Wielrenners ten val door geschrokken paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: Wielrenners ten val door geschrokken paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:31

Ik heb net een e-mail naar een wielrenners vereneging gestuurd met het idee een leerzame dag te organiseren voor wielrenner en ruiter. ik ben beniewd of ik er wat op terug ge krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:33

Super, ik ben ook benieuwd.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:37

Mijn ervaringen met wielrenners zijn zekers niet alleen mbt paarden.

Ik heb eens een wielrenner (vader van een vriendinnetje van vroeger) gezien die een jongen de sloot in duwde omdat hij niet snel genoeg de berm in dook na gegil. En jawel, het had zijn eigen zoontje kunnen zijn.
Mijn moeder is met mij en mijn zusje toen we 3 en 1 jaar waren op de fiets de berm in geduwd. Werd een flinke botsing met bomen.
Mijn oppas kindje, vriendinnetje en ik gingen een stukje fietsen en ze fietsen mij voorbij en geven mijn oppaskindje van 5 die net kon fietsen een gooi dat wil je niet weten. Nieuwe fiets totallos en van boven tot onder verwondt.
Mijn zusje en ik fietsen naar de paarden, naast elkaar. Schreeuwend en schelden komt er een wielrenner aan. Ik zeg doe effe normaal idioot. Hij stopt even verder. Ik stop ook want ik kan wel doorrijden, maar hij is toch sneller. Ik sta nog niet stil of hij scheld me verrot en grijpt me naar de strot. Een boer van het land heeft me "gered" (lees, ik ben geen held en hou eerder mijn mond dan dat ik scheld of zo)
Ik kom met mijn paard de duinen uit (RUITERPAD). Komt er een mafketel met rood/geel vestje aan op een fluit keihard fluitend op me afrennen. Wat doet mijn paard, die rent achteruit. Zo knalt ze op een auto die op het FIETSPAD/RUITERPAD geparkeerd stond(bleek zijn auto)/. Schreeuwend dat ik met die rotknol terug de duinen in moet. Bleek dat er een wielerronde was wat ik dus niet wist want een klein uurtje eerder was er daar nog helemaal niets. En dan nog, hij had heeeeeel anders kunnen reageren door te vragen of ik wilde wachten of iets.
Was hij ook nog woedend dat zijn auto beschadigd was. Dat was dus echt Eigen schuld dikke bult. Gelukkig was er met mijn pony niets.
Dit is maar een topje van mijn ijsberg met ervaringen....

Meermaals heb ik geprobeerd aangifte te doen, maar ja, tegen wie??
De politie erkend de problemen, maar ze zijn niet aan te pakken omdat je niet weet wie het zijn.
En ze wachten echt niet tot de politie er is als je belt. Ze smeren hem en ze weten toch dat ze onvindtbaar zijn.

En nogmaals, ik weet dat er ook hufters onder de ruiters zijn. Maar dat is niets vergeleken met de wielrenners hier.
Daarbij reken ik mijzelf daar absoluut niet onder. Ik durf wel te zeggen dat ik mezelf gedraag in het verkeer. Te paard, te fiets, te auto te voet. En nogmaals, ook ik ben niet perfect en maak wel eens een foutje, maar erken deze dan ook direct en zeg sorry.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:44

Ffortuna schreef:
Chubby: ik snap je logica ook wel dat er een extra baan voor ruiters moet komen. Maar je kunt een wielrenner niet 'verbannen' naar de autoweg en als ruiter maar het fietspad in beslag willen nemen :+ (gemiddeld genomen is een ritje van 30 gemiddeld redelijk vlot hoor, 'in volle vaart' moet je aan 40 denken maar dan heb je een flink recht stuk nodig). Daarom vind ik dat er extra ruiterpaden zouden moeten komen.

Overigens vind ik het erg grappig, zelf geef ik altijd aan bij ruiters dat ik voorbij rijd, en als ik dan voorbij ben en zij bijv. aan de kant zijn gegaan voor me roep ik altijd dankjewel!, hopende dat ruiters die in dit soort topics roepen dat wielrenners zo aso zijn mij een keer tegenkomen :') hahahaha. Want ja op de fiets ben ik (net als in de auto trouwens) een redelijk heilig boontje, ik veroorzaak liever geen ongelukken.

Inderdaad, naar mijn mening kan je beter meer ruiterpaden aanleggen dan wielrenners naar de autobaan laten verkassen.
Denk dat meer mensen (onder andere 'normale' fietsers, mountainbikers, scooters/brommers) daar blij mee zijn (ivm paardenpoep etc.) Al is het maar een (ruiter)pad naast het fietspad...

Rijd met mijn wielrenfiets ook met een grote boog om paarden heen hoor, laat even weten dat we eraan komen.
En als ik op mijn pony zit bedanken 9 van de 10 wielrenners ook netjes of vaak zelfs even een praatje als ze wat rustiger aan fietsen.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:28

zap schreef:
Wat ik ook altijd een beetje raar vind is dat zelfs ruiters schrikken van wielrenners. Ik ben van mening dat je al veel voor kan zijn als je als ruiter goed om je heen kijkt. En dat betekent ook dat je weet wat er achter je gebeurt! Je ziet ze dan aankomen en je kan dus je paard voorbereiden hierop en als je weet dat je paard het misschien spannend kan vinden kan je al voorbereidingen treffen (door bv ergens te stoppen, paard om te draaien of juist wat extra gas te geven).

Maar als ruiter schrikken van wielrenners vind ik ergens gewoon niet slim van de ruiter. Die hoort ook gewoon achter zich te kijken wat er aan komt (uiteraard uitzonderingen daargelaten)

Ik zit niet continu achterstevoren op mijn paard nee :D
Kijk wel regelmatig achterom en juist daarom verraste een wielrenner me, toen ik keek was er niks te zien en ineens vliegt hij voorbij......
Maar over het algemeen hou ik alles wel goed in de gaten hoor ;)

whitneyvdwJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:46

ik kan het alleen maar volledig met jes-sira eens zijn.het is en blijft asociaal volk.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:09

Feit is dat iedere verkeersdeelnemer dient te anticiperen in het verkeer, ongeacht of je op paard, motor of racefiets zit.
Daarnaast dient iedereen zich aan de gewone verkeerswetten te houden.

Ik vraag me nog steeds af wanneer er daar in Den Haag eens iemand opstaat die maatregelen eist.
Van beide bovenstaande eisen komt bij deze groep niets terecht.
En nu is dat natuurlijk generaliserend en een aanname, maar ik denk dat de omstandigheden al problemen verraden.
Een beetje wielrenner gaat hard, verrot hard zelfs. Op de weg mogen ze niet en op het fietspad kunnen ze niet, want anticiperen en dus remmen voor andere fietsers of paarden kunnen ze niet.
Bovendien werkt het stoplichten systeem hier ook niet echt mee.
Het is mij nog steeds niet duidelijk waar je als wielrenner nu echt fatsoenlijk kan rijden in dit land, zonder om de zoveel tijd te moeten stoppen voor wat dan ook. '
En dit zorgt gewoon voor problemen. De gemiddelde wielrenner stopt echt niet voor een stoplicht tenzij het niet anders kan, crosst over de weg, duwen andere weggberuikers opzij om maar geen vaart te verliezen...
Ik wil best eens gaan filmen en het op TV laten uitzenden, hopelijk komt er dan eens een dioloog. Nog niets eens als ruiter, maar gewoon als mens, autobestuurder, gewone fietser en voetganger ( die echt voorang heeft op een zebrapad)

Mensen die hun paard niet onder controle hebben zijn er helaas ook. Maar echt niet in zo"n grote getale als wielrenners.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 22:48

Even een kleine update van deze kant, het blijkt namelijk iemand te zijn van de stal naast ons.
Paardje is ongedeerd, berijdster is eraf gevallen en heeft mogelijk rib gekneusd.
Paardje is bomproof maar toch geschrokken, mogelijk van de plotselinge grote groep? Verder reed ze zoals je op de foto ook kan zien netjes in het ruiterpad.
Overigens dit niet zelf vernomen van eigenaresse zelf maar een stalgenootje van haar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 11:38

whitneyvdw schreef:
ik kan het alleen maar volledig met jes-sira eens zijn.het is en blijft asociaal volk.

Gelukkig niet allemaal. :D
Ik vind een grote groep motorrijders veel vervelende.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 11:49

Ik heb het ook niet op wielrenners of mountainbikers. Heb er ook al genoeg mee in de clinch gelegen helaas.
Mijn paard is goed verkeersmak maar heeft het absoluut niet op van die fietsers en ja ze durft bang worden en naar achteren te slaan. Meestal hoor of zie ik ze aankomen en roep meteen of ze willen vertragen want dat mijn pony heel bang heeft. Daar lachen ze mee en racen lekker voorbij met als gevolg dat mijn pony in een voortuin springt of zijn kont draait waardoor ze verschieten en 9 van 10 keer de gracht in rijden en met veel pech een stamp vasthebben. Heb het genoeg meegemaakt en als je ze al waarschuwt en ze niet luisteren vind ik dat ze maar de gevolgen moet dragen hoe cru het ook klinkt.

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:26

Interessante discussie....
Moet eerlijk toegeven dat mijn ervaringen met wielrenners in de omgeving van Noordwijk/Noordwijkerhout/Lisse/Hillegom ook merendeels negatief zijn, helaas.... En dan heb ik het niet over het rijden te paard, maar zelf recreatief fietsend of met de auto.
Volgens mij gelden voor wielrenners nog altijd dezelfde verkeersregels die ook voor andere fietsers gelden en ook de algemeen geldende beleefdheidsvormen in het verkeer. Dus dat betekent dat zeker als je langs ouders met kinderen of ouderen gaat belsignaal geeft, afremt en voldoende ruimte geeft, je gewoon op het fietspad moet blijven (ook als daar andere mensen langzamer fietsten), niet door rood licht rijdt en de geldende voorrangsregels in acht neemt.
Ook als dit betekent dat je helaas je persoonlijk record dit keer niet verbeterd of zo.....
En ook de racefiets moet gewoon aan de regels voldoen (bel/licht etc.)
Mensen die graag willen racen op een fiets die niet aan de verkeerseisen voldoet, horen dat niet op de openbare weg te doen maar op een wielrenbaan.
Of bij een officiële wedstrijd op de weg op een duidelijk afgezet parcours.
Vindt persoonlijk ook dat de politie veel te lankmoedig tegen dit soort groepen optreedt.
Trouwens, ook mensen te paard moeten zich aan de verkeersregels houden (zijn die wel bekend bij eenieder?) en rekening houden met anderen, maar mijn ervaring is toch dat de meeste ruiters redelijk defensief rijden omdat zij zich bewust zijn dat ze een groter risico lopen. Uitzonderingen daargelaten.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:30

In ieder geval fijn om te horen dat het paardje niet gewond is geraakt en dat het met de ruiter ook redelijk lijkt mee te vallen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:51

_Alarm_wlkp schreef:
Ik heb het ook niet op wielrenners of mountainbikers. Heb er ook al genoeg mee in de clinch gelegen helaas.
Mijn paard is goed verkeersmak maar heeft het absoluut niet op van die fietsers en ja ze durft bang worden en naar achteren te slaan. Meestal hoor of zie ik ze aankomen en roep meteen of ze willen vertragen want dat mijn pony heel bang heeft. Daar lachen ze mee en racen lekker voorbij met als gevolg dat mijn pony in een voortuin springt of zijn kont draait waardoor ze verschieten en 9 van 10 keer de gracht in rijden en met veel pech een stamp vasthebben. Heb het genoeg meegemaakt en als je ze al waarschuwt en ze niet luisteren vind ik dat ze maar de gevolgen moet dragen hoe cru het ook klinkt.

Dit soort uitspraken vind ik altijd ongelofelijk :? ! Ik snap echt niet dat als JOUW paard iemand schopt, en je dus duidelijk vantevoren weet dat dat kan gebeuren, je toch het risico neemt om met zo'n paard op plekken te komen waar je anderen in gevaar kan brengen. En dan ook nog durft te zeggen dat mensen die niet direct op je waarschuwingen reageren de gevolgen maar moeten dragen.

Als je paard iemand schopt, is dat jouw verantwoordelijkheid, altijd! Je hebt je paard zo op te voeden dat iedereen in je omgeving veilig is, ook mensen zonder verstand van paarden, die dus niet weten hoe ze ermee om moeten gaan in het verkeer.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:05

Anoeska schreef:
_Alarm_wlkp schreef:

Dit soort uitspraken vind ik altijd ongelofelijk :? ! Ik snap echt niet dat als JOUW paard iemand schopt, en je dus duidelijk vantevoren weet dat dat kan gebeuren, je toch het risico neemt om met zo'n paard op plekken te komen waar je anderen in gevaar kan brengen. En dan ook nog durft te zeggen dat mensen die niet direct op je waarschuwingen reageren de gevolgen maar moeten dragen.

Als je paard iemand schopt, is dat jouw verantwoordelijkheid, altijd! Je hebt je paard zo op te voeden dat iedereen in je omgeving veilig is, ook mensen zonder verstand van paarden, die dus niet weten hoe ze ermee om moeten gaan in het verkeer.

Sorry hoor, maar als ik als ruiter waarschuw dat ze niet te dicht erlangs moeten zoeven en dat wordt straal genegeerd, helaas pindakaas. Beleefdheid en veiligheid komt van twee kanten in dit geval. Als je ervoor kiest om niet naar een waarschuwing te luisteren dan houdt het op en is het je eigen zaak. Mijn paard is ook zo ongeveer bomproof, niet snel onder de indruk maar die heeft ook eens een wielrenner van zijn fiets geslagen omdat hij zo giga dicht passeerde ondanks mijn waarschuwing om even rustig aan te doen en wat ruimte te nemen. Ik zou het anders vinden als je totaal niet waarschuwd, of als het paard altijd zou slaan; in dat geval vindt ik dat je volledig gelijk hebt.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:39

Anouska, Ik weet inderdaad dat mijn paard slaat en ik waarschuw maar om dan te zeggen dat het mijn schuld is? Sorry hoor ben het er niet mee akkoord :) Moet ik anders enkel maar blokje om gaan met mijn pony? Komt er op neer dat zo'n paard precies gevaarlijk is en niet buiten mag komen ... *zucht* De pony stond in een recreatiegebied waar inderdaad veel fietsers en voetgangers langskwamen. Daarheen doet ze niks en is ze volledig te vertrouwen maar door een voorval vroeger heeft ze het niet meer op wielrenners en moutainbikers ;)

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:42

er zitten overa wel rotte appels tussen. ik heb voornamelijk goede ervaring met wielrenners hier. motorrijders verschilt. de een gast door en de ander mindert vaart en zie je na het paseren nog goed in de spiegels kijken of alles goed gaat, sommige boeren hier in de buurt houden keurig rekening met je als ruiter terwijl er hier ook een gek rondrijdt met zijn trekker en gewoon gas bijgeeft terwijl je aangeeft dat ie vaart moet minderen. ik ben een tijd geleden van mijn paard gevallen in het bos, paard ervandoor en ik kon niet zef het bos uit komen door de pijn. ik zat daar met cap op en laarzen aan en er fietst een mountainbiker voorbij die doodleuk hallo zegt en weer doorfietst. mischien dat ik hier in de buurt gewoon geuk heb met de vriendelijke wielrenners.

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:43

gekvanfleur schreef:
Een beetje wielrenner gaat hard, verrot hard zelfs. Op de weg mogen ze niet en op het fietspad kunnen ze niet, want anticiperen en dus remmen voor andere fietsers of paarden kunnen ze niet.
Bovendien werkt het stoplichten systeem hier ook niet echt mee.
Het is mij nog steeds niet duidelijk waar je als wielrenner nu echt fatsoenlijk kan rijden in dit land, zonder om de zoveel tijd te moeten stoppen voor wat dan ook. '
En dit zorgt gewoon voor problemen. De gemiddelde wielrenner stopt echt niet voor een stoplicht tenzij het niet anders kan, crosst over de weg, duwen andere weggberuikers opzij om maar geen vaart te verliezen...

Nou.....anticiperen en remmen voor andere verkeersdeelnemers, stoppen voor rood licht enzo KUNNEN ze wel maar WILLEN ze niet!
Als er geen plaatsen zijn waar je een bepaalde sport kunt beoefenen, betekent dat dan maar dat je alle regels aan je laars moet lappen en dan maar gaat doen waar je zin in hebt? En als dat voor wielrenners zou gelden, waarom dan ook niet voor racemotoren en raceauto's, schietverenigingen? Daar wordt wel streng tegen opgetreden, maar als het wielrenners zijn lijkt het allemaal maar te kunnen.
Ik misgun niemand zijn sport, maar we leven in een dichtbevolkt land, en met name in de randstad met weinig recreatief gebied dat we moeten delen en dat betekent dat iedereen dus ook wielrenners, ruiters, automobilisten en gewone fietsers zich gewoon aan de geldende regels moeten houden.
Laatst bijgewerkt door vjseegers op 05-04-11 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:43

Eerlijk gezegd vind ik het wel asociaal om naar een gebied te gaan waar je wéét dat er (veel) wielrenners komen, terwijl je ook weet dat je paard slaat naar wielrenners. Ja, misschien moet je dat enkel een blokje om gaan. Het is jouw probleem dat je dier slaat niet die van andere weggebruikers. Wat nou als jij iemand waarschuwd, diegene snapt je niet en je paard slaat m, en later bleek dat diegene geen Nederland spreekt, of doof is? Je kunt niet verwachten dat jij een instructie naar iemand roept en dat diegene altijd direct luisterd...

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:46

Ik ga hier niet in een welles-nietes discussie maar IK vind dat er persoonlijk weer vervelend gereageerd word. Maar Vjestagirl, hoe jij het nu zegt vind IK persoonlijk ver gezocht, het gebaar van minderer herkend iedere zot denk ik wel ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:49

_Alarm_wlkp schreef:
Ik ga hier niet in een welles-nietes discussie maar IK vind dat er persoonlijk weer vervelend gereageerd word. Maar Vjestagirl, hoe jij het nu zegt vind IK persoonlijk ver gezocht, het gebaar van minderer herkend iedere zot denk ik wel ;)

Tot ze het een keer niet zien omdat ze nét in gesprek zijn met een ander, of omdat er achter zich ook iets gebeurd. Ik vind eigenlijk dat je met jouw paard niet thuishoort in gebieden waar wielrenners en mountainbikers komen. Gewoon omdat je blijkbaar je paard niet onder controle hebt.

Als ik een hond heb die alleen maar iets heeft tegen mannen met een mobiele telefoon ga ik ook niet door een zakengebied lopen met hem, om vervolgens tegen iedere zakenman te roepen dat ze hun telefoon eventjes weg moeten leggen. Dat is vragen om problemen.

Van het weekeind moesten wij met de auto een paard passeren, en mijn broertje reed. Die reed al 35 waar je 60 mag omdat hij langs een paard moest en dat meisje gebaarde dus dat we nog rustiger moesten rijden. Als ik t niet tegen hem gezegd had had hij het ook niet gezien. Het zit op een rare hoogte (toch een meter of 2 boven de grond, en zeker een meter boven je hoofd), en als je geen paard hebt dan is het ook niet echt logisch...
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 05-04-11 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:52

Ik heb mijn paard goed genoeg onder controle! ;) Enkel is dit een minpuntje van haar.
En zoals ik al zei, je gaat het veel te ver zoeken, teveel scenario's stel je op.
Ken jij dan een paard dat NOOIT verschiet of lelijk doet?! Nou laat maar zien dan ;) !

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:54

_Alarm_wlkp schreef:
Ik heb mijn paard goed genoeg onder controle! ;) Enkel is dit een minpuntje van haar.
En zoals ik al zei, je gaat het veel te ver zoeken, teveel scenario's stel je op.
Ken jij dan een paard dat NOOIT verschiet of lelijk doet?! Nou laat maar zien dan ;) !

Ja, dat paard ken ik. Ik heb t niet overigens, maar ik ken wel paarden die idd overal naar gaan staan kijken en die alles prima vinden.

Mijn paard kan niet tgegen drukte, dat is haar minpuntje. Dus kom ik niet op drukke plekken, om ongelukken te voorkomen.

En de scenario's zijn reëel. Zeker als die lui in peloton fietsen kan het zijn dat er achter ze iets gebeurd, of dat ze even met iemand anders in gesprek zijn.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:56

Ja se, wielrenners en mountainbikers gaan nooit mn beste vriend worden.
Maar ik ga mijn paard niet opsluiten omdat ze bang heeft van wielrenners,
ze moet het maar gaan accepteren. Ik waarschuw, en als ze 't vertikken hebben ze pech.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:13

Dus omdat jouw paard bang is voor wielrenners moeten ze maar stapvoets voorbij komen??

Ik ben ooit eens met een loonwerker mee geweest, dan zie je hoe "vervelend" al die paarden op de weg zijn waar de ruiter van verwacht dat ze of stapvoets rijden en het liefst stil gaan staan.
Die mannen schieten dan helemaal niet op.

Wat doe je als er een politie/ambulance/brandweerwagen met sirenes en zwaailichten langskomt??
Heb je dan ook zoiets van.. pech voor hun??

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:15

_Alarm_wlkp schreef:
Ja se, wielrenners en mountainbikers gaan nooit mn beste vriend worden.
Maar ik ga mijn paard niet opsluiten omdat ze bang heeft van wielrenners,
ze moet het maar gaan accepteren. Ik waarschuw, en als ze 't vertikken hebben ze pech.

Nee, niet opsluiten, maar alternatieve routes nemen. Dus niet door dat populaire stuk bos waar het op zondag stikt van de mountainbikers, maar misschien juist heel 's morgens vroeg gaan, of rond etenstijd. Of langs wegen rijden die (bijvoorbeeld door de bestrating) niet populair zijn bij wielrenners.

Iemand hoeft jouw waarschuwing maar te missen of niet te begrijpen en jouw paard slaat. Erg kwalijk.