Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
play_coy schreef:Gaaan we weeerNormaal gesproken ga ik er niet op in, maar heb toch niks te doen
Zelf een rensportliefhebber, en ook mijn amateurvergunning. 60 paarden in 4 maanden tijd, Ach in amerika zijn er behoorlijk wat renpaarden, en denk dat er zo bijna iedere dag op een van de vele banen word gekoerst. Engeland, zelfde verhaal, niet iedere dag maar wel een paar dagen, Hebben we frankrijk, ook wel paar dagen koers, op verschillende banen, australie, vele banen, vaak koers. dat zijn dan nog maar 4 landen. en behalve hier in egypte, is de rensport verder in alle landen zo ong. erkend. dubai, abu dhabi, israel, marokko,turkije,china,japan,bahrain,italie,spanje,duitsland,belgie, nou goed.. dat is nog maar een snelle opsomming, er zijn nog veel meer landen waar gekoerst word. Een aardige koersdag, misschien 8 rennen, ene plek meer andere minder, gemiddeld van 10paarden aan de start. dat is dan 80 paarden op een dag. nouja reken het maar uit per land, per week
geloof me, je krijgt een behoorlijk nummertje, dus die 60 is dan misschien 1%. Daarbij rensport : paard werkt in zijn meest natuurlijke gang, lichte rijder, en meeste stukken rechtuit, nu zijn de hordenrennen niet mijn favo ding, en ben ik meer voor vlakkebaan, maargoed. We kunnen zo bezig blijven en alle nummertjes naast elkaar gaan zetten.
Bandida schreef:Anoniem schreef:Paarden worden niet ingeslapen omdat ze te sloom zijn. De worden omgeschoolt en verkocht als recreatie/eventing paard.
Hallo? een zeldzame gelukzak misschien.. je dacht toch niet dat racestallen zich bezig houden met het voor de recreatie inrijden van tientallen ex-race-volbloeden? Waar lopen die dan wel allemaal in de recreatie?
Ik wil je niet uit je roze droom helpen, maar hier in België gaan die regelrecht naar de slager. En volbloed is in de recraetie zo goed als onverkoopbaar. Je krijgt ze zelfs niet weggeschonken.. simpelweg omdat er zowiso al een overaanbod is aan geschiktere recreatierassen.
Idem met dravers, hier en daar laat iemand zijn hart zien en wordt er eentje doorverkocht naar een liefhebber, maar de meerderheid..nee hoor.
Bandida schreef:Anoniem schreef:Paarden worden niet ingeslapen omdat ze te sloom zijn. De worden omgeschoolt en verkocht als recreatie/eventing paard.
Hallo? een zeldzame gelukzak misschien.. je dacht toch niet dat racestallen zich bezig houden met het voor de recreatie inrijden van tientallen ex-race-volbloeden? Waar lopen die dan wel allemaal in de recreatie?
Ik wil je niet uit je roze droom helpen, maar hier in België gaan die regelrecht naar de slager. En volbloed is in de recraetie zo goed als onverkoopbaar. Je krijgt ze zelfs niet weggeschonken.. simpelweg omdat er zowiso al een overaanbod is aan geschiktere recreatierassen.
Idem met dravers, hier en daar laat iemand zijn hart zien en wordt er eentje doorverkocht naar een liefhebber, maar de meerderheid..nee hoor.
ajockeydream schreef:Wat dacht je van de omscholing tot leading paard (weet de echte benaming even niet). Die paarden die naast de renpaarden rijden om ze naar de startboxen te begeleiden, en achter een los paard aan gaan.
Anoniem schreef:Wat ik heb begrepen van iemand die er veel vanaf weet. Gaat het brave deel toch echt gewoon verder door het leven als recreatie paard. Altans hier in nederland.. Wat ze in belgië doen geen idee..
Bandida schreef:Anoniem schreef:Wat ik heb begrepen van iemand die er veel vanaf weet. Gaat het brave deel toch echt gewoon verder door het leven als recreatie paard. Altans hier in nederland.. Wat ze in belgië doen geen idee..
Hoeveel mensen ken jij met een ex-renbaan-volbloed? In hoeveel maneges hebben ze die lopen?
Realiteit is dat op een geliefd dier hier en daar na, voor de meerderheid het sop de kool niet waard is, en die worden gewoon salami.
Mindim schreef:
LoveMyHorseX schreef::
Hoe heeft het ene paard een interne bloeding gekregen
Bandida schreef:Nou daar kan ik alleen maar bij bedenken dat jij op een leuke amateurstal zit waar de mensen voor de hobby bezig zijn met paarden. Die hebben we hier ook hoor, vooral in de draverswereld dan.
Dat zijn echter niet de stallen die voor die hoge aantallen dode paarden zorgen ,-)
blacknorton schreef:LoveMyHorseX schreef::
Hoe heeft het ene paard een interne bloeding gekregen
door inspanning kan er een 'soort' van bloedneus ontstaan. hartslag gaat zo ver omhoog dat het te sterk is voor de haarvaten. over het algemeen werken de paarden niet hard genoeg om dit op te merken. sommige zijn er gevoeliger voor dan andere. als het op tijd word op gemerkt zijn er methodes (behandeling en management en racetrategie) om dit tegen te gaan en toch te kunnen racen.
http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=2941
neem aan dat hun hun paarden ook trainen voor races. het heeft namelijk niks te maken met de afstand. blacknorton schreef:maar je helpt wel op een renstal???neem aan dat hun hun paarden ook trainen voor races. het heeft namelijk niks te maken met de afstand.
net zoals hardlopers (en vele andere sporters) gaan ook de paarden dieper tijdens een wedstrijd dan een training, dus mocht dat paard er last van hebben is de kans klein dat je er achter komt dat dit paard deze 'ziekte' bij zich draagt.
het zou mooi zijn als je het van te voren kan testen, maar helaas is dat nog niet mogelijk. dus blijft het een raadsel welk paard er gevoelig voor is en welke niet.