Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Lamar schreef:Dat die veulen zo stil blijven staan lijkt me eerder omdat ze aan de grond genageld staan van de pijn.

Lieveranders schreef:Maar er worden toch ook zoveel andere dieren gechiped? Mijn hond en twee katten ook en die gaven geen kik.. Ik moet er niet aan denken ze te brandmerken.. :s
Tinkermuts schreef:Ben niet echt pro het een of anti het ander, alhoewel ik me niet voor kan stellen dat brandmerk geen pijn doet, paarden voelen nog een vlieg op de huid, en ik denk dat de pijn idd achteraf komt ne als bij andere brandwonden.
Verder vind ik het ook lelijk.
Verbaas me wel over dat mensen het hebben over worstelen bij het chippen, heb al heel wat paarden en veulens laten chippen en nooit geen probleem, bij 2 veulens werd er gechipt terwijl ze na de keuring lekker languit in het gras lagen te slapen, ze sliepen gewoon heerlijk door, dus ik heb bij mijn paarden geen nare ervaring met het chippen.
Snap wel beetje waaron die da het heeft tegen gehouden, z'on veulen wat al die stress vh publiek heeft en dan ook gebrand word.
M_D_H schreef:als je je niet beter verdiept in het chippen en de gevolgen en het brandmerken en de gevolgen kun je hier beter niet mee praten
je bent duidelijk zeer pro-chippen en anti-brandmerken, zelfs zo erg dat je de keiharden feiten etc van tafel veegt... beetje jammer
EvelienH schreef:Van mij mogen ze blijven brandmerken, paarden reageren er amper op. Als het zoveel pijn zou doen blijven ze echt niet staan, dus dierenmishandeling vind ik het niet. Daarnaast is het ook nog eens mooi.
Marion71 schreef:Brandmerken heeft niks met een identificatiemiddel te maken, meer met status. Een ander nut kan ik werkelijk niet bedenken. Paarden moeten geïndentificeerd zijn, dus ondanks een brandmerk moet er alsnog gechipt worden. Chippen kun je niet achterwege laten (of je moet van die oormerken willen). Brandmerken heel eenvoudig.
Ik heb respect voor de da dat hij het lef had om hier een stokje voor te steken. Je kunt l*llen wat je wilt, maar brandmerken en de brandwond die het veroorzaakt, is pijnlijk en heeft nauwelijks nut. Afschaffen dus.
Adriana schreef:Die strijd is dus gaande want men wil helemaal niet chippen in Duitsland en iedereen die zo tegen brandmerken is hebben jullie elk jaar meer dan 20 veulens gebrandmerkt zien worden?? Ik wil en helaas evenveel veulens gechipt zien worden en het verschil moge duidelijk zijn ik ben voor branden.
De merries lopen elk jaar weer met hun veulen naar de man die het brandmerk zet, als het zo'n angstige ervaring was dan waren die merries nooit en te nimmer braaf elk jaar met het veulen de box in gelopen om een brandmerk te krijgen.
manishdra schreef:Ik vind brandmerken juist een stuk minder fraude gevoelig dan een chip. Waarom, 1. omdat het zichtbaar is 2. je kunt er wel een "stipje" of cijfertje erbij zetten, maar dan komt de beschrijving in de registratie en jou paard niet meer overeen. Van een 10 jarige zwarte hengst wordt het in 1 keer een 5 jarige vos merrie?
manishdra schreef:Bij chip kun je net zo goed de bestaande ongedaan kunt maken en een nieuwe invoeren. Als je dan het registratie nummer gaat nalopen, dan krijg je wel de juiste info terug van het registratiesysteem... en kom je er dus niet zo makkelijk achter dat er iets mis is. Dat weet je wel zodra dus omschrijving niet overeenkomt.
manishdra schreef:Een brandmerk is blijvend, een chip kan worden verwijderd (of kapot gemaakt worden)
manishdra schreef:Daarbij is natuurlijk wel de kanttekening dat er niet alleen een logo, maar ook een nummer of barcode aan wast zit en dat er een éénduidig registratiesysteem moet komen voor alle paarden en ook bij 1 instantie. Nu is het ook over 1000 verschillende stamboeken en onafhankelijke registratiesystemen verdeeld en dat maakt het gewoon niet makkelijk.
anneliesdj schreef:Als je een piepklein beetje paardenverstand hebt dan weet je dat een paard niet aan de grond genageld staat
Alane schreef:Nee maar je 5 jarige Totilas afstamming kan daardoor wel afstammingsloos worden omdat het niet meer geidentificeerd kan worden omdat het nummer onleesbaar gemaakt is.
Alane schreef:Er zijn vele fabels in de omloop over transponders, het onklaar kunnen maken mbv van een fotocamera tot aan magnetronstralen of het bijplaatsen van een 2e transponder. Maar er wordt over gesproken maar wordt niet aangetoond.
Alane schreef:Kan onherkenbaar gemaakt worden. Nog maar te zwijgen over het aantal brandmerken, dat betekend dat je als koper of keuringsarts alle brandmerken ter wereld moet kennen om te weten welk stamboek.
Alane schreef:Ze worden gebrand met nummer, maar die combinatie van logo en nummer is niet afdoende om een paard te kunnen identificeren.
Lamar schreef:anneliesdj schreef:Als je een piepklein beetje paardenverstand hebt dan weet je dat een paard niet aan de grond genageld staat
Oke, dan is mijn fjord dus geen paard. Ik zal het hem de volgende keer wel ff vertellen, wanneer hij van schrik weer eens met alle 4 poten in de lucht springt en dan aan de grond genageld blijft staan. Je moet rennen rennen rennen want je bent een vluchtdier, zal ik hem wel zeggen.