Getouwtrek rond brandmerken in Duitsland duurt voort

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Getouwtrek rond brandmerken in Duitsland duurt voort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:21

In Nederland werden de paarden alleen maar voorzien van de Nederlandse Leeuw. En daardoor niet echt geschikt als identificatiemiddel.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:24

NatasjavE schreef:
ranna schreef:
Het enige nadeel waar ik persoonlijk erg argwanend tegenover sta is dat de scan op de markt gebracht wordt door Merck = een grote pharmaceut.
Maar goed, wie weet is er ook een demo in NL te regelen en kunnen we de NL overheid daarmee overtuigen. Moet nog even zien hoe we dat gaan aanpakken.

Waarom zou dat een nadeel zijn?

Mwah - omdat het een commercieel bedrijf is, zal het enerzijds meer geld vragen ervoor dan strikt noodzakelijk, anderzijds, als er iets aan blijkt te mankeren, zullen ze dat liever batigaliseren dan openlijk naar buiten dragen.
Maar ik denk, dat als een irisscan de chip gaat beconcurreren, dat ook andere commerciele bedrijven (onder andere de chipfabrikanten!) mee gaan concurreren, wat beide punten ten goede kan komen: prijs omlaag en keuze voor de beste.

Farmaceutische industrie staat erom bekend de hoofdprijs te vragen voor iets wat goed werkt (AIDS medicijnen zijn het schrijnende voorbeeld) en dus eerder zichzelf te willen verrijken dan de mensheid te willen redden. Anderzijds: meer geld --> meer onderzoek --> betere medicijnen --> redding der mensheid.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:29

Natasja ik heb het niet over de leeuw, maar of er geen mogelijkheid is om dieren te identificeren met behulp van een brandmerk. Volgens mij kan dat zelfs heel prima.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:39

Hester schreef:
Mwah - omdat het een commercieel bedrijf is, zal het enerzijds meer geld vragen ervoor dan strikt noodzakelijk, anderzijds, als er iets aan blijkt te mankeren, zullen ze dat liever batigaliseren dan openlijk naar buiten dragen.
Maar ik denk, dat als een irisscan de chip gaat beconcurreren, dat ook andere commerciele bedrijven (onder andere de chipfabrikanten!) mee gaan concurreren, wat beide punten ten goede kan komen: prijs omlaag en keuze voor de beste.

Farmaceutische industrie staat erom bekend de hoofdprijs te vragen voor iets wat goed werkt (AIDS medicijnen zijn het schrijnende voorbeeld) en dus eerder zichzelf te willen verrijken dan de mensheid te willen redden. Anderzijds: meer geld --> meer onderzoek --> betere medicijnen --> redding der mensheid.

De farmaceutische industrie heeft vrij onterecht een slechte naam...ik kan daar tot in detail op in gaan maar dat is erg off-topic. Ze vragen zelden de hoofdprijs..de prijs van een medicijn word bepaald door de overheid en niet door de farmaceut zelf.

Alles wat op de markt komt wordt gedaan door commerciële bedrijven. Of dat nou een farmaceut is of Philips is die dat ding op de markt brengt( BTW..Philips is ook actief in de gezondheidszorg) ze willen er beiden geld aan verdienen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:48

NatasjavE schreef:
In Nederland werden de paarden alleen maar voorzien van de Nederlandse Leeuw. En daardoor niet echt geschikt als identificatiemiddel.

Of door een molen (NRPS)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:54

gr_roos schreef:
NatasjavE schreef:

Of door een molen (NRPS)

Maar iig niet met een nummer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:59

NatasjavE schreef:
Maar er zijn verschillende zenuwuiteinde in de huid. Je hebt apparte zenuwuiteinde voor pijn en tastzin.
Dat een paard beter een vlieg kan voelen wil niet betekenen dat hij ook beter pijn kan voelen.

Daarom voelt het paard er ook niks van als je hem een tik met de zweep op zijn kont of in zijn nek geeft. Dat zijn wel de plekken voor het brandmerk.
Lees het boek "De natuur van het paard" maar eens, geschreven door een wetenschapper wiens bevindingen berusten op onderzoeksuitslagen, dus geen uit-de-duim-zuig/ hypothetisch of theorieverhaal. Paarden kunnen wel bepaalde zenuwbanen uitschakelen wanneer deze veelvuldig met pijnprikkels worden overbelast. Eén keer brandmerken is echter niet veelvuldig en dus is er dan ook nog niets uitgeschakeld.

Fraudegevoelig... een brandmerk kan je "bijbranden", veranderen. Een chip moet je eruit snijden en dat gaat niet zo makkelijk en al helemaal niet zonder litteken.

Mijn paarden zijn beide gechipt, ze voelden er helemaal niets van toen dit werd gedaan. Ze hadden ook niet in de gaten dat het werd gedaan. Ik denk dat het daar ook vaak aan ligt... of er mensen naast het paard staan die gezellig staan te kletsen alsof er niks aan de hand is en onderhand wordt het paard ook nog terloops even gechipt... of dat er mensen om hem heen staan die hem strak vasthouden, in een kleine ruimte vastzetten, zenuwachtig zijn en om hem heen sluipen. Als je op die laatste manier mijn paarden probeert te enten dan gaat je dat ook niet lukken, terwijl het tijdens een heel ontspannen gesprek naast het paard gewoon kan zonder dat ze het in de gaten hebben.

Mijn fjord is ook gebrandmerkt... 2 stipjes erbij branden en hij is niet meer wie hij is... dankzij de chip blijft hij dat wel.

Ik vind branden trouwens een barbaarse manier vergeleken bij chippen.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:05

Lamar, ik ben het 100% met je eens. Heb er zelf ook dezelfde ervaringen mee.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:26

Het NSPS tatooeerde altijd. (en heel vroeger brandmerkte ze ook, maar dat is al meer dan 20 jaar terug, ver van voor mijn tijd)
Ik ken verschillende pony's die jaren papierloos rond gelopen hebben, maar door hun tatoo (4 cijfers) weer hun stamboek papier terug gekregen hebben. Dat zelfde nummer werd na een paar jaar wel opnieuw gebruikt, maar ze zorgde dat het jaar 1 voor een grote zwarte, jaar 2 een middenmaatse vos, jaar 3 een kleine maatse bonte en jaar 4 voor een mini schimmel gebruikt werd (en die kan je op het oog wel uit elkaar halen natuurlijk ;) ). Dus met een goeie schatting kwa leeftijd en tatoo nummer is een pony goed terug te vinden.
Is een prima identificatie kenmerk. Beter dan chippen imo. Een tatoo gaat niet zwerven en gaat niet stuk.

Een van mijn pony's is binnen 1 maand gechip en getatooeerd, bij het tatooeren keek hij ff moeilijk en dat was het. Bij het chippen ging hij recht overeind, pony onder het bloed en kon een week amper aan z'n hals zitten.

Ik heb het met een chip gehad, eigen veulen, ben bij de dekking, geboorte, het chippen en alles geweest. Stond op de keuring, viel in een controle, chip weg. Maar daarmee dus ook de goede premie, kopnummer en deelname aan het kampioenschap. (na veel geregel is er later een nieuwe chip bij gegaan, is er DNA getest en viel ze op de nakeuring weer in de controle omdat het chip nr niet klopte, oude nummer stond overal nog...... maar toen wel haar premie gekregen).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:34

Tatoeage lijkt mij ook een goed alternatief. Zie je niet en blijft op dezelfde plek.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:36

Maar is dat diervriendelijk? volgens mij niet echt en daar ging het hier volgens mij juist om

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:37

ik zal wel gek zijn maar waarom zou je het niet mogen zien? Dat vind ik juist wel mooi... ach ik zal wel te traditioneel zijn, komt vast omdat ik ook duits bloed heb :P

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:43

juliomariner schreef:
Maar is dat diervriendelijk? volgens mij niet echt en daar ging het hier volgens mij juist om

Ik denk dat we bij alle identificatie systemen het paard wel pijn doen.
Voor mij is het moeilijk te beoordelen welke dan het minst vervelend is voor het paard maar gevoelsmatig denk ik dat tatoeëren en branden minder pijnlijk is.
Ik zal het toegeven dat het niet op ratio is gebaseerd bij mij...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:45

Als ik mijn eigen pony mag geloven kan je beter tatoeren dan chippen (is als 3 jarige beide gebeurd).

Mijn veulentjes springen ieder jaar ook weer een gat in de lucht met chippen. De eerste die ik gefokt heb is in het 1e jaar dat het NSPS niet meer tatooeerde geboren, dus de reactie op tatoo als veulen weet ik niet. Van collega fokkers weet ik dat de wat schuwe veulens er meer schuw van werden(maar dat geld ook voor chippen) en bij de makke veulens maakt het niet uit.

De nu 8 jarige (en ouder) zijn nog getatooeerd (en gechipt), de nu 7 jarige niet meer.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:53

Bij mijn paard is ook beide gedaan. (gechipt en gebrandmerkt) Ik heb eigenlijk nog nooit gezien hoe chippen gaat... daar kan ik dus niets over zeggen. Brandmerken heb ik wel eens gezien (niet bij mijn paard) en was verbaasd hoe snel ze daar al geen aandacht meer aan gaven en weer lekker gingen eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:05

Leorah schreef:
ik zal wel gek zijn maar waarom zou je het niet mogen zien? Dat vind ik juist wel mooi... ach ik zal wel te traditioneel zijn, komt vast omdat ik ook duits bloed heb :P

Mij fjord heeft een boter-kaas-en-eierenspel op zijn kont gebrandmerkt !!!
Niet erg flatteus :')

Maylea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:42

HAHa fun dat boter kaas en eiren brandmerk XD

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:44

Jammer dat er nog steeds niemand van de chip tegenstanders op dit forum met wetenschappelijk bewijs van de schadelijkeheid van chippen kan of wil komen :(:)

Maylea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:53

die zijn er juist heel veel hoor juliomariner

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:55

laat maar komen, en dan bedoel ik wetenschappelijk bewijs he, elke keer zegt men dat men met bewijs komt maar dan is het weer een niet onafhankelijk onderzoek

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:56

juliomariner schreef:
Jammer dat er nog steeds niemand van de chip tegenstanders op dit forum met wetenschappelijk bewijs van de schadelijkeheid van chippen kan of wil komen :(:)

Ik heb verwezen naar een topic op bokt waar je deze informatie kunt vinden.
Ik ga mijn energie opsparen en mijn RSI rust geven, en deze informatie hier niet nog een keer neerzetten.
Wetenschappelijk bewijs en linken ernaartoe kun je in dit topic vinden:

[MD] Fistel door chip?

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:01

Het eerste artikel gaat over knaagdieren en is dus niet rechtstreeks over te nemen bij paarden.
De andere linsk verwijzen allen naar niet onafhankelijke websites dus ik ben zeker niet overtuigd

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:12

Bij al mijn paarden is de chip binnen één a twee seconden terug te vinden, nog bij geen enkel paard is de chip aan de wandel gegaan. IMO een beetje broodje aap verhaal.
Als het goed en doeltreffend gebeurt is het een fantastische methode van identificatie,
Geen potsierlijke egostrelende stamboeklogo's of andere onleesbare flauwekul wat minstens zo veel pijn veroorzaakt bij het aanbrengen en volkomen ongeschikt is voor identificatie,
En let wel, een goede doelteffende betrouwbare identificatie is verplicht.
Stel dat er eens echt nieuwe besmettelijke ziekten uitbreken, dan zijn pas de rapen gaar.
Zeker voor paarden die niet traceerbaar zijn.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:21

Ik zou willen dat chips zo goed waren.
Ik heb 1 merrie waar hij slecht te vinden is. Heb al 2x gestaan (1x op keuring, 1x op wedstrijd) dat ze echt meer dan een minuut nodig hadden om hem te vinden.
En een twenter waar hij vorig jaar met in totaal 10(!!!) apparaten(6 verschillende types readers, zowel van keurmeesters, de chipper van het stamboek, dierenarts en een aantal collega fokkers) niet te vinden was.

En heb echt geen honderden pony's, had er vorig jaar 10 lopen. En 1 hele maal stuk/weg en 1 haperend (en heb ook nog de pony's die nooit gecontroleerd zijn na het aanbrengen, geen idee of die het dus doen) op 10 gechipte pony's vind ik veel.
Mijn 3 getatooeerde pony's doet de tatoo het prima van ;).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:40

Ik moet zeggen dat ik alleen van bokt de slechte verhalen ken...ik ken niemand in mijn omgeving die slechte ervaringen hebben. ook niet bij een fokker die er meer dan 20 in de wei heeft staan en waarvan ze bijna allemaal wel een keer op de keuring komen...en dus gecontroleerd worden.