Ruiter ernstig gewond, paard overleden bij paardenprocessie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:59

besita schreef:
dat lijkt me sterk ..en om op deze leeftijd ongetraind aan zo'n zottigheden mee te doen :n ..zeker als zô'n paard normaal ergens op een weiland of op stal staat is zoiets gewoon heel stresserend en dan met zo'n warmte erbij

Je weet niet wat hij normaal in zijn wei uitspookt. Misschien is hij wel in superconditie en rent hij flink rond met jonge dieren... De ene van 30 is de andere niet. Oud is niet meteen gelijk aan uit conditie!

Het heeft geen zin om daar over te oordelen als we paard in kwestie niet persoonlijk hebben gekend...

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:00

Ten eerst vind ik dit soort rtaferelen alleen al afschuwelijk, dit gaat nbergens over......racen voor de lol in een zandbak met ongelijke akkerbodem en ongetrainde ( veelal ) paarden en dit weer, vele zonder cap waar ben je dan als organisatie eigenlijk, echt gadverdamme!!

En dan dat arme dier, ik hoop ten harte dat het met de rouw goed kiomt maar dat arme beest.....en als het kllopt over de leeftijd en alles an het dier dan kun je het imo behandelen als dierenmishandeling!!!

Dit heeft niet met conditie te maken, als een dier niet word gebruikt doe je dit niet, uberhaupt niet vind ik maar dat is mijn mening, echt afschuwelijk dit!!
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 25-04-11 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

marissa119

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:02

ik heb dat filmpje gezien.
zielig voor dat paard sorry maar als je paard 30 is en lang op rust heb gestaan dan doe je toch niet mee!
ik zou zelf nooit mee doen maar dat zeg ik.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:03

@Loes'sCorner Het is duidelijk dat je weinig kennis van paarden hebt. Paarden zijn gemaakt om zich over allerlei soorten terrein te bewegen, ook heel snel als ze moeten vluchten.

Ik vind het hele frappant hoe het steeds maar over het evenement op zich gaat waar er maar weinig zelf aan mee gedaan hebben en er goed over kunnen oordelen en op zich niks aan mankeert en maar weinig over het lot van de amazone!

Als je zelf zoiets niet wilt doen, okee, maar beweer niet meteen dat het evenent op zich dierenbeulerij is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:07

Het is een tragisch ongeluk. Vreselijk ook voor het paard, arm dier.

Tragischer vind ik nog dat dit soort taferelen uberhaupt nog toegestaan zijn anno 2011.
Dat mensen dit léuk vinden om naar te kijken en léuk vinden om aan mee te doen. :oo
De tranen schieten je toch in de ogen als je het merendeel van de ruiters met alle macht aan de teugels ziet hangen, en daarmee een paar honderd kilo trekkracht in de paardemond zetten. Veel paarden liepen met open mond van de pijn. Vreselijk gewoon. ;(
Leuk hoor, tradities, maar niet ten koste van dieren. Tegenwoordig zou men beter moeten weten.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:08

@Lusitana, ik neem het over, onbeschoft dat je oordeelt over mijn kennis terwijl ik alleen mijn mening uit en mijn kennis reikt ver ;)
Ik opper juist ook dat het lot van de vrouw me aangaat en dat ik ten harte hoop dat het goed komt, lezen graag!

Helaas is de v voor rouw weggevallen waardoor je er wss overheen gelezen hebt!
Iedereen mag zijn mening noemen en het is niet nodig die alleen maar tegen te spreken met beledigingen of oordelen over mijn kennis waarvan jij kennelijk geen kennis hebt ;)

Verder mag ik dat best opperen, IK vind het afschuwelijk en dat mag ik inden, voor mij is dit beulerij dat anderen dat niet vinden prima maar resect hebben m=oor elkaars meningen is er niet meer bij geloof ik?

Verder is er ergens ook verteld dat het wss door overbelasting stress en hitte is gekomen......

Loes'sCorner schreef:
Ten eerst vind ik dit soort rtaferelen alleen al afschuwelijk, dit gaat nbergens over......racen voor de lol in een zandbak met ongelijke akkerbodem en ongetrainde ( veelal ) paarden en dit weer, vele zonder cap waar ben je dan als organisatie eigenlijk, echt gadverdamme!!

En dan dat arme dier, ik hoop ten harte dat het met de rouw goed kiomt maar dat arme beest.....en als het kllopt over de leeftijd en alles an het dier dan kun je het imo behandelen als dierenmishandeling!!!

Dit heeft niet met conditie te maken, als een dier niet word gebruikt doe je dit niet, uberhaupt niet vind ik maar dat is mijn mening, echt afschuwelijk dit!!
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 25-04-11 18:12, in het totaal 5 keer bewerkt

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:09

wat sneu zeg van paard en ruiter, al vind ik het evenement niet echt heel veilig als ik het zo mag noemen!
Joviban: precies juist verwoord! aik zou er zelf nooit aan mee willen doen! ik vind het gekkenwerk!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:13

DeMolenhoek schreef:
Meer info over het paard: Paard was 30 jaar en al op rust. Die vrouw heeft hem snel uit de stal gehaald voor deze processie. Logisch ook dat het paard is gestorven aan een slagaderbreuk. Hierdoor is hij ten val gekomen.

Dan vraag je erom, maar dat neemt niet weg dat het erg is dat het meisje is gevallen en het dier is gestorven, maar het blijft gewoon dom om een paard van 30 jaar oud dat op rust staat te gebruiken en nog iets: ik zou nooit met een gezond paard aan zoiets willen deelnemen.

En over dat er ergens staat dat paarden ervoor gemaakt zijn om over dit soort terrein te kunnen rennen, dat kan maar alleen als het is gewend en er is opgegroeid, voor veel paarden gaat dat niet meer op met al die gladgestrokken rijbakken tegenwoordig en veel op stallen gehouden paarden. Helaas.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 25-04-11 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:15

Ik vind het echt verschrikkelijk...wou dat ik het filmpje niet gezien had..Of het dan al niet verkeerd is om een paard van 30 mee te laten doen, laat ik hierbij in het midden. Persoonlijk zal ik het in ieder geval niet doen. Ik vind het heel erg voor ruiter en paard en ontzettend zonde dat een dier op deze manier moet overlijden, vreselijk.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:15

Ik deed ook altijd mee aan de paardezegening in [plaats] (belgië), dit is gewoon een wandeling door [plaats] en dan de wijding op het lrvterrein in [plaats]. De laatste 2 jaar heb ik dit niet meer meegedaan omdat ik dit te zwaar vond voor mijn 26 jarige dpony, ook al moest je eerst verzamelen, dan door [plaats] en dan terug verzamelen voor de wijding, om daar naartoe te gaan moesten we wel zeker een uur stappen en dan nog eens terug, ik vond dat te zwaar voor [naam]. [naam] zou dit nog graag gedaan hebben maar ik als eigenaar moet haar tegen haarzelf beschermen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:17

@JoviBan en die het daar mee eens zijn:
Free alle paarden. Nooit meer mensen erop. Gewoon uit laten sterven. Of beter:massaal afmaken, dan hoeven ze nooit meer te lijden... :+

Wees een realistisch. Mensen hangen niet voor de lol aan die paardenmonden, maar doen dat meestal met het idee dat ze zo controle krijgen. Dat het verkeerd is klopt, maar om evenementen te gaan afschaffen omdat er ruiters zijn die zoiets in sommige omstandigheden soms doen en omdat er ruiters zijn die niet zo goed kunnen rijden, is natuurlijk onzin.

Dat er mensen zijn die niet op een paard horen, is een feit, dat er mensen zijn die eigenlijk niet toe zijn aan het meerijden in galop is een feit, maar daar kun je evenementen geen schuld van geven!!!!!

Er is niks mis met een paar rondjes in galop over een stoppelveld. Als het een bosrit was geweest waar je zelf aan mee deed, hadden jullie dan ook zo gepiept?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:18

Er word erna verteld dat het dier 21 jaar oud is ;) ik zal het stuk hier nog eens posten:

Hakendover, dat een onderdeel vormt van de jaarlijkse paardenprocessie, is vanmiddag een jonge vrouw samen met haar paard ten val gekomen. Ze liep daarbij een hersenschudding en een gebroken ruggenwervel op.

Het gaat om een 55-jarige ervaren ruiter uit Boutersem. Dat meldt de lokale politie van Tienen. Volgens de Tiense korpschef Pierre Schippers kreeg het paard tijdens de tradionele paardengalop een aandoening als gevolg van de combinatie van ouderdom, hitte en stress. Het paard was 21 jaar oud. "De vrouw is bij de val over het paard gesprongen, maar werd vervolgens aangereden door een paard dat achter haar kwam aangerend", aldus Schippers.

Ze belandde onder het paard en werd zwaargewond naar het ziekenhuis overgebracht. Het paard stierf ter plaatse. De paardengalop, waaraan zo'n 300 paarden deelnamen, werd na het ongeval onmiddellijk stopgezet.

Ragdollcat schreef:
DeMolenhoek schreef:
Meer info over het paard: Paard was 30 jaar en al op rust. Die vrouw heeft hem snel uit de stal gehaald voor deze processie. Logisch ook dat het paard is gestorven aan een slagaderbreuk. Hierdoor is hij ten val gekomen.

Dan vraag je erom, maar dat neemt niet weg dat het erg is dat het meisje is gevallen en het dier is gestorven, maar het blijft gewoon dom om een paard van 30 jaar oud dat op rust staat te gebruiken en nog iets: ik zou nooit met een gezond paard aan zoiets willen deelnemen.

_Aniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:18

Jeetje, wat een vreselijk ongeluk! Hopelijk komt de vrouw er weer helemaal bovenop.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:20

Lusitana schreef:
Free alle paarden. Nooit meer mensen erop. Gewoon uit laten sterven. Of beter:massaal afmaken, dan hoeven ze nooit meer te lijden... :+

Wees een realistisch. Mensen hangen niet voor de lol aan die paardenmonden, maar doen dat meestal met het idee dat ze zo controle krijgen. Dat het verkeerd is klopt, maar om evenementen te gaan afschaffen omdat er ruiters zijn die zoiets in sommige omstandigheden soms doen en omdat er ruiters zijn die niet zo goed kunnen rijden, is natuurlijk onzin.

Dat er mensen zijn die niet op een paard horen, is een feit, dat er mensen zijn die eigenlijk niet toe zijn aan het meerijden in galop is een feit, maar daar kun je evenementen geen schuld van geven!!!!!

Er is niks mis met een paar rondjes in galop over een stoppelveld. Als het een bosrit was geweest waar je zelf aan mee deed, hadden jullie dan ook zo gepiept?

ook mijn idee.
het is een tragisch ongeluk, kon overal gebeuren,
dit ligt niet aan het evenement maar aan de inschattingsfout van de ruiter :)
hoop dat deze er wel snel weer bovenop is.

Bubbeltjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:22

_rosita_ schreef:
Ik vind uberhaupt dat er geen dieren aan dit soort gedoe mee zouden moeten doen, maar zéker niet met deze (belachelijke, voor deze tijd van het jaar) hitte...
Rondjes op elkaar gepropt lopen en vervolgens met zn allen een fikse galop in.. neuh..
Sneu voor het dier, heel sneu! Ik kan alleen maar hopen dat hij niet teveel geleden heeft

Bn het met je eens!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:22

Lusitana schreef:

tuurlijk niet, maar vind je het er nou lekker uitzien, dit is wel wat anders dan een bosrit! waar ik sowieso niet zo galoppeer! :Y)

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:23

Loes'sCorner schreef:
Er word erna verteld dat het dier 21 jaar oud is ;) ik zal het stuk hier nog eens posten:

Maar je weet niet of dit klopt, het blijft vreselijk dat het paard zo aan zijn einde moest komen. :n

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:24

Hier sluit ik me bij aan. :j

Loes'sCorner schreef:

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:25

Ohhhh toemaar en de paarden van alle moraalridders hier gaan naar huis als het op wedstrijd boven de 20 graden blijkt, en buitenritjes zijn uit den boze want oei het terein zou wel eens zwaarder dan onze achterberg bodem kunnen zijn. :roll:
Laten we eventing en endurence dan ook maar afschaffen. :+

Het klinkt als een hele leuke traditie, paarden mogen gezellig met z'n allen wat door het dorp stappen, mochten ze wat gespannen raken kunnen ze dat aan het eind er uitrennen. Ruiters houden voor de veiligheid wel wat in ja, ach dat gaat niet altijd even vriendelijk maar veiligheid gaat voor. Uiteindelijk staan ze wel allemaal meteen stil. Ik zag 't net op tv en het rondje was een mooie grote, dat is prima 3 keer te doen.
Zowiezo, dat uurtje door het dorp stappen. Bij dressuur moeten ze ook een uurtje op 't baasje letten, niks mis mee.
Veiligheid? Dat heet je paard opvoeden en verder kijken dan je binnenbak. Een verkeersmak paard kan dit prima, ze zijn lekker met anderen en krijgen de kans om de spanning eruit te lopen. Ik zie er echt geen probleem in.

Dat deze individu kennelijk (want ook daar kunnen we nog niet over oordelen want het is nog altijd niet duidelijk allemaal) verkeerde beslissingen heeft gemaakt, kun je de organisatie niet meteen voor aankijken. Ja hoogstens kunnen ze volgend jaar wat beter kijken naar deelnemers en paarden in slechte conditie niet meepakken.

Anoniem

Re: Ruiter ernstig gewond, paard overleden bij paardenprocessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:26

Vind hem wel aardig dik in de vacht zitten...
maargoed ik oordeel niet. Arm dier. en arme vrouw..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:30

DDW1190 schreef:
tuurlijk niet, maar vind je het er nou lekker uitzien, dit is wel wat anders dan een bosrit! waar ik sowieso niet zo galoppeer! :Y)

Ik zie geen verschil met een kudde paarden in het wild die eerst door een smalle doorgang moet (dus op elkaar wachten) en vervolgens met de vrijheid voor zich de rem eraf gooien en lekker aan de kletter gaan.
Ik zie ook geen verschil met een strandrit of bosrit of jacht waar men eerst verzameld en stapt voordat men lekker los gaat op een open stuk.
Dat jij niet galoppeert in het bos, wil natuurlijk niet zeggen dat het meteen slecht is!
Ik denk dat jij en een aantal anderen, paarden zwaar onderschat.
Paarden zijn gemaakt om hard te gaan, om te vluchten, over elk terrein. Het is op niet zielig om dat van ze te vragen.
Als iemand zelf lol heeft in galopperen is het leuk, maar als een ander er lol in heeft om het in groepsverband te doen is het ineens beulerij?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:31

ik vind ook niet dat het aan de organisatie ligt, enkel een inschattingsfout van de eigenares (wel een grote zowel voor haar als voor het paard)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Ruiter ernstig gewond, paard overleden bij paardenprocessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:33

Helemaal eens met lusitana. Paarden zijn verdorie geen mietjes, je moet alleen als eigenaar goed weten wat je paard wel en niet meer kan.

Miss_Zimron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:33

Pff... die beelden maken mij zo kwaad en triest... Ik heb geen medelijden met die vrouw... hoe kan je nu zo stom zijn om het in je hoofd te halen van met een paard van 20-30 jaar in zo'n hitte te gaan galloperen... geen conditie, lawaai, drukte, stress... geen wonder dat het paard het niet heeft overleefd. Dat is nu echt niet van slimmigheid dat je zo'n keuze maakt om deel te nemen... Ik zou zowieso nooit meedoen met mn paarden aan zo'n toestanden... zal mn paarden niet kapotlopen. Training en volharding, dat heb je nodig om iets te bereiken en niet de heilige geest. Nuja, elk zn eigen mening, maar pfff komaan zeg... Bezint eer ge begint.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:35

@Gypsy : ik ben denk ik een van je mroaalridders want idd ik rijd mijn paardje emt deze temperaturen niet overdag, maar als de zon weg is of smorgens vroeg, rij niet in een te zware bodem en in het bos ga ik het uit de weg......of ga als het echt niet anders kan een tandje rustiger.

Dus oordeel niet meteen over het gros ;)

@Splendesco : nee klopt, maaar wat ik bedoel is dat leeftijd niet alles wil zeggen, ook al is een paard oud als hij goed op conditie is en getraind kan hij meer hebben als een jong dier ongetraind.
Maar 100% zeker weten hoe het hier is gekomen zullen we wel nooit te weten komen.

@Lusitana, je idee is nu wel duidelijk je hoeft neit iedereen af te vallen die er anders over denkt net zols dat iedereen respect hoort te hebben voor jou mening :j

Ikzelf vind eht beulerij omdat (zoals ik zei) veel van de dieren vaak ongetraind zijn en daarom onverantwoord, alleen voor dit lolletje van stal of wei worden ghaald.
Ik heb niets tegen paardenrennen.

@chanel1985 wat ik wel een verantwoording van de organisatie vind is de eiligheid van de ruiters, dat het dier meeloopt ligt bij de eigenaar niet bij hun maar wel oer het wel en niet dragen an een cap!
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 25-04-11 18:38, in het totaal 3 keer bewerkt