Veterinair verbiedt brandmerken veulen tijdens Equitana

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 01:36

Die strijd is dus gaande want men wil helemaal niet chippen in Duitsland en iedereen die zo tegen brandmerken is hebben jullie elk jaar meer dan 20 veulens gebrandmerkt zien worden?? Ik wil en helaas evenveel veulens gechipt zien worden en het verschil moge duidelijk zijn ik ben voor branden.
De merries lopen elk jaar weer met hun veulen naar de man die het brandmerk zet, als het zo'n angstige ervaring was dan waren die merries nooit en te nimmer braaf elk jaar met het veulen de box in gelopen om een brandmerk te krijgen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 01:42

Lamar schreef:
Dat die veulen zo stil blijven staan lijkt me eerder omdat ze aan de grond genageld staan van de pijn.

Als je een piepklein beetje paardenverstand hebt dan weet je dat een paard niet aan de grond genageld staat ;)

Toevallig heb ik ook een ervaring met 'brandmerken': ik was met ruig weer op een boot en liep buitenom, verloor mijn evenwicht en viel richting motorblok. Om niet te vallen greep ik met mijn hand vol de uitlaat vast en moest mij dus ook met die hand weer rechtop duwen. Op het moment zelf voel je dat niet, ik snapte dat het niet goed was maar wat er nu was...?
Mijn zus had het wel door en gooide me bijna overboord :')
Dus mijn hand in een bak water gehad en ja ik voelde het wel maar na een kwartiertje was ik het wel zat en haalde hem eruit, ik wist niet hoe snel hij er weer in moest zo gruwelijk pijn deed het.
Onderweg naar huis had ik geen bak water, ik heb het uit gegild en gehuild, gruwelijk wat doet dat zeer.
Achteraf was het tweedegraads en op een paar kleine plekjes derdegraads verbrand, ik heb een paar dagen met natte doeken en bakken water gesleept, de enige manier om het draaglijk te maken.

Maargoed, ik ben geen paard en ik gok zo dat onze huid wat gevoeliger is.
Daarbij zie ik op het filmpje hierboven ook nauwelijks reactie, nu weet ik zelf dat de pijn niet onmiddelijk te voelen is dus dat verklaard het wel maar ook later zie je het veulen niet reageren en ik denk dat wanneer het echt pijn zou doen je dat wel ziet.
Dus ik ben niet perse pro of anti brandmerken maar ik heb wel zo mijn bedenkingen bij het chippen, dat lijkt me ook vrij pijnlijk, is geen makkelijke vorm van identificatie en bovendien zitten er risico's aan vast.

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 01:49

Lieveranders schreef:
Maar er worden toch ook zoveel andere dieren gechiped? Mijn hond en twee katten ook en die gaven geen kik.. Ik moet er niet aan denken ze te brandmerken.. :s

Bij honden iig word de chip tussen vel en vlees geplaatst.
De chip van mijn hond verplaatst zich ook nog eens, en zit nu heel naar op een schouderblad. Ze lijkt er last van te hebben.. De hond gaf geen kick tijdens plaatsen.

Ik heb overigens elk jaar weer de ellende dat ze van het KWPN komen chippen, hoppa, veulen in de houtgreep, bam chip erin, en niet zachtjes! Beter snel want dan is het snel voorbij.
Vervolgens een beste tijd nodig om de veulens braaf & rustig te krijgen bij de DA voor een simpele enting.

Een ouder schet die gechip't moest worden was ook geen pretje.

Overigens vind ik brandmerken net zo pijnlijk & vervelend, alleen daar hebben ze nog langer last van.
Het is een brandwond, vergt nazorg, en is erg pijnlijk.

Dus beide manieren zijn vervelend in mijn ogen, en mijn voorkeur gaat uit naar het chippen.
Daar kun je een paard mee registreren, ieder dier zijn eigen nummer, identiek.

Word een gechip't dier gestolen? Makkelijker te vinden, vervoer is moeilijker zonder het bijpassende paspoort, je kunt KWPN, NRPS alles inlichten, puur op chipnummer.

Ideaal in mijn ogen, natuurlijk niet waterdicht voor de echte paardendieven, maar al een heel eind op weg!

Het castreren, erg pijnlijk, wel noodzakelijk.
Manen trekken, voor sommige paarden pijnlijker dan voor een ander.
Jaarlijkse gebitcontrole, even wat bijvijlen, wat bloed en beschadigd tandvlees soms.

Zo hebben we altijd wel wat, iets wat pijnlijk is, kan zijn, maar wel noodzakelijk.

Mijn voorkeur gaat uit naar een chip! :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 03:23

Ik vraag mij nu toch wel af met welke redenering de Da het nu heeft tegen gehouden. Ik neem toch aan dat hij niet gezegt heeft'omdat brandmerken sielug is'. Ik kan me er best iets bij voorstellen dat het op zo'n beurs misschien niet volgens de normale voorschriften kon gebeuren of dat de DA bang was dat het veulen teveel op het publiek zou reageren en het daardoor niet goed zou gaan.

Overgens zie ik niet in waarom je een paard zou brandmerken als je hem sowieso ook nog moet chippen. Het is sowieso kiezen uit twee kwaden imo, dus waarom zou je dan beide kiezen. Ik hoop dat ze ook voor paarden een bruikbare irisscanner op de markt brengen zouden we mooi van dat gehannes af zijn.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 06:12

Ben niet echt pro het een of anti het ander, alhoewel ik me niet voor kan stellen dat brandmerk geen pijn doet, paarden voelen nog een vlieg op de huid, en ik denk dat de pijn idd achteraf komt ne als bij andere brandwonden.
Verder vind ik het ook lelijk.

Verbaas me wel over dat mensen het hebben over worstelen bij het chippen, heb al heel wat paarden en veulens laten chippen en nooit geen probleem, bij 2 veulens werd er gechipt terwijl ze na de keuring lekker languit in het gras lagen te slapen, ze sliepen gewoon heerlijk door, dus ik heb bij mijn paarden geen nare ervaring met het chippen.

Snap wel beetje waaron die da het heeft tegen gehouden, z'on veulen wat al die stress vh publiek heeft en dan ook gebrand word.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 07:22

ken het andere topic niet en heb nooit gezien hoe er 1 gebrandmerkt werd.
maar het lijkt mij niet fijn en ik vind het lelijk

Jessix

Re: Veterinair verbiedt brandmerken veulen tijdens Equitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 07:43

Ook ik vraag me steeds weer af: Waar kan ik terugvinden dat een paard een andere, dus minder gevoelige huid zou hebben? I.m.o. is een paard juist super gevoelig op de huid. Kan iemand dit uitleggen? Waarom zou een paard minder pijn voelen? Komen zijn zenuwen niet tot aan oppervlak of wat?

Ik zie geen meerwaarden van het brandmerken, omdat het in de regel geen uniek merk is. Het duidt vaak slechts een stamboek of fokker aan. Op dit moment wordt er ook nog te weinig gedaan met de chip. En nee, ik heb die liever ook niet in mijn paard.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 07:48

Tinkermuts schreef:
Ben niet echt pro het een of anti het ander, alhoewel ik me niet voor kan stellen dat brandmerk geen pijn doet, paarden voelen nog een vlieg op de huid, en ik denk dat de pijn idd achteraf komt ne als bij andere brandwonden.
Verder vind ik het ook lelijk.

Verbaas me wel over dat mensen het hebben over worstelen bij het chippen, heb al heel wat paarden en veulens laten chippen en nooit geen probleem, bij 2 veulens werd er gechipt terwijl ze na de keuring lekker languit in het gras lagen te slapen, ze sliepen gewoon heerlijk door, dus ik heb bij mijn paarden geen nare ervaring met het chippen.

Snap wel beetje waaron die da het heeft tegen gehouden, z'on veulen wat al die stress vh publiek heeft en dan ook gebrand word.

Ik sluit me helemaal bij jou aan!
Dat chippen heb ik bij paarden ook geen negatieve ervaringen, buiten het feit dat ik DNA fijner zou vinden ivm een mogelijkheid tot zwerven van een chip in het lijf.
Zelf heb ik een wenkbrouwpiercing, die naald is ongeveer net zo dik als een chipnaald, dit deed echter een seconde pijn en daarna was het over. Een brandwond doet later veel meer pijn. Al zou een paardenhuid anders zijn dan een mensenhuid, denk ik nog steeds dat deze vergelijking blijft.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:07

M_D_H schreef:
als je je niet beter verdiept in het chippen en de gevolgen en het brandmerken en de gevolgen kun je hier beter niet mee praten ;)
je bent duidelijk zeer pro-chippen en anti-brandmerken, zelfs zo erg dat je de keiharden feiten etc van tafel veegt... beetje jammer ;)

Handig om te roepen dat jij er meer van weet dan ik. In de eerste plaats weet je dat helemaal niet. In de tweede plaats roep je wel wat, maar dé argumenten waarom ontbreken.

Juist omdat ik me erin verdiept heb, sta ik er zo in. Als ik mijn Oldenburgse merrie mét brandmerk en chip zie, zegt het brandmerk me helemaal niks over haar identiteit. Dat doet de chip wel. Ik ben niet pro-chippen, ik vind het 't beste van niks. Da's iets heel anders.

Maar kom maar op, en bewijs me het nut en de waarde van brandmerken.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:29

Niet alle Duitse Stamboeken zijn pro brandmerken.
Al onze paarden zijn ingeschreven bij het Rheinische Pferdestammbuch en ik krijg de chip-spuiten gewoon thuis gestuurd door het stammbuch zelf.
Dierenarts zet hem er thuis op stal in.
Geen branddagen meer.

Ik weet zelf niet wat voor de veulens 'prettiger' is.
Bij chippen gaat hier alles super, beestjes bewegen nog niet eens met de oren. En tot nog toe geen problemen ermee gehad.
Branden kan even zo goed, maar wij als kleine fokkerij moeten dan op sleep met moeder en veulen.
Behoorlijke einden rijden, plus de stress daar op vreemd terrein, wij hebben vaak late veulens dus die zijn relatief jong als ze meemoeten.

Ik persoonlijk denk dat beide mogelijkheden zijn voors en tegens hebben maar ben blij dat de mijne gechipt worden.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:30

Marion71 dat wou ik ook duidelijk maken. Brandmerken heeft voor mij geen meerwaarde als identificatie, ik zou ook wel een mooie f op de hals van mijn fries willen, puur om te laten zijn dat ze een stamboommerrie is. Maar hier kan ik niet mee bewijzen dat het mijn merrie is. Vond ze het chippen fijn, vast niet. Maar het brandmerken waarschijnlijk ook niet. Maar de chip doet het en mocht het nodig zijn kan ik hiermee bewijzen dat ze van mij is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:34

Vroeger kregen paarden die waren afgekeurd in NL toch een A als brandmerk? Was wel duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:39

EvelienH schreef:
Van mij mogen ze blijven brandmerken, paarden reageren er amper op. Als het zoveel pijn zou doen blijven ze echt niet staan, dus dierenmishandeling vind ik het niet. Daarnaast is het ook nog eens mooi. :o

Precies mijn gedachte.
Ontzettend zonde dat het wordt afgeschaft.
Ik vind het juist ''iets'' hebben, als fokker zijnde dat je een eigen uniek -geregistreerd- brandmerk hebt, zo zie je altijd welke paarden door jou gefokt zijn.

Vind chippen pijnlijker eruit zien dan brandmerken.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:42

Van couperen voelen ze ook niets, dus dat mag ook gewoon van jullie?

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:45

Ik moet zeggen dat ik geen negatieve ervaringen heb met veulens die gechipt werden, maar ik vind het brandmerken op het tweede filmpje wat geplaatst werd ook niet heel bijzonder erg er uit zien. Maar idd, veel brandmerken hebben alleen een stamboek plaatje en verder geen nummer. Een merrie die ik ooit heb gereden was een Trakhener en had een brandmerk. Maar in de winter, met die dikke vacht, zag je er amper wat van! Met een nummer zou dat ook niet te lezen zijn geweest. Dat lijkt me heel onhandig, zeker als er paarden gestolen worden ofzo. Dus beide is vast niet prettig, maar niet vreselijk onoverkomelijk en je moet toch iets. Voor de betere identificatie zou ik dan voor een chip kiezen.

Maar goed, waar hebben we het over, het is al verboden in NL!

Yviertje, ze voelen overal 'iets' van. Nee ik ben niet voor couperen, maar ook omdat het geen enkel doel heeft. Voor het mooi zou ik zelf ook niet brandmerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:46

Couperen vind ik in mijn ogen weer heel wat anders.
Dat heeft gevolgen voor hun verdere leven, geen vliegen kunnen wegjagen etc, maar een brandmerk zit niet in de weg ;)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:49

Nee, maar er het word er nu op gegooid dat ze er meer of minder van voelen. Couperen voelen ze ook niet veel van, vandaar dat ik dat er dan ook ff bij pak. Ik kijk meer wat voor nut brandmerken, chippen enz heeft voor mijn paard. En het enige wat ik nuttig vind is chippen ivm identificatie.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:54

Marion71 schreef:
Brandmerken heeft niks met een identificatiemiddel te maken, meer met status. Een ander nut kan ik werkelijk niet bedenken. Paarden moeten geïndentificeerd zijn, dus ondanks een brandmerk moet er alsnog gechipt worden. Chippen kun je niet achterwege laten (of je moet van die oormerken willen). Brandmerken heel eenvoudig.
Ik heb respect voor de da dat hij het lef had om hier een stokje voor te steken. Je kunt l*llen wat je wilt, maar brandmerken en de brandwond die het veroorzaakt, is pijnlijk en heeft nauwelijks nut. Afschaffen dus.

Er is wel degelijk mogelijkheid om iets anders dan chippen te nemen wat betreft identificatie, wat dacht je van irisscan? Geen chip meer nodig en even uniek. chippen is ook geen waterdicht systeem wat betreft identificatie. er kan teveel mee gerommeld worden. Wie is er in zn leven op de weg al een keer op chip gecontroleerd? daar zou het ook voor dienen. :)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:58

Ik vind brandmerken juist een stuk minder fraude gevoelig dan een chip. Waarom, 1. omdat het zichtbaar is 2. je kunt er wel een "stipje" of cijfertje erbij zetten, maar dan komt de beschrijving in de registratie en jou paard niet meer overeen. Van een 10 jarige zwarte hengst wordt het in 1 keer een 5 jarige vos merrie?

Bij chip kun je net zo goed de bestaande ongedaan kunt maken en een nieuwe invoeren. Als je dan het registratie nummer gaat nalopen, dan krijg je wel de juiste info terug van het registratiesysteem... en kom je er dus niet zo makkelijk achter dat er iets mis is. Dat weet je wel zodra dus omschrijving niet overeenkomt.

Een brandmerk is blijvend, een chip kan worden verwijderd (of kapot gemaakt worden)

Daarbij is natuurlijk wel de kanttekening dat er niet alleen een logo, maar ook een nummer of barcode aan wast zit en dat er een éénduidig registratiesysteem moet komen voor alle paarden en ook bij 1 instantie. Nu is het ook over 1000 verschillende stamboeken en onafhankelijke registratiesystemen verdeeld en dat maakt het gewoon niet makkelijk.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:58

Adriana schreef:
Die strijd is dus gaande want men wil helemaal niet chippen in Duitsland en iedereen die zo tegen brandmerken is hebben jullie elk jaar meer dan 20 veulens gebrandmerkt zien worden?? Ik wil en helaas evenveel veulens gechipt zien worden en het verschil moge duidelijk zijn ik ben voor branden.
De merries lopen elk jaar weer met hun veulen naar de man die het brandmerk zet, als het zo'n angstige ervaring was dan waren die merries nooit en te nimmer braaf elk jaar met het veulen de box in gelopen om een brandmerk te krijgen.

Ik weet niet of het bij de Holsteiners anders gaat, maar er wordt eerst gebrandt en dan gechipt dan lijkt het me niet zo heel vreemd dat een veulen wous gaat doen.

Ik heb meerdere veulens en ook oudere dan veulen gechipt zien worden, en behalve die die ook idioot reageren op een enting, niets geen rodeo taferelen.

In Duitsland zijn ze erg merkminded, je moet kunnen zien dat er papieren bij een paard zitten, met alleen een transponder zie je dat niet meer.. en daar draait het allemaal om. Niet over niet zieliger, beter. Ergo de stamboeken geven zelf aan dat alleen een brandmerk niet voldoende is om een paard te indetificeren.

btw leuk voorbeelden hier op bokt. Paard Queen dat als veulen gestolen is, succesvol in België en pas jááááren later heeft men ontdekt dat het paard een brandmerk had. rest is te vinden op bokt.
en dan de bokker die een paard heeft gekocht die ook een brandmerk blijkt te hebben, hoe moeizaam het niet gaat om de identiteit te achterhalen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 09:04

manishdra schreef:
Ik vind brandmerken juist een stuk minder fraude gevoelig dan een chip. Waarom, 1. omdat het zichtbaar is 2. je kunt er wel een "stipje" of cijfertje erbij zetten, maar dan komt de beschrijving in de registratie en jou paard niet meer overeen. Van een 10 jarige zwarte hengst wordt het in 1 keer een 5 jarige vos merrie?

Nee maar je 5 jarige Totilas afstamming kan daardoor wel afstammingsloos worden omdat het niet meer geidentificeerd kan worden omdat het nummer onleesbaar gemaakt is.

manishdra schreef:
Bij chip kun je net zo goed de bestaande ongedaan kunt maken en een nieuwe invoeren. Als je dan het registratie nummer gaat nalopen, dan krijg je wel de juiste info terug van het registratiesysteem... en kom je er dus niet zo makkelijk achter dat er iets mis is. Dat weet je wel zodra dus omschrijving niet overeenkomt.

Er zijn vele fabels in de omloop over transponders, het onklaar kunnen maken mbv van een fotocamera tot aan magnetronstralen of het bijplaatsen van een 2e transponder. Maar er wordt over gesproken maar wordt niet aangetoond.

manishdra schreef:
Een brandmerk is blijvend, een chip kan worden verwijderd (of kapot gemaakt worden)

Kan onherkenbaar gemaakt worden. Nog maar te zwijgen over het aantal brandmerken, dat betekend dat je als koper of keuringsarts alle brandmerken ter wereld moet kennen om te weten welk stamboek.

manishdra schreef:
Daarbij is natuurlijk wel de kanttekening dat er niet alleen een logo, maar ook een nummer of barcode aan wast zit en dat er een éénduidig registratiesysteem moet komen voor alle paarden en ook bij 1 instantie. Nu is het ook over 1000 verschillende stamboeken en onafhankelijke registratiesystemen verdeeld en dat maakt het gewoon niet makkelijk.

Ze worden gebrand met nummer, maar die combinatie van logo en nummer is niet afdoende om een paard te kunnen identificeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:04

anneliesdj schreef:
Als je een piepklein beetje paardenverstand hebt dan weet je dat een paard niet aan de grond genageld staat ;)

Oke, dan is mijn fjord dus geen paard. Ik zal het hem de volgende keer wel ff vertellen, wanneer hij van schrik weer eens met alle 4 poten in de lucht springt en dan aan de grond genageld blijft staan. Je moet rennen rennen rennen want je bent een vluchtdier, zal ik hem wel zeggen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:13

Alane schreef:
Nee maar je 5 jarige Totilas afstamming kan daardoor wel afstammingsloos worden omdat het niet meer geidentificeerd kan worden omdat het nummer onleesbaar gemaakt is.

Maar dan weet je wel gelijk dat er iets niet in de haak is, want het is onherkenbaar... anders wordt het namelijk niet onherkenbaar gemaakt.

Alane schreef:
Er zijn vele fabels in de omloop over transponders, het onklaar kunnen maken mbv van een fotocamera tot aan magnetronstralen of het bijplaatsen van een 2e transponder. Maar er wordt over gesproken maar wordt niet aangetoond.

Ik heb zelf een paardje gehad waarbij je alleen de chip kon vinden met een grote sterke transponder en als je wist waar je wezen moest... hoe makkelijk is het daar om er nog eentje aan te brengen? of paarden waarbij de chip tussen de oren zit? En alles wat electronisch is, kan over het algemeen makkelijk worden gesaborteerd, zelfs onze betaalkaarten zijn niet veilig en dat is toch wel iets waar ze continu mee bezig zijn.

Alane schreef:
Kan onherkenbaar gemaakt worden. Nog maar te zwijgen over het aantal brandmerken, dat betekend dat je als koper of keuringsarts alle brandmerken ter wereld moet kennen om te weten welk stamboek.

Of te wel, er moet een eenduidig registratie systeem komen. En bij een onherkenbaar nummer/barcode moet je dan maar gelijk wat wantrouwiger zijn. Is een stuk makkelijker om te zien dan chips.

Alane schreef:
Ze worden gebrand met nummer, maar die combinatie van logo en nummer is niet afdoende om een paard te kunnen identificeren.

Dus (en dat was ook mijn voorwaarde) moet er een goed registratiesysteem komen.

Er moet een goed registratiesysteem komen en ik vind dat chippen het niet is. Irisscan is erg mooi, maar daar heb je niks aan als je een paard via particulier koopt, tenzij elke DA er eentje op zak heeft en dat zal nog wel even duren. DNA, dan zit je eigenlijk altijd achteraf te werken want ter plaatste kun je het niet ff doen. Chip is naar mijn mening erg fraudegevoelig. Dus dan hou je brandmerken en ik zelf helemaal niet dat het huidige systeem goed is, maar als er landelijk aan gewerkt wordt om 1 orgaan op te richten waarbij alle paarden geregistreerd staan (en dat kan zelfs op ras, met het bijbehorden brandmerk) En zelfs dan heb je geen waterdicht systeem... natuurlijk niet, maar beter als met chips... want die zie je simpelweg niet. En je krijgt ook geen waarschuwing dat hij niet klopt als je hem af laat lezen. En onherkenbaar brandmerk zie je gelijk. En een toegevoegd nummer natuurlijk niet, maar als je deze laat controleren bij een hierboven voorgestelde instantie hoor je snel genoeg of de omschrijving overeenkomt.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:41

Dan toch maar een oormerk; je ziet het direct, kunt het nummer direct zien en eventueel checken en als ze eerder gemerkt zijn zie je een groot rond gat. Ondanks alle voordelen van oormerken vind ik de chip toch een redelijk alternatief voor identificatie.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:43

Lamar schreef:
anneliesdj schreef:

Oke, dan is mijn fjord dus geen paard. Ik zal het hem de volgende keer wel ff vertellen, wanneer hij van schrik weer eens met alle 4 poten in de lucht springt en dan aan de grond genageld blijft staan. Je moet rennen rennen rennen want je bent een vluchtdier, zal ik hem wel zeggen.

dan doet jouw paard dat wel, maar jouw paard is niet representatief voor de rest van de paarden , de meeste paarden zullen bij angst/pijn weg willen en niet blijven staan ,

wat betreft merken of chippen, ik weet alleen dat ik bij brandmerken nog nooit ene paard over de mik heb zien gaan
bij chippen zie ik regelmatig een dier hevig reageren ...
dat zegt mij al best veel

dat de DA geweigerd heeft vind ik vreemd daar merken NOG niet verboden is in DE