Automobilist eist 4.4 miljoen euro van paardeneigenaresse

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Automobilist eist 4.4 miljoen euro van paardeneigenaresse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:35

en daarnaast; ook al was het een ongeluk dat de paarden losliepen dan is de eigenaresse alsnog verantwoordelijk voor ze.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:38

Smartiej schreef:
xSwanHeart schreef:
Vind niet dat je dat zomaar kunt zeggen. Stel een paard schrikt van bijvoorbeeld een trekker en schiet door de omheining, dan kun je dat als eigenaresse niet voorkomen. Of het hekwerk werkelijk in slechte staat was, blijkt niet uit het stukje, dit wordt enkel beweerd. Ik zeg overigens ook niet ze ze het niet had kunnen voorkomen, maar wel dat het mogelijk niet haar schuld is geweest.

Natuurlijk kan dat altijd een keer gebeuren en staat er dat het wordt beweerd, maar toch kan je uit het stukje opmaken dat het waarschijnlijk meer is geweest dan een eenmalig incident, anders zou er ook niet zo'n geldbedrag worden gevraagd. Deze zaak loopt al sinds 2008, er is dus al erg lang nagedacht over of dit een foutje is geweest of nalatigheid van de eigenaresse. Als je iets nalaat te doen en daarmee het risico voor lief neemt, heb je net zo goed schuld.

Als ik het goed begrijp, was de zaak in 2008 afgesloten en is deze nu weer opgerakeld, omdat de automobilist een vergoeding wil? En waaruit maak je op dat niet eenmalig is geweest? (Ik kan het namelijk niet vinden. Zal er wel vreselijk overheen lezen, zoals ik net ook deed.)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:39

stef schreef:
kensha schreef:
Dit betekent ook dus hij deels niet op de weg heb opgelet, wat als het bijvoorbeeld een kind was geweest die zomaar overstak of iets dergelijk?

Als het een kind had geweest dan had het hele verhaal nog veel verschrikkelijker geweest, maar dan is het nog lang niet gezegt dat het de bestuurder van de auto aan te rekenen is. Een kind, of in dit geval 2 paarden, rij je niet voor je lol dood, dat doe je niet expres

Twee paarden expres doodrijden in een punto, zie je het voor je...
Moet je wel echt dood willen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:40

euh, dat zeg ik dus.....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 20:41

Volgens mij is er maar 1 dood (of lees ik nu zelf niet goed :+ )
Natuurlijk blijft het even tragisch, ook voor de eigenaresse trouwens.

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:44

xSwanHeart schreef:
Als ik het goed begrijp, was de zaak in 2008 afgesloten en is deze nu weer opgerakeld, omdat de automobilist een vergoeding wil? En waaruit maak je op dat niet eenmalig is geweest? (Ik kan het namelijk niet vinden. Zal er wel vreselijk overheen lezen, zoals ik net ook deed.)

Waarschijnlijk zijn het meerdere keren geweest, sinds dat er al negen eerdere ongelukken met loslopende paarden zijn geweest op dezelfde weg.

Hmmm, nu ik het nog eens overlees begin ik wel te twijfelen. Maargoed, dan nog: Als je van deze ongelukken weet, zou je er toch juist voor zorgen dat het jouw paarden niet overkomt ...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:46

Het is voor het paard erg, voor de eigenaresse is het erg en voor de bestuurder is het erg.
Niemand zal dit moedwillig hebben gedaan/veroorzaakt. Maar eigenaresse in verantwoordelijk c.q. aansprakelijk. Ik vind dat er rare en domme uitspraken worden gedaan door sommige bokkers.
Het geëiste bedrag zal gebaseerd zijn op gederfde inkomsten in de toekomst, aanpassingen aan huis/auto en immateriële schade.
Ik vraag me af, of de schadevergoeding valt onder de WA-verzekering?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:50

Ik snap inderdaad dat de man geld wil zien. Waar die 4,4 miljon op gebaseerd is...Dat vraag ik me toch ook wel een beetje af, lijkt me iets te veel van het goede...

Ik vraag me ook af wat er verzekeringstechnisch gaat gebeuren....Als de vrouw überhaupt een verzekering heeft, gaat deze dan uitbetalen? Hier betaalt de verzekering NIET wanneer en weiland niet "paardgerecht" omheind is.....

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:52

Dat vroeg ik me dus ook af. Zal de verzekering wel betalen als ze heeft nagelaten het hek te maken?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:03

2 rechtzaken, de eerste waarschijnlijk strafrechtelijk, de 2e privaatrechtelijk (als ze zoiets hebben in VK) om schadevergoeding/smartengeld te eisen.

Ik vind het een zeer hoog bedrag voor een 62 jarige man, aangezien hij bijna aan de pensioenleeftijd zit, verwacht je niet dat hij zo'n enorm bedrag aan gederfde inkomsten meer heeft en ook niet nog 30 of meer levensjaren waar hij extra kosten moet maken vanwege handicap... Denk dat dat bedrag wel wat naar beneden bijgesteld zou kunnen worden...

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:09

Kan ik me wel voorstellen, hij is voor zijn leven getekend.....
Dit is eigenlijk niet in geld uit te drukken...
.

di_angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:12

die 4,4 miljoen zal hij niet gaan krijgen, maar als ik zie wat hij voor lichamelijke schade heeft mag hij het wel eisen. gezien zijn leeftijd is het inderdaad niet reeel maar in engeland gooien ze overal een schepje bovenop, psychische schade, lichamelijke schade, materiele schade, misschien kan hij ergens niet meer komen of gaat zijn vrouw bij hem weg omdat hij niks meer kan, dit word allemaal meegenomen in de eis.
weet neit hoe engeland geregeld is qua zorgverzekering, als hij een deel zelf zal moeten gan betalen aan pijnstillers en andere medicijnen dan loopt het snel hoog op. denk wel dat hij een hoop zal gaan krijgen, maar zijn eis bedrg is belachelijk hoog en een flinke klap voor de eigenaresse want die is haar paard ook kwijt.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:16

kensha schreef:
Maar

Hoe is het situatie bij hem geweest?
De 2 paaden zullen neit onnodig een auto in klappen.

Dit betekent ook dus hij deels niet op de weg heb opgelet, wat als het bijvoorbeeld een kind was geweest die zomaar overstak of iets dergelijk?

Een paard kan wel even iets harder rennen dan een kind. Dus ook veel onverwachtser voor je auto springen als een kind.

Bovendien is je baas in engeland niet verplicht om je door te betalen op het moment dat jij in het ziekenhuis ligt. In Nederland is dit allemaal veel beter geregeld. Maar het kan dus zo maar zijn dat deze man al 3 jaar zonder loon zit omdat zijn baas nu eenmaal maar een bepaald aantal ziektedagen moet vergoeden en niet alles.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:21

joyce B schreef:
2 rechtzaken, de eerste waarschijnlijk strafrechtelijk, de 2e privaatrechtelijk (als ze zoiets hebben in VK) om schadevergoeding/smartengeld te eisen.

Ik vind het een zeer hoog bedrag voor een 62 jarige man, aangezien hij bijna aan de pensioenleeftijd zit, verwacht je niet dat hij zo'n enorm bedrag aan gederfde inkomsten meer heeft en ook niet nog 30 of meer levensjaren waar hij extra kosten moet maken vanwege handicap... Denk dat dat bedrag wel wat naar beneden bijgesteld zou kunnen worden...

Waarschijnlijk is het op zijn inkomen gebaseerd? En dat weten wij niet ;) , dus misschien is het wel een heel redelijk bedrag.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:23

Tja.. ik denk dat die er zo veel mogelijk geld probeerd uit te trekken. ik heb er geen verstand van maar moet die vrouw dan alles uit haar eigen zak betalen? Hoe lullig hij dat ongeluk dan heeft gehad vind ik niet dat je dan iemand anders zijn leven ook nog moet verpesten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:27

xEline schreef:
Tja.. ik denk dat die er zo veel mogelijk geld probeerd uit te trekken. ik heb er geen verstand van maar moet die vrouw dan alles uit haar eigen zak betalen? Hoe banketstaaf hij dat ongeluk dan heeft gehad vind ik niet dat je dan iemand anders zijn leven ook nog moet verpesten.

Nee, jammer voor hem. Dan had hij daar maar niet in zijn Fiat moeten rijden.
Dan wordt zijn huis maar verkocht en gaat hij de rest van zijn leven maar bedelen in zijn rolstoel, hij is tenslotte toch al oud.

Zouden jullie misschien eens wat kunnen bijlezen en niet meteen je mening klaar willen hebben omdat je een groot bedrag ziet staan?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:27

xEline schreef:
Tja.. ik denk dat die er zo veel mogelijk geld probeerd uit te trekken. ik heb er geen verstand van maar moet die vrouw dan alles uit haar eigen zak betalen? Hoe lullig hij dat ongeluk dan heeft gehad vind ik niet dat je dan iemand anders zijn leven ook nog moet verpesten.

Weet het artikel zo niet uit m'n hoofd, maar in boek 6 van ons (het Nederlands!) burgerlijk wetboek zul je vinden dat (art. 175 schiet me zo te binnen? Weet het niet zeker) een eigenaar ten alle tijde verantwoordelijk is voor de schade die hun dier aanricht. Of dit nu onder toezicht is, of niet.
Daarbij is de vrouw ook verantwoordelijk voor de omheining. Voila, daar heb je een duidelijke aanklacht toch?
Laatst bijgewerkt door Janine1990 op 05-04-11 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:29

Haal je dat uit ons burgerlijk wetboek of komt die passage uit het Engelse wetboek?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:30

karijn schreef:
Haal je dat uit ons burgerlijk wetboek of komt die passage uit het Engelse wetboek?

Dat van ons inderdaad, zal het er even uithalen. Maar ik vermoed dat het niet veel afwijkt van de engelse wetgeving.

Janneke_Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:42

volgens de nl wet mag hij dit idd eisen, maar ik vind t bedrag wel wat hoog! hebben ze geen verzekering in engeland (wa etc.) en een sociale verzekering zoals de iva??? het valt de eigenaresse iig wel aan te rekenen zoals beschreven in t artikel

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:46

Janneke_Tri schreef:
volgens de nl wet mag hij dit idd eisen, maar ik vind t bedrag wel wat hoog! hebben ze geen verzekering in engeland (wa etc.) en een sociale verzekering zoals de iva??? het valt de eigenaresse iig wel aan te rekenen zoals beschreven in t artikel

In Nederland is het vaak juist de (ziektekosten/arbeidsongeschiktheids)verzekering die dit zou eisen.

Ik weet dat een oud werkgever van mij ook een redelijk bedrag heeft geëist van iemand die een medewerker arbeidsongeschikt heeft gereden. Dit bedrag werd wel betaald door degene zijn verzekering.

Janneke_Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:47

dat was ook mijn punt ja :Y) en IVA is een van de arbeidsongeschiktheidsverzekeringen

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:50

karijn schreef:
Een Fiat Punto van 4,4 miljoen? Laat me niet lachen! Gewoon de dagwaarde van de auto vergoeden en de eigenaresse van de paarden een fikse boete opleggen voor het loslopen van haar paarden en de nalatigheid om voor een goede afrastering te zorgen. Het zal mij benieuwen of hij die 4,4 krijgt...

gaat wel iets verder dan de auto hoor.. al is 4,4 miljoen een mega bedrag.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:57

Moderatoropmerking:
Zojuist heb ik een aantal off topic berichten verwijderd. Het is niet leuk om grappen te maken over andermans leed, graag weer on topic. Bedankt alvast.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:09

die wil ii 1 klap miljoener worden
snap dat hij een schade vergoeding eist maar is dit bedrag niet apsurt hoog?