Twee paarden overleden tijdens Schotse Grand National

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:07

Ik help zelf regelmatig op een draversstal en bij ons proberen ze toch de meeste als rijpaard te verkopen als dat mogelijk is.
Ik heb bij ons nog geen 1 goed (rij)paard naar de slacht zien gaan.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:16

Nou daar kan ik alleen maar bij bedenken dat jij op een leuke amateurstal zit waar de mensen voor de hobby bezig zijn met paarden. Die hebben we hier ook hoor, vooral in de draverswereld dan.
Dat zijn echter niet de stallen die voor die hoge aantallen dode paarden zorgen ,-)

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:50

play_coy schreef:
Gaaan we weeer :D Normaal gesproken ga ik er niet op in, maar heb toch niks te doen :D Zelf een rensportliefhebber, en ook mijn amateurvergunning. 60 paarden in 4 maanden tijd, Ach in amerika zijn er behoorlijk wat renpaarden, en denk dat er zo bijna iedere dag op een van de vele banen word gekoerst. Engeland, zelfde verhaal, niet iedere dag maar wel een paar dagen, Hebben we frankrijk, ook wel paar dagen koers, op verschillende banen, australie, vele banen, vaak koers. dat zijn dan nog maar 4 landen. en behalve hier in egypte, is de rensport verder in alle landen zo ong. erkend. dubai, abu dhabi, israel, marokko,turkije,china,japan,bahrain,italie,spanje,duitsland,belgie, nou goed.. dat is nog maar een snelle opsomming, er zijn nog veel meer landen waar gekoerst word. Een aardige koersdag, misschien 8 rennen, ene plek meer andere minder, gemiddeld van 10paarden aan de start. dat is dan 80 paarden op een dag. nouja reken het maar uit per land, per week ;) geloof me, je krijgt een behoorlijk nummertje, dus die 60 is dan misschien 1%. Daarbij rensport : paard werkt in zijn meest natuurlijke gang, lichte rijder, en meeste stukken rechtuit, nu zijn de hordenrennen niet mijn favo ding, en ben ik meer voor vlakkebaan, maargoed. We kunnen zo bezig blijven en alle nummertjes naast elkaar gaan zetten.

_/-\o_ _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:09

Bandida schreef:
Anoniem schreef:
Paarden worden niet ingeslapen omdat ze te sloom zijn. De worden omgeschoolt en verkocht als recreatie/eventing paard.

Hallo? een zeldzame gelukzak misschien.. je dacht toch niet dat racestallen zich bezig houden met het voor de recreatie inrijden van tientallen ex-race-volbloeden? Waar lopen die dan wel allemaal in de recreatie?
Ik wil je niet uit je roze droom helpen, maar hier in België gaan die regelrecht naar de slager. En volbloed is in de recraetie zo goed als onverkoopbaar. Je krijgt ze zelfs niet weggeschonken.. simpelweg omdat er zowiso al een overaanbod is aan geschiktere recreatierassen.
Idem met dravers, hier en daar laat iemand zijn hart zien en wordt er eentje doorverkocht naar een liefhebber, maar de meerderheid..nee hoor.

Wat ik heb begrepen van iemand die er veel vanaf weet. Gaat het brave deel toch echt gewoon verder door het leven als recreatie paard. Altans hier in nederland.. Wat ze in belgië doen geen idee..

Jinthe1

Re: Twee paarden overleden tijdens Schotse Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:27

Er gaan inderdaad veel paarden de 'recreatie' of bijvoorbeeld de endurance in.
Bij mij mogen ze er zo eentje brengen. Heerlijke dieren zijn het!

Maar ik denk dat de zwaarte van deze koersen iets te boven gaan. 6,5 km, hindernissen en warm weer..pffff
Nee, geef mij maar de gewone koersen waar ook de paarden plezier in hebben.
In Krefeld ging er afgelopen zondag eentje helemaal in zijn uppie zonder jockey vrijwillig de baan over.
Was iets net voor de start gebeurd waardoor hij alleen besloot te vertrekken. Oortjes naar voren en niet te stoppen bij de finish, hij had er zin in ;-)

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:28

Bandida schreef:
Anoniem schreef:
Paarden worden niet ingeslapen omdat ze te sloom zijn. De worden omgeschoolt en verkocht als recreatie/eventing paard.

Hallo? een zeldzame gelukzak misschien.. je dacht toch niet dat racestallen zich bezig houden met het voor de recreatie inrijden van tientallen ex-race-volbloeden? Waar lopen die dan wel allemaal in de recreatie?
Ik wil je niet uit je roze droom helpen, maar hier in België gaan die regelrecht naar de slager. En volbloed is in de recraetie zo goed als onverkoopbaar. Je krijgt ze zelfs niet weggeschonken.. simpelweg omdat er zowiso al een overaanbod is aan geschiktere recreatierassen.
Idem met dravers, hier en daar laat iemand zijn hart zien en wordt er eentje doorverkocht naar een liefhebber, maar de meerderheid..nee hoor.

Wat dacht je van de omscholing tot leading paard (weet de echte benaming even niet). Die paarden die naast de renpaarden rijden om ze naar de startboxen te begeleiden, en achter een los paard aan gaan.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 15:08

ajockeydream schreef:
Wat dacht je van de omscholing tot leading paard (weet de echte benaming even niet). Die paarden die naast de renpaarden rijden om ze naar de startboxen te begeleiden, en achter een los paard aan gaan.

Ik denk dat je met 10 zo'n paarden genoeg hebt voor het hele land te voorzien..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 15:09

Anoniem schreef:
Wat ik heb begrepen van iemand die er veel vanaf weet. Gaat het brave deel toch echt gewoon verder door het leven als recreatie paard. Altans hier in nederland.. Wat ze in belgië doen geen idee..

Hoeveel mensen ken jij met een ex-renbaan-volbloed? In hoeveel maneges hebben ze die lopen?
Realiteit is dat op een geliefd dier hier en daar na, voor de meerderheid het sop de kool niet waard is, en die worden gewoon salami.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 15:25

We hebben hier een engels volbloed gehad. uitgemergeld van hier tot Tokio en dier werd als lopende baarmoeder gebruikt om papierloze veulentjes te produceren. Maar goed, dat worden er wel meer.

Hier in Nederland is de tak van sport niet te vergelijken met hoe het er in Engeland en Amerika aan toe gaat. Daar zijn de farms zo enorm groot en geloof maar dat ze daar niet hun best doen om elk afgeserveerd renpaard aan een tweede bestaan als recreatiepaard te helpen.

Je paard aan wedstrijd laten meedoen, waar je paard dusdanig ver over zijn grenzen wordt gejaagd, dat het van ellende voor de finish dood neervalt, dat vind ik niet normaal. Ik vind het ook niet getuigen van liefde voor het betreffende paard of voor de tak van sport, nee het paard was gewoon een middel om een bepaald doel (veelal geld)te bereiken en dat is jammerlijk mislukt, jammer dan. De volgende staat vast weer klaar.

De wedstijden met hurdles vind ik helemaal afschuwelijk, ik kan ook niet snappen, dat je daar fijn naar kunt kijken. Ik kan het niet plezierig vinden, dat paarden daar letterlijk over de kop gaan.

Positieve argumenten waarom de sport zo geweldig is hoor ik hier niet. Alleen de dooddoener, dat ze een betere verzorging krijgen dan menig ander paard, nou daar is zo een paard mee geholpen, wanneer ze voor hun tiende het leven al laten.

Dat rennen voor een paard dicht bij de natuur ligt, dat snap ik prima. Maar zo kapot gereden worden dat de paarden voor de finish er dood bij neervallen, tja dan kun je de rest invullen. Dat paarden hindernissen nemen dat ze over de kop slaan, geloof ik ook niet in. En ja, dan kan men weer alle andere takken van de sport gaan noemen, dat dat ook niet goed is, dat beweerd hier ook niemand.
Maar je eigen straat schoonvegen en al die dode paarden bagetalliseren, tja, dan kan je ook niet een beetje kritiek op je sport verdragen. Hup gelijk in de verdediging en al het negatiefs wordt alleen maar gezegd door onwetenden. Voor degenen die hier in Nederland met de koersen en draverijen bezig houden, ik denk dat die ervaring in schril contrast staat met de zelfde race wereld in andere landen.

LoveMyHorseX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:28

:n ergste tak van de paardensport in mijn ogen (door de vele ongevallen).
Hoe heeft het ene paard een interne bloeding gekregen :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:32

Bandida schreef:
Anoniem schreef:

Hoeveel mensen ken jij met een ex-renbaan-volbloed? In hoeveel maneges hebben ze die lopen?
Realiteit is dat op een geliefd dier hier en daar na, voor de meerderheid het sop de kool niet waard is, en die worden gewoon salami.

Hoeveel ik er ken? Toch zeker 3 of 4.. En met dravers er bij nog veel meer..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:33

Wel ik laat het aan de race liefhebbers hier om uit te leggen hoe dat komt.. mooie illustratie van hoe over een volbloed wordt gedacht tegenwoordig.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:43

Mindim schreef:

kijk dit vind ik objectieve informatie. gemiddeld 2 op 1000 start overlijd. (bedankt voor het zoeken)

ik denk dat we het onenig blijven over welke paarden wel mee geteld horen te worden en welke niet.
er staat inderdaad dat ze een been breken en dat ze vallen. maar er staat niet bij of het een scheurtje is of een open grote breuk. en wat de gevolg is van de val. ik ben te wetenschappelijk onderlegt om al die gevallen op 1 hoop te gooien en te zeggen dat het dood door de racebaan is.

er worden er inderdaad veel gebruikt in de fokkerij, weer op de racebaan of in de overige paardensport (maneges, voor buitenritten etc). maar er zijn er ook veel onbruikbaar en in vele gevallen niet geschikt voor de amateur. en zoals eerder gezegt zie ik hun liever gelijk naar de slacht gaan dan dat ze de handel in gaan.

de racewereld in nederland is niet vergelijkbaar met die in belgie en zeker niet met die in frankrijk en al helemaal niet met UK, VS en rest van de wereld.

wat er positief aan deze sport is. heb ik al heel wat voorbeelden van gegeven.
het is niet alleen leuk voor de ruiter (ja het geeft een kick), maar hele bevolkingen heeft er plezier aan. voor vele is het een leuk dagje uit (en je meot het eigenlijk zelf meemaken om de sfeer te kunnen begrijpen). is goed voor de economie (in ierland een van de grootste inkomens), daarnaast gaat een paard ook zonder jockey vaak vrolijk mee in de race verder, ook over de hindernis ook al kan die die makkelijk ontwijken. de volboeden zijn echte vechters, kunnen niet goed tegen hun verlies en willen daar door alles geven, dit is veel sterker dan bij het warmbloed. dat is ook een reden dat ze door rennen tot ze dood neervallen, daar kan je als trainer of jockey weinig aan doen of in grijpen. ze laten zelden een paard rennen wat niet fit is, immers een niet-fit paard zal nooit geplaatst worden en geld op leveren.
het zijn ook geen paarden die je lang dingen kunt laten doen wat ze niet willen en zeker geen wedstrijden laten winnen. de gene die niet willen starten of racen, zullen ook snel van de baan gehaald worden.
deze wereld steekt veel geld in wetenschappelijk onderzoek, die niet alleen voor de rensport word gebruikt maar ook in de andere takken van sport.
ik heb al de gemiddelde leeftijd aan gegeven van de fokpopulatie. en die ligt rond de 10 jaar. dus de meeste paarden halen een leeftijd van 10 jaar echt wel. ki en embryotransplantatie is niet toegestaan, dus je hebt de ouder dieren nodig en een goede lijn houden ze lang in stand.

het is een contact sport (in vergelijking met de overige takken van de paardensport) en geeft meer risicos op blessures bijvoorbeel ene val omdat paard uit balans raakt door een ander. (kijk maar naar voetbal enzo). ik vind dat ze reeel moeten kijken om er voor te zorgen dat de sport veiliger word en daar zijn ze ook zeker mee bezig geweest. en de regels worden goed nageleefd.

hoe dan ook zal dit altijd een welles nietes verhaal worden tussen voorstanders en tegenstanders. meningen blijven immer verschillen

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:59

LoveMyHorseX schreef:
:

door inspanning kan er een 'soort' van bloedneus ontstaan. hartslag gaat zo ver omhoog dat het te sterk is voor de haarvaten. over het algemeen werken de paarden niet hard genoeg om dit op te merken. sommige zijn er gevoeliger voor dan andere. als het op tijd word op gemerkt zijn er methodes (behandeling en management en racetrategie) om dit tegen te gaan en toch te kunnen racen.
http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=2941

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 06:42

Bandida schreef:
Nou daar kan ik alleen maar bij bedenken dat jij op een leuke amateurstal zit waar de mensen voor de hobby bezig zijn met paarden. Die hebben we hier ook hoor, vooral in de draverswereld dan.
Dat zijn echter niet de stallen die voor die hoge aantallen dode paarden zorgen ,-)

Nee hoor is een proffesionele trainingsstal, met een zeer groot hart voor de sport en de paarden.

Maar eerlijk gezegd denk ik wel dat een ex-draver een iets makkelijker paard is dan een ex -renpaard.
Wij hebben ook een ex renpaard en dat is toch wel een aparte. Die heeft toch wel een serieuze handleiding.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 06:45

blacknorton schreef:
LoveMyHorseX schreef:
:

door inspanning kan er een 'soort' van bloedneus ontstaan. hartslag gaat zo ver omhoog dat het te sterk is voor de haarvaten. over het algemeen werken de paarden niet hard genoeg om dit op te merken. sommige zijn er gevoeliger voor dan andere. als het op tijd word op gemerkt zijn er methodes (behandeling en management en racetrategie) om dit tegen te gaan en toch te kunnen racen.
http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=2941

Dat is precies een van de redenen waarom ik tegen ben, de inspanning van z'n race is gewoon veel te groot.
Veel grotere als dat je een paard zou trainen voor z'n race.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:22

maar je helpt wel op een renstal??? :? neem aan dat hun hun paarden ook trainen voor races. het heeft namelijk niks te maken met de afstand.
net zoals hardlopers (en vele andere sporters) gaan ook de paarden dieper tijdens een wedstrijd dan een training, dus mocht dat paard er last van hebben is de kans klein dat je er achter komt dat dit paard deze 'ziekte' bij zich draagt.

het zou mooi zijn als je het van te voren kan testen, maar helaas is dat nog niet mogelijk. dus blijft het een raadsel welk paard er gevoelig voor is en welke niet.

paardefreak1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:39

ik zelf vind het een vreselijke sport ik vind het er voor die paarden die dat doen.
ik zou het NOOIT maar dan ook NOOIT doen.
en kei erg voor die 2 paarden die overleden zijn

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 06:34

blacknorton schreef:
maar je helpt wel op een renstal??? :? neem aan dat hun hun paarden ook trainen voor races. het heeft namelijk niks te maken met de afstand.
net zoals hardlopers (en vele andere sporters) gaan ook de paarden dieper tijdens een wedstrijd dan een training, dus mocht dat paard er last van hebben is de kans klein dat je er achter komt dat dit paard deze 'ziekte' bij zich draagt.

het zou mooi zijn als je het van te voren kan testen, maar helaas is dat nog niet mogelijk. dus blijft het een raadsel welk paard er gevoelig voor is en welke niet.

Nee een draversstal.

Ik zie zulke races als een te grote belasting voor het paardenlichaam en ik ben van mening dat de afstand wel degelijk mee telt. Hoe langer de afstand hoe zwaarder de race.
Ieder heeft zijn eigen mening en ik blijf erbij dat ik het geen fijne sport vind.