'Merries beschermen veulens door dracht zelf af te breken'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BanjerLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:04

Wow, dat gaat best wel diep ^-^

Maar het klinkt op zich wel logisch... En vooral dat gedeelte dat de merrie dan nog probeert te paren met de hengst thuis, zodat het voor de hengst lijkt alsof het wel zijn veulen is. Wel een lekkere drukke dag voor die merrie, dan ;)

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:24

Mmm.. volgens mij is dit een wat snel genomen conclusie en nog wel een beetje gissen eigenlijk. Hoe kan je nu zelf je dracht afbreken. Dat gebeurt hormonaal. Aansturing van de hersenen. Dat is geen bewuste actie. Als een merrie door een stressvolle periode gaat dan denkt ze niet "ik heb ff geen zin in een veulen nu, lets kill the bastard". Maar door de adrenaline dopamine en van allerlei mines reageert het lichaam en kan de hormonale situatie van de merrie verstoord raken waardoor afdrijving van de vrucht!

Maar met een hengst op stal.. die hengst ruikt natuurlijk dat die merrie naar een andere hengst ruikt en dat maakt hem agressief naar haar toe.. stress bij mamamerrie. Ik denk meer dat de stressfactor in het algemeen hier zijn werk doet. Maar ik heb ook niet het hele onderzoek gelezen.

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:26

BanjerLief schreef:
Wow, dat gaat best wel diep ^-^

Maar het klinkt op zich wel logisch... En vooral dat gedeelte dat de merrie dan nog probeert te paren met de hengst thuis, zodat het voor de hengst lijkt alsof het wel zijn veulen is. Wel een lekkere drukke dag voor die merrie, dan ;)

Haha, ja dat wel. Vergeet niet, die merrie gaat die dag voor élke hengst staan, niet alleen de thuishengst.. als ze goed hengstig is.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:56

Eenzelfde soort iets gebeurt wel bij leeuwen, waar de vrouwen bij een overname van een mannetjes leeuw hun jongen werpen, als er al welpen zijn maakt hij ze dood. Op die manier zijn de vrouwen sneller weer vruchtbaar. Maar ik geloof dat de aanleiding tot het vervroegd werpen stress is (hormonaal dus).

Ik heb de volledige pdf trouwens, nog niet echt gelezen want het is echt super crappy engels (wat vaker gebeurt trouwens, vooral bij frans en spanjaarden :') ). Ik heb voor vandaag nog een berg andere papers te lezen dus ik weet niet of ik eraan toe kom.

Voor mensen die interesse hebben wil ik hem eventueel wel mailen maar ik weet niet zeker of ik dan illegaal bezig ben ofzo

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:10

Even snel, de conclusie die ze maken trouwens:

Citaat:
We conclude that the common practice of transporting the mare for mating and then bringing her back to an environment with males,
stallions or geldings, which did not sire the foetus, is the main cause of high percentages of pregnancy disruption in domestic horses.

Lijkt me opzich gewoon een observatie, paarden die ergens anders gedekt waren en daarna terug gingen naar een plek met een andere hengst verwerpen vaker hun veulens, blijkt uit statistieken blijkbaar. Waarschijnlijk waar dus, de hypothese is dat dit hierdoor wordt veroorzaakt:

Citaat:
We speculate that, once returned to the home “herd”, and introduced to familiar males, mares were more likely to terminate their pregnancy to save energy and avoid likely future infanticidal loss of their progeny by dominant male(s) of the home social group.

Waar ze zeggen dat de REDEN dat de merries de foetus kwijtraken, energie besparing en voorkomen van infanticide door de hengst zou kunnen zijn. De eerste is dus een directe oorzaak, tweede indirect. (ookwel proximaat en ultimaat in wetenschappelijke taal) Meestal gaan onderzoeken over het vinden van de indirecte (ultimate) oorzaak, waar zelden zekerheid over bestaat.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:26

Ik denk dat er onduidelijkheid ontstaat omdat er wat belangrijke informatie vergeten is:

Citaat:
forced copulations were unlikely to cause foetal loss in this study, since more losses were reported where home males were in adjoining enclosures than when they were in the same enclosure as the pregnant female. Pregnancy disruption was seven times more likely when the mare had no male company in her enclosure but one or more home stallions or geldings were in an adjacent enclosure.

Oftewel, merries verloren 7 keer vaker hun foetus wanneer ze in de omgeving van een hengst stonden, maar de hengst er niet bij kon. Wanneer de hengst erbij stond werd ze waarschijnlijk gewoon gedekt door de hengst, maar was bevrucht door de andere hengst, op die manier denken ze dat ze de hengst die erbij staat "voor de gek houdt". Als de hengst er niet bij staat is dat niet mogelijk en weet de hengst zeker dat het zijn nakomeling niet is.

Groepen die ze hier hebben vergeleken zijn dus ook:
merries met hengst in de buurt maar geen dekking mogelijk
merries met hengst in de buurt en dekking mogelijk

amyz

Re: 'Merries beschermen veulens door dracht zelf af te breken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:50

Kan me dat filmpje ook nog goed herinneren, maar volgens mij is dat weer een heel ander verhaal. Veulen kon niet opstaan, merrie had t al verlaten. Leek mij iig dat de hengst t doodde omdat t veulen iets mankeerde..
Overigens idd wel heel interessant onderzoek idd. Merrie zal t denk ik niet bewust verwerpen maar denk ook dat t een foefje van de natuur is. Weet iig dat levendbarende vissen in de stress bevalling uitstellen, soms zo lang dat ze overlijden, dus vind dit niks geks. Vind t wel bijzonder dat een hengst zijn dames en zijn nakomelingen kan herkennen. Aan de andere kant, sinds mijn hengst een bijna-oepsje heeft veroorzaakt bij de Shet van mn pensionhoudster had ik wel al het idee dat hij zich op de een of andere manier anders gedraagt naar haar toe.. Als ik t menselijk bekijk zou ik zeggen dat t is alsof hij vindt dat ze verkering hebben :+ hij slooft zich iets minder uit, doet iets schattiger tegen dr zeg maar. Nou waren we dr bij voor ie m dr echt in kon hangen maar t scheelde weinig.. Dus ja, ergens verbaast t me ook weer niet.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:51

Ik vind dit een leuk topic.
Helaas heb ik het totale onderzoek niet kunnen lezen.

Maar mijn ervaring van 15 jaar hengstenhouder te zijn is het volgende.

Er wordt bij mij alleen maar natuurlijk gedekt.
Hengst en merries samen in de wei.

Mijn hengst is al meer dan 20 jaar oud.
Hij heeft een vaste merrie op stal en beide zijn altijd heel goed samen.
Zomers, samen in de wei en ín de winter samen in de buitenbak.
Maar wanneer er een merrie van buiten komt voor de dek dan gebeurt er het volgende.
Deze hengst heeft er een hekel aan als die "vreemde" merrie met haar hengstigheid achter hem aanloopt.
De merrie wordt weggestuurd, soms wel eens een flinke bok, richting merrie.
Maar is de merrie een dag of drie hengstig, dan springt hij pas.
Zijn eigen stal merrie regelt dat ook, zij jaagt de "vreemde" merrie vaak weg in die tijd.
Dus op dag 3 en 4 van de hengstigheid wordt de merrie gedekt.

En dan, binnen 24 uur zie ik ineens de "vreemde " merrie heel rustig staan naast de hengst en zijn verloofde.

Voor mij is dat het teken dat de merrie bevrucht is.

Een DA voor een scan of opvoelen is eigenlijk niet meer nodig.
Ik zie aan het gedrag van de merrie en hengst dat ze drachtig is.

Aan de andere kant, ik heb diverse malen meegemaakt dat een merrie van mij haar veulen heeft verworpen.
Dit gebeurde op 6 en 9 maand dracht.
Bij de eerste keer heb ik het dode veulen laten onderzoeken, het bleek een besmetting te zijn met wrang, een ziekte die bij koeien voorkomt als uier ontsteking.

Mijn laatste vraag is.

Worden de verworpen veulens van de merries in dit topic ook onderzocht op het waarom ??

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:34

Dat vroeg ik me zojuist ook af ..ben zeer benieuwt namelijk

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:47

Het lijkt me inderdaad heel belangrijk dat lichamelijke oorzaken uitgesloten worden, voordat men conclusies trekt...
Overigens denk ik niet dat merries bewust verwerpen, maar dat het inderdaad een hormonale oorzaak heeft.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:50

Ik kwam hem ook al op nu.nl tegen. Geen een april lijkt me :)
http://www.nu.nl/wetenschap/2480946/mer ... gen--.html

We bijzonder hoor. Maar goed als dit in 2/3 van de gevallen niet gebeurd, zou er nog een ander onderliggende oorzaak kunnen zijn. Er is geen oorzakelijk verband gevonden maar een correlationeel verband, dus ik denk dat de gezochte oorzaak nog wel eens incorrect zou kunnen zijn. Men kan ook denken aan factoren als stress om door een "onbekende hengst" te worden gedekt. En er is niets genoemd over de cijfers specifiek voor KI versus ND op locatie. Ik vind dat verder onderzoek nodig is voordat er over onderliggende mechanismen als tactische abortus kan worden gespeculeerd.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:54

Getsie......ineens worden mij veel dingen duidelijk!!
Ik heb een 17jarige ruin, die nog steeds denkt dat hij hengst is!! Hij staat s'zomers met een groep paarden op het land, en dekt dan alle merrie's.
Vorig jaar (meneer was geblesseerd) liep ik buiten met m te stappen en kwam daar een merrie met veulen tegen die ook met de eigenaresse aan t stappen waren. Het veulen liep los. Mijn ruin rukte zich los en ging in volle rengalop achter het veulen aan. Toen ie het beestje in een hoek had gedreven, probeerde hij m met z'n voorbenen te doden!! Het veulen was zo slim om onder de disselbak van een trailer te kruipen zodat mijn paard niet mee bij m kon. Ik heb aan m gegild, geschopt en getrokken maar hij had gewoon een rood waas voor z'n ogen.
Veearts gebeld voor zowel ruin als veulen. Deze vertelde dat dit heel natuurlijk gedrag is voor vele ruinen, zeker als de merrie een is uit zijn kudde!!
Ik (en vele getuigen waren diep geschokt) heb daarna nog een poosje moeite gehad met zijn zeer dominante gedrag, al zal het allemaal dan wel natuurlijk zijnn

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:30

MLoeser schreef:
Er is geen oorzakelijk verband gevonden maar een correlationeel verband, dus ik denk dat de gezochte oorzaak nog wel eens incorrect zou kunnen zijn. Men kan ook denken aan factoren als stress om door een "onbekende hengst" te worden gedekt.

En het kan ook lekker ingewikkel én én én zijn..

Trip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 23:48

wat een goede onderzoek