'Duitse media bevinden zich in spagaat dankzij Totilas'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:47

DL_ schreef:
Jezus wat een gedoe om een foto.

Femke sta er toch boven. Moet je nou persé je gelijk halen ten koste (of misschien wel in het voordeel, gezien je houding) van een collega..?

Gezien mijn houding?
Is het verboden tegenwoordig om met degelijke onderbouwde argumenten kritisch te kijken naar een foto bij een kritisch artikel óver fotografie?

Als mensen het mooi vinden dat hij met z'n mond open staat (al is het tijdens een prijsuitreiking) prima...
Maar ík vind dat een ongelukkig gekozen moment, zeker omdat het juist in het artikel gaat over dat de Duitsers 'm met een open mond fotograferen. En wat plaatst de redactie hier? Een foto van Totilas met z'n mond open.

Ja, daar heb ik een mening over.... Zéker als paardenfotograaf.
En ik heb al meerdere keren gezegd dat Sjoert normaal prima werk laat zien, en dat ik weet dat hij van Totilas ook een (naar mijn mening) meer passende foto heeft bij dit betreffende artikel. Waar Totilas zonder open mond op staat.
Heeft toch helemaal niets met Sjoert als fotograaf te maken? Of met 't afbranden van iemand?
Het is slechts een kritische noot bij een kritisch artikel over fotografie.

En da's 't enige wat ik er over wilde zeggen. Er hoeft van mij geen hele discussie rondom te ontstaan.
Maar blijkbaar vinden ánderen hún mening zo belangrijk dat ík de mijne niet mag opschrijven.... ? Want dat is wat er nu gebeurd.
Anderen proberen míj te overtuigen. Niet andersom.
Ik laat slechts wat verduidelijkende voorbeelden zien bij mijn argumenten die o.a. door sporter niet werden begrepen. Daar is niets mis mee. Ik probeer niemand te overtuigen van mijn gelijk. Want er ís geen gelijk, alleen meningen.
Maar ik vind 't jammer dat andermans mening mij nu opgedrongen wordt door maar te roepen dat ik mijn mening niet uit mag spreken.

Dit is een discussie forum. Geen "ooooh, aaaaah, wat prachtig, ik heb geen mening en blaat met de groep mee" forum.
Ik praat niet vanuit het niets negatief, ik onderbouw alles keurig, ik geef zelfs indien gewenst nog extra uitleg.
Niets mis mee.

Ik zeg nergens "dit is een stomme foto" of "sjoert is een slechte fotograaf". Want dat zou inderdaad behoorlijk onprofessioneel en bezwaarlijk zijn.
Ik onderbouw keurig dat dit in mijn ogen geen geschikte foto is voor dit betreffende artikel vanwege.... (alle argumenten die ik al eerder noemde), en dat ik weet dat de fotograaf in kwestie foto's op archief heeft staan die beter bij het artikel zouden passen omdat het paard er qua houding en pose beter uitkomt dan hier.

Zie daar eens de positieve boodschap van in, ipv alleen het negatieve te willen horen.

Liene

Re: 'Duitse media bevinden zich in spagaat dankzij Totilas'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:10

Femke, voor mijn gevoel zit jij hier appels met peren te vergelijken. Het gaat hier over RIJfoto's. Foto's waarop het lijkt dat Toot helemaal niet super loopt, en tegenstelling tot zijn hoge punten. Jij zit hier door te drammen over STANDfoto's waar het hier helemaal niet over gaat.. En jep, jij bent de professionele fotografe, die hier een foto ziet die niet 100% aan je eisen voldoet. Maar buiten jou valt er geen enkele bokker over en groeit deze discussie behoorlijk uit proportie. En hmm, ja er zijn andere foto's van Totilas door Sjoert (al is deze een van mijn favorieten..), maar het is toch niet de taak van de NR om alle foto's op fototechnische kenmerken die jij net belangrijk vind, te beoordelen en dan te plaatsen. Daarvoor ken ik er zelf niet genoeg van, en is het ook serieuze tijdsverspilling aangezien niemand er over valt. Trouwens, wat jij 'mooi' of 'goede foto' vind, is zeker niet de wet, iedereen heeft een andere mening hier over :)

Zoals gezegd, dit is een actiefoto tijdens een prijsuitreiking. De opmerking van dat deze foto de conclusie geeft dat hij op dat moment als sterrekijker liep gaat er echt over := Volgens mij heb je genoeg ervaring om te weten hoe een hengst zich op een groot concours gedraagt wanneer hij stil moet staan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:15

Het gaat over "onaangename momenten om Totilas te fotograferen".
Staat letterlijk in het artikel.
Wat maakt 't dan uit of het paard op de geplaatste foto stil staat of loopt of op een andere manier gefotografeerd is?
Onaangename momenten kunnen op íedere foto naar voren komen. Op standfoto's, portretfoto's, foto's van prijsuitreikingen, foto's in training, foto's in actie, etc.

En in mijn ogen is de geplaatste foto op een onaangenaam moment genomen.
Exact wat er in het artikel genoemd wordt; dat het paard afgebeeld werd met de mond open, gebeurd hier nu exact hetzelfde. Da's toch gewoon niet zo handig? Da's het enige waar ik 'n opmerking over maak...

Als je zegt dat ik appels met peren vergelijk, waarom is er dan überhaupt een portret geplaatst en niet een actie foto, waar het in het artikel over gaat. Want dat klopt dan toch net zo goed niet? ;)

De NR hoeft echt niet alle foto's te screenen op fototechnische perfectie.
Maar juist in een artikel waarin het gaat over dat het kwalijk is dat dit paard met o.a. de mond open werd afgebeeld, is het toch vreemd dat er hier zélf een foto met de mond open geplaatst wordt? Klopt toch niet.... ?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-04-11 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:18

Femke schreef:
En in mijn ogen is de geplaatste foto op een onaangenaam moment genomen.
Exact wat er in het artikel genoemd wordt; dat het paard afgebeeld werd met de mond open, gebeurd hier nu exact hetzelfde. Da's toch gewoon niet zo handig? Da's het enige waar ik 'n opmerking over maak...

Wat maakt 't dan uit of het paard op de geplaatste foto stil staat of loopt of op een andere manier gefotografeerd is?

Als je zegt dat ik appels met peren vergelijk, waarom is er dan überhaupt een portret geplaatst en niet een actie foto, waar het in het artikel over gaat. Want dat klopt dan toch net zo goed niet? ;)

Juist en daarmee is het voor alle paardenmensen duidelijk dat het gaat over hoe een paard gereden wordt. Dat is namelijk het geen waar paardenmensen naar kijken.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:27

Pfff alsof NL niet jaaarenlang Isabelle en andere Duitse ruiters volledig afgekraakt heeft hahah echt hilarisch volkje zijn we toch!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:30

Mindfields schreef:
Pfff alsof NL niet jaaarenlang Isabelle en andere Duitse ruiters volledig afgekraakt heeft hahah echt hilarisch volkje zijn we toch!

:j *\o/* _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:38

sporter schreef:
Femke schreef:

Juist en daarmee is het voor alle paardenmensen duidelijk dat het gaat over hoe een paard gereden wordt. Dat is namelijk het geen waar paardenmensen naar kijken.

Tja, en dáár over verschillen we van mening sporter...
Een "moment" zegt niets meer of minder dan "een ogenblik in tijd".

En dat zegt dus niet per definitie iets over een sportfoto.

Een moment is ieder moment op de dag gedurende alle bezigheden. Als je naar de winkel loopt, als je je schoenen aantrekt, als je een paard opstelt voor de keuring aan de hand, of inderdaad wellicht tijdens een prijsuitreiking of dressuurproef.

Dat jij met een moment alleen paardensport bedoeld, betekend niet dat dit automatisch zo is voor alle mensen. Daarin kun je dus alleen voor jezelf spreken, en kun je er niet vanuit gaan dat andere mensen daar hetzelfde over denken.

Ik ben óók een paardenmens in hart en nieren. Werk zelfs in de paarden.
En ik versta onder een moment ook álle andere momenten op de dag.

En ook hoe een paard gereden wordt is een behoorlijk beperkte beoordeling van een paard, als dat de enige beoordeling is.
In beginsel kijkt men namelijk naar hoe een paard gebouwd is, nog vóórdat men een proefritje maakt als je een paard aan wil kopen. Dáárna ga je pas het rijvermogen testen.

Exterieur (ook aan de hand) is voor de beoordeling van een paard dus ook erg belangrijk.
Denk bijv. maar aan hengstenkeuringen, etc. Daar wordt ook éérst naar het exterieur gekeken (de bouw) voordat ze het paard als rijpaard testen.

Rijpaarden worden ook niet voor niets met bepaalde eigenschappen gefokt. Bepaalde lichaamsbouw en houding worden graag of juist minder graag gezien. En ook dan draait het puur om exterieur en gaat 't nog helemaal niet over een paard als rijdier.

Totilas is in beginsel een sportpaard.
Maar inmiddels ook een erkend vader dier. Dus zijn niet alleen zijn sportprestaties belangrijk, maar ook zijn exterieur.

Het draait niet alleen om gangenwerk, ook om hoe de overige lichaamsdelen van een paard er uit zien.
Ook op foto's. En da's waarom ik ook naar de houding en bouw van andere lichaamsdelen kijk, en niet alleen maar naar de bewegingen.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:42

Mm, uit het artikel maak ik toch duidelijk op dat het over rijfoto's gaat. Het debuut van Rath komt er aan, Edward wordt vermeld, etc. Paardenfoto's zijn ook vooral relevant als ze tijdens het rijden zijn. Want zeg nou zelf, het gaat toch niet over onaangename momenten als hij staat. Oh, hij knippert, of zijn oor is scheef, of zijn mond is open. Dat zijn nu eenmaal dingen die paarden doen en dat weet jij ook. Een paard super onaangenaam afbeelden op een standfoto is trouwens iets anders dan tijdens het rijden.

Wanneer ik een standfoto van een paard met een open mond zie, denk ik goh hij heeft zijn mond open. Logisch, een paard doet al wel eens zijn mond open 8-) Je denkt, 'geen mooie foto van dit paard' maar je bent slim genoeg om te weten dat dit een moment opname is en hij in het 'echte' leven de mond vooral toe heeft :D Maar wanneer er een foto wordt geplaatst van bv. Gal met Totilas in Kentucky in volle actie, met de mond open, denk ik eerder 'Toch geen volledige ontspanning,..' Volgens mij kan je zulke dingen echt niet met elkaar vergelijken. Maar goed, ik zie zelf de gelijkenis tussen een gespannen mond open tijdens het rijden en een mond open van een hengst tijdens een prijsuitreiking niet, en vind dit niet hetzelfde :) Jij niet, so be it, iedereen heeft andere meningen ;)

En nee, we hadden beter een foto geplaatst die inderdaad laat zien dat je met moment opnames een ander en slechter beeld van het rijdend geheel geeft. Maar we kunnen niet zomaar een blad/fotograaf hier van 'beschuldigen', dat snap jij ook zeker.

Ik wil je graag vragen om deze discussie niet in het oneindige te trekken, het gaat hier nog steeds over magazinefoto's van Totilas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:49

Waarom zou 't niet over onaangename momenten zijn als hij staat?
Het gaat er toch om dat de Duitsers z'n imago afbreken... Totilas is inmiddels ook een erkend vaderdier, niet uitsluitend een dressuurpaard. Dus ook z'n exterieur is belangrijk om goed te fotograferen.
Door exterieur én gangen (in stilstand en actie) af te kraken op foto's, is het 't doel om het paard minder goed te laten lijken dan hij is. Het maakt dan toch niet uit of hij loopt of stil staat? Voor de Duitsers is ieder minder goed genomen shot een jackpot. Tenminste, zo lees ik 't artikel.

Bovendien gaat het bij een dressuurpaard toch qua imago niet alleen om wat voor kunstjes het paard in de ring doet?
Het gaat om harmonie, africhting en balans.
Prijsuitreiking of niet, ook dáár is harmonie, africhting en balans nog steeds van toepassing op een goed dressuurpaard. Dus ook daar in zou het paard zich netjes moeten gedragen (ja ik weet dat 'n paard een dier is en niet altijd voorspelbaar, zeker hengsten...).
Dat wil je dan op de foto's toch ook terug zien? Een paard in balans, harmonie en africhting.... Niet een paard dat met redelijk open ogen (zie een randje wit) een hals omhoog en de mond open. Dat past niet binnen het dressuurplaatje. En dus is dat relevant binnen het artikel.

Ik lees de buitenlandse sportbladen niet, dus ik weet niet of daar uitsluitend dressuurfoto's in actie in worden geplaatst. Hier in NL worden er namelijk ook regelmatig andere foto's gepubliceerd. Niet alleen wedstrijdverslagen.
Vandaar dat ik daar wellicht op een andere manier naar kijk/keek.

Qua foto niet te ingewikkeld denken... het hoeft toch geen negatief shot te zijn?
Gewoon een shot van Totilas op een mooi moment in actie.
Want het artikel suggereert immers dat de Duitsers het slecht doen qua fotografie, en wij Nederlanders (Arnd aan het woord) het wel goed doen, en dat met timing veel te bereiken is.

Dus een actieshot op een goed moment was bij dit artikel gepast geweest in mijn ogen.

En tja, prijsuitreiking of niet... het artikel gaat toch helemaal niet over prijsuitreikingen?
Dan is 't toch ook niet echt een foto die aan de orde is.

Bovendien; er wordt een foto in de Reiter revue aangehaald... zo'n foto mag in een dergelijk artikel gewoon als quote gebruikt worden. Geen probleem.

Maar ik zal er over ophouden...
Het is inderdaad mogelijk om daar eindeloos over te discussieren.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 01:51

Femke, je argumenten snijden best hout hoor... maar bespaar je de energie maar, Bokt is nou eenmaal niet altijd even gevoelig voor nuance. :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 06:31

De foto die er nu bij staat is gewoon een sfeerfoto en ik heb eens een andere foto gepakt dan het standaard "Totilas onder het zadel-plaatje". Anders zou weer dezelfde foto erbij moeten staan als in de afgelopen artikelen (want er zijn nog niet veel onder-het-zadel foto's van Rath en Totilas samen, en als ik er een foto van Edward en Totilas bij plaats krijg ik uiteraard terecht te horen dat die foto offtopic is :D

Deze discussie is echt een beetje overdone. Het is een sfeerfoto.
Niets meer en niets minder. Ik zie het punt van overanalyseren niet zo.
Een mening geven is prima maar je kunt het imo ook wel een beetje overdrijven.
Doe het dan desnoods via pb met de fotograaf zelf, maar niet openbaar in een topic.

Femke schreef:
Bovendien, aan de houding van de teugels te zien, wérd Totilas op de betreffende foto ook gereden...Een paard dat op een dergelijke manier loopt onder zadel, wordt ook wel eens een "sterrenkijker" genoemd.

Deze foto is voor zover ik weet genomen bij de prijsuitreiking tijdens het afspelen van het volkslied.
Het lijkt me toch wel duidelijk dat het niet om een rijfoto gaat maar om een standfoto :D

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 07:07

Nou kijk, dat verklaart gelijk waarom z'n mond open was, hij zong gewoon mee :)ddd

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:04

Ben ick van Duitsen bloed.... :)ddd

zapp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:28

Lees aub de originele column in de Paardenkrant Extra: daar staat het verhaal in met alle nuances, zoals het bedoeld is.
Groet, Arnd

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:12

Renza schreef:
Nou kijk, dat verklaart gelijk waarom z'n mond open was, hij zong gewoon mee :)ddd

_O- _O-

En om nog eens terug te komen op het begin van dit topic: Arnd heeft gelijk. Een fotograaf kan iemand maken of breken met de keuze van zijn foto's. "De waarheid" bestaat sowieso niet in de fotografie. De fotograaf maakt allerlei keuzes die uiteindelijk bepalen welk beeld we te zien krijgen. En dat is een machtige positie waar je je als fotograaf bewust van moet zijn en zorgvuldig mee om moet gaan.

Pepper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:31

Ik zou graag wat van die betreffende foto's zien, ter vergelijking.
Cayenne, heb je het documentje al? :o

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:55

Moderatoropmerking:
Kunnen we het ontopic houden? Alvast bedankt

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:20

Leuk stukje tekst :)

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 22:36

prachtige foto van een hengst die in uiterste concentratie ergens naar kijkt,compleet ontspannen met de stang rustend in zijn mond.

Wat zou hier nou fout aan moeten zijn

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:27

erg goed geschreven stukje :j kan ik me volledig in vinden

heb ook de rest van het topic (helaas) gelezen en weet in elk geval bij wie ik géén fotoshoot zou doen.... wat een gedoe zeg! en als het nou nog met het onderwerp van het stukje te maken zou hebben.... maar ok

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:37

Ik ben ook benieuwd wat de NL en de duitse fotograven gaan doen.. wordt ie beter of slechter neergezet? En wat gaan ze over de jury zeggen die hem beoordeelt? (er zou maar eens een NL-er tussen zitten)..

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:49

leuk stukje tekst en moet er ookwel best om lachen :)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:03

Ik ben nu eigenlijk wel heeel benieuwd naar de foto uit Reiter Revue, heeft iemand die toevallig zelf al gezien? Of ik heb het over het hoofd gezien door het vermoeiende geneuzel over de OP foto.

Verder doet menig internetheld hier en op andere fora ook héél graag aan mee aan het Grote Muggenziften over momentopnames. Uiteraard zijn er zat net-niet- of aaautsj- momenten te vinden van iedereen, maar het feit is natuurlijk dat wij als leken (ik scheer iedereen hier onder leken want volgens mij hebben weinig tot geen écht professionele ruiters een forum als Bokt nodig) niet constant in de spotlights staan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:11

Angela schreef:
Ik ben ook benieuwd wat de NL en de duitse fotograven gaan doen.. wordt ie beter of slechter neergezet? En wat gaan ze over de jury zeggen die hem beoordeelt? (er zou maar eens een NL-er tussen zitten)..

Hij moet eerst starten voor we daar achter kunnen komen.... :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:50

horseyfries schreef:
Angela schreef:

Hij moet eerst starten voor we daar achter kunnen komen.... :D

En daar moeten we misschien nog lang op wachten :D