Schade veroorzaakt door ruiters verhalen op veroorzakers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

postvanpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 08:49

ik rij altijd in de berm,daar lijkt t me niet zo erg als m'n paard poept.
maar op de weg in begrijpelijk erg vervelend.
zijn behoorlijke hopen....
is een kleine moeite om dan af te stappen en de drol met m'n voet in de berm te schuiven.
heb toch niet m'n beste schoenen aan als ik rij ;-)
dus geen onzin met mestvork of zo rijden.... :?

Bonjour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:42

Op zich ben ik het er mee eens dat als sommige ruiters zich echt misdragen en op heterdaad betrapt worden hier ook gestraft voor moeten worden. Maar wie gaat dit controleren?
Aan de andere kant denk ik oh ships ik overtreed ook de regels. Ik woon in Rotterdam en om in het Kralingse Bos te komen moet ik eerst onder de snelweg door langs een hele drukke weg. Zal het niet in mn hoofd halen om ooit te proberen om de gewone rijbaan te gaan rijden. Ben niet levensmoe ofzo.. Ik ga gewoon altijd over het fietspad en waar het kan een stukje over de berm. Hoewel ik dit ook liever niet doe langs deze weg (weleens gezien hoeveel rotzooi zoals kapot glas en blikjes en dergelijke daar liggen!) Houd me gewoon aan de regels rechtshouden, richting aangeven, en als ik over ga steken en voorrang krijg van automobilisten groet ik even. Zal vele mensen hier nog verbazen hoe tolerant veel Rotterdammers zijn ten opzichte van ruiters te paard. Regelmatig sta ik ook even stil om met mensen met kinderen te praten die graag even het paard van sinterklaas of het cowboypaard willen aaien, leuk toch.
Eenmaal in het bos moet ik nog af en toe stukken over fietspad of gewone wegen, omdat het ruiterpad gewoonweg niet het hele rondje doorloopt. Ook hier kies ik meestal voor het fietspad. Zie me al gaan tussen het drukke Rotterdamse verkeer de rotondes op. 8-) Heb nog nooit een bekeuring gehad voor op het fietspad rijden ( en er rijden hier heel veel politiewagens langs) Heb zelfs het gevoel dat ik er juist een zou krijgen als ik op de drukke wegen zou gaan rijden!
Dus voor mij gewoon het fietspad! En mocht mijn paard onverhoopt iets laten vallen, dan zal ik zeker even afstappen en het wegschoppen. Kleine moeite toch?
We hebben trouwens geluk hier met de tolerantie ten opzichte van ruiters. Mijn vriend komt uit Orange County Californië en toen hij me de eerste keer zo over de weg zag gaan had hij echt zoiets van wow dit is echt niet mogelijk in the OC. Daar heb je gelijk de politie op je hielen.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:46

postvanpe schreef:
ik rij altijd in de berm,daar lijkt t me niet zo erg als m'n paard poept.
maar op de weg in begrijpelijk erg vervelend.
zijn behoorlijke hopen....
is een kleine moeite om dan af te stappen en de drol met m'n voet in de berm te schuiven.
heb toch niet m'n beste schoenen aan als ik rij ;-)
dus geen onzin met mestvork of zo rijden.... :?

Maar als je het in de berm schuift ruim je het nog niet op. ;)
En er staat toch duidelijk dat je het onmiddelijk op moet ruimen.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:08

Ruiters zijn verplicht om ervoor te zorgen dat het paard zich niet van uitwerpselen ontdoet. Als dit per ongeluk toch gebeurt dan is de ruiter verplicht om de uitwerpselen onmiddellijk op te ruimen.

Hahaha, ben je net een rit van 30 km aan het rijden, zit je op 10 km, moet je dan de andere 20 km de stront van het paard meedragen of zo? :D
Dat auto's vervuilen wordt ook gewoon geaccepteerd in Nederland, dan moeten ze ook maar accepteren dat dieren poepen! Man, dan gooi je het in je tuintje en bloeien de bloemen extra mooi!!

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:46

ik kan me best voorstellen dat mest ergernis oproept bij mensen,
ik bel netjes aan en zeg dat ik het daarna kom opruimen, en jaa dat doe ik :+ ,

op het fietspad laat ik het ook liggen..

verder zijn hier zat ruiterpaden, waar auto's hard overheen rijden.. & ze met quads heen en weer scheuren.
om nog maar te zwijgen over de wielrenners/fietsers.

dus moeten ze daar ook maar wat van zeggen! want als je rustig over een ruiterpad rijd en er komt een auto aangescheurd wordt mijn paard er niet vrolijk van..

wie is er tegenwoordig wel netjes! kun jeje beter afvragen..
wat een overdreven gezeur!

ilse86

Re: Schade veroorzaakt door ruiters verhalen op veroorzakers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:15

Ik vind wel dat je, als je paard op de weg/fietspad/stoep poept, even de poep aan de kant kunt schuiven. Ik woon in een gebied met veel groen. Ik kan dus eenvoudig de ontlasting in de berm/sloot schuiven. Dan heeft niemand er last van. Als mijn paard in de bebouwde kom poept, ga ik na het rijden netjes terug om het even op te ruimen. Vind het niet de taak van een ander om dat te doen, net zomin ik het aan anderen over laat de drolletjes van mijn hondje op te ruimen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:39

Sammie schreef:
Het kan voorkomen dat de algemene regels bij sommige ruiters wat zijn weggezakt.

Grappig understatement, als ik zo door dit en aanverwante topics lees hier op bokt schijnen vele ruiters zich niet te realiseren dat er ueberhaupt regels zijn....

AriebrenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 16:46

Als Korendijker ga je natuurlijk navragen waarom het artikel in de krant is geplaatst.

De reden is dat er te Nieuw-Beijerland een paardenhoudster woont die de paarden / pony's meegeeft aan een groepje kinderen om er mee te gaan rijden.
Deze kinderen met de paarden zijn de vernielers van grasvelden, tuinen, een bruggetje, enz. in het dorp.

Dus weer een heel klein groepje die voor veel overlast zorgt.

De regel van "onder de 14 jaar" is bij de plaatselijke wijkagent niet bekend.
Ben nog in discussie met mijn buurman, gemeenteraadslid.

De wijkagent geeft wel aan dat men zich met het paard op de openbare weg moet bevinden.
Paarden vallen onder de regels van gemotoriseerd verkeer.

Maar uit veiligheids oogpunt heeft hij ook liever dat je een fietspad neemt, aangegeven met het ronde blauwe bord en witte fiets.
De meeste wegen zijn hier 60 of 80 km en de drukke doorgaande routes zijn voorzien van een fietspad.
Het rijwielpad met het zwarte rechthoekige bordje is verboden voor paarden, net zoals brommers.

Hier is dus weer een taak weggelegd voor de staatsecretaris, de heer Bleeker.

Debbie00

Re: Schade veroorzaakt door ruiters verhalen op veroorzakers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:49

Ik was laatst met nog 2 anderen aan het rijden buiten. We reden in een berm naast een fietspad. Er liepen allemaal honden los, waar mijn paard druk van werd. Je mag je hond hier niet meer los laten lopen. Ik geloof dat de boete meer dan 100 euro is. Er komt een man naar ons toe die zegt dat wij de paarden in de berm moeten laten poepen omdat hij ook de poep van zijn hond moet opruimen. En dit terwijl hij zijn hond los liet lopen en dat niet mag. Ik was even druk met mijn paard, maar ik had eigenlijk willen zeggen: als jij je hond aan de lijn doet laten wij onze paarden in de berm poepen. Ik doe dat trouwens altijd.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:38

Met stijgende verbazing lees ik dat mensen echt overal last van hebben ,ik ga er dan ook niet serieus op in ,
belachelijk om van je paard te stappen om een drol op te ruimen , en levensgevaarlijk ook nog .
Je bent met een dier [ vluchtdier] op stap , daar moet je op letten , niet op die evt drol .
Strak langs de kant van de weg rijden is ook niet slim hoor , want auto's remmen meestal niet af en razen langs je heen , dus midden op de weg rijden , en dan als de auto is afgeremd pas aan de kant gaan , dat is veel veiliger in elk geval op een smalle weg .
Mest op de weg is in 1 dag compleet weggereden door auto's , en op een pad pikken de kouwtjes het wel uitelkaar en anders ligt het maar een week , tis verschrikkelijk :wave:
Mijn dochter is een keer de sloot ingereden door een auto , die kwam zo hard aanrijden dat ze de pony strak in de berm wilde hebben uit angst voor die gek , pony ging daardoor draaien en auto schampte hem , kind en paard in sloot .
Sindsdien rijdt ze dus midden op de weg en gaat op het laatste moment aan de kant .
Regels volgen wij doorgaans wel op , maar niet als ze onzinnig en gevaarlijk zijn .