Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
luve_rozes schreef:timokyana schreef:luv rozes. het vitamine e gehalte in hooi daalt na een jaar haast tot 0.
ben het dus niet met je eens.
Gras hebben ze nodig qua vitamines,krijgen ze dit niet zul je iets bij moeten geven.
Als je leest wat ik schrijf, zie je ook, dat ik schrijf dat het vitaminegehalte in oud hooi wel daalt. Het fructaan gehalte niet.
Twiggy2008 schreef:Tooske schreef:Mijn shet was ook erg hoefbevangen en kon eigenlijk haar hele leven niet meer op de wei.
Ik vond dat geen paardwaardig leven en heb haar om die reden laten inslapen.
Kon ze dan ook niet ergens op zand staan?
madelene schreef:hooi geven voor dat ze de "strip" opgaan is zeker een goed idee, moet ik onthouden.
ik heb er ook nog met de dierenarts over gepraat en hij zei dat het ook een combinatie moet zijn met beweging, alleen een strak voerbeleid is te weinig..als ze erbij goed werken hou je het nog beter onder controle..
maar ik ga zeker ook over op een graaskorf..
fijn dit topic, weer vanalles opgestoken
capopjekop schreef:Die fructaanindex is ook niet waterdicht, dus een beetje je verstand blijven gebruiken is niet verkeerd. Op paardnatuurlijk en op de site van safergrass staat veel informatie over fructaan en onder welke omstandigheden het fructaan hoog is. Goed het weer in de gaten houden.
Ariebren schreef:Wat is de omschrijving van een sober ras ??
Is het een ras die veel meer behoefte heeft aan suikers, enz.
En een ander ras niet ??
Of zijn de sportpaarden niet sober ??
Die moeten natuurlijk veel harder werken dan een paardje wat als weide stofzuiger rondloopt.
Of het oeroude trekpaard voor de ploeg ??
Waarom zijn er zoveel paarden in Nederland met obesitas ??
Waarom blijven wij de paarden maar hooi, gras, supplementen, extraatjes en krachtvoer geven ??
Mijn antwoord is:
Terug naar de natuur, geef het paard een aantal hectaren grond, waar de natuur zijn gang mag gaan.
Had ik maar een hectare of 10.
Ging daar gelijk met de buldozer doorheen om al het gras kapot te maken.
Maak puin bergen en water poelen.
Laat de boel verwilderen en zet er dan wat geiten, schapen, koeien en andere dieren erop.
En dan mogen daarna al die paardjes komen die zgn zo snel hoefbevangen worden.
Het probleem van hoefbevangenheid is opgelost.
De paardjes moeten gaan lopen om een stukje gras te vinden en tussen door slopen ze ook nog de bomen en struiken.
Ze graven putten om een wortel van een plant te kunnen pakken.
Variatie in voeding en actief bezig zijn voor de voeding.
Dus de grootste fout die we maken is een paard op een koeien wei te zetten.
Die koeien zijn gefokt om zo veel mogelijk melk en of vlees te geven.
Stopt de melkgift of is de vleeskoe op gewicht ??
Ze verdwijnen dan naar de slacht.
En dat willen wij onze paardjes niet aandoen.
Maar ja, zo'n droom van een grote woestenij heeft elke paarden liefhebber.
Brainless schreef:@Emerald
Niet alle gras/kruidensoorten hebben dezelfde ondergrond nodig.
Daarnaast zijn al verschillende zaad/kruidenmengsels te koop om te zaaien.
Het nadeel daarvan is dat een paard het lekkerste eruit eet en degene wat ze niet (graag) lusten laten staan.
Deze krijgen de kans om te bloeien en uit te zaaien waardoor je na 2 jaar een stuk land hebt met alsnog een zeer eenzijdig mengsel aan kruiden en gras wat het paard niet eet.
Het nadeel daarvan is dat een paard het lekkerste eruit eet en degene wat ze niet (graag) lusten laten staan.
Deze krijgen de kans om te bloeien en uit te zaaien waardoor je na 2 jaar een stuk land hebt met alsnog een zeer eenzijdig mengsel aan kruiden en gras wat het paard niet eet.
Sieta1 schreef:Onze DA adviseert om de paarden pas in de eind ochtend/vroege middag de wei in te laten. Dit omdat het fructaangehalte dan lager is geworden.
Mijn paarden staan dus wel iedere dag buiten, maar pas tegen het einde van de ochtend. Ze wennen dus geleidelijk aan meer gras en meer suikers. Daar staat ook tegenover dat ze in de wei een paar plakjes hooi krijgen, om de verhouding aan suikers die ze binnenkrijgen te compenseren. Verder speelt beweging ook een grote rol, hoe meer energie (suikers) een paard verbruikt, hoe minder groot de kans, dat hij hoefbevangen wordt.
De meeste paarden krijgen, mijns inziens, gezondheidsproblemen omdat ze te weinig beweging krijgen. Maar ik weet ook hoe lastig het is om een paard altijd die beweging te geven die het verdient.
Het is een vreselijk lastige materie en helaas is het niet altijd, met alle beste bedoelingen, te voorkomen. Er spelen zo veel factoren mee, die heb je niet altijd in de hand.