Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Uums schreef:Mindim schreef:Even vraagje, de mensen in het bestuur. Wie zijn dat en wat hebben zij met groninger paarden, zijn het fokkers, hengstenhouders of niet? Is er belangenverstrengeling of niet?
Dat zijn liefhebbers van het ras en mensen die er naast hun baan, gezin en dieren tijd & geld voor vrijmaken om de zeer ondankbare taak op zich te nemen om een vereniging te runnen (waarvoor hulde, want als ze dit vooraf hadden geweten, waren ze er natuurlijk nooit ingestapt).
In het bestuur zitten geen hengstenhouders, wel eigenaren van Groningers - waarvan de helft ook enthousiast actief is in de fokkerij (een veulentje per jaar, zeg maar). Van 'belangenverstrengeling' (waar hebben we het nu helemaal over binnen zo`n kleine populatie, maar goed...) lijkt me toch echt geen sprake. De enige connectie is de relatie tussen de, zo ik uit dit stuk begrijp, boos opgestapte secretaris (want zo noemt men in de regel iemand die het secretariaat runt van een vereniging) en één van de boze hengstenhouders. Ik kan me voorstellen dat wanneer je een romantische relatie onderhoudt met iemand die volstrekt het tegenovergestelde vindt van wat het bestuur vindt waar je deel van uitmaakt, je niet langer je functie binnen die vereniging kunt uitoefenen, maar op deze manier de pers opzoeken vind ik beslist niet chic en evenmin verstandig.
NatasjavE schreef:Torius16 schreef:Jammer idd dergelijke conflicten, daar is niemand bij gebaat.
In een ver verleden had je nog de term basispaard, dat was dus het oude type KWPN e.d, weet iemand waar dat gebleven is?
Waarom niet splitsing in basispaard, dressuurpaard, springpaard, tuigpaard?Citaat:Dat is Gelders Paard geworden.
De term Basispaard dateert van eind jaren 70 begin jaren 80. Het KWPN wilde van de ouderwetse paarden af maar een groepje fokkers wilde juist dat oude type bewaren. De aanduiding Gelders mocht niet meer en het werd het Basispaard. Gelukkig is dat weer teruggedraaid en heet een Gelders Paard gewoon weer Gelders Paard. De Gelderse fokrichting is ondergebracht bi het KWPN.
Bij het KWPN is die splitsing er dus(Gelders, Springen, Dressuur en de Tuigers)...hoe ze dat bij andere stamboeken doen moeten ze maar zien...maar goed..het lijkt erop als of er NOG een Groninger stamboek bijkomt
Breader schreef:Goedendag
In deze discussie lijkt een stukje extra info wel op zijn plaats.Ook ik was op de vergaderingen aanwezig en heb vanuit de zaal alles mogen mee maken..
Hieronder mijn indruk hoe het is gelopen:
Het is natuurlijk belachelijk dat er in Nederland 3 verenigingen zijn mbt het fokken van Groninger Paarden.
Vanuit het PVE wordt dat ook onderkent en de aandrang ( druk) op bestuursleden om tot fusie te komen binnen deze drie stamboeken is danook aanwezig. Sommige bestuursleden ervaren deze lichte druk zelfs als een soort verplichting. ( zullen ze nooit toegeven)
Het GRP bestuur heeft de handschoen opgepakt en de laatste drie jaar is er blijkbaar intern zeer veel vergaderd om tot een samengaan te komen.Telkens echter liep het ergens mis.
Toen is het bestuur van het GRP op eigen initiatief en zonder mandaat van de ALV zelf op pad gegaan. Mede op aandrang van het PVE. En men kwam tot resultaat. Er lag een samengaan in het verschiet.
Het bestuur van het GRP is vanaf dat moment een erg zelfstandige koers gaan varen.
En er bleef eigenlijk nog maar ëén probleem over. De hengsten van het NEWP. Daarvoor werd een erg ingewikkelde constructie bedacht. Deze constructie was nodig omdat geen enkele NEWP hengst voldeed aan de geldende normen van het GRP. ( vooral medisch niet omdat ze anders medisch gekeurd waren in het verleden)
De oplossing leek een eigen NEWP register binnen het GRP voor alle paarden die afkomstig zijn vanuit het NEWP.Een soort besloten register van waaruit het desbetreffende paard kan worden opgenomen in een van de registers van het GRP als dat paard aan de normen voldoet van het GRP. Echter wilde men de NEWP hengsten de mogelijkheid geven om alle Groninger merries te dekken. En toen kwamen de problemen ....................want die hengsten voldeden en voldoen niet aan de oorspronkelijke eisen van het GRP.
Omdat toch op te kunnen lossen werden telkens weer de eisen aangepast voor goedkeuring voor een dekhengst. Eerst een teruggaan naar de keuringsprocedure van 2003 met handhaving van de keuringseisen van 2010, toen kort voor de hengstenkeuring van 2011 werden de normen weer aangepast.In dat stadium zijn er zelfs advocaten bezig geweest met het schrijven van brieven namens verontruste leden. Toen zijn er rare sprongen gemaakt.
Uiteindelijk is er zo gemarchandeerd met de keuringsnormen dat het is gelukt om de NEWP hengsten op te nemen binnen het GRP.
DE situatie is nu als volgt:
De Newp hengsten zijn opgenomen in het aparte NEWP register van het GRP, en mogen alle merries dekken ( ook GRP merries). Deze vier hengsten zijn daarmee directe concurrenten ( of collega's) geworden van de GRP hengsten die een veel zwaarder en duurder keuringstraject hebben afgelegd ( hoe zo rechtsongelijkheid ? ) Twee van deze hengsten zijn ook nog opgenomen op de laatste hengstenkeuring in het GRP stamboek terwijl dat bij één hengst eigenlijk medisch niet mogelijk was volgens de huidig geldende regels.. Op advies van de inspecteur heeft het bestuur toen besloten om ( vanwege de lieve vrede ??) dat toch te doen. De onderbouwing van dat besluit lijkt zeer discutabel.
Een andere jonge GRP hengst is wel goedgekeurd en heeft echter niet voldaan aan alle medische keurings eisen. (ontstaan door comminucatie storingen) . Het bestuur heeft tav deze hengst besloten om over dat probleem heen te stappen en de hengst volledig goed te keuren. ( de hengst zal ongetwijfeld ook een klinische keuring met goed gevolg doorstaan)
Afgelopen dinsdag is dus vergadering geweest waarin er een heleboel wijzigingen zijn opgenomen in het stamboek en keuringsreglement. Vanaf dinsdag is het nu dus mogelijk om een NEWP register te hebben binnen het GRP en om überhaupt NEWP hengsten aan te keuren.
Het GRP bestuur heeft echter vooruit lopend op deze vergadering al een jaar gedaan of alles al was aangenomen. Men keurde al merries en hengsten van het NEWP en men gaf al dekbonnen en afstammings bewijzen ( stamboek papieren) af zonder dat dit mogelijk was volgens de toen geldende reglementen. Sinds dinsdag is die situatie veranderd en kan het bestuur weer volgens de geldende reglementen gaan werken.
De onvrede van de hengstenhouders is dus zeer begrijpelijk. Maar hoe nu verder??????????
Mijn idee: schoon schip maken en met een compleet nieuw bestuur verder gaan.
En zien te komen tot slechts één Groninger Paarden stamboek in Nederland.
De keuze om zo de pers op te zoeken vind ik alleen niet handig en dat heeft met 'op de man spelen' niets te maken (waardeer deze persoon namelijk bijzonder). Uums schreef:Ehm... pardon Hananya, ik schrijf toch juist dat ik snap dat iemand zo in een lastige spagaat terechtkomt![]()
Het is toch logisch dat het voor de voormalige functionaris in kwestie, die toch echt zelf in een dagblad geciteerd wordt met insight information uit the inner circle van een stamboekbestuur - over eenzijdig verkeer gesproken - , moeilijk fungeren is met twee petten op?De keuze om zo de pers op te zoeken vind ik alleen niet handig en dat heeft met 'op de man spelen' niets te maken (waardeer deze persoon namelijk bijzonder).
Joenalie1 schreef:Het Gelders type staat samen met de Groninger aan de basis van het moderne sportpaard!
Dit wordt erg graag vergeten bij het KWPN!

NatasjavE schreef:Joenalie1 schreef:Het Gelders type staat samen met de Groninger aan de basis van het moderne sportpaard!
Dit wordt erg graag vergeten bij het KWPN!
Dat is onzin, het staat gewoon op de site te lezen hoe het KWPN sportpaard is ontstaan.(dus dat het onstaan is uit de Gelderse en Groninger fokkerij) Iemand vraagt waar de term Basis Paard gebleven is en dat heb ik uitgelegt waar die naam gebleven is.Citaat:Maar het doet in deze discussie er helemaal niet toe hoe welk paard onstaan is.
Ze moeten nu gewoon de fokkerijraad (heeft het stamboek die?) bij elkaar roepen en het probleem oplossen.
akerna schreef:Tja over dat hengsten onderverdelen..
Altijd is de MERRIEhouder nog degene die beslist welke hengst zij op hun merrie willen! Dus willen zij wat zwaarder fokken, kiezen ze voor een zwaardere hengst. Willen e meer rijtypisch fokken kiezen ze voor een lichtere hengst SIMPEL ZAT toch?? Dus dat hele gezeik over die hengsten kan gewoon ophouden! Want de MERRIEHOUDER BESLIST!
Citaat:Ik denk dat de "kerkscheuringen" wel weer kunnen herstellen als men een soort splitsing zou toepassen binnen het stamboek, daar mee bedoel ik dat er binnen de lichting dekhengsten er een categorie klassiek type hengsten en een categorie modern type hengsten aangeboden zou kunnen worden voor dekdiensten/KI en voor keuringen e.d.
Jiggy777 schreef:Het bestuur moet zich aan de regels houden, ook als een hengst de laatste is die een bepaalde bloedlijn kan doorgeven. Een duidelijk beleid geeft voor iedereen duidelijkheid. Het is wel heel jammer dat de hengsten teruggetrokken worden. Dat komt het ras helemaal niet ten goede. Iedereen heeft een eigen smaak. De een houdt van zwaar, de ander van meer sport type. Die van mij zit er precies tussen in, dat vind ik dan weer mooi. Beide kunnen toch behouden worden? Ik snap best dat fokkers met het hele zware type blijven zitten. We kunnen wel fokken, maar we moeten ze ook kwijt! Het is uiteindelijk de keuze van de fokkers welke hengst ze kiezen. Dat hoeft ook niet altijd dezelfde te zijn. Op een zwaardere merrie misschien een lichtere hengst en andersom. Hengsten terugtrekken heeft dus geen enkele zin.
Altijd is de MERRIEhouder nog degene die beslist welke hengst zij op hun merrie willen! Dus willen zij wat zwaarder fokken, kiezen ze voor een zwaardere hengst. Willen e meer rijtypisch fokken kiezen ze voor een lichtere hengst SIMPEL ZAT toch?? Dus dat hele gezeik over die hengsten kan gewoon ophouden! Want de MERRIEHOUDER BESLIST!
Mindim schreef:akerna schreef:Tja over dat hengsten onderverdelen..
Ligt er aan welke ggk hengsten beschikbaar zijn toch? Jij hebt als merriehouder de keus uit ggk hengsten, die ergens op zijn geselecteerd. Dus wat jij gezeik noemt, ben ik het niet mee eens. Als de selectie ggk hengsten merendeels uit moderne types bestaat, is de kans groter dat je daarvoor kiest. Wil het stamboek dat het zwaardere type terugkomt, kunnen zij alleen zwaardere hengsten selecteren en dan heb je als merriehouder het nakijken.

Ilegra schreef:Heb je contact gehad met alle hengstenhouders? volgens mij heb je nu contact gehad met de woordvoerder van vier hengstenhouders.
koetje10 schreef:[paard] schreef:Heb je contact gehad met alle hengstenhouders? volgens mij heb je nu contact gehad met de woordvoerder van vier hengstenhouders.
Denk jij dat dat wat toevoegd? de hengstenhouders hebben met z'n allen (of deze 4(?)) een bepaald standpunt ingenomen, en of dhr. Zwarteveen nou het woord doet of niet; het verhaal blijft hetzelfde volgens mij; en de problemen van eerder zijn volgens mij destijds uitgepraat, maar dat weet ik niet zeker. Ik vind het een beetje jammer dat je met een scheef oog naar het verhaal kijkt, puur omdat er contact is opgenomen met dhr. Zwarteveen... Het totaalbeeld wordt volgens mij zo completer omdat je het verhaal van meerdere kanten hoort, en dat lijkt me beter voor het vormen van een mening over deze kwestie.... Maar dat is mijn mening.
Ilegra schreef:Ik kijk er niet met scheef oog naar want ik weet niet eens wat ik er van moet denken.
Ik ben ook van mening dat je het verhaal van meerdere kanten moet horen en dhr. Zwarteveen heeft al duidelijkheid genoeg gegeven over hoe hij denkt over de situatie. Drh. zwarteveen is juist diegene die ik elke keer weer aan het woord lees. (tenminste dat is zoals het op mijn over komt op het Groninger paarden forum).
Ik ben dus juist ook nieuwgierig wat de rest van de hengstenhouders er ook van vindt.
Nu lijkt het enorm als of er maar 4 hengstenhouders zijn die de knuppel in het hoenderhok gooien.
Ik vind wel dat als er regels zijn overtreden dat je als bestuur de verantwoording daar voor neemt.
En als je als stamboek inspecteur je boekje te buiten gaat, dan vind ik het wel zo netjes om je terug te trekken.
De betrouwbaarheid is namelijk geschonden en je kijk op zaken wordt dan niet meer als volle 100% gewaardeerd.
Mindim schreef:Jiggy777 schreef:Het bestuur moet zich aan de regels houden, ook als een hengst de laatste is die een bepaalde bloedlijn kan doorgeven. Een duidelijk beleid geeft voor iedereen duidelijkheid. Het is wel heel jammer dat de hengsten teruggetrokken worden. Dat komt het ras helemaal niet ten goede. Iedereen heeft een eigen smaak. De een houdt van zwaar, de ander van meer sport type. Die van mij zit er precies tussen in, dat vind ik dan weer mooi. Beide kunnen toch behouden worden? Ik snap best dat fokkers met het hele zware type blijven zitten. We kunnen wel fokken, maar we moeten ze ook kwijt! Het is uiteindelijk de keuze van de fokkers welke hengst ze kiezen. Dat hoeft ook niet altijd dezelfde te zijn. Op een zwaardere merrie misschien een lichtere hengst en andersom. Hengsten terugtrekken heeft dus geen enkele zin.
Zolang er sporttypes gefokt worden, zal de vraag naar de zwaardere er niet zijn en blijven fokkers er mee zitten, wat als gevolg heeft dat uiteindelijk het oude type verdwijnt. Dat vind ik het trieste van dat er modern gefokt moet worden.