'Verantwoordelijkheid wanneer een paard een kind trapt?'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 18:07

De ouders zijn zeker mede verantwoordelijk, hoeveel kinderen worden er niet bij een manege "gedumpt" en aan hun lot overgelaten? Dit is natuurlijk gechargeerd maar als ouders moet je een kind ook leren hoe gevaarlijk een paard kan zijn.
Als ze met een kind lopen en er komt een grote hond aan dan zijn ze meteen alert want wie weet gaat die hond wel bijten, als ze dan daarna op bijvoorbeeld een paardenmarkt komen lopen ze achter de paarden langs met hun kind tussen hun zelf en de paarden in. Een paard of pony is heel goed in staat om je met 1 klap dood te slaan, een hond krijgt dat niet zo snel voor elkaar.

Het is heel gemakkelijk om de verantwoording bij een ander neer te leggen en vervolgens ook nog een claim neer te leggen maar je blijft als ouder ook altijd verantwoordelijk.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:23

Anne_GTI schreef:
De ziektekostenverzekeraar kan zeker ook schade verhalen als er sprake is van een derde partij.

En dat klopt :D .

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:27

Stagediver schreef:
Volgens mij word smartegeld aangevraagd door de ouders toch?

De ouders treden op als wettelijke vertegenwoordigers.
Smartengeld is wel degelijk gewoon voor het kind.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:48

LDRD schreef:
Anne_GTI schreef:
De ziektekostenverzekeraar kan zeker ook schade verhalen als er sprake is van een derde partij.

En dat klopt :D .

:D Zou ook niet best zijn als dat niet zou kloppen. Overigens verhalen ziektekostenverzekeraars niet alle verhaalbare schade. Ligt mede ook aan de toedracht.
In het geval van mishandeling heeft mijn werkgever het beleid niet tot verhalen over te gaan. Dit om het slachtoffer niet steeds opnieuw te confronteren met de dader.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 23:01

aadburg schreef:
De ouders zijn zeker mede verantwoordelijk, hoeveel kinderen worden er niet bij een manege "gedumpt" en aan hun lot overgelaten? Dit is natuurlijk gechargeerd maar als ouders moet je een kind ook leren hoe gevaarlijk een paard kan zijn.
Als ze met een kind lopen en er komt een grote hond aan dan zijn ze meteen alert want wie weet gaat die hond wel bijten, als ze dan daarna op bijvoorbeeld een paardenmarkt komen lopen ze achter de paarden langs met hun kind tussen hun zelf en de paarden in. Een paard of pony is heel goed in staat om je met 1 klap dood te slaan, een hond krijgt dat niet zo snel voor elkaar.

Het is heel gemakkelijk om de verantwoording bij een ander neer te leggen en vervolgens ook nog een claim neer te leggen maar je blijft als ouder ook altijd verantwoordelijk.

Wat een onzin. Ouders hoeven niet overal aanwezig te zijn. Een kind van 10 jaar houd je niet de hele dag onder toezicht. Een manege is bedoeld voor mensen die willen leren rijden en met paarden omgaan en dus bij uitstek ook voor kids bedoeld. Als ouder mag je verwachten dat er aan veiligheidseisen wordt voldaan. Daar betalen ouders ook voor. Als een manege niet wil dat er kinderen rondhangen op bepaalde plekken mogen ze dat verbieden.
Het is helemaal niet makkelijk de verantwoording bij een ander te leggen, is niet eens het issue. Hier is een kind voor de rest van haar leven beschadigd ik weet niet wat ze heeft, maar als het om 100.000 euro gaat zal het misschien nooit kunnen werken of weet ik wat. Logisch dat daar iets tegenover gaat als het voorkomen had kunnen worden Bijvoorbeeld door ze niet uit te nodigen in de kleine bak.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 23:05

Stagediver schreef:
Ik vind het zoiezo een beetje belachelijk dat ze een aanklachtt indienen, Een paard kan altijd trappen.. no mather what... Het is een dier. get over it. Daar kunnen de eigenaren noch trainers iets aan doen :s

Maar goed dat jij dan de wet niet hoeft te verzinnen.
Onder een auto kun je ook altijd komen, moet je maar niet op de weg gaan fietsen, iedereen weet dat auto's gevaarlijk zijn.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 07:50

Anne_GTI schreef:
In het geval van mishandeling heeft mijn werkgever het beleid niet tot verhalen over te gaan. Dit om het slachtoffer niet steeds opnieuw te confronteren met de dader.

Netjes :j .

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:27

Esther_r20 schreef:
degene die het paard begeleidt en het meisje binnen vraagt is in mijn ogen de aansprakelijke....
maar ja, dat zal de wet wel niet zeggen.

Mee eens!
De eigenaar kan er niks aan doen, de eigenaar zelf vroeg ja niet of t meisje binnen kwam.

Toch sneu voor de meid.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:30

LDRD schreef:
Stagediver schreef:
Volgens mij word smartegeld aangevraagd door de ouders toch?

De ouders treden op als wettelijke vertegenwoordigers.
Smartengeld is wel degelijk gewoon voor het kind.

En wanneer ze 18/21(?) jaar is krijgt zij de complete macht over t geld, ervoor mag niks van t geld gebruikt worden zover ik weet zonder toestemming van t kind :)

Maargoed

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 08:45

xSlvna schreef:
En wanneer ze 18/21(?) jaar is krijgt zij de complete macht over t geld, ervoor mag niks van t geld gebruikt worden zover ik weet zonder toestemming van t kind :)

Maargoed

Dat geld wordt om een zogenaamde BEM rekening gestort. Dat is een geblokkeerde rekening waar de ouders niet aan kunnen komen. Als het kind 18 wordt kan hij of zij erover beschikken.
Voor de hoogte van het bedrag moet toestemming aan de kantonrechter gevraagd worden.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 08:45

Stagediver schreef:
Ik vind het zoiezo een beetje belachelijk dat ze een aanklachtt indienen, Een paard kan altijd trappen.. no mather what... Het is een dier. get over it. Daar kunnen de eigenaren noch trainers iets aan doen :s

Helemaal mee eens, zoals ik al zei moet je er rekening mee houden dat een paard in principe altijd levensgevaarlijk is, de vergelijking met een auto gaat volkomen mank, dat is geen levend wezen met angst, pijnprikkels en mede daardoor onvoorspelbare reacties. Hoe erg het ook is in deze, je moet er altijd rekening mee houden dat je een trap kan krijgen van een paard.

We zijn hier in Nederland behoorlijk op de Amerikaanse tour aan het gaan qua claimcultuur. Je kunt wel 20 (schijn)veiligheidscertificaten hebben je krijgt er geen trap minder om en ze komen net zo hard aan, je blijft ten alle tijde zelf verantwoordelijk!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 09:01

Claimcultuur of niet, hier is een kind vòl in het gezicht getrapt, ik kan me voorstellen dat er minstens meerdere aangezichtsbeenderen gebroken/verbrijzeld zijn. Dat oplappen kan jaren duren, omdat er groeiverschillen kunnen ontstaan doordat er bijvoorbeeld botstukken vastgeschroefd moesten worden. Dat houdt mogelijk in dat er nog jarenlang reconstructieve operaties nodig zijn/waren om het aangezicht toonbaar te houden en te laten functioneren (zien, kauwen, praten, gelaatsuitdrukking...er komt heel wat bij kijken bij een beschadigd gezicht.). Dan heb ik het nog niet eens gehad over eventuele hersenbeschadigingen, die op zich ook al voor blijvende invaliditeit en benodigde begeleiding kunen zorgen. Zou er geen blijvend hersenletsel zijn, dan is er tijdens de revalidatie toch ook extra zorg nodig (geweest?).

Raar dat de verzekeraars gaan claimen? En de ouders verwijten dat dat kind gedumpt was? Wie weet stonden ze wel naast de bak toen het gebeurde...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 09:18

aadburg schreef:
We zijn hier in Nederland behoorlijk op de Amerikaanse tour aan het gaan qua claimcultuur. Je kunt wel 20 (schijn)veiligheidscertificaten hebben je krijgt er geen trap minder om en ze komen net zo hard aan, je blijft ten alle tijde zelf verantwoordelijk!

Dat is de theorie. Nu loop jij een stevige schade op als gevolg van een trap van een paard. Wat dan?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 10:02

piezze schreef:
Stagediver schreef:

Maar goed dat jij dan de wet niet hoeft te verzinnen.

Vergelijk het eens met een hond. Je wandelt met je Labrador over straat en die bijt een passant met een lange jas. Tja, honden kunnen nu eenmaal bijten? Moet je maar niet dicht langslopen met bewegende jas?

Er rijden echter wel aardig wat ruiters met dit waanidee zelfs op de openbare weg -O-

Geen benul van dat ze als eigenaar de keuze maken dat dier te houden en dus de verantwoordelijkheid ervoor te hebben; dat ze als bestuurder ook nog eens verantwoordelijk zijn voor de controle over hun voertuig.
Dat het voertuig een dier is, maakt de verantwoordelijkheid van de ruíter(eigenaar) zwaarder.

Aprils_joke

Re: 'Verantwoordelijkheid wanneer een paard een kind trapt?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 10:29

dit is nou presies de reden waarom ik kinderen nooit maar dan ook nooit bij mijn paard in de buurt laat komen
ook al is ze nog zo braaf en nog zo lief
er zijn zat ouder(dit is echt waar) die hun kids om 9 uur bij de manege afgooien en ze om 4,uur weer komen halen
en als er dan iets gebeurt met het kind worden de eigenaren dan de manege nog verantwoordelijk gesteld ook ,

in dit geval was het natuurlijk anders, mijn reacties wa een ander voorbeeld

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 10:47

LDRD schreef:
aadburg schreef:

Dat is de theorie. Nu loop jij een stevige schade op als gevolg van een trap van een paard. Wat dan?

Domme pech, if you can't stand the heat: stay out of the kitchen!

Dit kan mij bij mij eigen paarden ook overkomen, dan kan ik toch ook niemand aanklagen? In de aanwezigheid van paarden loop je nu eenmaal meer risico dan bij een goudvis.

Uiteraard heeft een ruiter c.q. begeleider in deze ook een verantwoording maar je bent er zelf ook altijd nog bij!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 10:52

piezze schreef:
aadburg schreef:

Wat een onzin. Ouders hoeven niet overal aanwezig te zijn. Een kind van 10 jaar houd je niet de hele dag onder toezicht. Een manege is bedoeld voor mensen die willen leren rijden en met paarden omgaan en dus bij uitstek ook voor kids bedoeld. Als ouder mag je verwachten dat er aan veiligheidseisen wordt voldaan. Daar betalen ouders ook voor. Als een manege niet wil dat er kinderen rondhangen op bepaalde plekken mogen ze dat verbieden.Het is helemaal niet makkelijk de verantwoording bij een ander te leggen, is niet eens het issue. Hier is een kind voor de rest van haar leven beschadigd ik weet niet wat ze heeft, maar als het om 100.000 euro gaat zal het misschien nooit kunnen werken of weet ik wat. Logisch dat daar iets tegenover gaat als het voorkomen had kunnen worden Bijvoorbeeld door ze niet uit te nodigen in de kleine bak.

Ja zo lust ik er nog wel een paar. Jij tikt 10 euro af voor een uurtje manege les en vind dat je kinderen de rest van de dag in de gaten gehouden moeten worden :+ Lekker goedkope dag opvang.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 12:04

aadburg schreef:
Domme pech, if you can't stand the heat: stay out of the kitchen!

Dapper :j .

Maar als je half invalide je huis moet laten verbouwen omdat je amper meer wat kan en tegen een berg aan kosten aan zit te kijken (om maar eens een schadepost te noemen), dan wil ik nog wel eens zien als iemand anders verantwoordelijk is hoe je er dan over denkt. ;)

pony_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:53

Nou.......
Ik weet het zo net nog niet. :9

ajbdhrtls138

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 11:35

Over smartegeld,
Ouders kunnen smartegeld krijgen als zij het ongeluk zagen, hier trauma van hebben opgelopen. Kind is overleden.

Kind kan zelf geen smartegeld krijgen, omdat er geen oogmerk was kind pijn te doen bij aansprakelijke persoon.

zal geen sprake zijn van smartegeld in deze casus. zowiezo in Nederland zeer beperkt.

ajbdhrtls138

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 11:57

mensen maken zelf de keus een dier aan te schaffen dat anderen zoveel schade kan toebrengen.
daar kleeft een risico aan en daarvoor ben je aansprakelijk.
vind ik normaal.

Ook een manege die er voor kiest paarden te houden en kinderen rond te laten hangen neemt een risico.

dus dat een van de twee zou moeten betalen is logisch. De eigenaar heeft met de overeenkomt er echter voor gezorgd dat hij niet de betalende partij zou zijn.
Dat is handig, want hij kon er op het moment dat het paard trapte ook niks aan doen, dus hij heeft zich achteraf gezien erg goed ingedekt, verstandig.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 12:13

dana schreef:
Over smartegeld,
Ouders kunnen smartegeld krijgen als zij het ongeluk zagen, hier trauma van hebben opgelopen. Kind is overleden.

Kind kan zelf geen smartegeld krijgen, omdat er geen oogmerk was kind pijn te doen bij aansprakelijke persoon.

zal geen sprake zijn van smartegeld in deze casus. zowiezo in Nederland zeer beperkt.

Jemig crimineel zeg, wie heeft je dit wijs gemaakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 07:34

@ HC: dat is verantwoordelijkheid en heeft niet zoveel te maken met aansprakelijkheid.

Denk dat in jouw voorbeeld beiden verantwoordelijk zijn, idd, if you can't stand the heat, stay away from the kitchen.

En als hondeneigenaar moet je zorgen dat je hond niet binnen bijtafstand kan komen.

Blijft wat dat betreft toch een tricky verhaal. Kids en paarden is neit een combinatie waar ik nu helemaal weg van ben, om reden dat als het misgaat, het gelijk góed misgaat.......
Verantwoordelijkheid: hm, de trainer van het paard had het kind niet in de bak moeten vragen, het was tenslotte geen manegepaard, dus je kunt er niet vanuit gaan dat het aan kinderen gewend is. Ouders zijn er in de eerste plaats verantwoordelijk voor wat hun kind doet, een manege is idd geen goedkope kinderopvang en niet de plek om je kind de hele middag te dumpen.

Aansprakelijkheid blijf ik af, heb ik de ballen verstand van.

Wat betreft stokpaardjes over omheiningen en dergelijke: ik zal als eigenaar wel zeker aansprakelijk zijn als er kinderen onder mijn omheining zouden doorkruipen, en mijn paarden zijn dan niet meer zo aardig :=
Echter is mijn omheining niet bedoeld om mensen buiten te houden, maar paarden binnen te houden, en in dat opzicht voldoet hij prima. Dan ben ik wel aansprakelijk, maar zeker niet verantwoordelijk.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 07:55

dana schreef:
Over smartegeld,

Dat klopt volgens mij echt gewoon niet.

dana schreef:

Heb je in deze zaak de conclusie van de AG gelezen?

Naar analogie van de Schaderegeling Schuldloze Derde (een bedrijfsregeling van het Verbond van Verzekeraars, die kort samengevat inhoudt dat, indien meer dan een aansprakelijkheidsverzekeraar bij de zaak betrokken is, de eerst aangesproken verzekeringmaatschappij optreedt als schaderegelaar) heeft VVAA, zonder erkenning van aansprakelijkheid, aan (de ouders van) [eiseres] voorschotten op de schadevergoeding betaald.

"Uit het vonnis van 13 juli 2005, rov. 2.39, kan worden opgemaakt dat in 1999 en 2001 in totaal f 42.000,- aan voorschotten is uitgekeerd, waarvan f 27.000,- bestemd voor immateriële schade."
Laatst bijgewerkt door Elanor op 09-05-11 08:10, in het totaal 2 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 08:06

Waar haal jij dat vandaan Elanor?