Uitsluiting Adelinde en Parzival op WEG mogelijk onterecht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:43

Arabesk schreef:
Bloed uit mond, been, kont of weet ik veel = gewoon NIET meedoen

Dus met een kapotgeschuurde staart of een schram op het hoofd kun je je proefje niet uitrijden? :=

Citaat:
Je paard is STUK, en waardoor maakt niet uit. Ik snap niet dat een trainer als Sjef hier uberhaupt nog over in discussie gaat.

Goh, een politiek spelletje? :+

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:48

Arabesk schreef:

Je paard is STUK, en waardoor maakt niet uit. Ik snap niet dat een trainer als Sjef hier uberhaupt nog over in discussie gaat.

een velletje dat even bloedt is niet meteen een stuk paard hoor :+

snap dat ze uit willen zoeken omdat op het eerste gezicht natuurlijk niet duidelijk is wat het probleem is.
Maar vind zeker dat als blijtk dat het zoiets stoms is als bij Adelinde het geval was, ze de andere proeven gewoon moet kunnen rijden.

Appy_Powerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 23:06

Alles moet tot in de puntjes verzorgd zijn tijdens een dressuurwedstrijd om hoger te scoren: witte broek, haren netjes etc etc.
Bloed in de mond van het paard is m.i. niet echt netjes/verzorgd. Zou in ieder geval puntenaftrek moeten opleveren. Een velletje dat even bloedt is wel een teken dat het ergens stuk is: in ieder geval niet heel.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 23:10

Pfff vind het allemaal wel weer bijzonder overdreven worden hier.
Je hebt toch zelf ook wel eens een wondje dan ga je je toch ook niet ziek melden bij je werk?
Mn baas ziet me al aankomen zeg.

Nogmaals ik blijf erbij dat zodra zoiets dergelijks ontdekt word tijdens een proef dan zou de combinatie de proef moeten staken en buiten de ring door de officials onderzocht moeten worden.Als dan blijkt dat het om een kleinigheidje zoals hier een los velletje aan de tong blijkt te gaan zou de combinatie naar mijn idee gewoon de proef overnieuw mogen rijden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 23:32

Wat mij wel opvalt, is de opmerking van Sjef. Als lid van FEI ken je het reglement neem ik aan? Waarom werd dan op dat moment het reglement niet geraadpleegd?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 23:37

Marjoow schreef:
Wat mij wel opvalt, is de opmerking van Sjef. Als lid van FEI ken je het reglement neem ik aan? Waarom werd dan op dat moment het reglement niet geraadpleegd?

Eens maar denk niet dat dat alleen Sjef te verwijten valt.
Alle partijen dienen dat te weten van wedstrijdorganisatie tot ruiter. Al denk ik dat de wedstrijdorganisatie nog het meest te verwijten valt, zij dienen tenslotte de wedstrijd volgens de regels te laten verlopen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 23:41

easygoing schreef:
Marjoow schreef:

Alle partijen dienen dat te weten van wedstrijdorganisatie tot ruiter. Al denk ik dat de wedstrijdorganisatie nog het meest te verwijten valt, zij dienen tenslotte de wedstrijd volgens de regels te laten verlopen.

Nee dat bedoel ik ook niet, zeker niet de schuld van Sjef. Ik vind het alleen wel een vreemde gang van zaken. Zoals eerder is gezegd, zelfs de basiswedstrijdruitertjes die starten moeten de reglementen kennen, dus vind ik het nogal raar dat de jury's en organisatoren (voorzitter FEI, regelbedenker?) dit niet wisten!

En buiten dat, vind ik het ook wel raar dat er pas na een half jaar onderzoek werd gedaan, en dat ze daar nu pas achter zijn gekomen. Zo is het wel erg gemakkelijk om ruiters de ring uit te sturen. Waarom niet direct een onderzoek? Dezelfde dag nog? Zoveel uitsluitingen zijn er niet toch?

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 23:53

easygoing schreef:
Marjoow schreef:

Het is de beslissing van de hoofdjury. Deze heeft zijn oordeel op een niet bestaande regel geveld. Het punt is dat het bloeden van de mond net zo gemakkelijk onder welzijn kan vallen. Welzijn is hartstikke subjectief. Ook het FEI-reglement kent blijkbaar mazen. :)

Achteraf is er weinig aan te doen. De WEG is allang voorbij. Al zal er wel een flink politiek spel van gemaakt worden.

Marjo

Re: Uitsluiting Adelinde en Parzival op WEG mogelijk onterecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 23:56

Ja idd, achteraf. Daarom zeg ik: Direct onderzoek. Direct kijken of de regel er is :P

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 00:02

Marjoow schreef:
Ja idd, achteraf. Daarom zeg ik: Direct onderzoek. Direct kijken of de regel er is :P

Precies zo denk ik er ook over.

Boven de hoofdjury zit de organisatie die beslissingen terug kan draaien.
Lijkt mij overigens ook dat er mensen van de FEI aanwezig waren om en bij de ring of desnoods op kantoor die de regels toch echt zouden moeten dromen.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 00:08

wat ontzettend zuur zeg!

en ik ben ook verbaast dat er niet zo'n regel bestaat! :o? we hebben het wel over paardenwelzijn dus waarom dat niet in het reglement staat ? Helemaal bij zo'n grote happening zou je verwachten dat dit soort regels voorop werden gesteld

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 00:08

easygoing schreef:

Waar haal je dit vandaan?

Het lijkt mij niet dat de organiserende organisatie zichzelf boven de beslissingen van de jury kan zetten. Dat zou wat moois zijn zeg! :o

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 00:11

Nou blaast iedereen heel hoog van de toren over paarden welzijn maar wat nou als een paard een wondje aan zijn zeg eens even flank heeft, wat dan? Ook uitgesloten?
Of als het paard een wondje aan de tong heeft opgelopen de dag voor de wedstrijd? Wondje zal dan niet meer bloeden maar het zit er nog wel en doet nog steeds "pijn". Niemand die dat wondje ziet.

Er is een heel groot verschil tussen een pietluttig wondje en een wond die er echt toe doet.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 00:12

Vudress schreef:
easygoing schreef:

Waar haal je dit vandaan?

Het lijkt mij niet dat de organiserende organisatie zichzelf boven de beslissingen van de jury kan zetten. Dat zou wat moois zijn zeg! :o

Omdat als een jury zich niet aan de regels houd, wat hier dus gebeurd is (onbewust waarschijnlijk), dient de organisatie in te grijpen.
Zou wat zijn als de jury zijn eigen regels kan verzinnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 00:43

Maar hoezeer zou Adelinde daarmee geholpen zijn? Op het moment dat ze naar de ring komt is ze optimaal voorbereid en als er vervolgens gedoe ontstaat omtrent regels en opvolging daarvan, dan kan dat wel eens ten koste gaan van de concentratie en fysieke bereidheid om een topprestatie neer te zetten. HOe dan ook was het voor Adelinde onmogelijk geweest om een optimale prestatie neer te zetten.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 00:49

Lovely schreef:
Maar hoezeer zou Adelinde daarmee geholpen zijn? Op het moment dat ze naar de ring komt is ze optimaal voorbereid en als er vervolgens gedoe ontstaat omtrent regels en opvolging daarvan, dan kan dat wel eens ten koste gaan van de concentratie en fysieke bereidheid om een topprestatie neer te zetten. HOe dan ook was het voor Adelinde onmogelijk geweest om een optimale prestatie neer te zetten.

Dat is zeker weten waar maar in mijn beleving zijn deze mensen ook dusdanig professioneel dat ze die concentratie ook wel weer redelijk op kunnen pakken.
Persoonlijk liever met mindere concentratie de ring in dan ten onrechte naar huis gestuurd te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 00:54

Dat wel, maar de FEI is de organisatie die juist de combinaties in staat moet stellen om optimaal te kunnen presteren en dat is ze hier dus duidelijk niet gelukt. Met een mindere proef had Adelinde zich waarschijnlijk alsnog voor de special kunnen plaatsen, maar als Parzival ook uit zijn concentratie zou raken zou dat ook zomaar kunnen mislukken. De jury had ook de proef kunnen laten lopen en het aan de bittencontroleur overlaten, die is daar immers speciaal voor.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 00:55

Arabesk schreef:

Dus als jij je tijdens je werk in je vinger snijdt, je stoot of weet ik wat, en je hebt bloed, ga je ook maar meteen naar huis? Want ja je bent wel stuk?

Komop he, zo iets kleins. Mijn paard heeft zich wel eens met der stiften in der andere been geprikt, dat bloedde ook maar daar gaan we niet dood van hoor

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 00:55

Ik vind ook dat die regel er best mag zijn hoor.
Bloed = niet meedoen of iig eerst onderzoek.
Moet er door een goede DA naar gekenen worden of het komt van bijv. iets onschuldigs zoals in de tong bijten (al doet dat enorm veel zeer en dan moet je ook nog met 2 bitten in je mond een kur rijden... :\) of dat het iets ergs is dat ruiter bijv. zo ruw was.

@Sommige bokkers.
Als iemand een andere mening heeft hoef je niet gelijk aan te vallen hoor.. :7

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 00:58

Lovely schreef:
Dat wel, maar de FEI is de organisatie die juist de combinaties in staat moet stellen om optimaal te kunnen presteren en dat is ze hier dus duidelijk niet gelukt. Met een mindere proef had Adelinde zich waarschijnlijk alsnog voor de special kunnen plaatsen, maar als Parzival ook uit zijn concentratie zou raken zou dat ook zomaar kunnen mislukken. De jury had ook de proef kunnen laten lopen en het aan de bittencontroleur overlaten, die is daar immers speciaal voor.

Zeer zeker eens met je. Alleen denk ik in geval van bloed uit de mond het wel noodzakelijk is om direct te onderzoeken en niet pas na de proef. Jammer dan voor de concentratie in dat geval gaat het paard voor.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 01:04

Los van de oorzaak, lijkt het me heel logisch dat de jury een bloedend paard per direct de proef laat beeindigen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 01:05

Dat had ook nog gekund, maar is helaas niet gebeurd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 01:15

JPS schreef:
Los van de oorzaak, lijkt het me heel logisch dat de jury een bloedend paard per direct de proef laat beeindigen!

Of ter beoordeling naar de dienstdoende arts stuurt, zeker gezien de belangen
Ik vond die beslissing ook nogal erg snel genomen en op dat moment zou het Nederland van een gouden plak afgehouden kunnen hebben.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 01:18

Elin_ schreef:
Ik vind ook dat die regel er best mag zijn hoor.
Bloed = niet meedoen of iig eerst onderzoek.
Moet er door een goede DA naar gekenen worden of het komt van bijv. iets onschuldigs zoals in de tong bijten (al doet dat enorm veel zeer en dan moet je ook nog met 2 bitten in je mond een kur rijden... :\) of dat het iets ergs is dat ruiter bijv. zo ruw was.

@Sommige bokkers.
Als iemand een andere mening heeft hoef je niet gelijk aan te vallen hoor.. :7

ben het volkomen met je eens :j

als na onderzoek blijkt dat het allemaal wel mee valt kan de proef uiteindelijk alsnog worden gereden toch?

Sugar_glider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 02:09

Een double edged sword zeggen we maar. De Jury was niet op de hoogte van de regels, maar de ruiter hoort echter ook op de hoogte van de regels te zijn.

Tis klote dat het is gebeurd, maar daar leren we maar weer van.