Idee voor rijden met poepzak valt niet goed bij ruiters

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sjorsie

Re: Idee voor rijden met poepzak valt niet goed bij ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:50

@Mister01 : paard kan een opstapprobleem hebben, maar als je altijd met anderen op rit gaat, kan een van hun het opzijschuiven, zowiezo een veiliger idee mocht er iets gebeuren onderweg.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:56

sjorsie schreef:
@Mister01 : paard kan een opstapprobleem hebben, maar als je altijd met anderen op rit gaat, kan een van hun het opzijschuiven, zowiezo een veiliger idee mocht er iets gebeuren onderweg.

tuurlijk kan dat zijn, maar dan moet je of gaan trainen zodat je het probleem oplost of idd met anderen gaan rijden.

we trainen constant alles aan die paarden, moeilijke oefeningen, gangen moeten perfect, maar normaal stil kunnen staan met op en afstappen blijkt veel minder prioriteit te hebben, heel jammer!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:57

we leren een paar ddat een zadel niet eng is, hoofdstel, mens op rug, auto's en ga zo maar door. Maar een poepzak kunnen ze niet om :') . dat is een beetje krom in mijn opzicht. Ik weet al dat ze bij ons er ook mee bezig zijn en heb er geen moeite mee. Wel dan graag even een supsidie voor de aanschaf van een nete en handige :+

hier een mooi voorbeeldje van een kleine maar handige poepzak
http://www.steedapplecatcher.com/

als ze in de aanbieding zijn zal ik ze ook maar gaan aanschaffen en dan is het misschien even flink trainen maar hou ik wel de buurt netjes als ik door dorp moet rijden.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:58

Vorige weekend hat men verzorgpaardje gepoept op het voetpad (ik stond er te wachten tot de tractor voorbij was) vlak voor een huis. Ik heb aan men lief (die met de fiets mee was) gevraagd of hij het in de goot wilde duwen. Zo lief als hij is, heeft hij dat gedaan! (al was het een beetje tegen zijn zin). Toen we op weg naar huis er langst reden, was de poep weggespoeld.

Het kost maar een paar minuutjes om de poep van je paard op te ruimen, dus als je het kunt, doe het dan!
Ik snap dat het niet altijd zo gemakkelijk is. Als ik buiten zou afstappen raak ik er misschien ook niet meer op (omdat men verzorgpaardje nog niet wilt stil staan bij het opstappen) maar daar gaan we dan wel op oefenen.
Ik erger me veel meer aan hondepoep dan aan paardepoep (als het maar niet midden op het voetpad of voor iemand zen deur ligt).
Hondepoep is veel makkelijker om op te ruimen dan paardepoep en toch liggen de parken, bermen enzo nog bomvol.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:59

Als je niet alleen op je paard kunt komen, dan ga je of niet op buitenrit, of maar met iemand samen.
Klinkt hard, maar als je in geval van nood er af moet en er dan niet meer opkomt, dan heb je dus echt een probleem en hoor je niet alleen buiten te rijden.

Met een poepzak zal ik overigens niet gaan rijden. Geen gezicht. Ze moeten het gewoon zo doen: als je het opruimt, dan niets, wil je het niet opruimen, dan maar zo'n zak.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:01

germie maar waar wil je dan heen opruimen als je geen zak of iets bij hebt?

Als iedereen het in de goot gaat duwen hebben we volgend probleem water loopt niet meer weg en putten raken verstopt

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:03

Ik woon in het dorp en mijn paarden staan achter huis (zoals bij de meeste hier) Het dorp heeft ongeveer 1050 inwoners en er leven rond de 75/100 paarden. Als al die paarden hier elke dag door het dorp gaan dan kan ik me voorstellen dat er niemand blij van wordt (ik ook niet).

Een poepzak voor die 5 minuten die ik langs de weg moet om buiten te rijden of bij de bak te komen vind ik ook wat overdreven.

Jolliegirl

momo_lover schreef:
germie maar waar wil je dan heen opruimen als je geen zak of iets bij hebt?

Als iedereen het in de goot gaat duwen hebben we volgend probleem water loopt niet meer weg en putten raken verstopt

De berm in? :+

butengeweun

maar heb je altijd midden in dorp een berm waar het heen kan?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:04

momo_lover schreef:

idd en sommige paarden leggen echt bergen neer, dan is meteen de goot verstopt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:05

momo_lover schreef:

Wat dacht je van later even terug rijden? en het opruimen?
Of anders even aankloppen bij een bewoner voor een zakje/schep.

Ik heb het wel eens gehad dat ik moest uitwijken voor de vuilniswagen.
Dus een oprit op moest van iemand, en mijn paard begon te poepen.
Ik heb netjes even aangeklopt of ze een schep hadden. Hadden ze niet. Ik heb gemeld dat ik het direct kwam opruimen als ik terug was.
Dit was prima, maar toen kwam meneer de buurman al aanzetten met 'n schep. ;)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:10

Een soort houder verzinnen dat je een soort van kleine speciale schep mee kan nemen.

Je kan altijd proberen je paard eerst even op de stal neer te zetten voordat je naar buiten gaat zodat ze hun behoefte even makkelijk kunnen doen.
Ook zoveel mogelijk dicht bij een berm proberen te lopen zodat je paard makkelijk bij de berm de behoeftes kan done.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:14

Als ik de reacties zo lees, dan is het een omgeving met nagenoeg geen uitrijmogelijkheden en moet je dus praktisch altijd over de weg. Waarom rij je dan recreatief buiten? Dan is het logisch dat er poep op de wegen komt, maar een recreatief buitenrijder heeft hopelijk verzekeringstechnisch het ruiterbewijs gehaald en kan ten aller tijden op en afstappen..

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:28

Het is zo gevaarlijk voor motorrijders. Dat realiseer je je niet als je zelf geen motor rijdt maar iemand kan gewoon verongelukken door zo'n grote paardendrol op de weg.

Er zijn nou eenmaal steeds meer paarden in Nederland dus we moeten ons bescheiden opstellen anders krijgen we alleen maar meer regels omdat mensen zich aan ons ergeren. Straks moeten we nog paardenbelasting betalen door die paar mensen die te beroerd zijn om hun mest op te ruimen.

Als je niet van je paard kan verzin dan wat anders maar laat het niet liggen.

juudje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:32

Ik snap het hele probleem eigenlijk niet.

Ik begrijp de mestoverlast, dat hebben wij ook bij ons op stal en de straten er om heen.
Als je paard mest, stap je af als het kan en schop je het in de berm. In het andere geval als er geen berm is of als je niet meer op je paard komt (paard te groot, of paard te onrustig), kom je gewoon na de rit terug en ruim je het op.

hoezo moeilijk doen..

Jans schreef:
Als ik de reacties zo lees, dan is het een omgeving met nagenoeg geen uitrijmogelijkheden en moet je dus praktisch altijd over de weg. Waarom rij je dan recreatief buiten? Dan is het logisch dat er poep op de wegen komt, maar een recreatief buitenrijder heeft hopelijk verzekeringstechnisch het ruiterbewijs gehaald en kan ten aller tijden op en afstappen..

een ruiterbewijs geeft je nog geen mogelijkheid om op en af te stappen. Mijn paard is heel rustig en braaf en ik ben een aardig handige ruiter, maar als hij ergens van schrikt, stap ik echt niet af. Dan is het veiliger om er op te blijven zitten. Kan mij ook heel goed begrijpen dat je paard gewoon te groot is om zonder opstapje erop te komen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:38

Niet buiten mogen rijden als je er niet op/af kunt vind ik onzin. Wat als je voor het eerst naar buiten gaat met een groen paard? Je moet toch eens de eerste rit maken? Ik zou er dan niet zomaar afstappen. Wel is het handig als je dan iemand meeneemt die dat wel kan, of die op de fiets/lopend mee is. Natuurlijk, als er echt iets ergs aan de hand is of het echt nodig is, zou ik er wel afstappen. Maar niet om poep op te ruimen.
Ik ben laatst nog met mijn verzorgpaard buiten geweest. Hij is niet groen, maar vindt het 'alleen zijn' (=zonder andere paarden) wel erg spannend. Ik zat erop en mijn medeverzorger liep ernaast. Hij heeft toen ook gemest, precies op een zijweg tussen twee bermen in. Hij is op dat stuk altijd wat drukker, dus het leek me niet zo'n goed idee om rustig stil te staan totdat alles aan de kant geschoven was. Na de rit zijn we er met de auto langsgegaan en hebben het opgeruimd. Ik vind wel dat je je eigen troep op moet ruimen, maar er zijn situaties waarin dat niet meteen kan. Dat zou, imo, ook niet een probleem hoeven te zijn.

Oftewel, dit:
juudje86 schreef:
Als je paard mest, stap je af als het kan en schop je het in de berm. In het andere geval als er geen berm is of als je niet meer op je paard komt (paard te groot, of paard te onrustig), kom je gewoon na de rit terug en ruim je het op.

hoezo moeilijk doen..

:j
Laatst bijgewerkt door Century op 19-03-11 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:38

Als mijn paard heel de tijd met zo'n zak moet lopen die de hele tijd tegen zn kont aan kletst dan krijg je me toch een partij gevaarlijke situaties :=

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:53

Als een paard kan leren met een mens op zijn rug rond te sjouwen kan ie ook wel wennen aan een poepzak denk ik zo. :+

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:12

Ik snap het wel van dat je moet kunnen op en afstappen enzo.. En de poep snap ik ook wel.. Nu hebben wij ook wel eens een pony gehad die ontzettend bang was als je ging opstappen en dan stijl overeind ging... eenmaal voet in de beugel.. niks aan de hand.. Als wij dan ergens naartoe moesten over de weg... Stapte we ook echte niet af.. Want verder was hij kei braaf... Scheelt dat wij eigenlijk altijd in de berm rijden maar dan nog heb je mensen die gaan lopen mauwen... :P

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:16

Niet elk paard. Mijn paard zal niet tegen een kletsende ruiter kunnen. Als ik ga bonken ga ik vliegen denk ik. := Zo'n zak die de hele tijd tegen zn benen aan kletst lijkt me ook gewoon gruwelijk irritant :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:45

Ik stap er toch ook alleen af op rustige wegen hoor, no way dat ik in druk verkeer probeer om terug op te stappen. :n (ik rij zelf met de auto terug na een buitenrit, maar als ik een euro kreeg voor elke keer dat je uitgefoeterd wordt omdat je het niet gelijk weghaalt.. :oo Ben blij dat ik geen reguliere buitenruiter ben!)
Ik zie dan meer in terreinvergoedingen, wie met zijn paard door gemeente X wil rijden moet een pas kopen, van de opbrengsten (en de boete bij overtreding) wordt de mest opgeruimd.

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:03

Lees met verbazing dit topic.
Als je niet kunt afstappen hoor je niet buiten te rijden. Wat een onzin zeg. Ik ben gehandicapt heb een paard die heel goed stil kan staan desnoods een uur maakt haar niet uit alleen 1x er af kom ik er niet meer op. Kan heerlijk buiten rijden alleen heeft mijn paard gepoept en ben ik weer thuis pak ik mijn scootmobiel en schep en ruim het op. Als mijn dochter buiten ging rijden alleen dan belde ze mij als haar paard had gepoept en ruimde ik het op. Ging ze met een groep dan spraken we af wie gebeld zou worden en het op ging ruimen. Makkelijk toch en hoef je niet af te stappen en iedereen blij.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:06

kijk dat bedoel ik dus Riona :D

Eigenlijk vind ik dat die mensen die zeuren over een poepzak gewoon niet buiten horen te rijden :) :n
die hebben kennelijk hun paard niet afdoende onder controle. Want een poepzak zou bij mijn paarden gewoon kunnen.

Maar goed: ik weet dat zo'n ding niet bij iedere ruiter even veilig is, snap het protest ook wel. Des te vreemder hoe star sommige mensen roepen dat je onveilig bezig bent als je niet zonder opstap meer op je paard kunt komen.

rensie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:16

Lang leven de ruiterpaden en de landweggetjes.. :)
Maar het is idd niet voor iedereen even makkelijk om weer
op het paard te klimmen...

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:21

Anya schreef:
kijk dat bedoel ik dus Riona :D

Eigenlijk vind ik dat die mensen die zeuren over een poepzak gewoon niet buiten horen te rijden :) :n
die hebben kennelijk hun paard niet afdoende onder controle. Want een poepzak zou bij mijn paarden gewoon kunnen.

Maar goed: ik weet dat zo'n ding niet bij iedere ruiter even veilig is, snap het protest ook wel. Des te vreemder hoe star sommige mensen roepen dat je onveilig bezig bent als je niet zonder opstap meer op je paard kunt komen.

het is een ander verhaal als je iets mankeert waardoor je niet in staat ben om makkelijk op of af je paard te stappen dan wanneer het een gebrek aan opvoeding van je paard is!

no offense.