Helft van alle paarden verblijft "illegaal" in Belgie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 13:23

Je weet toch, en dat geldt eigenlijk voor iedereen, dat als je gaat uitrijden dat je dient engie vorm van paarden ID mee te nemen?
Nu kan ik zelf heel goed begrijpen dat het rond sleuren van een paspoort niet echt bevorderlijk is bij het paardrijden op een buiten rit, dus raad ik aan gewoon altijd een kopie van de middenpagina mee te nemen waar alle gegevens op staan.

Het voorleggen van 'ik rij voor iemand anders' gaat niet meer op bij controles ... jouw gegevens worden opgenomen en de 'echte' eigenaar kan zich verantwoorden waarom het paard niet gechipt is ... en dat binnen de week netjes op kantoor van de politie.
Dit is ook al gebeurt maar hier ging het over een jonge paard die net gekocht was uit Duitsland en die met een andere paard een buiten rit maakte, politie zijn terug naar stal gereden en de opgebelde eigenaar kon gelukkig de aanvraagformulier voorleggen. Plaats van gebeuren: Waterloo

ZE zijn bezig met controles ... en je kan je kop in de zand steken maar vroeger of later ga je tegen de lamp lopen (geldt trouwens voor iedereen) ... en dan gaat het je niet +/- 50 euro kost maar 500 euro kosten.

Let wel ik wil hier niemand de lees lezen en ik kan heel goed begrijpen dat als je gewoon een recreatie paard hebt met een chip en een paspoort die niet op je naam staat, dat je echt niet geneigt bent om alsnog de staat te financieren.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:05

Voor info, passpoort hoeft niet op uw naam gezet worden hoor.
Alleen de mutatie document is geldig als eigenaars bewijs.

Veel stamboekpaarden lopen rond met als eigenaar nog de fokker, dat is geen enkel probleem, terwijl je daarmee wilt fokken, maar met ruinen zijn dat echter kosten voor weinig.

Dus als je paard gechipt is, paspoort op naam van vorige eigenaar en geen mutatie document, dan is het wettelijk jouw paard niet.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:27

Even voor de goede order:
Mutatie formulier is geen wettelijk bewijs van eigendom!
Het is alleen een bewijs dat het paard onder die specifieke gegevens, mbt eigenaar, geregistreert staat in het Nationale Databank.

AL de Belgische Stamboeken zijn al sedert 2009 verplicht geworden om alle paarden geregistreert bij hun in order te krijgen met het wet. Dit betekende voor oa BWP paarden dat de 'oude' vermelde eigenaren, cq fokkers, zijn aangeschreven geweest en de kans hebben gekregen om de paarden die nog op hun naam stonden vermeldt of te 'legaliseren' ivm aanschaf paspoort, of te vermelden dat deze verkocht waren enz. Al die fokkers die terug vermeld hebben dat zij niet langer in bezit zijn van die specifieke BWP geregistreerde fokproduct zijn ook niet meer als dusdanig (eigenaren) geregistreert bij het Stamboek en kunnen nooit 'aangesproken' worden als dus zijnde.

Een paspoort behoort aan een paard en is wettelijk eigendom van de uitgevend Instantie, bijv. het Stamboek. Een paspoort die niet op je naam staat, is zowiezo niet van jouw juist omdat het op de naam staat van iemand anders.
Citaat:
Dus als je paard gechipt is, paspoort op naam van vorige eigenaar en geen mutatie document, dan is het wettelijk jouw paard niet.

Ik zal het nog duidelijke maken (en ik denk dat Adri dit ook kan bevestigen) : Mocht dit paard gestolen worden en de nieuwe eigenaar de chip registreren en een Equipas aanvragen ... dan zou je, desondanks al je verzamelde rekeningen, het wettelijk zeer moeilijk krijgen (als niet onmogelijk krijgen) om te bewijzen dat dit jouw paard is. En het juist OMDAT die een geregistreerde chip MET paspoort op zijn naam heeft dat hij dan sterker staat voor de wet dan jij.

ptiteblue

Re: Helft van alle paarden verblijft "illegaal" in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:36

Ik dacht dat de mutatie document het bewijs van eigendom van een paard was.
Want als je een paard verkoopt, moet je die getekend opsturen naar de confederatie, getekend door de oude eigenaar, en nieuwe eigenaar moet zijn gegevens vermelden om het te laten veranderen.

Toen ik mijn veulen heb verkocht in Frankrijk, heb ik de mutatie document opgestuurd met aangeduid "export" erop, dus weten ze dat het paard niet meer in het land is. Zelfde voor de overleden paarden ook.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:38

Persoonlijk zou ik ook nooit en nimmer willen dat het MF als 'geldend' wettelijk bewijs van eigendom wordt.

Waarom niet:
- je neemt alles uit de handen van de Stamboeken wat betreft registratie (pedigree enz) van paarden
- je geeft enorm macht aan een enkel Instantie (Confederatie) en dit is een vorm van monopoly, en daar wordt nu al machtsmisbruik van gemaakt EN je ziet in Belgie (hoe kan het anders ...) met een Vlaamse en Waalse.
- de huidige 'beheerder' van het Nationale Databank is alles behalve een afzijdig, belangloze organisatie ... tenminste het 'bestuur' bestaat uit te veel belanghebbenden.
- Tot er een totaal afhankelijke, zelfstandig, neutrale Databank beheerder die garant kan staan voor het vertrouwelijkheid van de gegevens in het Databank, heb ik er weinig vertrouwen in het hele systeem.

Voorbeeld: Iemand zoekt een paard (reden even niet belangrijk voor de voorbeeld) ... geeft chip gegevens door aan databank in mailtje ... krijgt mailtje terug van Confederatie met gegevens van nieuw eigenaar en adres waar paard staat! 8)7 Echt gebeurt!
Laatst bijgewerkt door Peterina op 25-04-11 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:40

ptiteblue schreef:
Ik dacht dat de mutatie document het bewijs van eigendom van een paard was.
Want als je een paard verkoopt, moet je die getekend opsturen naar de confederatie, getekend door de oude eigenaar, en nieuwe eigenaar moet zijn gegevens vermelden om het te laten veranderen.

Toen ik mijn veulen heb verkocht in Frankrijk, heb ik de mutatie document opgestuurd met aangeduid "export" erop, dus weten ze dat het paard niet meer in het land is. Zelfde voor de overleden paarden ook.

MF is alleen bewijs van registratie in databank en het terugsturen is om de gegevens 'bij te werken' in het databank. Het rechtsonderhoek stukje moet de verkoper bijhouden als bewijs dat hij het 'afgewerkt' heeft.

Als het paard een Stamboek geregistreerde paard is dan moet ook dat gedeelte (via het Stamboek) aangepast worden en meestal kan je alles (MF, paspoort) direct naar desbetreffende Stamboek sturen en die handelen alles af.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:54

Als het paard in een belgische stamboek geregistreerd is...

Wat is dan een bewijs van eigendom?? Niks?? Niemand kan dan bewijzen dan een paard van hem is?
Is Frankrijk heeft elke paard een eigenaarskaart, wie die kaart heeft op zijn naam, is de wettelijke eigenaar. En ja mag op uw hoofd dansen, naam eigenaar op de kaart is de eigenaar, punt.
Dat hebben we hier niet.

Mijn paarden zijn KWPN, stamboekpapieren op mijn naam, mutatie document ook. Toch kan ik niet bewijzen dat ze van mij zijn of wat?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:13

Wettelijk is die persoon die kan bewijzen dat zij/hij het paard heeft gekocht (door aankoop contract bijvoorbeeld) of heeft onderhouden en medisch zorg ervoor gedragen heeft wordt aangezien als zijnde de eigenaar van dat paard.

Zoals hierboven al verschillende keren is aangehaald ... veel paspoorten staan op naam van 'oude' eigenaren of zelfs nog op de fokker ... logisch dat dit dan niet als eigendomsbewijs kan worden aangezien. Het is alleen bewijs van de registratie van het paard in een bepaalde Stamboek en dat die paard (van het paspoort) een bekend (door het Stamboek) afstamming heeft.

Echter moeten verschillende zaken niet verwaard worden:

- het Wettelijke bepaling van het Belgische Staat dat alle paarden, ezels en paardachtigen (lama's, kamelen enz!) geidentificeerd moeten worden door middel van een chip en dat die gegevens met informatie over de eigenaren en standplaats verzameld moeten worden en geregistreert moeten worden in een Nationale Databank.

- dat een paard ook ingeschreven en geregistreert kan zijn bij een erkende Stamboek die gerechtigt is door het Belg. Staat om een paspoort uit te geven.

De twee zaken hebben in principe niets met elkaar te maken zou het niet zijn dat om te verzekeren dat ALLE paarden in het Databank zouden geregistreert worden, het Staat eerst de Stamboeken ... die al decenia registratie lijsten hebben van hun paarden en de eigenaren daarvan ... hebben verplicht om hun paarden in order te brengen wat betreft ID registratie door middel van chip.
Het is zelfs nog cru'er ... indien de ID registratie dossier niet afgewerkt is (encodeert en betaald) wordt het Registratie dossier niet vrijgegeven aan het Stamboek en mag die Stamboek het paspoort niet uitleveren.

Een paard die volledig voldoet aan de ID en Registratie eisen (voor de voorbeeld een Stamboek geregistreerde paard) heeft 3 ! identificatie nummers:
- het chip nummer
- het Stamboek registratie nummer die het krijgt bij zijn geboorte of inschrijving in het Stamboek
- het UELN ... deze bestaat uit een land nummer + Stamboek nr + laatste cijvers van het Stamboek registratie nummer
Veel mensen denken dat het chip nummer = UELN nummer.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:37

Citaat:
Wettelijk is die persoon die kan bewijzen dat zij/hij het paard heeft gekocht (door aankoop contract bijvoorbeeld) of heeft onderhouden en medisch zorg ervoor gedragen heeft wordt aangezien als zijnde de eigenaar van dat paard.

Vind ik dus niet normaal.

Wordt een paard 10 keren verkocht in zijn leven, zouden eigenlijk alle nieuwe eigenaar een contract moeten vragen dat het paard is aangekocht aan een vorige eigenaar, enz tot het contract van verkoop van de fokker...
Mmmmh, ik heb geen aankoop contract van mijn paarden, zou ik dat wel hebben, wie zegt nu dat de vorige eigenaar echt eigenaar is...?

En hoeveel mensen zijn er nu niet, die voor alle kosten van een paard betalen (zoals leasing) en die toch niet eigenaar zijn?

Er zou echt een wettelijk bewijs moeten bestaan van eigendom.

Vanaf de fokker, tot de dood van paard, dat alle eigenaars bekend zijn.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:35

het stomme is dat in nederland dat mutatie formulier niet nodig is en de kosten voor paspoort enz veel goedkoper zijn

verder hoef je volgens mij te paard helemaal je paspoort niet bij je te hebben, dan hadden ze maar een kleiner document moeten maken
met een trailer of veewagen, dus in het verkeer , moet je wel je paspoort bij je hebben
op de koets zou dan ook nog gaan

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:49

EEN GOUDEN RAAD
De Belgische paardenconfederatie heeft mij gevraagd om nog eventjes te vermelden, als eigendom is het bewijs van koop en betaling van groot belang, zelfs het allerbelangrijkste
Tevens paarden die uit het buitenland komen, in het bezit van een paspoort, heeft U daar vragen over kan U altijd contact opnemen met Korbeek-Lo
mailadres : info@vlacopaard.be

zij helpen je heel graag !!!!!!!!!!!!!!!!

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:57

Voor de koeien, geiten, schapen is er één bureel Sanitel, bij paarden hebben wij eerst de stamboeken, dan nog eens het registratiekantoor.
Mijn opinie is, een paard voor gezelschap of als weidemaatje, een ruin, kortom bekijk eerst wat je verlangt van je paard, is het nodig dat hij een stamboek-paspoort heeft????? dat je lid wordt van dat stamboek enz..
Een Equipas is ook in orde voor de Belgische wetgeving, geen lidgeld aan stamboeken, mutatiedocument kan eveneens aangevraagd worden en wettelijk nodig.
Het beste zou zijn dat alles op één plaats zou in orde kunnen gebracht worden, maar dat is nu eenmaal niet aan de orde.

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:09

Blijkbaar zijn er toch nog veel mensen die niet weten dat er paarden die op Belgische grondgebied staan niet alleen een paspoort en chip moeten hebben, maar dat een mutatiedocument ook vereist is. Om een mutatiedocument te bekomen dient de eigenaar een aanvraagformulier identificatie in te vullen en op te sturen naar de Vlaamse Confederatie van het Paard - Dienst Identificatie Paarden - Nieuwstraat 28 - 3360 Korbeek-Lo, tesamen met een kopie van de stamboekgegevens indien er een paspoort is.
Ik raad de eigenaars meestal aan om in eerste instantie zelf een aanvraagformulier identificatie in te vullen. Het aanvraagformulier kunnen de eigenaars zelf downloaden vanaf onze website www.vlacopaard.be - dan bovenaan de tweede knop identificatie aanklikken - dan links de knop met aanvraagformulier aanklikken - dan aanvraagformulier pdf aanklikken.
Wanneer dit aanvraagformulier bij ons geregistreerd wordt krijgt de eigenaar eerst een factuur. Het bedrag van de factuur is € 42,99 (BTW inclusief) voor paarden die al een paspoort hebben en € 58,21 (BTW inclusief) voor paarden die nog geen paspoort hebben en de veulens. Wanneer deze factuur betaald is krijgt de eigenaar een identificatiedossier opgestuurd. Dit identificatiedossier bestaat uit 3 dezelfde identificatieattesten (1 voor de eigenaar - 1 voor de dierenarts en 1 voor de registrerende instantie)en 1 schetsformulier. Dan is het nodig dat de eigenaar zijn/haar dierenarts verwittigt om dit identificatiedossier in te invullen. Het is niet nodig het schetsformulier opnieuw in te vullen wanneer de schets in het paspoort aanwezig en correct is. Wanneer dit identificatiedossier dan terug naar ons gestuurd wordt, verwerken wij dit en krijgen de mensen hun mutatiedocument opgestuurd. Het paspoort (indien er een nodig is) volgt iets later omdat dit nog eerst bij de drukker moet gedrukt worden.

Indien de eigenaars hulp nodig hebben bij het invullen van het aanvraagformulier, dan kunnen zij ons altijd bellen op het nummer 016/899410 (iedere werkdag van 8u - 16u) en wij zijn altijd bereid hen te helpen hiermee.

Hierbij wil ik ook nog benadrukken dat paarden die een buitenlands paspoort hebben dat EG-conform is, geen equipaspoort of een paspoort van een Belgisch stamboek nodig hebben. Deze buitenlandse paspoorten zijn in België ook geldig. De eigenaars dienen wel na te kijken of er een bijlage IX of medische bijlage in het paspoort zit. Indien niet dan dient de eigenaar deze bijlage door het stamboek dat het paspoort heeft uitgegeven of door onze dienst in orde te laten maken.

Hopelijk is deze uitleg duidelijk genoeg.

Vriendelijke groeten,

Dienst Identificatie Paardachtigen
Nieuwstraat 28 - 3360 Korbeek-Lo
Tel. 016/899410
Fax 016/899356
carine.luys@dipaarden.be

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:44

Waarom kan niets in dit land gewoon eenvoudig en duidelijk zijn (en werken!) ? En wat doet de overheid precies voor die 58 € per paard?

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 23:42

Bandida schreef:
Waarom kan niets in dit land gewoon eenvoudig en duidelijk zijn (en werken!) ? En wat doet de overheid precies voor die 58 € per paard?

Dat geld zal wel nodig zijn om het personeel te betalen die de papieren (en ook dat papier kost natuurlijk geld) in orde maken, informatie geven en de vele vragen beantwoorden die er gesteld worden. ;)

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 09:27

Er is op dit moment al een antwoord voor één van de bokkers die haar paarden in orde wilde maken, zij heeft al een pb mail ontvangen en haar paarden zullen vlug in orde zijn. Deze eigenares heeft alles al betaald voor haar paarden, maar de documenten zijn teruggegaan naar de dierenarts, hij had niet getekend en zijn naam niet ingevuld, de documenten zijn niet meer teruggekomen op het Idendificatiebureel.
Dus een kleine moeite en je bent in orde en je paarden zijn veilig.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 11:42

Vandaag heb ik iets heel vervelend gehoord.

Het veulen van vrienden van mij staat in opfok in de Ardennen.
Zaterdag nacht zijn de groep veulens losgebroken, 5 zijn teruggevonden, maar die van mijn vrienden niet!

Hij is gechipt, dus wordt hij terug gevonden kan men de eignaar contacteren, maar wat als hij niet gechipt was?

Ondertussen hebben we geen nieuws, hij is nog altijd niet teruggevonden...:(

Dus, in zo een geval is de chip toch wel handig...want opfok heeft de politie en de dierenarts in de buurt gecontacteerd, maar in 2 dagen tijd kan hij al een lange weg hebben gelopen en is misschien al meer dan 20km verder...

Duimen voor ons dat hij teruggevonden wordt, dat hij in orde is...of toch dat we hem terug vinden, zelfs dood, maar dat we iets weten :(

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 23:46

Inn schreef:
Bandida schreef:

Dat geld zal wel nodig zijn om het personeel te betalen die de papieren (en ook dat papier kost natuurlijk geld) in orde maken, informatie geven en de vele vragen beantwoorden die er gesteld worden. ;)

Dat geld is idd nodig om het odnerhouden van de DB en 5 eigenaarswijzigingen te betalen. Die laatste zijn gratis voor de nieuwe eigenaar. Als je veel paarden aankoopt (en telkens registreert op jouw naam) doe je je profijt. Als je enkel zelf fokt en verkoopt, ben jij de pineut.

Of andersom: Als je nu een paard koopt, is het overzetten gratis, ttz op kosten vd fokker. Was dit niet zo, dan was het voor de nieuwe eigenaar nog duurder en kreeg de fokker zijn producten minder gemakkelijk weg...

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:07

Zondag was er bij ons in het dorp een LRV wedstrijd zelf wilde ik met vrienden gaan trainen met een pony die niet van mij is en waar ik volgende maand internationaal mee start. Daarvoor moet het paspoort opgestuurd worden naar KBRSF om om te zetten naar een FEI paspoort. De eigenaars hadden dus vrijdag het paspoort opgehaald zodat ik zondag zonder paspoort ging trainen. Nu zei ik nog met een lach dat moet lukken dat ik nu juist controle ga krijgen. Nu kom ik aan de rotonde voor de afrit in Brecht/Wuustwezel staan daar toch wel agenten die elk paardenvervoer richting Wuustwezel tegenhouden. Gelukkig reed ik in de andere richting en kwam ik niet op die helft van de rotonde zodat ik de controle ontliep. Normaal heb ik dus altijd al mijn paspoorten bij en je ziet maar dat dat ook het beste is. Dus ik raad iedereen aan om toch ook nog een kopie te nemen van de belangrijkste bladeren.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:17

Heb toch nog een aanvulling op dit topic dat de centrale databank nog wel wat werk heeft met dit systeem waterdicht te krijgen voor goede controlen te kunnen uitvoeren op paarden en omdat het nog zo gaat iedereen zo ver te krijgen dat ze willen registeren. Zoals het nu bij mij gaat..leuk..en ben er al mee begonnen en maak het nu wel netjes af..maar waaroM??? Had beter kunnen laten als het zo gaat. Niet echt waterdichtsysteem weer..zoals met alles want paarden en waterdichtheid krijgen in correcte registratie en controles nee...dus..lees mijn verhaal wat pas sinds deze maand aan het regelen ben. Dus recent en nog bezig met afronding!

Ik ben dus bezig de paarden te laten registeren in Belgie. Dit zou verplicht zijn van de overheid voor paarden die permanent verblijven in Belgie om in een centrale databank uit te komen en zo niet meer zomaar door diefstal geslacht kunenn worden enz. (ja, ja?? waterdicht echt niet). En dat ze weten hoeveel paarden er in Belgie verblijven. Nou niet iedereen gaat dat doen natuurlijk dus zuiver krijgen ze het nooit als Chippen/dna en paspoort al niet lukt bij iedereen waarom zou dit dan wel helpen?

Maar om iedereen over te halen zeggen ze dat ze controles aan huis doen en als je onderweg bent enz en dat je een boete van 250 euro en meer kan krijgen per paard als je het niet op orde hebt:) En dan heb je nog 2 maanden om het recht te zetten zonder boete:) Weet ik inmiddels van iemand anders. OF dit je nu overhaalt om het toch te doen?

Ja ja, werkt ook niet waterdicht want ze mogen niet zomaar op je terrein komen en hoe tonen ze aan dat je paard er al heel lang staat en blijft staan? Posten bij mijn huis???ahahah of als ik aan het reizen ben controleren of hij bij mij thuis staat in BE? En ondanks dat je paard al een chip en paspoort heeft van een ander land?? Ja ja...nog een keer registeren per land? Zet dan iets Europees/wereldwijde op kwa databank waar ze per land in via de huidige chip en paspoort uitkomen en alleen een adreswijziging of eigenaar wisseling in komt en niet teveel kost per paard. (wat nu bij paspoorten ook niet altijd gebeurd)uitkomen zonder bij betalen. Zodat mensen meer geneigd zijn het te doen. Nu kost het nog veel moeite en geld en moet er niet aan denken dat je een hele stal moet doen of met jonge aanfok moet doen. Dan snap ik dat mensen afhaken nu met dit!! Maar ja, paard he...kost geld:)

Nu ben ik toch braaf omdat ik met 1 paard nog weleens op pad ben de papierwinkel netjes aan het regelen voor beiden paarden. Dus volg de stappen die er staan op overheidsite. Toch maar netjes voor elkaar denk ik dan:)

- Vul aanvraagformulier in en stuur deze op naar instantie. Heb ik gedaan en opgestuurd. Op dit formulier moet je ook keuze maken voor altijd dat je paard wel of niet voor menselijke consumtie gebruikt mag worden. En dit kan nooit meer veranderd worden ook niet door nieuwe eigenaar. Dat heb ik gekozen Nee niet menselijke consumptie. Maar zitten altijd mazen in:)

- Krijg ik afgelopen week braaf factuurtje terug. Paarden hadden al chip en paspoort van NL en daarom hoefde ik per paard maar 35,53 te betalen voor registatie. En is dus best snel gegaan na insturen. Even betalen voor de volgende stap gedaan kan worden.

- Ik vandaag betaald en moet ik wachten op volgende formulier welke ingevuld moet worden door een erkende identificeerder van lijst overheidsite af. Ik iemand die op de lijst staat gemaild met wat de kosten hiervan zouden zijn (zodat ik weet wat me te wachten staan aan kosten bij volgende stap) en wat er moet gebeuren:

Antwoord: Je hoeft omdat ze al een paspoort en chip van NL hebben alleen maar langs te komen op praktijk daar controleren we de paspoort op medisch inlegvel en schets of dit er in staat. Antwoord weet ik zelf al ja zit erin bij beiden paarden:) en er worden kopieeen van gemaakt. Dus alleen administratief afhandeling; PRijs 20 euro per paard;) Voor even een pen vasthouden en tekenen. Maar ach geen probleem zit om de hoek dus fiesten maar straks.

Maar officieel moet hij bij mijn paarden het chipnummer komen uitlezen, kijken of het klopt met paspoort en schets klopt bij paard enz. Nou daar is eerste gat in registratie al...want wie zegt dat ik het juiste paard heb staan:) met NL paspoort en chip. Ik weet zelf dat dit wel zo is bij beiden paarden maar toch;) hoop eerlijk gezegd dat de registerende instantie nog een controle doet bij de uitgevend NL instantie over paspoort. Want dan vallen er nog wel een paar paarden uit die niet kloppen omdat het paard overleden zou moeten zijn enz;) Anders is dit helaas de eerste maas al veroorzaakt door hun eigen identificeerder die dus niet bij het paard komt kijken zelf;)

Moet er wel eerlijk bijzeggen dat ik ook informatie had gevraagd over entingen voor een van de paarden die ik pas heb. Zegt hij..dan kan ik chip altijd nog uitlezen. Tja maar dat is te laat want dan is hij al geregisteerd..wat als het niet klopt dan:) En wat doen ze dan daarmee? En of ik dit dan zelf wel wist en hoe ze daar dan mee omgaan zulke zaken? Voor mij geen probleem hoor want kosten voorrij (hier 30 euro, wat ik mee vind vallen hoewel de persoon op fiets kan komen hier) en de 20 euro per paard administratie erbij. (combi met enten leek me daarom wel handig maar 1x voorrijkosten zou hebben, maar mooie is dus dat de persoon het anders doet met naar praktijk komen.

- Hierna als formulier door dierenarts is ingestuurd krijg ik een velletje papier (mutatieformulier) terug als het goed is. Dat mijn paard geregisteerd is op de officele manier in Belgie en dat moet in zijn paspoort blijven los:)

Ach toch niet veel te doen nu dus tijd zat om alles te regelen en geldboom in achtertuin. Maar of het nu zo lekker werkt en in praktijk een mooi waterdicht systeem is met zn registratie als de identificeerder al faalt? Ach ja..ik heb het straks weer netjes geregeld maar is wel makkelijk geld verdienen voor de verschillende partijen zo en in praktijk is het weer niet goed geregeld;) dus weer een melkkoe uitgevonden en de praktijk voorbeelden als het paard wel gestolen wordt of aangeboden wordt bij slacht moet nog aanwijzen of het echt werkt of niet? Ik vraag het me af...weer leuk bedacht op papier maar in praktijk werkt er niets om de handel met paarden goed te krijgen.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:05

Eigenlijk is je DA wel in fout hoor. Hij moet echt het paard komen controleren. Op KWPN papieren staat het signalement niet getekend op de passport, hij moet dat wel doen voor te registreren.