Ernstig verwaarloosde pony uit Lingewaard uit lijden verlost

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

enriqo09

Re: Ernstig verwaarloosde pony uit Lingewaard uit lijden verlost

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:44

jeetje wat kunnen mensen erg zijn zeg!!!
het is niet normaal en dan alleen maar een proces verbaal krijgen,
opsluiten moeten ze diegene!!

CarpeDiem45

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:59

Ernstig verwaarloosde pony uit Lingewaard uit lijden verlost, eigenaresse krijgt 2 jaar cel vanwege zware dierenmishandeling.

Hoe moeilijk kan het zijn, zeker nu paardenwelzijn zo'n heet hangijzer is.

Janique22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:02

Ook ik woon in de gemeente Lingewaard.
Heb er vorige week volgens mij al iets van gehoord, bne nu aan het bedenken wie dat ook al weer zei..

Stom mens!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:05

walgelijk gewoon ,

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:19

enriqo09 schreef:
jeetje wat kunnen mensen erg zijn zeg!!!
het is niet normaal en dan alleen maar een proces verbaal krijgen,
opsluiten moeten ze diegene!!

Zijn er in dit topic ook mensen die wél kunnen lezen? ;(

Een proces verbaal is een schriftelijke vastlegging van een strafbaar feit. De rechtszaak komt daarna pas en dan wordt de strafmaat bepaald. Een proces verbaal is GEEN straf.

dizzylizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:56

Hallo

Ik ben een kennis van de eigenaar van de pony, dus ik ken het hele 'ware' verhaal.
Ten eerste wil ik even zeggen dat ik de mensen snap die hier hun oordeel plaatsen omdat het er op de foto allemaal heel erg uit ziet.
maar plaats dan ook een foto waar die nog leefde en niet zoals deze foto waar die al dood is.
Ten tweede vraag ik me af hoe amber erbij komt dat het niet de eigen beslissing van de eigenaar was om de pony in te laten slapen , want het was wel haar eigen beslissing en niet die van de dierenbescherming, maar mensen houden er nogal van om dingen om te draaien en dingen te zeggen die niet waar zijn.
De pony had bloedwormen daarom was die mager , de eigenaar van de pony kwam wel elke dag paar keer per dag naar de pony toe om hem te voeren en te verzorgen , toen de pony ziek was ging ze er om de 2 uur heen en hebben ze daar snachts ook gezeten.
Als je je pony mishandelt dan ga je ook niet zo vaak per dag er heen en dan geef je ook niet 100de euro's uit om de pony beter te maken.
Mensen hebben vaak vooroordelen .
En mensen kunnen zeggen dat je er niet komt omdat ze haar niet zien , maar je hoeft toch ook niet op het zelfde tijdstip als hun te komen maar daarom kan je er nog wel zijn geweest.
De eigenaar van de pony heeft de pony helemaal niet laten lijden want de dierenarts is vaak genoeg gebelt maar die wou nooit komen , 1 dag voor dat de dierenbescherming erbij was om de pony in te laten slapen , is er al een andere dierenarts bij geweest die hem een paar spuitjes gaf voor calcium omdat ze dacht dat dat het meschien zou zijn en toen de eigenaar vroeg of hij niet beter in geslapen kon worden was haar antwoord ; nee we kijken of dit helpt en als je morgen nog geen verbetering ziet dan moet die ingeslapen worden .
dus Amber ik weet niet waar jij het vandaan haalt dat de eigenaar het niet zelf heeft besloten want dat heeft ze duidelijk echt wel zelf besloten.
Dus bij deze mensen maken alles erger dan het allemaal is want de eigenaar was goed voor de pony en heeft er dag en nacht gezeten' dus ze heeft hem duidelijk niet laten lijden en verwaarlozen.
Eerst was er veel verbetering en ging het allemaal weer beter kon die zelf weer lopen, later ging het weer achteruit en heeft ze meteen de dierenarts gebelt maar de dierenarts vond het nooit nodig om te komen want die is er maar 3 keer heen gegaan en de rest van de keren dat ze op werd gebelt zei ze alles door de telefoon.
Dus nogmaals ze hebben de pony niet laten lijden.

Groetjes Lizzy

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:02

Sorry maar wel heel toevallig dat de dag voor de dierenbescherming komt de eigenaresse denkt over uitslapen.
En dat de dierenarts al binnen 1 dag resultaat wil.... maarja ik ken het hele verhaal niet.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:05

|( Dat kan ik geen pony meer noemen

dizzylizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:14

xxrossiexx schreef:
Sorry maar wel heel toevallig dat de dag voor de dierenbescherming komt de eigenaresse denkt over uitslapen.
En dat de dierenarts al binnen 1 dag resultaat wil.... maarja ik ken het hele verhaal niet.

Nee niet alleen 1 dag ervoor dacht ze eraan om hem in te slapen '
de eerste dag toen het slecht ging met de pony toen dacht ze er al aan om hem in te laten slapen maar de dierenarts zei dat dat niet nodig was.

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:45

Als de dierenarts niet wil komen bel bel je toch een andere?

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:55

dizzylizzy schreef:
xxrossiexx schreef:

Nee niet alleen 1 dag ervoor dacht ze eraan om hem in te slapen '
de eerste dag toen het slecht ging met de pony toen dacht ze er al aan om hem in te laten slapen maar de dierenarts zei dat dat niet nodig was.

Ze dacht dus al aan inslapen toen het 1 dagje slecht ging mef de pony? En als ze geregekd contactt zou hebben met de dierenarts hoeft de dierenbescherming er toch niet op aan te dringen om naar de dierenarts tr gaan of in te laten slapen?

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 09:02

Tuurlijk snap ik de reacties naar aanleiding van de info en foto's, en ik snap ook best dat het wat anders in elkaar zou kunnen steken. Toch struikel ik dan, over het feit dat er niets anders wordt ondernomen nadat ze DA steeds niet wil komen. Ik woon zelf ook in Lingewaard, en kan toch zeker zo 3 DA's opnoemen waarvan er vast wel 1 wilde komen!

Maar goed, daar heb je in deze situatie niet veel aan, maar wie weet in de toekomst!
Er zijn genoeg DA's in lingewaard.

dizzylizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 09:17

ik heb het even nagevraagd hoe het is gegaan.
de dierenarts is er in totaal geloof ik 4 keer bij de pony geweest, verder heeft de eigenaresse telefonisch contact gehad met de dierenarts.
als de situatie verergerde of als ze vragen had over sommige dingen dan belde ze de dierenarts en vroeg of ze wilde komen kijken maar de dierenarts vroeg dan allerlei dingen en dan zei ze wat de eigenaresse zelf hieraan moest en kon doen, dus eigenlijk soort van telefonisch overleg.
en de reden dat de pony in de stal lag en niet buiten in de weide liep kwam omdat de pony verzwakt was en niet zelf op de been kon komen (hij had o.a. bloedwormen)
en dat de eigenaresse de eerste dag er aan dacht om hem in te laten slapen was omdat de pony in haar ogen er zo ernstig aan toe was dat inslapen het beste leek.
toen de dierenarts er bij kwam zei de dierenarts dat hij nog wel op kon knappen en geen pijn lijdde dus de eigenaresse kreeg hierdoor hoop en wilde het nog proberen.
nogmaals ik begrijp jullie reacties op de foto en de berichten, zo zou ik zelf ook gereageerd hebben als ik de andere kant van het verhaal niet had geweten.

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 09:33

Ik kom uit de buurt van de Lingewaard en ben eigenlijk wel benieuwd waar deze pony stond en vooral ook welke dierenarts erbij betrokken was. (pb?)

Het blijft heel treurig dat een pony zo aan z'n einde moet komen. Dan is er toch, bewust of uit ontwetendheid, te weinig actie ondernomen. (Het lijkt me bovendien dat als de DB al een keer bij je geweest is, je jezelf al helemaal voor de volle 100% in gaat zetten om moeilijkheden te voorkomen, maar niet dus.)

dizzylizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 09:42

de DB is er de eerste keer bij geweest en kwam toen voor hercontrole een maand erna nog eens kijken. en ik denk toch dat als die mensen van de pony om de 2 uur naar de pony gingen om hem te verzorgen, op de been te zetten, laten eten en drinken en zijn wonden verzorgen toch wel 100 % misschien wel 150 % zich ingezet hebben, ze gingen er zelfs 's nachts heen, nou dat kan ik dan toch geen dierenmishandeling of verwaarlozing noemen zoals de dierenbescherming dit zegt.
hoe de dierenarts heet weet ik niet dat zou ik moeten navragen maar weet niet of de eigenaresse de naam van de dierenarts wil zeggen.

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 09:54

Heb 'n da in gedachten namelijk en aangezien de paarden waar ik rijd in Angeren staan, zou ik de naam graag willen weten omdat de kans er is dat het om onze da of onze oude da gaat.

Weetje dizzylizzy, het blijft op zo'n openbaar forum toch altijd het ene woord tegen het andere en wij waren er allemaal niet bij, makkelijk oordelen, maar wel op grond van verhalen die we lezen maar waarvan we niet weten of de verhalen volledig zijn en geheel naar waarheid.
Een persbericht kan suggestief zijn, een schrijver van een persbericht kan zijn bericht ook op onjuiste info baseren of het geheel verdraaien, jij kan het verhaal bewust of onbewust ook wel deels ipv helemaal vertellen, of 'naar de waarheid van de eigenaar' en niet objectief .. enzovoorts.
Goed dat je een andere zijde van het verhaal probeert te vertellen, maar gezien de nogal tegengestelde berichten én de uiteindelijk toch beroerde dood van de pony blijft het voor ons natuurlijk moeilijk kiezen wat te geloven. Voor zover dat al aan ons is.

dizzylizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:42

Elise88 Geef ik je helemaal gelijk in dat het moeilijk te geloven is wat nu echt de waarheid is.
Ik wil alleen toelichten zodat ook de andere kant van het verhaal bekend wordt.
Het is allemaal achteraf gepraat in en in triest hoe het allemaal is gelopen.
En als de DA meteen de eerste dag de eigenaaar geen hoop had gegeven was het nooit zo ver gekomen.

dizzylizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:46

Ik vraag me af hoe jij er bij komt dat de eigenaresse 2 jaar celstraf krijgt ?
Want er is alleen proces verbaal opgemaakt , voor de rest is er nog niks bekend wat voor boete of straf er komt.

CarpeDiem45 schreef:
Ernstig verwaarloosde pony uit Lingewaard uit lijden verlost, eigenaresse krijgt 2 jaar cel vanwege zware dierenmishandeling.

Hoe moeilijk kan het zijn, zeker nu paardenwelzijn zo'n heet hangijzer is.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:21

Je moet beter lezen. Ze pleit ervoor dat de eigenaresse twee jaar cel krijgt, ze beweert niet dat de eigenaresse twee jaar cel heeft gekregen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:27

Dizzylizzy,

Feit is dat de pony in een maand tijd nog veel verder achteruit is gegaan, onwetendheid? Bullshit, dat wil er bij mij niet in, de eigenaresse zal op het laatst misschien de pony een paar keer gedraaid hebben maar doorligplekken bij een al zwaar ondervoede pony duurt minstens 24 uur voordat die onstaan dus geloof jij de baas maar, ik niet. Het is alleen jammer dat de AID zulke dieren niet meteen in beslag neemt en op kosten van de eigenaar laat revalideren, dan was deze zinloze dood misschien voorkomen. Wat mij betreft een zware financiele boete, ze had al een procesverbaal van de eerste controle en doet vervolgens veel te weinig. En dan komt de herhalingscontrole in zicht en met het oog op eventuele strafvervolging komt ze met het idee van inslapen??? Hoezo geloofwaardig, voor mij niet. Je laat een dier niet zomaar creperen en dat is wat hier gebeurt is, bloedwormen kan best en een zware besmetting kan dodlijk zijn maar wie zegt dat de pony daar voldoende voor behandelt is, dat maak ik niet op uit je woorden. Als ze inderdaad haar best had gedaan dan kon de AID met één telefoontje naar de dierenarts haar woorden checken.

Cayenne schreef:
http://www.dierenbescherming.nl

Een pony in de gemeente Lingewaard in Gelderland was zo ernstig verwaarloosd dat een dierenarts het uit zijn lijden heeft verlost. De 50-jarige eigenaresse heeft van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) een proces-verbaal gekregen voor het onthouden van de nodige zorg aan haar pony.

De vrouw was begin maart door de politie ook al geverbaliseerd voor verwaarlozing van haar pony. Toen beloofde zij beterschap en plaatste het dier in een stal. Desondanks was het dier er nog slechter aan toe bij een hercontrole begin april. De pony had doorligplekken en was uitgedroogd en uitgemergeld. De eigenaresse heeft, na overleg met een door de LID ingeschakelde dierenarts, besloten het dier uit z’n lijden te laten verlossen.

Klik hier voor een foto.

dizzylizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:41

bigone schreef:
Dizzylizzy,

Feit is dat de pony in een maand tijd nog veel verder achteruit is gegaan, onwetendheid? Bullshit, dat wil er bij mij niet in, de eigenaresse zal op het laatst misschien de pony een paar keer gedraaid hebben maar doorligplekken bij een al zwaar ondervoede pony duurt minstens 24 uur voordat die onstaan dus geloof jij de baas maar, ik niet. Het is alleen jammer dat de AID zulke dieren niet meteen in beslag neemt en op kosten van de eigenaar laat revalideren, dan was deze zinloze dood misschien voorkomen. Wat mij betreft een zware financiele boete, ze had al een procesverbaal van de eerste controle en doet vervolgens veel te weinig. En dan komt de herhalingscontrole in zicht en met het oog op eventuele strafvervolging komt ze met het idee van inslapen??? Hoezo geloofwaardig, voor mij niet. Je laat een dier niet zomaar creperen en dat is wat hier gebeurt is, bloedwormen kan best en een zware besmetting kan dodlijk zijn maar wie zegt dat de pony daar voldoende voor behandelt is, dat maak ik niet op uit je woorden. Als ze inderdaad haar best had gedaan dan kon de AID met één telefoontje naar de dierenarts haar woorden checken.

ik heb even enkele dingen nagevraagd en dit kreeg ik te horen:

voor de bloedwormen heeft hij diverse injecties gehad o.a. ook enkele keren ontwormingsmiddel speciaal tegen bloedwormen.

over de doorligplekken de pony kon niet zelf in de benen komen en moest opgebeurd worden, na een tijd gestaan te hebben werd hij weer neergelegd en volgens de DA mocht hij dan maximaal 4 uur op dezelfde plek liggen omdat hij anders doorligplekken zou krijgen.
de pony heeft hooguit iedere keer op een andere zijde maximaal 2 uur gelegen en nog kreeg hij doorligplekken, deze zijn ontstaan doordat de pony op wilde staan en dan met zijn benen ging trappelen en daardoor in de rondte over de grond draaide (dit was te zien aan de sporen die hij maakte in het stro) daardoor verergerde de doorligplekken vrij snel

later hebben ze in overleg met de DA de pony in de benen gezet en laten staan als zij weggingen omdat hij volgens de DA zich niet kon bezeren als hij weer ging liggen, het probleem was namelijk dat hij niet zelf in de benen kon komen maar wel zelf kon gaan liggen

en over dat inslapen moet je maar ff terugscrollen want dat had ik al eerder geschreven.