Jaarlijks 1.100 hoofdblessures door uitvoeren paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:30

mylittlejoy schreef:
Anne_GTI schreef:
Wat HC aangeeft ben ik het wel mee eens eigenlijk.
In het kort: zorg dat je erop kan blijven zitten en investeer daarin door goede les/valtraining/band met je paard voordat je je schijnveiligheid gaat ophangen aan het wel of niet dragen van een cap (en bodyprotector)

Maar dat je goed kan autorijden betekent ook niet dat je je gordel af kan laten, omdat de schijnveiligheid aan de gordel zou hangen. Goed autorijden is de basis, de gordel is een extra voorzorgsmaatregel.

Paarden zijn nu eenmaal dieren met nogal wat massa, en er kan altijd wat gebeuren. Dan kan je nog zo'n geweldige band hebben met je opgevoede paard, het blijft een paard.

Door valtraining kan je wel zorgen dat je niet op je hoofd land. Dat haalde HC ook aan. Om de vergelijking met auto's nog even door te trekken; door goede voertuigbeheersing in de vorm van een slipcursus oid kan je ook zorgen dat je die gordel minder vaak nodig zult hebben.
Hang niet alle veiligheidsmaatregelen op aan de cap. Die cap is er voor als het echt mis gaat. Maar om die landing op je hoofd te voorkomen kan je voordien nog zoveel doen waar heel bokt altijd moeiteloos overheen walst en alleen maar blijft drammen om die cap.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:30

jori_X schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe 1400 zwemmers aan hoofdletsel komen.. Allemaal tegen de kant op gezwommen? :')

hihiihi :')

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:31

Veel mens (jong en oud) denken tegenwoordig dat een cap ALLES beschermt.
Ik kom vaak van die kamikaze ruiters tegen die als gekken tussen wandelende en fietsende mensen door crossen, zeg je er wat van (eerst met gevaar voor eigen leden de idioten stoppen) krijg ik standaard te horen " maar ik heb een cap op, mij kan niks gebeuren" Je zou ze.

Ik zie er nog wel van komen dat deze mentaliteit voor nog meer en ergere ongelukken gaat zorgen. Dan is 10 doden in 23 jaar door hoofdletsel pinuts. Hoeveel fietser komen er per jaar ook al weer om in het verkeer?

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:32

en ach je kan ook tegen je hoofd worden getrapt door je paard in het land.
straks moeten we nog boodschappen doen met cap op.

stel je voor...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:32

Anne_GTI schreef:
Yessy, je zin is erg krom. Nu lijkt het net of die kennis een hele slechte chirurg is.

Dankje ik heb het aangepast :D Het ligt inderdaad niet aan haar :+

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:34

aikon schreef:
Veel mens (jong en oud) denken tegenwoordig dat een cap ALLES beschermt.
Ik kom vaak van die kamikaze ruiters tegen die als gekken tussen wandelende en fietsende mensen door crossen, zeg je er wat van (eerst met gevaar voor eigen leden de idioten stoppen) krijg ik standaard te horen " maar ik heb een cap op, mij kan niks gebeuren" Je zou ze.

Ik zie er nog wel van komen dat deze mentaliteit voor nog meer en ergere ongelukken gaat zorgen. Dan is 10 doden in 23 jaar door hoofdletsel pinuts. Hoeveel fietser komen er per jaar ook al weer om in het verkeer?

_/-\o_ Jij snapt het.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:35

Lieve mensen, Draag waar het kan gewoon je Cap en eventueel een BP.
Stel dat je valt (met of zonder paard) heb je beschermt wat je kan.
Verder gewoon veranwoord rijden en heel veel plezier maken!!

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:35

Beli schreef:
Lieve mensen, Draag waar het kan gewoon je Cap en eventueel een BP.
Stel dat je valt (met of zonder paard) heb je beschermt wat je kan.
Verder gewoon veranwoord rijden en heel veel plezier maken!!

Ik ben tegen het dragen van een bodyprotector. Dan kan ik nl. niet meer goed vallen.

Achterom

Re: Jaarlijks 1.100 hoofdblessures door uitvoeren paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:37

Een bodyprotector beperkt je bewegingsvrijheid. Het zal me niets verbazen als je met zo'n ding juist sneller valt dan zonder.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:38

Anne_GTI schreef:
Door valtraining kan je wel zorgen dat je niet op je hoofd land. Dat haalde HC ook aan. Om de vergelijking met auto's nog even door te trekken; door goede voertuigbeheersing in de vorm van een slipcursus oid kan je ook zorgen dat je die gordel minder vaak nodig zult hebben.
Hang niet alle veiligheidsmaatregelen op aan de cap. Die cap is er voor als het echt mis gaat. Maar om die landing op je hoofd te voorkomen kan je voordien nog zoveel doen waar heel bokt altijd moeiteloos overheen walst en alleen maar blijft drammen om die cap.

Dat zeg ik, een goede beheersing is de basis. En hoewel je met goede rijkunst, een goed opgevoed paard, etc. een cap minder vaak nodig zult hebben, blijven er de gevallen waarbij een cap het verschil kan maken tussen hersenbeschadiging of niet.

Ik hang trouwens niet alle veiligheidsmaatregelen op aan de cap. Ik geef juist aan dat het extra is. Nogmaals, een goede rijvaardigheid is de basis. Zonder dat kan je ingepakt als een rugbyspeler op een paard gaan zitten, vallen doe je toch wel.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:40

Wendy schreef:
Een bodyprotector beperkt je bewegingsvrijheid. Het zal me niets verbazen als je met zo'n ding juist sneller valt dan zonder.

Heb je er wel eens eentje aangehad? Mijn bodyprotector zit heel erg lekker, ik heb volledige bewegingsvrijheid en met vallen kan ik gewoon doorrollen. Snap dus niet zo goed waar je deze onzin vandaan hebt?

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:41

Dan past je PB idd niet!
Ik heb er nooit last van! behalve als t 30 graden is maar dan rij ik zowiezol iever niet

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:42

Ik ben het toch wel Huertecilla eens. Hoeveel mensen willen er niet koste wat kost op hun paard blijven zitten, ook al zijn ze eigenlijk ontzettend bang, toch naar buiten willen gaan terwijl ze eigenlijk hun paard niet vertrouwen en zo zijn er nog wel een heleboel voorbeelden te noemen van situaties waarin je gewoon weet dat het fout kan gaan.

Kitty84

Jullie kunnen huertecilla allemaal wel voor gek verklaren, maar hij heeft zeker wel een punt. Als je naast je neer legt dat je een paard kan trainen op een dergelijke situatie (en jezelf ook) dan schuif je je eigen aandeel in de veiligheid van je paard en jezelf wel een heel end van je weg. Als je naar buiten gaat is er uiteindelijk toch maar een verantwoordelijk voor dat jullie beide en je medeweggebruikers heelhuids thuis komen...en dat ben jij, als je paard op een of andere manier daarin niet betrouwbaar is, dan moet je dus niet naar buiten gaan met hem. Inmiddels ben ik ook door schade en schande wijs geworden, maar ik heb mijn maatregelen getroffen en ben pas daarna weer naar buiten gegaan.

Daarnaast...dat mensen het idee hebben dat ze met een Cap op alles aan kunnen is geen reden om er maar geen te gaan dragen. De mensen die Aikon beschrijft, dat zijn de mensen die het voor 'normale' ruiters lastig maken omdat zij zich aan geen enkele fatsoensnorm / regel houden.

Achterom

Saar88 schreef:
Wendy schreef:

Heb je er wel eens eentje aangehad? Mijn bodyprotector zit heel erg lekker, ik heb volledige bewegingsvrijheid en met vallen kan ik gewoon doorrollen. Snap dus niet zo goed waar je deze onzin vandaan hebt?

Ik heb er nooit een aangehad. Heb vooral veel mensen bekeken die er wel één aan hebben. En een bodyprotector is een stijf ding, je maakt mij niet wijs dat dat je bewegingsvrijheid totaal niet zou beperken :') Dat is pas onzin.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:43

Saar88 schreef:
Wendy schreef:

Ik heb proefondervindelijk ondervonden dat het voor mij niet zo werkt. Als kind heb ik gevoltigeerd en ben op de meest vreemde manieren van (en op) het paard gekomen. Dat landingsgesteld komt nu altijd eerst aan de grond behalve met een BP aan, dan kan ik niet snel genoeg draaien in de lucht.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:45

Anne_GTI schreef:
Ik ben tegen het dragen van een bodyprotector. Dan kan ik nl. niet meer goed vallen.

Ook mijn bodyprotector zit als een bodywarmer, je voelt hem niet eens.

Mijn vorige paardje is eens buiten gestruikeld. Kan de beste oveerkomen, heeft niks met training te maken, gat in de weg of verborgen boomstronkje...paard valt en ik dus ook, gelukkig had ik mijn BP aan, anders had ik een hoop ellende gehad. Ziekenhuis zei dat ik van geluk mocht spreken dat ik BP aanhad. Waarom ik die aanhad? Hij is lekker warm :) en ik vrij veilig of ik vrij niet...uh rij veilig :j

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:46

BP is een keuze...
Mij beperkt t niet en ik vind het met inrijden van jonge dieren en springen een fijne extra!
Maar goed ieder zijn keus.
Echter zeggen dat je niet kan rijden en/of zeggend at je paard per definitie niet is opgevoed als je er afvalt. Daar ben ik het niet mee eens....

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:50

tuurlijk niet. knol kan toch ook struikelen? of schrikken? t blijft een vluchtdier.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:50

Beli schreef:
BP is een keuze...
Mij beperkt t niet en ik vind het met inrijden van jonge dieren en springen een fijne extra!
Maar goed ieder zijn keus.
Echter zeggen dat je niet kan rijden en/of zeggend at je paard per definitie niet is opgevoed als je er afvalt. Daar ben ik het niet mee eens....

Inderdaad... je moet ook rekening houden met het feit dat veel mensen tegenwoordig niet onafhankelijk meer kunnen zitten.
Maar dat bedoel je vast niet :D

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:51

das flauw, wendy ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:52

ilse86 schreef:
das flauw, wendy ;)

Op zich wel, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er van schrik hoe beroerd veel mensen zitten. Logisch dat die er meteen af liggen als het paard eens opzij springt of struikelt.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:55

ja, maar vind wel dat je aardig generaliseert nu ;) kan me wel deels vinden in je opmerking hoor. ik zie ook genoeg. maar ik zie ook genoeg mensen die wél kunnen zitten en er ook af lazeren door welke reden dan ook.

ik ga nu het net verlaten :) sollicitatie :) succes nog met de discussie.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:02

jori_X schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe 1400 zwemmers aan hoofdletsel komen.. Allemaal tegen de kant op gezwommen? :')

Ik denk dat je niet alleen bij zwemletsel moet denken aan, tegen de kant aan zwemmen.
Wat denk je van duiken in (ondiep) water? Ook daarmee kun je al gauw een hoofdletsel oplopen. En bij waterpolo, stoten en dergelijke.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:02

Wendy schreef:
Ik heb er nooit een aangehad. Heb vooral veel mensen bekeken die er wel één aan hebben. En een bodyprotector is een stijf ding, je maakt mij niet wijs dat dat je bewegingsvrijheid totaal niet zou beperken :') Dat is pas onzin.

Oh maar ze zijn er wel hoor, die heel stijf zijn. Die heb ik zelf ook wel aangehad, zit niet lekker (geen ruimte voor de boobies) en inderdaad geen bewegingsvrijheid. Die van mij is echter ontzettend fijn, gemaakt van een soort schuim dat, als het warm wordt, zich vormt naar je lichaam. Nergens last van. Je mag 'em gerust een keertje komen proberen ;)