Cer schreef:
En wat doe je met het huidige paardenbestand?

Een combinatie van exporteren en opeten denk ik.

Net zoals toen met de kistkalveren, legbatterijkippen en varkens.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:09

Cer schreef:
K zie al iemand aankomen dat ik mijn bejaarde dame moet inleveren voor de export of slacht.. Hell No..

Ik ben zelf ook niet van plan mijn bejaarde heer nog op te eten, maar ik stel vast dat het al bij al ook niet zo moeilijk is om de oude man een rustig bestaan met 24/7 buiten te bezorgen.
Als de enige optie was van hem 22 uur per dag in een box te stallen liet ik hem inslapen, dat zou echt dierenmishandeling zijn. In een bakje staan tot je van ouderdom dood gaat? Dat is voor mij geen optie.

Cer

Dus dan komt iemand naar me toe die zegt dat ik mn paard moet inleveren voor uitzetting of dood?

Chaos

Ik zie het probleem niet zo, stallen zonder weidegang hebben meestal wel paddocks, round-pens, stapmolens.
Je moet ook willen hoor, als paardenhouder/eigenaar.

Er zijn zat sportstallen, hengstenstations die zich prima zullen redden met de norm.

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:10

@Bandida: denk je echt dat de regels worden nageleefd als er geen handhaving plaatsvindt? Ik denk niet dat mensen preventief het boeltje gaan verbouwen en de regels gaan toepassen als er geen sancties op staan. Waarom zou je immers? Leuk die regels, maar als die regels niet gesanctioneerd worden waarom zou je ze dan naleven er hangen immers geen consequenties aan? Als je regels opstelt moet je ze handhaven, dat gebeurt met andere regels die er zijn ook.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:10

Brainless schreef:
Net zoals toen met de kistkalveren, legbatterijkippen en varkens.

Als het op geld aan komt zijn paarden ook maar beesten. En beesten ook maar dingen (die je op kan eten).
Gewoon realiteit hoor.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:11

Het klinkt idd heel erg, aan de andere kant... Mensen hadden nooit paarden mogen nemen onder deze voorwaarden. En dan betalen idd de dieren de prijs.
Het is nu eenmaal niet anders. En de slacht (weg voor ze het weten) tov wegkwijnen in een ruimte waar ze amper kunnen bewegen... Bij mensen noemt dat een gevangenis weet je. En zelfs in een gevangenis is het nog beter...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:12

Cer schreef:
Gypsy schreef:
@Suzanne F. Mooizo, mensen die niet aan deze minimale eisen kunnen voldoen, mogen imo echt geen paarden hebben.

En wat doe je met het huidige paardenbestand?

Slachten en opeten.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:13

Vadalma schreef:
@Bandida: denk je echt dat de regels worden nageleefd als er geen handhaving plaatsvindt?

In goede stallen wel. En daar ligt dan je eigen verantwoordelijkheid als klant: breng je paard onder in een goede stal, eis ruimte voor je zuurverdiende geld, en stop met de laagkwalitatieve schoendozenmaneges te voeden.
Blijft over om te controlleren: schoendozenmaneges die niet uit zichzelf (voor de klanten!) aanpassingen gaan doen. Dat gaat nog wel te overzien zijn.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:13

Ik kan dat makkelijk nakomen. Mijn paard staat elke dag minimaal 12 uur buiten. :)
Ik snap alleen niet zo goed dat als je een uur rijdt dat je paard dan nog maar 3 uur in de paddock moet. Wat heeft een paard aan rijden. Minimaal 4 uur vrije beweging was veel beter geweest.
Laatst bijgewerkt door joliene op 10-05-11 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:14

Cer schreef:
Dus dan komt iemand naar me toe die zegt dat ik mn paard moet inleveren voor uitzetting of dood?

Is toch een beetje hypocriet?
Slachten is zielig, maar heel de dag op stal gehouden worden is niet erg?

Cer

Voor de nieuwe aanwas ben ik helemaal voor.. maar wat doe je met de bestaande, dat vraag ik me echt af. Er zijn mensen die al weet ik hoeveel jaren een paard hebben, en die moeten dat dier straks inleveren voor de slacht of de export.

In de randstad zijn echt wel een aantal stallen die geen paddocks hebben, en niet veel losgooigelegenheid. Hoe hou je dit werkbaar?

Ik denk dat je dan ook al had moeten beginnen met fokbeleid. Als je NU al ziet wat er te koop staat en wat er nog gewoon doorgefokt wordt, ook door nutteloze hobbyfokkers.. het paardenbestand blijft maar groeien terwijl de stallingsplekken ernstig verminderd worden..

Fleurtje100

Die van mij gaat ook altijd geschoren met 2 dikke denken op naar buiten hoor. Ook met -10 en zelfs met sneeuw afgelopen jaar (en ja hij heeft ijzers) en er is niks gebeurt. De drukke paarden gingen eerst een half uur in de molen, zodat de spieren alvast opgewarmd waren en ze rustig waren. Als er te weinig gras staat of alleen een paddock is, leg je er ruwvoer in. Er zijn genoeg topsportpaarden die gewoon buiten komen, ook in de winter. Desnoods zet je hem vierkant in de beenbeschermers, dekentje op, vriendjes in de wei ernaast ipv erbij. Naar buiten kunnen ze echt wel.
Met die afmetingen voor stallen zijn er ook ruime overgangsregelingen, het is heus niet zo dat de helft van de paarden ineens weg moet. Maar er zullen misschien wel pensionstallen zijn die een stapmolen en/of wat paddocks moeten gaan aanleggen de komende jaren. Op grote stallen is vaak wel weer de hele dag personeel of zijn er stagiaires die dan op en neer moeten gaan lopen met paarden. En handhaving tja, er is hier inmiddels ook geen kroeg meer te vinden waarin na tienen niet gerookt wordt. Als dat al niet te handhaven valt. Maar het is wel goed dat je straks alleen nog maar een bouwvergunning krijgt als een stal minimaal een bepaalde afmeting heeft, en je geen vergunning meer zal kunnen krijgen voor een nieuwe paardenhouderij als je alleen maar grond hebt voor wat stallen en een rijbak. En pensionklanten die welzijnsregels onder de neus van hun stalhouder kunnen schuiven en zo makkelijker om een extra paddock, buiten en binnen haal service, vaker en meer ruwvoer etc. kunnen vragen.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:15

Bij ons op stal is dat totaal geen probleem. Daar komen de paarden veel langer buiten. Daar gaan ze iedere dag de gehele dag de wei op. En inderdaad soms staan ze gewoon stil en doen ze niets. Maar ik denk ook niet dat ze bedoelen dat ze moeten bewegen, maar dat ze bedoelen dat de paarden zelf de mogelijkheid moeten hebben om te bewegen buiten de zeer beperkte beweging die ze hebben als ze de gehele dag op stal zouden staan.
Wanneer je rijdt kun je die tijd er ook al van af halen en dan zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen dat je per dag een uur rijdt/longeert/wandelt en dat je dan minstens drie uur moet zorgen dat je paard naar buiten kan. Lijkt me eerlijk gezegd toch niet een heel groot probleem en toch wel net zo eerlijk naar je paard toe.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:16

MamboBeach schreef:
Cer schreef:

Dat vind ik ook. Het is toch verschikkelijk om de hele dag op stal te staan. Wat heeft een paard dan aan zijn leven als ik vragen mag. :?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:16

MamboBeach schreef:

Nee hoor, slachten is helemaal niet zielig. Maar tot nu toe mag je je paard houden op deze manier, en er zijn mensen die dat doen, best veel, wat moeten zij met hun paard? En het ligt er helemaal aan hoe 'men' die 4 uur ingevuld ziet. Buiten? Vrije beweging? Lessen lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:17

10m² is 3,5mx3,5m. Wordt leuk, zowat alle standaardboxen die je te koop vindt of op pension zijn 3x3 omdat dat jarenlang de norm was. Kan je goed hebben dat iemand net z'n hele pension heeft gerenoveerd en nette stallen heeft van 3x3, mag die de hele boel weer gaan uitbreken. Die zal dat dan ook wel mooi laten voor wat het is en wat anders gaan doen.
En zo ken ik redelijk wat plekken waar ze nette 3x3 hebben, waar de paarden happy zijn maar die nu dus even zouden mogen bouwvakkertje spelen. Al een keertje bedacht wat voor kostenplaatje daar voor een stal aanhangt?

En er staat dat ze 4u moeten bewegen. Nou, voor sommige dubieuze pensions is dat dan weer ideale excuus om de paarden minimaal 4u in de les te stoppen. Want ja, dan bewegen ze toch ook? En de rest van de dag vrolijk in dat stalletje gaan doorbrengen. Zet daar tralies bij als tussenwand, en zo voldoen ze aan "sociaal contact".

Creativiteit genoeg hoor bij dat soort mensen.

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:17

Bandida schreef:
Vadalma schreef:
@Bandida: denk je echt dat de regels worden nageleefd als er geen handhaving plaatsvindt?

In goede stallen wel. En daar ligt dan je eigen verantwoordelijkheid als klant: breng je paard onder in een goede stal, eis ruimte voor je zuurverdiende geld, en stop met de laagkwalitatieve schoendozenmaneges te voeden.
Blijft over om te controlleren: schoendozenmaneges die niet uit zichzelf (voor de klanten!) aanpassingen gaan doen. Dat gaat nog wel te overzien zijn.

Soms heb je als klant niet zo heel veel te eisen, zeker niet in de gebieden waar stalling schaars is. Gelukkig komt mijn paard ruim voldoende buiten op de wei en de paddock, maar er zullen genoeg stallen zijn die die ruimte niet hebben en ook niet kunnen máken omdat de ruimte er simpelweg niet is. Deze bedrijven moeten dan maar tegen de grond?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:18

Die van mij staan 6 uur per dag op de wei, en hebben boxen van 4 x 4m. Prima geregeld dus.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:19

Cer schreef:
MamboBeach schreef:

Nee hoor, slachten is helemaal niet zielig. Maar tot nu toe mag je je paard houden op deze manier, en er zijn mensen die dat doen, best veel, wat moeten zij met hun paard? En het ligt er helemaal aan hoe 'men' die 4 uur ingevuld ziet. Buiten? Vrije beweging? Lessen lopen?

Maar er moet een moment zijn en komen dat die regels ingesteld gaan worden, dus het is dan nooit een goed moment. Op de manier die jij aangeeft, hoe wil je dat dan controleren? Dan krijg je ook nog eens scheve gezichten, dat paard wel minimaal 4 uur per dag buiten en de rest niet.

Lijkt me heel logisch, 4 uur vrije beweging in paddock of land en daarnaast je 'ding' doen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:20

@Varekaj: Ik mag hopen dat ze die beweging idd wat beter gaan definieren.....

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:20

Cer schreef:

Van de stalhouder eisen dat de paarden minstens overdag samen buiten staan, of een andere stal zoeken. Wat voor stal heeft er nu zelfs geen ruimte om overdag de paarden buiten te zetten? Daar kan ik me zelfs niets bij voorstellen (maar ik woon dan ook in België). Zo'n stal heeft toch gewoon geen recht van bestaan..