Oude pony uit Grubbenvorst mag niet van pensioen genieten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Oude pony uit Grubbenvorst mag niet van pensioen genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:24

Op het moment dat je last hebt van klachten omdat de pony zo mager is, haal hem dan uit zicht. Ben je van dat gezeur af.

Daar staat weer tegenover:
Als je met je snuffert bovenop een situatie staat, kun je niet meer objectief kijken.
Op zich kun je het schandalig vinden dat iemand door druk van buitenaf de beslissing heeft gemaakt om een dier te laten gaan.
In dit geval had het paardje misschien nog doorgekund.
Maar hoe vaak lees je niet dat mensen te lang door zijn gegaan en dat achteraf ook toegeven?

Wat buitenstaanders zien is een mager paard waar - zo denken zij - niet naar wordt omgekeken of niet voldoende voer in gaat.

En dan vind ik het alleen maar normaal dat mensen aan de bel gaan trekken. Zou ik ook doen.

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:24

:O:O dat lijkt wel heel veel op een pony die op de manege heeft gestaan nog geen 2 weken geleden

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:02

manonalberts schreef:
Ik vind hem er helemaal niet zo slecht uizien hoor, had het veel erger verwacht na het lezen vd tekst

precies wat ik dacht :D .. maarja inslapen is ook geen ramp voor dit beestje geweest hij heeft denk een leuk leven gehad en dus de laatste
jaartjes lekker kunnen genieten in een landje met misschien wel elke dag een kus en een knuffel -kan neit uit de tekst halen maar zal wel toch- :P

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:37

Cassidy schreef:
Op het moment dat je last hebt van klachten omdat de pony zo mager is, haal hem dan uit zicht. Ben je van dat gezeur af.

Als je met je snuffert bovenop een situatie staat, kun je niet meer objectief kijken.
Op zich kun je het schandalig vinden dat iemand door druk van buitenaf de beslissing heeft gemaakt om een dier te laten gaan.
Maar hoe vaak lees je niet dat mensen te lang door zijn gegaan en dat achteraf ook toegeven?

Wat buitenstaanders zien is een mager paard waar - zo denken zij - niet naar wordt omgekeken of niet voldoende voer in gaat.

En dan vind ik het alleen maar normaal dat mensen aan de bel gaan trekken. Zou ik ook doen.

Euh uit het zicht die man heeft een weiland?. Die moet dus vanwege gezeur een ander weiland regelen of nog erger op stal gaan zetten omdat mensen lopen te zeuren?. Dit is toch de omgekeerde wereld?.

Bordje bij het weiland zou moeten kunnen maar ja begrijp dat hij het ook een keer moe is...zou ik in iedergeval wel zijn en hetzelfde doen.

marianne1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:16

Mensen kunnen zo ontzettend vreselijk onwetend zijn!! Echt vreselijk triest..
Ze bellen tegenwoordig om elk wissewasje naar de dierenbescherming, omdat ze er zelf geen verstand van hebben.. Misschien eerst eens vragen aan de eigenaar??
Vorig jaar werd er naar een vriend van mij gebeld (door de dierenbescherming) die schapen heeft.. Of dat hij wel wist dat er geen hek langs de sloot stond..... Gelukkig zei die mevrouw meteen, joh, dat is toch bijna nergens?!? Waar moeten ze anders water drinken??

Maar ik snap die man toch wel dat hij hem in heeft laten slapen, ik zou dat gezeur ook helemaal zat zijn!! En waarschijnlijk heeft hij geen andere wei waar hij uit het zicht zou staan..
Maar inderdaad: zielig voor de pony..

Inky72

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:36

Misschien was het laten inslapen kort door de bocht, maar stel ze hadden hem laten leven dan was er een grote kans dat hij opeens dood neervalt. Moet je kijken wat voor ellende je dan over je heen krijgt.
Heb zelf een paar maanden terug mijn paard dood in zijn stal gevonden, heeft een hartstilstand gehad. Is geen fijn gezicht en hij lag er nog rustig bij. Maar ken ook een pony die een hartstilstand of herseninfarct kreeg en daardoor in de sloot viel. Dit gebeurde toen er mensen met kinderen voorbij liepen.
Dus denk dat dit de meest humane oplossing was voor dier en mens.

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:41

snap niet dat mensen geen oud paard willen. ik loop mn ouders over te halen of ik alsjeblieft mijn lievelings manege paard iwan mag hebben. hij is 21. sneu hoor, voor die pony. al helemaal omdat hij zich waarschijnlijk nog niet zo oud voelde als de andere dachten.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:19

Inky72 schreef:
Misschien was het laten inslapen kort door de bocht, maar stel ze hadden hem laten leven dan was er een grote kans dat hij opeens dood neervalt. Moet je kijken wat voor ellende je dan over je heen krijgt.
Heb zelf een paar maanden terug mijn paard dood in zijn stal gevonden, heeft een hartstilstand gehad. Is geen fijn gezicht en hij lag er nog rustig bij. Maar ken ook een pony die een hartstilstand of herseninfarct kreeg en daardoor in de sloot viel. Dit gebeurde toen er mensen met kinderen voorbij liepen.
Dus denk dat dit de meest humane oplossing was voor dier en mens.

Ik ben met je eens dat dat verschrikkelijk is om te zien.

Maar van mensen heb ik ook 2x gezien dat ze sterven of net niet op straat. 1x in een drukke winkelstraat.
Weet niet hoe het afgelopen is, want ik wilde geen ramptoeristje spelen..
Wat ik hiermee wilde zeggen is dat je dat toch nooit kan voorkomen.
Ook dit was verschrikkelijk om te zien voor alle omstanders + kids.

Maar om dan te zeggne dat het in dit geval een humane oplossing was.....ben ik het niet eens.
Beestje had misschien nog wel een paar jaar ouder kunnen worden zonder een verschrikkelijk einde als je noemde.
Daarbij, ook jonge paarden kunnen een infarct oid krijgen.

Ik zou dan ook nooooooit mijn nu 24 jarige pony in laten slapen omdat onwetende/beter wetende idioten het zielig vinden.
Je oma ziet er ook niet vitaal uit als 80 jarige. Is ook onmogelijk.

Ik zou een levengroot bord ophangen met de uitleg dat het een oud dier is die dagelijks goede verzorging krijgt en zeer goed in de gaten gehouden wordt door eigenaar en stalgenoten.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:24

Ik heb twee jaar geleden mijn twee oudje (29 en 31) voor de winter inlaten slapen, beide waren nog redelijk gezond alleen iedere winter hadden ze het zwaar. Achteraf ben ik heel blij met die beslissing omdat de winter heel erg streng was.
Vooral mijn 31 jarige had het de winter ervoor al zwaar gehad en ook in de zomer kreeg ik er geen vlees meer op.

Ook ik was bang dat mensen die dierenbescherming zouden bellen omdat hij erg erg mager uit zag, gelukkig is dit niet gebeurt maar ik had mijn plan al klaar staan mocht het gebeuren.
Ook ik had hem terplekke laten inslapen mochten we klachten krijgen, het liefst nog met de dierenbescherming aanwezig.
Ik weet dat het een harde beslissing is.
Aan de andere kant hadden deze twee paarden in andere handen waarschijnlijk al lang niet meer geleeft, ze koste een fortuin aan voer en daarnaast ook een hele boel extra zorgen.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:27

Ik ken de ponie van jongs af aan...het was een super leerponie...die bij drie verschillende families heeft gestaan maar altijd bij de zelfde vereniging heeft gelopen. Het was een echte gezinsponie en iedereen was helemaal gek van hem. Hij heeft een geweldig leven gehad met veel aandacht en liefde en hij heeft altijd super in de sport meegedraait!
De laatste familie ( Besouw) heeft altijd zeer goed en met veel liefde voor Aran gezorgt, hij had daar een super leven.....
Dag lieve Aran...weer een sterretje aan de hemel erbij....

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:08

Ik vind het toch wel erg dat je een keuze moet maken aan de hand van andere mensen die geen enkel verstand van paarden hebben.
Het is een schrale troost dat hij nog maar een half jaar zou hebben.

Sterkte aan de eigenaar.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:26

EstherHegt schreef:
Tsjonge jonge, de zaken waar wél wat aan moet gebeuren hangen op de regels bij gebrek aan wetgeving, ( welzijnswet paarden) een pony die gewoon oud is en daardoor vermagerd wordt door de hysterie van Nederland o.a. door de zogenaamde 'dierenliefhebbers' zoals de dierenbescherming zielig gevonden. Dit paard is oud, goh hoe werd ie toch zo oud?
Triest dit, laat de instanties alsjeblieft eens kennis inhuren en daar ook naar handelen in plaats van per definitie het vingertje op te heffen.
In Nederland is al lang dierenpolitie, iedere agent is dierenpolitie, de wetgeving ontbreekt, de kennis ontbreekt, zelfs voor een goudvis zou er een welzijnswet horen te zijn.

Het is niet eerlijk wat er hier is gebeurd en ik hoop dat door het naar buiten brengen van dit verhaal dat er minder paarden die oud zijn onder hun incognito-dekentje hoeven te staan. Voor deze eigenaars erg veel sterkte gewenst, ik snap dat ze doodziek worden van de onterechte aantijgingen. Ongelooflijk dat je voor een oud paard, dat al bekend is bij instanties door herhaalde beschuldigingen toch gedwongen wordt om dit besluit te moeten nemen, doodgewoon omdat het paard oud is en inteert zoals een oud mensje die ook spier inlevert. Kent iemand iemand van 90 jaar die dik is?

Ja ik ken iemand van 95 jaar die moddervet is!! eet alles bijlekaar, en heeft ook nog suikerziekte. Is net opnieuw getaxeerd oi en risicofactor nul!!! Zegt haar zoon; heb ik weer, wordt ze ook nog 100!! Ze lacht de hele wereld uit en vreet zich rond.

Bij ons in de straat stond ook een pony met Cushing. Zij hebben er wel een brief bij gehangen. Ik had al het vermoeden (krullige vacht). Maar deze mensen zijn de boerderij aan het verbouwen en dus is het er momenteel rommelig.
Pony had een uitloopje met weitje waar hij lekker van de zon lag te genieten.

Een oude vrouw bij ons in de straat van de stal (doodlopende) heeft een 33 jaar oude arabier die maar niet wil gaan. Ze heeft haar vriendin beloofd om voor haar te zorgen maar ze is zelf inmiddels ook al 75 jaar!! Toch doet ze het trouw. Heeft zelfs een welshje erbij genomen voor gezelschap. Ze rijdt zelf ook nog regelmatig paard. (niet op deze oudje hoor!). Paard wordt regelmatig door de da bezocht. Als de oude merrie een scheet dwars heeft zitten belt ze de da al. Ondanks dat ze de rekeningen soms amper kan betalen.

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:29

Gut wat sneu, pony ziet er nog prima uit voor zijn leeftijd hoor!
Echt ongelooflijk :n

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:29

potverdikkie schreef:
In 1 woord ONBEGRIJPELIJK!! En Walgelijk!! Heel erg voor de eigenaren en zonde van de pony!!

Ken het gevoel van de eigenaren.
Had precies het zelfde met mijn verzorgpaard die was 29 en zag er ook zo uit.
Wat ik regelmatig naar mijn hoofd kreeg deed me ook zeer.
Vooral omdat je wist dat het er wel goed voor gezorgd werd.

Ze zien inderdaad alleen het paard, niet de rest er om heen.
Erg zonde voor de pony en de eigenaren.

Sterkte er voor !

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:56

Onbegrijpelijk dat ze hem dan laten inslapen als hij nog kerngezond was en heel erg voor de eigenaar. Die van mij is 35 jaar. En ziet er net zo uit. Maar proberen haar wel grootsdeels uit de beurt van het verkeer te houden. Bijna de hele buurt weet toch wel dat ze hoog bejaard is, maar er komen regelmatig nog wel touristen over de weg die je hoort zeggen: ahh wat zielig zo mager. In zo'n seizoen is het gewoon bij de weg vandaan.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:48

Ik kan zien dat sommige mensen echt neit alles lezen.
Er was echt wel meer aan de hand met die oude pony anders wordt hij niet zomaar ingeslapen.
Dit mag een dierenarts ook niet doen gezonde dieren in laten slapen. En zal hij ook niet doen.
Er is nu al een paar keer uitgelegd door bekende dat dit niet de enige reden is.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:29

Ik vind dit een heel vreemde gang van zaken! Als de eigenaar en de DA beiden vonden dat de pony er alleen maar slecht uitzag door de hoge leeftijd, maar verder niet ziek was en zich eigenlijk nog prima voelde, vind ik het heel raar om dan voor inslapen te kiezen omdat voorbijgangers opmerkingen maken over de pony ....

Als je je pony niet kwijt wilt en inslapen ook niet nodig is, dan zijn er nog andere mogelijkheden zoals die ook in de openingspost staan, zoals een dekentje opleggen of een andere plek zoeken. Zo moeilijk is dat niet.
Ik weet uit eigen ervaring dat een heel oud mager paard er gewoon rot uitziet, niet alleen voor voorbijgangers maar ook echt voor de eigenaar zelf, maar daar kun je dus wel een oplossing voor zoeken als je paard verder nog een prima oude dag heeft! Dan is laten inslapen echt niet de enige optie! Met een deken op is de aanblik al totaal anders, de pony heeft daar geen last van en je bent af van commentaar van andere mensen.

Iedereen maakt zijn eigen keuze wanneer je je pony/paard laat inslapen, maar ik vind het onbegrijpelijk als je die keuze alleen zou maken louter omdat er telkens klachten over de pony komen. Of het bericht is niet goed/volledig, maar anders snap ik dit echt niet .... Dus dat de pony niet van zijn oude dag mag genieten lijkt me niet echt goed omschreven en suggestief.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:12

simodi schreef:
Iedereen maakt zijn eigen keuze wanneer je je pony/paard laat inslapen, maar ik vind het onbegrijpelijk als je die keuze alleen zou maken louter omdat er telkens klachten over de pony komen. Of het bericht is niet goed/volledig, maar anders snap ik dit echt niet .... Dus dat de pony niet van zijn oude dag mag genieten lijkt me niet echt goed omschreven en suggestief.

Nogmaals, er is al meerdere keren uitgelegd dat de klachten echt niet de enige reden waren om het paardje in te laten slapen.
De berichtgeving is imo niet correct...

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:35

chimello schreef:
Het is een schrale troost dat hij nog maar een half jaar zou hebben.

mijn voormalige dierenarts zei drie jaar geleden ook dat ze het niet lang meer zou maken, en ze is er nog steeds.

Van mijn huidige dierenarts heb ik zijn privenummer en ik mag hem in geval van nood dag en nacht bellen.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:47

Gaan we weer, wie bepaald nu of zo'n beestje dood moet.
Maar ik vind wel dat als ze te mager worden ,ze die beesten op slobber moeten zette.
Uit mijn ervaring heb ik er daar al verschillende van op zien bloeien.
Ook heeft er onlangs bij mij in de buurt een shet gestaan die was 36 en zag er goed uit ,helaas was ze al járen bevangen (al vanaf d'r 20e ,hoefde gelukkig niet te werken) en gewoon uit ouderdom gestorven.
Ze heeft haar hele leven op de wei gestaan(voorheen járen aan een pin als maaiertje).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 07:45

Ik heb hetzelfde gehad, maar mijn pony pas vele maanden later laten inslapen, op het moment dat ze daar ZELF aan toe was.

Ook hier heeft de duitse dieren inspectie dienst meerdere keren op de stoep gestaan. Iedere keer kreeg ik weer te horen: "tja, ik krijg de melding en moet dus.... alweer.... langskomen". Telkens met enkele maanden ertussen. De erg nette man gaf telkens aan dat ze idd oud is, maar zeker nog fit genoeg. Lekker zo houden. Hij heeft samen met mij gekeken naar het voer, alles in orde. Een hele nette man, deed gewoon zijn werk... maar zo irritant dat ie er was... ik verzorgde mijn oude meisje gewoon echt goed... maar ja, oude paarden en pony's worden mager... daar doe je niets aan. (pony kreeg ivm een aantal missende tanden speciaal seniorenvoer, olie, nog extra slobber, maiskuil (dat kon ze nog eten), en stond voltijd op de wei omdat ze dan nog wat gras binnen kreeg). Een oud dier kan gewoonweg de vitamines, mineralen en andere stoffen niet goed meer opnemen. Het gaat er dus letterlijk voor in, en achter weer uit. Als het lichaam de stoffen niet meer opneemt, dan kun je voeren wat je wilt, maar gaat het dier echt niet meer aankomen....

Jammer dat deze man besloten heeft de pony voortijdig te laten inslapen...

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 08:00

Er zijn echt vrij weinig mensen die kunnen lezen ....

Melanievs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 13:06

Pelryo schreef:
De dierenarts zegt dat hij nog een half jaar zou hebben, dan zou ik ook inslapen voordat hij pijn gaat lijden..

Hoe weet jij of hij in godsnaam pijn gaat lijden? :7 Als mijn opa oud en op is, en hij gaat ongeveer met een half jaar dood, omdat hij gewoon oud is, laat ik hem toch ook niet alvast inslapen. :Y)

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 13:23

En toch ben ik het niet eens met de uitspraak '' een oud paard wordt per definitie mager.
Wij hebben een oude trakhener gehad [ex manegepaard] van 38, die is d`r hele leven geen dag mager geweest. Als je goed kijkt wat een paard nodig heeft en aandacht aan tanden en de juiste voeding besteed, hoeft een paard niet mager te worden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 16:51

Cassidy schreef:

Juist.
Toen mijn paard naar binnen geslagen droes gehad heeft, waarbij hij 5 weken 41 graden koorts had en niet kon eten (hij kon moeilijk slikken) heb ik hem ook eerst achter het huis, uit zicht op laten knappen.
Hij was toen 3 jaar, weinig bespiering en behoorlijk afgeslankt zeg maar.

Ik heb hem expres achter het huis gezet totdat hij weer toonbaar was.

Maar hoe dan ook, dit is gewoon heel erg voor die eigenaren.
sneu dat je je gedwongen voeld om die keuze te maken.