Paardentherapie voor autistische kinderen niet meer vergoed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:26

chevax schreef:
De zin over stoppen met zeuren vind ik absoluut niet prettig overkomen. Ik weet niet of je ervaring hebt met autistische kinderen, maar heb je enig idee wat ouders moeten doen om de juiste hulpverlening te krijgen en hoeveel tijd en energie een autistisch kind vraagt? En dan moet je dus ook nog de energie opbrengen om een actie op te zetten omdat er mensen zijn die vinden dat je zeurt? Enige nuancering lijkt me hier wel op zijn plaats!

Ik heb heel veel ervaring met autistische kinderen, heel dichtbij. Zowel in de familie als erg dichtbij huis en een tijd lang zelfs in huis. Dus ik weet wel degelijk hoeveel een autistisch kind van je vraagt en van de familie vraagt. Ik weet de drama's van hulpverlening, tehuizen en alle energie die je erin moet steken. Heel goed zelfs!!

Maar... ik zie ouders die zelf actief gaan worden om de handen inéén te slaan om toch de zaken te realiseren die hun kinderen verlichting geven. Net als je 'gewone' kids op paardrijden, turnen, voetballen zet, zie ik hun ook actief bezig gaan nu de hand niet meer opgehouden kan worden. Dan denk ik: waarom blijven de mensen zo passief, gaan ze maar klagen over het systeem, in plaats van actief worden en er voor zorgen dat er actie ondernomen wordt.

Hoeveel leden heeft dit forum wel niet? Zóveel paardenliefhebbers en blijkbaar veel mensen die het erg vinden dat paardentherapie niet meer vergoed wordt, dan kun je toch de handen inéén slaan en actie gaan ondernemen? :D We organiseren als mens de grootste evenementen, dan kan je hier toch ook vrijwilligers voor regelen en er voor zorgen dat er activiteiten ondernomen worden? Het hoeft amper wat te kosten zelfs...

Marloes

Re: Paardentherapie voor autistische kinderen niet meer vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:31

LuvdaTossa, ik ken genoeg mensen hier in de omgeving die het mogelijk maken voor de kids om te blijven rijden, daar ben ik zelf iemand van. Maar het probleem is dat ik geen opleiding heb, niet verzekerd ben en zelf geen les kan gaan geven. Het uurtje knuffelen en kroelen help ik graag mee, maar meer dan dat kan ik niet realiseren. Deels omdat ik er de tijd neit voor heb, deels omdat mijn paard het na een uurtje ook echt wel zat is, en ik heb er gewoon de mogelijkheden niet voor. Er zijn maar weinig mensen die dat wel kunnen. Als ze dat wel kunnen zijn er honderd en een opleidingen aan vooraf gegaan en de kosten die je daarvoor maakt moeten toch ergens weer terugverdiend worden ;)

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:38

Maar een uurtje knuffelen is toch al fantastisch? :) Wat ontzettend goed dat je dat doet :j

Ik heb altijd geleerd dat je niet de hele wereld kunt redden, maar als je maar een paar mensen helpt, ben je al ver op weg!

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:40

Dat uurtje knuffelen is voor die kinderen natuurlijk geweldig, maar de therapie die ze normaal gesproken kregen op een zorgmanege wordt toch gemist, en dat is ontzettend jammer dat daar nu op bezuinigd wordt. Er zijn natuurlijk nog wel ouders die het kunnen blijven betalen, maar mijn ouders zullen het bijvoorbeeld niet meer kunnen betalen voor mijn broertjes ;)

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:45

Maar er kan toch wel wat te organiseren zijn?

Mijn tante heeft nu een kleine stichting in het leven geroepen voor een aantal kinderen. Weliswaar niet met autisme, maar met een lichamelijke afwijking. Met een paar vrijwilligers en donateurs laten ze de kinderen één keer in de twee weken geloof ik rijden op zo'n zorgmanege.

Ze hebben een aantal mensen actief, vrijwilligers die helpen met de kinderen, mensen die donateurs zoeken, mensen die voor paarden zorgen, etc. Er zijn echt mogelijkheden, maar dan moeten er wel mensen zijn die initiatief nemen. En dat zie je helaas niet altijd terug door de passiviteit. Dat is echt enorm zonde.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:48

Wat een goede actie van je tante! Dat zou natuurlijk geweldig zijn als dat meer georganiseerd kan worden :j En vooral knap dat ze donateurs kan vinden, veel mensen zien het nut er niet van en geven hun geld liever aan Unicef, niet dat dat verkeerd is, maar het zijn vaak de bekendere organisaties waar geld heen gaat (Als mensen al geld schenken aan een goed doel.)

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:53

Ze heeft toen haar dochter op de basisschool was ook een rolstoelen geregeld voor alle leerlingen en zo rolstoelbasketbal gedaan met elkaar. Dan konden haar vriendjes en vriendinnetjes ervaren hoe het is om in een rolstoel te zitten. Mijn nichtje is verlamd en mist een gedeelte van een been.

Mijn tante is niet passief, maar is op zoek gegaan naar allerlei mogelijkheden om haar sociaal goed in de maatschappij te plaatsen met de beperkingen die ze heeft. Als je wilt, dan krijg je het echt voor elkaar. Donateurs moet je dicht bij huis zoeken; in je familie, straat, dorp, bedrijven in de buurt, hippische bedrijven. Daar heeft ze iemand voor die financieel erg geschoold is en ook de jaarrekening ed dan opmaakt. Eigenlijk heeft ze gezorgd voor de juiste mensen op de juiste plekken.

Zo kan het ook :D Ze krijgt zelfs, omdat het zo goed loopt, een kleine subsidie van de gemeente. Die betrekt ze erbij door open dagen, mee laten lopen tijdens lessen, e.d. Zo creeer je een draagvlak ervoor en is het voor bestuurders niet een abstract iets.

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 13:25

jetje doe effe normaal bezuinig dan op iets anders
echt he

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 13:33

Ik vind persoonlijk wel terecht..
Mensen met een kind met autisme krijgen zo veel voor elkaar. (m'n moeder wekt met kinderen met een autisme).
Ze hebben zelfs een vrijbesteedbaar bedrag in hun PGB >;)

Tuurlijk zullen ze tijdens het omgaan met een paard anders reageren dan tegen mensen.. Maar zeg nou eerlijk, wij 'normale' mensen zeggen ook alles tegen onze paarden, en reageren ook anders tegen paarden dan tegen mensen..
Natuurlijk hebben mensen met autisme het niet altijd even gemakkelijk, maar er word zo ontzettend veel vergoed, wat wij 'normale' mensen gewoon moeten betalen (sporten,, fietsen,, vervoer etc....)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 13:44

@nathalie: Dat is wel weer heel kort door de bocht, het is voor die mensen therapie, dat is niet te vergelijken met wat 'normale' mensen ervaren.

Ik denk dat Luvdatossa een heel goed punt heeft, als ik er zo aan denk dan zou het misschien best een plan zijn om met mensen van de ponyclub hier in de buurt, eens per week een middag te organiseren met brave paarden, waarmee (niet alleen) autistische kinderen dan inderdaad kunnen komen knuffelen. Ik weet niet in hoeverre het hier moeilijk is voor de mensen met een autistisch kind, maar het is zeker de moeite van het onderzoeken waard. Ik ga in ieder geval een balletje opgooien bij de ponyclub :j.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 13:46

Tuurlijk is het voor hun een vorm van therapie.. Maar er zijn zo veel andere vormen met het zelfde doel...
Dit is mijn mening er over, en respecteer die van andere ook ;)

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:47

Tja, er wordt erg veel geld verspild aan PGB's. Ik ken gezinnen die hun pgb heel goed besteden (dus het geld gebruiken waar het voor bedoeld is), maar ik ken ook gezinnen die gruwelijk misbruik maken van hun pgb. Ik denk niet dat het goed is om het pgb volledig af te schaffen, maar de eisen die gesteld worden mogen wel strenger. Zowel voor 'patienten' om een pgb te ontvangen, als voor instellingen die paardrijden voor mensen met een beperking aanbieden.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:54

nathalie_v schreef:
Mensen met een kind met autisme krijgen zo veel voor elkaar. (m'n moeder wekt met kinderen met een autisme).

Tuurlijk zullen ze tijdens het omgaan met een paard anders reageren dan tegen mensen.. Maar zeg nou eerlijk, wij 'normale' mensen zeggen ook alles tegen onze paarden, en reageren ook anders tegen paarden dan tegen mensen..
Natuurlijk hebben mensen met autisme het niet altijd even gemakkelijk, maar er word zo ontzettend veel vergoed, wat wij 'normale' mensen gewoon moeten betalen (sporten,, fietsen,, vervoer etc....)

nou sorry hoor maar hier kan ik heelkwaad om worden :(
halloo wij moeten ook zelf ons sporten fietsen en vervoer etc betalen hoor wij proberen om alles zelf zo goed mogelijk te doen namelijk
ik vind dat je je eerst wat meer mag verdiepen in dit soort zaken wij krijgen dat soort dingen alleen maar
vergoed als je het zelf absoluut niet op kunt brengen!
er komt een heleboel bij kijken namelijk hoor,
als sommige mensen het zelf hadden KUNNNEN doen hadden ze het allang gedaan namelijk

Imke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 16:21

Ze gaan ook overal op bezuinigen zeg. Ik werk met autistische kinderen en die geef ik dan rijles maar je ziet wel degelijk in hun gedrag terug dat ze hebben paardgereden.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:23

Suelza schreef:
sassefras schreef:
mmmmmmmmm zolang er mensen zijn die 70 euro per uur voor een uurtje paardrijden vragen, betaald uit een pgb, vind ik het best een goede zaak eigenlijk

70 euro! Jeeminee, wat een geld! Dat vind ik idd ook wel erg over the top!

dat mag ook niet eens de max is 65 euro...(en dat is al een boel)

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:24

ponylies schreef:
nathalie_v schreef:

nou sorry hoor maar hier kan ik heelkwaad om worden :(
halloo wij moeten ook zelf ons sporten fietsen en vervoer etc betalen hoor wij proberen om alles zelf zo goed mogelijk te doen namelijk
ik vind dat je je eerst wat meer mag verdiepen in dit soort zaken wij krijgen dat soort dingen alleen maar
vergoed als je het zelf absoluut niet op kunt brengen!
er komt een heleboel bij kijken namelijk hoor,
als sommige mensen het zelf hadden KUNNNEN doen hadden ze het allang gedaan namelijk[/quo

helemaal mee eens , en volgens mij weet jij ook niet helemaal waar dat vrijtebesteden bedrag voor is , dat is namelijk bedoelt voor dingen die niet vergoed worden op 1 of andere manier en als jij denkt dat dat honderde euros zijn , heb je het wel mis ..

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:30

was die onderste zin voor mij of voor nathalie :+

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:34

Ik ben een PGB houder , mijn dochter is niet autistishe maar LG , maar haar aangepaste voltige wordt nog wel vergoed , maar idd dr wordt een boel bezuinigt , ook op speciaal onderwijs (en dat vind ik nog veel erger) persoonlijk heb ik er geen last van aangezien ik een vrij hoge pgb heb die tot 2014 geldig is , maar dr zal een doelgroep zijn die hier idd onwijs last van gaat krijgen , maar moet er gelijk bijzeggen het ene zorgkantoor is het andere ook niet , en dat geld ook voor het ciz.....tis soms maar ook net welke mensen je treft...

De onderste zin was voor nathalie,
Mensen met autisme hebben niet zon hoge pgb , daarbij is het vrijtebesteden budget echt maar zoveel procent van je pgb , en vrij te besteden betekend dat je het niet hoeft te verantwoorden , dat is een stukje geld wat je zelf mag invullen...

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:45

idd ik krijg niet eens een pgb ik heb er wel recht op maar ik wil het ook niet vooral omdat iemand dan zulke dingen kan gaan zeggen als hier word aangehaald
geloof mij de meeste mensen met bepaalde problematiek willen zoveel mogelijk zelf doen en wij houden absoluut niet onze hand op hoor

inamulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:10

Ook ik heb een zoon met een autistisch spectrum probleem. Naar mijn mening zijn er genoeg kleinschalige stalletjes waar deze kinderen ook goed en betaalbaar kunnen pony/paard rijden, met goede begeleiding.
Ik ken genoeg gevallen, bij mij in de directe omgeving die idd. via pgb paardrijden, met een normaal inkomen, waarvan ik, niet de noodzaak zie........
Voor kinderen zonder beperking moet je immers ook zelf sport en hobby bekostigen.......
Voor ouders met een laag inkomen zijn er andere mogelijkheden vaak via de gemeente om toch de kinderen aan sport te laten deelnemen.
Laatst bijgewerkt door inamulder op 20-03-11 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:13

ja daar ben ik het zeker mee eens maar de mening van sommige hier is dus dat we honderden euros zouden krijgen en we alleen maar altijd onze hand ophouden ?
daar ben ik zo boos over tuurlijk als je een normaal inkomen hebt moet je je kind gewoon een sport kunnen geven /betalen voor je kind
maar het gaat er vooral om dat deze therapie zo duur is en het geld daarvoor bijgelegt word
heb is niet zomaar kind op paard half uurtje stappen het vergt behoorlijk kennis van zaken namelijk wil je daar zo maar mee om kunnen gaan

inamulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:19

ponylies schreef:
ja daar ben ik het zeker mee eens maar de mening van sommige hier is dus dat we honderden euros zouden krijgen en we alleen maar altijd onze hand ophouden ?
daar ben ik zo boos over tuurlijk als je een normaal inkomen hebt moet je je kind gewoon een sport kunnen geven /betalen voor je kind
maar het gaat er vooral om dat deze therapie zo duur is en het geld daarvoor bijgelegt word
heb is niet zomaar kind op paard half uurtje stappen het vergt behoorlijk kennis van zaken namelijk wil je daar zo maar mee om kunnen gaan

Het zal mij niet verbazen, dat juist de adressen met "woekertarieven" over een tijdje met aangepaste tarieven gaan komen, om toch de klanten te houden.
Als dit echt zo is, is er naar mijn mening jaren teveel gerekend voor dergelijke therapieen/lessen..........
En dat op rekening van de belastingbetaler! Een gezonde selectie zou dan ook niet verkeerd zijn.
Ik denk dan ook dat de eerlijke hulpverleners/behandelaars met de beste intentie het gaan redden!
Ik heb wel sterk de indruk dat juist door het pgb veel zogenaamde adressen zijn bijgekomen voor dergelijke therapieen.
Alleen al hier op het eiland (Tholen) ken ik 3 van dergelijke stallen........

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:24

ja je hebt helaas altijd mensen die er een slaatje uit willen slaan ja maar ja waar zijn die dan niet?

inamulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:29

ponylies schreef:
ja je hebt helaas altijd mensen die er een slaatje uit willen slaan ja maar ja waar zijn die dan niet?

Een keurmerk en verplichte vermelding van opleiding zou veel misverstanden voorkomen, maar een uurtarief van € 65,-.......
is naar mijn mening veelste duur.........
Laatst bijgewerkt door inamulder op 20-03-11 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:30

Toevallig heb ik me redelijk wat verdiept in PGB ;)
Wat jij precies krijg weet ik natuurlijk niet, Maar mensen bij ons in de straat hebben een jukbox (niet voor het kind maar voor de ouders) gekocht van het vrij besteedbaar bedrag.. Nou sorry maar die zijn geen 50 euro....
De situaties ken ik alleen van kinderen met een autisme die op een ZMLK-school zitten .. En weet dat er regelmatig 'misbruik' van word gebruik. Het kind woont echt nog geen 3km van school af en word opgehaald met de taxie!!
Tuurlijk snap ik dat er vaak meer kosten worden gemaakt, en dat je die echt niet allemaal zelf kan ophoesten!!
Ook heb ik het idee dat ik in m'n posten iedereen over 1 kam scheer,, dit is niet mijn opzet geweest!!