Korte weidegang tegen hoefbevangenheid niet erg effectief

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welfair

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:20

Dit blijft een ontzettend lastig probleem, er zijn zo veel factoren die een rol spelen. Ik heb er helaas zelf ook ervaring mee. Voor mijn gevoel is het altijd kiezen tussen twee (of meer) kwaden. Als ik mijn pony's op zandgrond zet hebben ze in no time koliek. Kies ik voor een klein afgerasterd stuk gras, dan eten ze het weiland zo kaal dat het dat juist weer zorgt voor meer fructaan in het gras (in de kort gras dat geen kans krijgt om goed te groeien wordt fructaan opgeslagen in de stengels). Geef ik ze een groter stuk, dan eten ze gewoon te veel. En dan nog het dilemma van wel of niet bemesten...

Ik kan me wel vinden in de gedachte dat paarden meer en sneller eten als het ze een tijd onthouden wordt. Daarom voer ik toch ook 's zomers hooi bij. Een uur voordat ik ze er een strip gras bij geef (stripbegrazing is voor mij de beste oplossing). Dan vallen ze niet zo aan op het gras. Op die manier gaat het gelukkig al een hele tijd goed, maar het blijft oppassen geblazen en alle invloeden mee laten wegen in het weidebeleid (weersomstandigheden etc...)

Welfair

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:22

luve_rozes schreef:
timokyana schreef:
luv rozes. het vitamine e gehalte in hooi daalt na een jaar haast tot 0.
ben het dus niet met je eens.
Gras hebben ze nodig qua vitamines,krijgen ze dit niet zul je iets bij moeten geven.

Als je leest wat ik schrijf, zie je ook, dat ik schrijf dat het vitaminegehalte in oud hooi wel daalt. Het fructaan gehalte niet.

Inderdaad. Je kunt hooi wel een uur in water leggen, dat zorgt wel voor een afname van het fructaangehalte.

MiniLoe

Re: Korte weidegang tegen hoefbevangenheid niet erg effectief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:35

vorig jaar kreeg mijn welsh graskoliek, ik dacht dat het wel kon een middagje maar niet dus.
Ik heb het erna wel opgebouwd met eerst een uurtje op het gras, dit paar dagen volhouden en dan steeds een uur langer totdat hij de acht uur en meer goed doorstaat, hij vreet zich helemaal klem blijkbaar en idd met het jonge voorjaarsgras ging dat fout

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:32

hooi geven voor dat ze de "strip" opgaan is zeker een goed idee, moet ik onthouden.
ik heb er ook nog met de dierenarts over gepraat en hij zei dat het ook een combinatie moet zijn met beweging, alleen een strak voerbeleid is te weinig..als ze erbij goed werken hou je het nog beter onder controle..
maar ik ga zeker ook over op een graaskorf..
fijn dit topic, weer vanalles opgestoken

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:44

Twiggy2008 schreef:
Tooske schreef:
Mijn shet was ook erg hoefbevangen en kon eigenlijk haar hele leven niet meer op de wei.
Ik vond dat geen paardwaardig leven en heb haar om die reden laten inslapen.

Kon ze dan ook niet ergens op zand staan?

Jawel maar dat wilde ik niet. Maar dat is uiteraard voor iedereen persoonlijk.

Welfair

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:55

madelene schreef:
hooi geven voor dat ze de "strip" opgaan is zeker een goed idee, moet ik onthouden.
ik heb er ook nog met de dierenarts over gepraat en hij zei dat het ook een combinatie moet zijn met beweging, alleen een strak voerbeleid is te weinig..als ze erbij goed werken hou je het nog beter onder controle..
maar ik ga zeker ook over op een graaskorf..
fijn dit topic, weer vanalles opgestoken

Ja, dat klopt inderdaad. Lichaamsbeweging is goed voor de bloedcirculatie en dus voor de afvoer van afvalstoffen in het lichaam en bovendien de doorbloeding van de hoeven. Bovendien helpt het natuurlijk voorkomen dat paarden te dik worden, want dat is helemaal funest voor dit probleem! Fijn dat je wat aan de tip hebt, ik hoop dat het helpt ellende te voorkomen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:05

Tooske schreef:
Kon ze dan ook niet ergens op zand staan?

Jawel maar dat wilde ik niet. Maar dat is uiteraard voor iedereen persoonlijk.[/quote]

Tuurlijk, en het lijkt me een hele zware beslissing. ;(

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:34

sja, onderzoek wil ik het niet noemen, 2 groepjes van 4 paarden, dat is natuurlijk een onderzoek van niets
het zou wel een aanleiding kunnen zijn om een echt onderzoek te starten, dus met grotere groepen dieren waardoor je een uitslag krijgt die daadwerkelijk ergens overgaat

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 16:24

Ik herken wel wat in het onderzoek. Mijn paard is ook gevoelig voor hoefbevangenheid en hij kan zichzelf binnen enkele uren hoefbevangen eten.
Er gaat dan met een tempo gras naar binnen, niet normaal. Alsof hij in weken geen eten heeft gehad.

Stripbegrazing is de beste oplossing voor mij.

Sieta1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:24

Onze DA adviseert om de paarden pas in de eind ochtend/vroege middag de wei in te laten. Dit omdat het fructaangehalte dan lager is geworden.
Mijn paarden staan dus wel iedere dag buiten, maar pas tegen het einde van de ochtend. Ze wennen dus geleidelijk aan meer gras en meer suikers. Daar staat ook tegenover dat ze in de wei een paar plakjes hooi krijgen, om de verhouding aan suikers die ze binnenkrijgen te compenseren. Verder speelt beweging ook een grote rol, hoe meer energie (suikers) een paard verbruikt, hoe minder groot de kans, dat hij hoefbevangen wordt.
De meeste paarden krijgen, mijns inziens, gezondheidsproblemen omdat ze te weinig beweging krijgen. Maar ik weet ook hoe lastig het is om een paard altijd die beweging te geven die het verdient.

Het is een vreselijk lastige materie en helaas is het niet altijd, met alle beste bedoelingen, te voorkomen. Er spelen zo veel factoren mee, die heb je niet altijd in de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:09

capopjekop schreef:
Die fructaanindex is ook niet waterdicht, dus een beetje je verstand blijven gebruiken is niet verkeerd. Op paardnatuurlijk en op de site van safergrass staat veel informatie over fructaan en onder welke omstandigheden het fructaan hoog is. Goed het weer in de gaten houden.

Zei ik ook, ik let op de fructaanindex en hoe het weer bij mij is.
Vandaag lekker warm, 15 graden en de hele dag bewolkt, fructaanindex laag 0 en stabiel, en ik heb mijn weides ingezaaid met Pavo paardengras met kruiden. De grassoorten zijn geselecteerd op een lage fructaanindex: suikerarm en structuurrijk, voor een zeer gezonde spijsvertering.

Ik ben mijn paarden weer aan het laten wennen aan gras en dus ze mochten vandaag vanaf de paddock lekker de halve middag weer de wei op. Ik zet ze nooit in 1 x over van hooi op gras. Voordeel van dat Pavo paardengras is dat ze straks in de zomer ook nog gewoon op de wei kunnen staan wanneer de fructaanindex gemiddelt 15 is en de zon schijnt, krijgen ze zelfs geen ringen in de hoeven!

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 04:11

Ariebren schreef:
Wat is de omschrijving van een sober ras ??

Is het een ras die veel meer behoefte heeft aan suikers, enz.
En een ander ras niet ??

Of zijn de sportpaarden niet sober ??
Die moeten natuurlijk veel harder werken dan een paardje wat als weide stofzuiger rondloopt.
Of het oeroude trekpaard voor de ploeg ??

Waarom zijn er zoveel paarden in Nederland met obesitas ??

Waarom blijven wij de paarden maar hooi, gras, supplementen, extraatjes en krachtvoer geven ??

Mijn antwoord is:

Terug naar de natuur, geef het paard een aantal hectaren grond, waar de natuur zijn gang mag gaan.

Had ik maar een hectare of 10.
Ging daar gelijk met de buldozer doorheen om al het gras kapot te maken.
Maak puin bergen en water poelen.
Laat de boel verwilderen en zet er dan wat geiten, schapen, koeien en andere dieren erop.
En dan mogen daarna al die paardjes komen die zgn zo snel hoefbevangen worden.

Het probleem van hoefbevangenheid is opgelost.
De paardjes moeten gaan lopen om een stukje gras te vinden en tussen door slopen ze ook nog de bomen en struiken.
Ze graven putten om een wortel van een plant te kunnen pakken.
Variatie in voeding en actief bezig zijn voor de voeding.

Dus de grootste fout die we maken is een paard op een koeien wei te zetten.

Die koeien zijn gefokt om zo veel mogelijk melk en of vlees te geven.
Stopt de melkgift of is de vleeskoe op gewicht ??
Ze verdwijnen dan naar de slacht.

En dat willen wij onze paardjes niet aandoen.

Maar ja, zo'n droom van een grote woestenij heeft elke paarden liefhebber.

Hier ben ik het echt helemaal mee eens! Het is toch te bizar voor woorden dat een dier dat is gemaakt om te grazen, van de weide af gehouden moet worden omdat hij er ziek van wordt? Het staat allemaal prachtig, die mooie groene weides, maar voor paarden absoluut niet geschikt helaas. Veel te rijk voer voor ze, maar de graasbehoefte blijft. Omdat ze daar nou eenmaal voor gemaakt zijn, simpel zat. Bovendien missen ze een hoop kruiden en andere soorten gras en wortels en wat al niet meer, dus zullen ze door blijven grazen van het veel te rijke en eentonige gras tot ze er bij neervallen.

Zelfs met een middelgroot stuk grond zou dit al te realiseren zijn. Of wellicht simpeler, door te zaaien met een geschikt mengsel van verschillende grassen en kruiden? Waarom wordt dat dan niet onderzocht en aangeboden voor de liefhebbers die hun paarden thuis hebben staan? Zo moeilijk moet dat toch niet zijn, om een samenstelling te creeeren waar paarden wel tegen kunnen? In plaats daarvan worden er allerlei werktuigen uitgevonden om het grazen zo moeilijk mogelijk te maken of zelfs helemaal te stoppen. Er is zoveel te doen om paardenwelzijn en 'natuurlijk' houden van paarden. Waarom dan niet de eerste levensbehoefte van een paard, grazen, op orde krijgen, vraag ik me dan af.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 04:20

@Emerald
Niet alle gras/kruidensoorten hebben dezelfde ondergrond nodig.
Daarnaast zijn al verschillende zaad/kruidenmengsels te koop om te zaaien.

Het nadeel daarvan is dat een paard het lekkerste eruit eet en degene wat ze niet (graag) lusten laten staan.
Deze krijgen de kans om te bloeien en uit te zaaien waardoor je na 2 jaar een stuk land hebt met alsnog een zeer eenzijdig mengsel aan kruiden en gras wat het paard niet eet.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 09:43

Idd, Pavo en ook anderen verkopen al een paardenmengsel aan zaad, en ook speciale mest.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 09:51

Brainless schreef:
@Emerald

Het nadeel daarvan is dat een paard het lekkerste eruit eet en degene wat ze niet (graag) lusten laten staan.
Deze krijgen de kans om te bloeien en uit te zaaien waardoor je na 2 jaar een stuk land hebt met alsnog een zeer eenzijdig mengsel aan kruiden en gras wat het paard niet eet.

Helpt het als er regelmatig schapen op grazen? Mijn paard staat ook in natuurgebied en bij ons worden de schapen regelmatig bij de paarden gezet. Mijn paard doet het tot nu toe redelijk goed op dat gras daar, gelukkig. :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 09:53

Brainless schreef:
@Emerald

En dan begint de ideale paardewei.
Ze moeten nu gaan zoeken en gaan lopen om wat eetbaar gras te vinden.

Een voorbeeld is het heide beheer met schapen.
De schaap vreet alles weg wat het heide plantje in de weg staat.
En is zo'n dag dus ook flink aan het lopen.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 09:59

Vroeger werd er ook geadviseerd niet 1 diersoort op een weide te laten lopen, maar af te wisselen met schapen en koeien. Omdat een paard oa heel kieskeurig eet, maar ook niet meer eet waar hij gescheten heeft. Koeien en schapen malen daar niet om. Of er inmiddels weer nadelen zijn gevonden weet ik dan zo snel weer niet, met oog op bv wormen ed.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:52

zoals ik al eerder vermelde maak een paddock paradijs! (www.paddockparadijs.nl) echt de uitvinding.... je maakt rond om je wei een pad en in het midden gras.... als het frucraan laag is mogen ze even op het gras, of ik verzet de paaltjes een stuk (dus strook begrazing) ik heb zelf maar z'n 1400 4m grond en er toch echt iets leuks van kunnen maken! gewoon met lint en prikpaaltjes.... iedereen kan het maken en het kost je bijna niks! wees creatief en het paardenwelzijn gaat met sprongen vooruit! ik vind het z'n goed bedacht idee en ik zie er zelf de goede resultaten van! paarden moeten nu lopen voor hun eten en drinken, lopen lekker rond te snuffelen ipv de hele dag suf aan 1 berg hooi te kauwen

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:13

Brainless schreef:
@Emerald

Dat kun je oplossen door er een paar schapen op te laten lopen. Bovendien is het niet de bedoeling dat ze zich de hele dag volvreten, maar juist moeten zoeken naar wat voedsel. En kan je geen schapen vinden, kan je er altijd nog met de maaier overheen. Maar nogmaals, het is helemaal niet erg als er wat kruiden zich verspreiden. Paarden zullen niet alle kruiden evenveel eten, maar naar behoefte. En soms is dat meer, soms minder. Maar het moet er wel zijn. En waar kruiden groeien, groeit minder gras, dus minder kans op hb.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:21

Sommige kruiden bevatten juist meer fructaan dan gras, dus die laatste regel zou ik niet te stellig van zijn.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:24

Precies.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:34

Klopt, veel (de meeste) kruiden bevatten veel meer fructaan dan gras.

En ik denk niet dat mijn buurmannen erop zit te wachten dat ik lekker verschillende kruiden laat groeien en bloeien die dan oversteken naar hun weiland.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:22

Sieta1 schreef:
Onze DA adviseert om de paarden pas in de eind ochtend/vroege middag de wei in te laten. Dit omdat het fructaangehalte dan lager is geworden.
Mijn paarden staan dus wel iedere dag buiten, maar pas tegen het einde van de ochtend. Ze wennen dus geleidelijk aan meer gras en meer suikers. Daar staat ook tegenover dat ze in de wei een paar plakjes hooi krijgen, om de verhouding aan suikers die ze binnenkrijgen te compenseren. Verder speelt beweging ook een grote rol, hoe meer energie (suikers) een paard verbruikt, hoe minder groot de kans, dat hij hoefbevangen wordt.
De meeste paarden krijgen, mijns inziens, gezondheidsproblemen omdat ze te weinig beweging krijgen. Maar ik weet ook hoe lastig het is om een paard altijd die beweging te geven die het verdient.

Het is een vreselijk lastige materie en helaas is het niet altijd, met alle beste bedoelingen, te voorkomen. Er spelen zo veel factoren mee, die heb je niet altijd in de hand.

Jouw DA heeft het jammergenoeg verkeerd - hoe later op de dag (meer zonlicht), hoe meer fructaanvorming in het gras.
Volgens onderzoek kun je je paarden het best in de vroege ochtend op de wei zetten. NB: Nacht- en dagtemperaturen spelen ook mee!

Safest time to graze: early morning; after a night when the minimum temperature was above 40°F (5°C); on grass that is in a vegetative stage of growth (leaves, not heads) and the grass is under no stress from lack of water or nutrients. Under overcast or shaded conditions, sugar buildup should be slower. A long stretch of cloudy weather will further decrease NSC levels.

Most dangerous time to graze: late afternoon or early evening on a sunny day; grass that is heading or flowering; anytime throughout the day if the night before had temperatures below 40°F (5°C); grass that is stressed for lack of water or nutrients; stubble left from mowing or overgrazing, especially in late fall (or winter in areas where grass stays green).

Bron: Safer Grass

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:31

Is in voorjaar en vroege zomer anders dan in late zomer en najaar, zal het opzoeken.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:19

Idd vroeg op de ochtend de paarden op de weide zetten de mijne lopen van sochtends 7 tot 8 op de weide hoe later op de dag hoe meer fructaan er in het gras komt.