Retera: 'Pensionstalhouders moeten een diploma gaan halen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 00:52

Chaos schreef:
Dat is het grootste voordeel van de boer. Vee houden vergt/vraagt veel land, dus paarden kunnen doorgaans het gehele jaar op de wei. :D

tenzij je een zuinige boer treft... De boeren hier zijn over het algemeen heel zuinig op hun land en het enige dier wat daar op mag in de winter is een schaap...

irma1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 00:54

Ik vind dit persoonlijk te ver gaan. Ten eerste ligt de verantwoordelijkheid over een paard bij de eigenaar. Ten tweede komen er steeds meer regeltjes bij, het houdt maar niet op. Straks moet je in het bezit zijn van een papier om een paard te mogen kopen. Ik denk dat de paardeneigenaar zelf prima kan besluiten of hij/zij het paard bij een boer wil neerzetten met weinig paardenkennis of bij een stalhouder met veel paardenkennis

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 01:47

Ik vind het helemaal geen gek idee want het is een VAK dat toch wel de nodige kennis maar ook verantwoordelijkheden en inzichten vereist. Wat is er mis mee deze vaardigheden te toetsen en/of verplicht bij te scholen? Ik denk dat het een manier kan zijn om het kaf van het koren te scheiden! En vertel me nou niet dat dat overbodig is :n

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 01:56

Ik sta ook bij een boer, die acht stallen verhuurt.
Maar ik hoef niet te klagen dat paarden(houden) niet echt zijn beroep is.
Hij is goed voor alle beesten en kent ook alle 8 paarden goed.
Af en toe sleept ie de bak, voert de paarden en mest uit.
Hij zet de paarden de hele dag buiten en voert hooi en kuil 'op zijn gevoel'.
Als er wat is, wil hij altijd helpen.
Dat gaat prima, de rest is mijn verantwoordelijkheid.
Wat zou die man nu nog voor een diploma moeten hebben?

Ik kan me voorstellen op een grote manege/pensionstal dat er andere regels zijn?
Omdat je dan met veel meer paarden en mensen te maken hebt?

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 04:32

Wendy schreef:
Nou en? Eigenaren zijn verantwoordelijk, niet de pensionstaleigenaar.

Ik weet trouwens vrij zeker dat als dit soort onzin er door komt, mijn pensionstaleigenaar zal stoppen. En laat dat nou net een heel kundige man zijn... hij gaf trouwens ook les, totdat de verzekering ging eisen dat hij een orun opleiding (of aanverwante) zou gaan doen. En daar paste hij dus voor, want het niveau daar is wel zo dramatisch en het kost zo veel tijd en geld om dat papiertje te halen.

Ik denk dat het gewoon veel duidelijker gemaakt moet worden dat als je een dier neemt, dat jij als eigenaar als enige verantwoordelijk bent voor het welzijn van het dier. Niet de dierenarts, niet de hoefsmid, niet de pensionstaleigenaar, maar alleen de eigenaar van het dier. En in dat licht vind ik een diploma voor paardeneigenaren een nog betere optie dan dit plan.

Helemaal waar, eigenaar van het paard is altijd verantwoordelijk.

Toevallig een tijd geleden een vergadering van de LTO meegeleeft, en daar was een advocaat aanwezig die ons (beginnende of al gestarte paardenhouderij ondernemers) tot in detail kon vertellen, alle haken en ogen. De eigenaar is altijd aansprakelijk voor zijn paard.

Voorbeelden:

Een huifkar verhuren met paard ervoor, onervaren mensen, paard op hol, veel schade, ook letsel, verhuurbedrijf aansprakelijk.

Manege pony gooit klein onervaren jongetje tegen de bakrand, manege aansprakelijk..

Toen kwamen de pensionstalhouders aan bod

Paard door de draden, want de omheining is slecht, draadwonden enz, eigen verantwoording eigenaar.
Jij kiest je paard daar neer te zetten.

Paard door diezelfde slechte omheining, raakt een auto.
Pensionstal aansprakelijk? Nee, eigenaar paard.

Enzovoort.

Tevens vind ik wel, dat als je paard achterlaat bij iemand (pensionstalhouder) deze er wel verstand van moet hebben. S avonds een rondje lopen, even kijken of alles in orde is.
Koliek herkennen, andere ziektesymptomen enz. Niet makkelijk voor een koeienboer die wat centen wil bijverdienen.

Ik hoor veel van paardenhouders die al vele malen hun paard hebben moeten verhuizen omdat er dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen. Stallen niet mesten, niet buiten gooien als de eigenaar toch niet komt, minder voeren enz enz. Horror, maar het gebeurt.

Je hebt natuurlijk overal rotte appels. Geen aanval op pensionstalhouders.

Zelf erg veel tijd en energie in mijn onderneming zitten, maar pensionpaarden? Ik weet niet of ik dat ooit wil. Ik voel me verantwoordelijk voor zo'n paard, en zal er net zo goed voor zorgen als mijn eigen paarden.
Dat terwijl je juridisch gezien niet aansprakelijk bent..

Een diploma halen is mischien niet de oplossing. Bijleren kan altijd.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 08:22

jesterlover schreef:
Helemaal waar, eigenaar van het paard is altijd verantwoordelijk.

Toevallig een tijd geleden een vergadering van de LTO meegeleeft, en daar was een advocaat aanwezig die ons (beginnende of al gestarte paardenhouderij ondernemers) tot in detail kon vertellen, alle haken en ogen. De eigenaar is altijd aansprakelijk voor zijn paard.

Voorbeelden:

Een huifkar verhuren met paard ervoor, onervaren mensen, paard op hol, veel schade, ook letsel, verhuurbedrijf aansprakelijk.

Manege pony gooit klein onervaren jongetje tegen de bakrand, manege aansprakelijk..

Toen kwamen de pensionstalhouders aan bod

Paard door de draden, want de omheining is slecht, draadwonden enz, eigen verantwoording eigenaar.
Jij kiest je paard daar neer te zetten.

Paard door diezelfde slechte omheining, raakt een auto.
Pensionstal aansprakelijk? Nee, eigenaar paard.

Enzovoort.

Op zich klopt dit redelijk :j .

Ik wil echter wel een nuance aanbrengen als dat even mag :) .

Dat iemand aansprakelijk is wil niet gelijk zeggen dat er ook een (volledige) schadevergoedingsverplichting bestaat. Een slachtoffer kan namelijk 'eigen schuld' treffen. De schadevergoedingsverplichting wordt dan verminderd met het percentage vastgestelde eigen schuld.

Wanneer een manegeruiter dus van een manegepaard valt dat even bokte, dan is de eigenaar (of beter bezitter) aansprakelijk, de manege dus.
Heeft de manege dan ook de verplichting om de volledige schade van de manegeruiter te betalen? Nee, er zal zeker een percentage 'eigen schuld' bij de manegeruiter komen te liggen, omdat deze door op het paard plaats te nemen willens en wetens het risico heeft genomen dat hij of zij eraf kan vallen. In de regel zal deze eigen schuld in deze situatie op 50% neerkomen, wat betekent dat de manegeruiter maar 50% van zijn schade vergoed krijgt.

Ik mag hopen dat de betreffende advocaat dat toch ook toegelicht heeft :o .

germie

Re: Retera: 'Pensionstalhouders moeten een diploma gaan halen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:30

Zoals ik al zei, het probleem zit niet in dat papiertje, dat kan iedereen halen. Maar daarna in de uitvoering.
Je verandert een mentaliteit niet. Net even te weinig voeren, beschimmelde kuil voeren, paarden 'vergeten' buiten te zetten, allemaal dingen die toch door blijven gaan.
Een papiertje verandert hier niets aan. Je kunt wel zeggen van de eigenaar van het paard is verantwoordelijk. Maar IK betaal het stalgeld en mag verwachten dat daarvoor mijn paarden verzorgd worden. Als ik betaal voor het buitenzetten, voor onbeperkt voer, dan ga ik er van uit dat dit geregeld is.
Dit zijn dingen die je van te voren afspreekt, al dan niet met een contract. Daarna moet jij als KLANT er op kunnen vertrouwen dat de stalhouder de afspraken nakomt. Ik kom overdag niet bij m'n paarden, als mij dan verteld wordt dat ze buiten geweest zijn en het is niet zo, dan zegt een diploma niets. Of dat ze overdag beschimmeld voer krijgen, of gewoon minder dan afgesproken. Ik kan niet 24 uur per dag bij m'n paarden zijn om alles te controleren.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:53

Schei toch uit... Er staat duidelijk in het artikel dat het gaat op pensionhouders die zonder enige kennis een stal overnemen. Dat is nog altijd een stapje erger dan die agrarier met koeien/varkens verstand.
Het verzorgen van een dier is een klus op zich. Of dat een konijn, koe of paard is. Alleen wat wordt er van een pensionhouder verwacht? Dat hij alle ziektes kan herkennen? Dat hij weet hoe een paard hoort te lopen? Of is het belangrijk dat hij het paard alleen op de juiste manier verzorgt (dus voldoende eten/drinken/weidegang etc) en hier ook mee om kan gaan?

Ik verwacht van mijn pensionhouder dat hij mijn paard voert en naar buiten zet en indien hij denkt dat er wat is even een berichtje stuurt. Dan ga ik zelf of een vriendin er heen om even te kijken of er daadwerkelijk iets is. Zaken als verwondingen of zichtbare dingen geeft hij aan en als er geen overleg nodig is, maar direct hulp belt hij de DA. Volgens mij hoef je daar geen diploma voor te hebben hoor...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:13

Kul, je blijft zelf verantwoordelijk voor je paard. Voeren en bellen en een stal doen kan iedereen, het overige ben ik voor verantwoordelijk

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:05

Ik denk dat sommige mensen hier nog nooit een slechte pensionhouder hebben meegemaakt. Voeren, bellen als een paard ziek is, een stal doen en een paard aan een touwtje over het erf vervoeren kan dus niet iedereen. Of dat nou onwil of onkunde is laat ik even in het midden. Maar ik heb toch al heel vaak op Bokt gelezen dat een pensionhouder niet in kon schatten of een wond gehecht moest worden, niet zag dat een paard een heel dik been had of een koliekgeval niet herkende. En blijkbaar ook niet dacht van ik twijfel dus ik bel de eigenaar. Of dat een paard wat hoefbevangen was, toch iedere keer weer veel eiwitrijk voer kreeg. Paard wat heel koliekgevoelig was en altijd teveel stro at, toch te veel stro geven etc.
Of een papiertje helpt is inderdaad de vraag, maar opzich is het niet heel raar dat als je een pensionstal wilt beginnen dat je even een of meerdere boekjes leest over paarden houden en wat een pensionstal inhoud en hier een examen over doet. Het is inderdaad gewoon een vak.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:17

Er zijn er hier een hoop die roepen dat hun paard hun eigen verantwoording is. Dat klopt ook tot zekere hoogte. De pension houder zou de meeste dingen kunnen constateren als er iets mis is. De meeste eigenaren zijn er ongeveer 3uur per dag de rest zijn ze overgeleverd aan de kunnen van de pensionhouder. Als dat er een is welke er nog wat van af weet heb je het getroffen. Maar hoe vaak is een zware infectie druk van wormen of kwakken ze er gewoon wat voer in.
En hoe zit het dan als je je hond of kat in een pension zet? Dat is precies hetzelfde, ben je ook overgeleverd aan de kunnen van de pensionhouder. Je stopt de dieren met een bepaald doel daar, die moeten wel nageleefd worden en ze moeten er verstand van hebben. Dat is bij paarden net zo.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:21

Maar ook met die slechte pensionhouders is het gewoon zo dat je je paard daar weg kunt halen. Zo simpel is het gewoon.
Als iemand er voor kiest om daar toch zijn paard neer te zetten of te laten staan wanneer blijkt dat dingen niet in orde zijn, tsja....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:23

papiertjes cultuur ten top.
ga nou eens kijken bij de eigenaren ,elk mens kan een beest kopen, paard ,hond ,kat,konijn. hoef je alleen maar een pinpas met geld voor te hebben. verder niks...geen verstand,geen tijd,geen kennis. als ze dat aan gaan pakken ,ja dan denk ik dat er s iets zou kunnen veranderen. maar ik snap wel weer dat dat dus geen haalbare zaak is,dus dan pakken ze de gevestigde orde maar weer aan.....

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:24

Wendy schreef:
Maar ook met die slechte pensionhouders is het gewoon zo dat je je paard daar weg kunt halen. Zo simpel is het gewoon.
Als iemand er voor kiest om daar toch zijn paard neer te zetten of te laten staan wanneer blijkt dat dingen niet in orde zijn, tsja....

Nou ja, als ik hier op Bokt lees van alle misleiding en misstanden terwijl men zich "heel goed doet voorkomen" vind ik dat zo simpel nog niet... Meestal duurt het even voordat zichtbaar zaken niet in orde zijn. Beter voorkomen dan genezen denk ik dan. :o

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:32

@angela: voorkomen gaat gewoon niet lukken :n En al helemaal niet door allerlei bureaucratische toestanden in te voeren...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:36

Angela_28 schreef:
Wendy schreef:

Nou ja, als ik hier op Bokt lees van alle misleiding en misstanden terwijl men zich "heel goed doet voorkomen" vind ik dat zo simpel nog niet... Meestal duurt het even voordat zichtbaar zaken niet in orde zijn. Beter voorkomen dan genezen denk ik dan. :o

Tja dit soort dingen blijven lastig is ook een menings geval...wat ik een geweldige stal vind is voor een ander niet zo. Sommige stallen hebben weiland hele jaar rond sommige niet (ivm de bodem) hoe doe je dat moeten de stallen die dit niet bieden dicht?.
Ik sta voor de paarden nu op een super sta...alleen in de winter geen weiland omdat het dan kapot gelopen wordt. Er is altijd iemand aanwezig die kundig is en weet wat te doen in noodgevallen...zou zo'n stal dan dichtmoeten?.

Hoe meer regels in NL hoe slechter het is voor het land het zijn altijd de goede mensen die de problemen krijgen.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:40

Het is ook heel moeilijk met papiertjes en regeltjes etc. Vooral omdat controle moeilijk is. Het zou mooi zijn als je een aantal standaarden vast zou kunnen leggen en daar zelf per pension aanvullingen op zou kunnen geven. Net zoals dat zaken mbt een arbeidsovereenkomst wettelijk bepaald zijn maar per werkgever wel zaken kunnen veranderen. Het is ook gewoon ontzettend moeilijk in de praktijk te brengen.

Ik heb zelf net mijn eerste paard gekocht en ben van tevoren uitgebreid op zoek gegaan naar een pensionstal die aan mijn eisen voldoet. Een aantal belangrijke zaken zijn wel in de pensionovereenkomst opgenomen. Mja, bewijs maar eens iets. Bij mij moet niet alleen de locatie maar ook het gevoel met de pensionhouder goed zijn. Ik besef dat het uiteindelijk je eigen verantwoordelijk blijft maar ik werk van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.00 en dan wil ik wel dat mijn dier goed verzorgd wordt door mensen met kennis van zaken...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:15

En ik wil niet veel zeggen, maar er gebeuren meer misstanden door onkunde van eigenaren of ruiters dan van pensionstaleigenaren... al is het idd beter om te voorkomen dan te genezen. Het ligt ook meer aan de principes van de eigenaar ipv de onkunde denk ik

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:13

@caesar
Komt voor mij over dat een pensionhouder zich ten alle tijden mag bemoeien met de manier waarop jij je paard verzorgt...vele pensionhouders willend at niet willen zich er verre van dat houden puur omdat dat alleen maar ruzie en problemen geeft.
Vele hebben ook hun dingen en zitten echt te niet wachten om als politie agent rond te lopen. Vaak staan ze open voor dingen maar je moet het wel vragen.. en niet andersom.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:00

Het is heel simpel. Ik neem een product af van een pensionhouder. NL de goede verzorging van mijn paard. Maar ik blijf er zelf voor verantwoordelijk om een mening te hebben over of die verzorging adequaat is. Is dat niet zo, dan kan ik erover praten, of het product niet meer afnemen.

Ik kan me voorstellen dat je met minder kennis van paarden wellicht meer gebruik wil maken van 'gecertificeerde pensionhouders'. Maar ik heb van de certificering van de FNRS geen gezondere paarden of beter lessen gezien (zoals Wendy al aangeeft).

En bij iedere stal (met of zonder papiertje) gaat er wel iets niet zoals je dat als klant wil. Dan is het dus de verantwoordelijkheid van de eigenaar om te bepalen of dat doorslaggevend is om het product een onvoldoende te geven.

Zo'n cursus zegt daar niets over.
Ik ken gecertificeerde trainers die nog niet naar mijn paard mogen wijzen, en bij wijze van spreken 'beunhazen' die ik rustig tijdelijk de verantwoording wel geef. Papiertje levert domme bureaucratische vorm van sturing op 'dierenwelzijn' op die in de praktijk niet werkt.

De sectorraad had het verzonnen kunnen hebben om de niet-gecertificeerde concurrentie uit te schakelen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:07

Het enige wat ik denk:
Diploma voor eigenaren: Paardenoverschot
Diploma voor stalhouders: Stallentekort

Wat gaan we doen met al die paarden en geen plek om ze te stallen? Opeten?

Ik denk juist dat je hier ook een hoop paarden mee benadeeld.. De dieren gaan de dupe worden.. Hoe goed bedoeld dit dan ook mag zijn!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:17

joyce B schreef:
Chaos schreef:
Dat is het grootste voordeel van de boer. Vee houden vergt/vraagt veel land, dus paarden kunnen doorgaans het gehele jaar op de wei. :D

tenzij je een zuinige boer treft... De boeren hier zijn over het algemeen heel zuinig op hun land en het enige dier wat daar op mag in de winter is een schaap...

Dan hebben ze niet genoeg land ofzo. Wij hebben voldoende land om 30 paarden jaar in jaar uit, dag in dag uit, zomer en winter buiten te zetten op het land. Omdat we superveel land hebben overgehouden waar eerder de koeien op graasden hebben we zoveel "over" dat we dus paarden gehele jaar kunnen weiden, het gehele jaar ons eigen hooi winnen en nog een aantal hecteres worden verpacht.

En zo zie ik dat hier in Gelderland heel veel gebeuren, maar ook in Drenthe en Friesland.
Als je meer als genoeg land heb heb je niks om zo zuinig mee te zijn. :)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:36

De 'agrariër' in wiens pensionstallen mijn pony staat is paardvriendelijker dan de doorsnee pensioneigenaar. Als echte boer staat hij 's ochtends op voor het krieken van de dag. Dan gaat hij gelijk de stallen in om de paarden buiten te zetten. Hij wil niet teveel drukte op zijn erf dus er zijn maar weinig stallen in zijn grote schuur. Het gevolg hiervan is dat dit zeer ruime stallen zijn. Misschien zeg ik nu wel iets heel drastisch, maar een paard is ook vee. Waarom zou een boer geen paarden mogen houden i.p.v. koeien?

Leuk bedacht dus, maar naar mijn mening nergens voor nodig.

Ik ben het helemaal met Anya eens: Papiertje levert domme bureaucratische vorm van sturing op 'dierenwelzijn' op die in de praktijk niet werkt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:28

Ik woon in Friesland ;)
De boeren hebben hier voldoende land, maar het land is niet overal geschikt om de paarden in de winter te laten lopen. Er zijn natuurlijk boeren die het zwart laten worden (al zie ik dat meer bij particuliere paardenhouders) maar hier in de wijde omgeving zijn de weilanden in de winter toch echt leeg... De melkkoeien staan op stal, de paarden van/bij boeren soms op een klein stukje, of in de bak of een paddock. Een enkele paardenhouder laat zijn land zwart lopen en zet er een grote hooiruif in.

Denk dat boeren (en paardenhouders) op zandgrond de paarden wel makkelijker het hele jaar buiten houden, simpel omdat op zandgrond veel minder ernstige (bodem/zode)schade ontstaat dan op (nattere en minder stevige) veen of kleigrond. Hier bij ons wisselt de bodem van veen, veen met leem ondergrond tot zandkoppen. Je ziet het gelijk aan hoe het land er uit blijft zien bij gebruik. 300 meter verderop kunnen de paarden het hele jaar dag en nacht op het land lopen en het wordt alleen kort en kaal, niet modderig en geen kuilen, maar vlakke bodem met soms een plas er op.
Hier bij mij zakken zelfs de reeën die mijn land oversteken 20!cm met hun pootjes in de bodem... Ik kan de sporen nu nog precies zien staan!

De paarden had ik al in oktober van dat stuk gehaald (ondanks dat er nog gras op moest) omdat ze er te diep in weg zakten en alles stuk liepen. Moeras...
En dan had ik voor 3 paarden 3ha afgelopen winter...

Je land zo stuk laten lopen kost veel geld en tijd en werk om het te (laten) herstellen. De Boeren hier in de omgeving verdienen liever geld met hun land, dan dat ze er geld aan uit moeten geven omdat het vertrapt wordt...

Om even on topic te gaan: een diploma voor een pensionhouder, of paardenhouder lijkt logisch, maar diploma's zijn geen garantie voor paardvriendelijk handelen.
Veel mensen weten dingen wel, maar handelen er niet naar, of ze hebben een andere mening/visie, bijvoorbeeld dat een paard het prima doet op stal met een half uurtje uitrazen in de bak tijdens het uitmesten en misschien nog even rijden, net als dat een beetje vieze stal niet erg is (geen schoon strootje te bekennen, alles sopt), of dat de hoefsmid nog wel even kan wachten, of dat een paard niet dood gaat van een beetje blub (als ze tot hun kogels of voorknieën in de modder staan) of dat die kuil wel meevalt (erg nat, en regelmatig witte schimmelplekken er tussen) en best nog wel gevoerd kan worden.

Tuurlijk zijn er ook onwetende mensen, en daarvoor zou een diploma of certificaat van deelname aan een basiscursus paardenverzorging misschien nuttig zijn, maar moet dat verplicht? En wie stelt die basiscursus samen? Is dat het traditioneel ingestelde FNRS-clubje? Of de KNHS? Zijn zij objectief? Zijn zij echt paardgericht? Of is het paard het middel tot de sport en staat de verzorging en training en huisvesting allemaal in het teken van optimaal presteren en presenteren?

Sommige pensionhouders of paardeneigenaren vinden oprecht dat ze de paarden goed verzorgen, terwijl het naar maatstaven van anderen met een andere visie onder de maat is.
Andere pensionhouders doen bewust dingen waarvan ze weten dat het niet ok'e wordt gevonden, en proberen dat te verbergen of doen zich anders voor.

Dat is mentaliteit. Het behalen van een diploma garandeert geen goede kwaliteit. een onafhankelijk keurmerk voor stallen (zodat klanten kunnen zien hoe paardvriendelijk een stal is en waar ze voor kiezen) zou misschien beter zijn.
In Duitsland biedt de LAG (http://www.lag-online.de/ ) een paardgericht keurmerk met sterren voor kwaliteit van de "stal" op huisvesting en verzorgingsgebied, niet op faciliteiten voor de ruiter, met een duidelijke omschrijving welke vormen van huisvesting worden aangeboden en de mogelijkheid om de sterren weer in te trekken. In Nederland deelt vooral de FNRS sterren uit, en paardvriendelijkheid in de zin van soort-gerichte huisvesting, is nou niet echt een belangrijk item voor hen.
De FNRS zit meer in de "traditionele" hoek van boxenhuisvesting en alles netjes schoon en aangeveegd met veel materiële faciliteiten voor ruiter en sport.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:59

Wij zijn ook begonnen met een pensionstalling vorig jaar :) Ik snap het idee erachter want in de achterhoek zijn meer dan genoeg boeren die een 'stalling' hebben.

Ik vind het alleen persoonlijk niet zo'n tof plan wat dat betekent dat wij een diploma moeten gaan halen :+ Want voor het behalen van een diploma moet je waarschijnlijk ook goed geld betalen ?