Ernstige verwaarlozing en dood veulen in weiland bij Tremelo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Ernstige verwaarlozing en dood veulen in weiland bij Tremelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:32

Ik zou zo´n modder-zandvlakte achter mijn huis-tuin ook absoluut niet waarderen... Kan me voorstellen dat mensen die er wonen zich er aan ergeren en zouden kunnen bellen.
De paarden die op de foto staan zien er niet ondervoed uit. Niets te eten krijgen kan ik me dus niet voorstellen. Op de wei staat absoluut geen sprietje meer, dus er moet wel bijgevoerd worden...
Ben ook benieuwd naar de genoemde watervoorziening...Die diaree kan ook komen door vette kuil.

Tja en dan blijft het gedumpte veulen over... Wie spreekt de waarheid? Lijkt me dat wanneer een veulen gestolen wordt je een melding doet, of aangifte, bij de politie... Dan is dat verhaal te controleren/dateren.

Moeilijk hoor...
Deze wei ziet er op de foto's niet vreselijk diep modderig uit, meer als kapotgelopen zandgrond. Geen fijne huisvesting, maar wanneer ze nog voldoende droge plekken hebben en voldoende bijgevoerd worden en wat beschutting hebben aan bomen etc. hoeft het geen ramp te zijn voor de paarden zelf. (zeer grote winterpaddock idee op deze manier) Maar goed, een goed oordeel kun je pas geven als je daar vaak gaat kijken onder verschillende weersomstandigheden en op verschillende tijden zodat je kunt zien hoe de paarden er over langere tijd bijstaan en verzorgd worden...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:33

Ik snap het niet helemaal. Hoe kunnen dieren die er 'kerngezond' uitzien (heb de foto's niet gezien, net het vorige artikel ook gelezen) blijkbaar ook verwaarloosd worden? En dat met dat veulen.. tja... heeft hij geen aangifte gedaan van diefstal?

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:34

paarden zien er naar mijn mening goed uit kijk fjord en die bontertjes dik zat :j

alleen dat veulen vind ik wel een raar verhaal dat tie gestolen is en later word gedumpt bij die mensen in de tuin -:(-

neem aan dat blid ook niet heel de dag om de hoek staat te kijken of meneer ze paarden wel goed voerd *-:)
en mensen bellen wel vaak erg makkelijk naar blid of dieren bescherming als ze een beetje in de blubber staat dat vind ik ook wel mee vallen heb wel erger gezien -O-

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:49

BLID is ook een stel relnichten tot en met, die voor de publiciteit nogal eens over willen gaan van absolute onwaarheden tot schromelijk overdrijven en verkeerd inschatten (type: shetlander in volle wintervacht op stal willen zetten met een dekentje ;) )
Ik zou het allemaal maar met een flinke korrel zout nemen. Rot voor de eigenaar, dat wel!

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:25

Heb nog even extreem ingezoomd! En dat lichte plekje naast die vrachtwagen (oid) lijkt mij idd kuil.
En er zouden 10 paarden in die wei staan??? Waar dan??? Zou je er toch zeker meer moeten kunnen zien als 3, of ligt dat aan mij?

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:28

Dik is toch niet de enige maatstaf voor gezonde dieren? Verwaarloosde paarden hoeven niet altijd te mager te zijn. Van beschimmeld voer worden ze heus dik genoeg (wie zegt trouwens niet dat ze dikke buiken hebben door wormen?), maar toch zou ik beschimmeld voer geven bestempelen als verwaarlozing. Die "wei" ziet er ook niet uit alsof er nog een droog plekje te vinden is waar 11 paarden normaal kunnen staan.

Beide partijen zitten in een extreem, maar wat mij betreft moet er wel wat aan de situatie gedaan worden! Als de eigenaar van z'n paarden houdt, dan zet hij ze op een droog stuk land ipv deze modderpoel. En ik vind het ook gek dat hij al zo vaak voor dierenmishandeling is aangeklaagd. Niet veroordeeld betekend niet dat die beschuldigingen dan zomaar niet kloppen of dat hij z'n dieren écht goed behandeld. Want mensen klagen niet zomaar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:34

Jethafa schreef:
Dik is toch niet de enige maatstaf voor gezonde dieren? Verwaarloosde paarden hoeven niet altijd te mager te zijn. Van beschimmeld voer worden ze heus dik genoeg (wie zegt trouwens niet dat ze dikke buiken hebben door wormen?), maar toch zou ik beschimmeld voer geven bestempelen als verwaarlozing. Die "wei" ziet er ook niet uit alsof er nog een droog plekje te vinden is waar 11 paarden normaal kunnen staan.

Beide partijen zitten in een extreem, maar wat mij betreft moet er wel wat aan de situatie gedaan worden! Als de eigenaar van z'n paarden houdt, dan zet hij ze op een droog stuk land ipv deze modderpoel. En ik vind het ook gek dat hij al zo vaak voor dierenmishandeling is aangeklaagd. Niet veroordeeld betekend niet dat die beschuldigingen dan zomaar niet kloppen of dat hij z'n dieren écht goed behandeld. Want mensen klagen niet zomaar.

_/-\o_

Om de redenen modderpoel, en onzorgvuldig samengestelde kudde, zijn hier zo'n 10-15 dieren afgemaakt.
Ik zal wel gek zijn, maar de meeste mensen in dit dorp, en ik ook, zagen die dieren enkel lijden. En als je de eigenaar dan rottend gemaaid gras van de gemeente (waar mijn hond regelmatig een drolletje legde) op zijn wagentje ziet laden...

Zo even een voorbeeld...

Dierenwelzijn is meer dan een gezond dier, dat is ook een gezonde en leefbare omgeving.
En dan ben ik niet zomaar een mietje die alles zielig vind, durf ik wel te zeggen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:59

Als die man ooit controle heeft gehad blijven ze periodiek controleren. Dus het hoeft niet zo te zijn dat er steeds gebeld wordt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:38

"Francois Van Brussel benadrukt zijn liefde voor paarden. 'Ik hou van die dieren. Waarom zou ik ze verwaarlozen?'" (uit het andere VN artikel)

tjaa.... blijkbaar is houden van gemakkelijker gezegd als gedaan...

Fritt_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:08

Interessante benaming voor een wei!!! (zou bij dat woord iets anders verwachte, het is winter, maar toch)
Ik snap het probleem van de dierenbescherming wel en er moet zeker wat aan gedaan worden.
En dat veulen, belachelijk gewoon.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:40

Cayenne schreef:
loes-freke schreef:
nee duidelijk verworpen zal niet langer dan 3 dagen liggen, als langer lag, zou het veulen op de foto anders uit zien.

Het veulen is helemaal geen verworpen veulen. Speculeren lijkt me niet zo netjes..

Reactie van de eigenaar:

Citaat:
Over het dode veulen wil hij het volgende kwijt: 'Het dier werd een tijd geleden gestolen uit de weide. Het was amper 75 dagen oud. Een veulen moet minstens honderd dagen bij de moeder blijven wil het reële overlevingskansen hebben. Na enkele dagen werd het dode veulen door de dief op de weide gedumpt.'

Hele artikel:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =TO37LSPB#

Ja hier wou ik het dus even over hebben. Wie speculeert hier nou?????? Als die man zegt dat het veulen door de dief weer in de wei is gedumpt weet hij a) wie de dief is (en dan zou je op z'n minst dit kunnen melden bij de politie) en b) hij heeft diegene bij het dumpen van het veulen dus op heterdaad betrapt want hoe zou hij anders kunnen weten dat het diezelfde dief is.

Kom op hee 8)7
Laatst bijgewerkt door Koper op 17-03-11 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:47

Toevallig weet ik een "veulen" van inmiddels 15 jaar... die na 3 weken al geen moeder meer had. Moeder had koliek is afgemaakt, was zeer ernstig.
Veulen is keurig opgegroeid, ja, iets kleiner gebleven en iets minder sociaal. Maar dat van die 75 dagen minimaal is in ieder geval niet helemaal waar, bij goede verzorging.

2heavenly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:36

de paarden zien er niet slecht uit, wel rot van het veulen,
blaas ni alles altijd zo op
die camion staat er kunnen ze in schuilen, er zijn nog plaatsen dat ze een container ofzo als schuilhok-of voor schaduw zetten,
dat er geen spriet gras is, gezien de paarden de hele winter erop liepen is normaal
gezien ze mooi rond zijn zijn ze degelijk bijgevoerd geweest
en het is geen modderpoel ze staan redelijk droog
mensen kraaien snel dat het een ramp en dit en dat is,
eerst zien dan oordelen zekers!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:50

ik zie een kaal kapot gelopen stuk grond, maar de dieren zijn er prima uit, geen wormenbuiktypes voor zover dat te zien is op de foto's, je ziet bij die fjord de speklappen bovenaan de benen , die heeft het errug goed naar zijn zin geloof ik :=
, er is schuilgelegenheid en ik zie idd iets wat op kuil/hooi lijkt
de bodem is misschien ook wel zwart, maar het is geen nare blub ofzo, ziet er idd uit als een bodem met vrij veel zand erin

de paarden zijn niet schoon, maar doe staan buiten, het zou niet goed zijn om die dagelijks schoon te poetsen

dat veulen is idd een raar verhaal, maar laten we eerlijk zijn, er gebeuren zoveel rare dingen tegenwoordig, en dat het veulen gestolen zou zijn, dood is gegaan en weer daar gedumpt is, wil niet zeggen dat de eigenaar weet die we dief is

ik zie in ieder geval op het veulen na, geen verwaarlozing en de situatie rond het veulen, sja, als die is zoals de eigenaar zegt...

rensie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:35

Ben het met de laatse 2 bokkers eens, hoewel het verhaal van het veulen
wel erg raar blijft ;(

Er zijn nog wel hele andere schrijnende gevallen in NL, waar eerst maar eens
naar gekeken moet worden!
Deze beesies hebben iig wel de ruimte( en niet 24-7 opgehokt), en het lijkt idd
dat er wel iets van kuilvoer/hooi ligt....

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:38

Heb er geen woorden voor! ;( Vreselijk, ik snap nog steeds niet hoe mensen dit over hun hart krijgen :o

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 01:22

meelanor schreef:
Geen enkel levend wezen verdient zoiets :( nederland mag echt wel eens harder worden:(

Je bedoelt : harder optreden :)

Zoals iemand voor me al zei op pagina 1, het lijkt inderdaad een veulen die nog niet klaar was om geboren te worden, het lijkt wel een beetje een embryo of zo.
In en in triest.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:53

Sonja_vR schreef:
ik zie een kaal kapot gelopen stuk grond, maar de dieren zijn er prima uit, geen wormenbuiktypes voor zover dat te zien is op de foto's, je ziet bij die fjord de speklappen bovenaan de benen , die heeft het errug goed naar zijn zin geloof ik :=
, er is schuilgelegenheid en ik zie idd iets wat op kuil/hooi lijkt
de bodem is misschien ook wel zwart, maar het is geen nare blub ofzo, ziet er idd uit als een bodem met vrij veel zand erin

de paarden zijn niet schoon, maar doe staan buiten, het zou niet goed zijn om die dagelijks schoon te poetsen

dat veulen is idd een raar verhaal, maar laten we eerlijk zijn, er gebeuren zoveel rare dingen tegenwoordig, en dat het veulen gestolen zou zijn, dood is gegaan en weer daar gedumpt is, wil niet zeggen dat de eigenaar weet die we dief is

ik zie in ieder geval op het veulen na, geen verwaarlozing en de situatie rond het veulen, sja, als die is zoals de eigenaar zegt...

Kijk hier kan ik mij helemaal op aan sluiten. Wij hebben laatst op de manege ook een (te) dikke Fjord gekregen, en die moest afvallen, en je wilt dat beest wel een beetje buiten kunnen zetten. Dus die hadden we ook op zo landje staan. Toen hebben we ook controle gekregen want er was geklaagd, maar nadat de dierenarts had verklaard dat het meer dierenmishandeling was geweest als we hem de hele dag op stal hadden laten staan. Maar dat het slecht voor hem was als hij op een "rijk" land stond want hij had echt last van zijn lijf.

Maar dat veulen blijf ik een raar verhaal vinden. Aan de 1ne kant ziet het eruit als de school afbeelding van te vroeg geboren of zelf verworpen veulen. Maar aan de andere kant, waarom laat je het dan dood liggen voor z'n lange tijd. Wij doen dat maar voor 1 dag, voor de merrie, als het veulen dood geboren is, maar daarna wordt het toch echt weggehaald.