Kamer wil verbod voor gecoupeerde paarden op tentoonstelling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gootje12

Re: Kamer wil verbod voor gecoupeerde paarden op tentoonstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:43

Van mij mogen ze ieder die geen bewijs heeft dat zijn paard voor een bepaalde datum is geboren en toch is gecoupeerd zwaar beboeten. Mensen met paarden en veulen ....................ja daar zijn geen woorden voor. Dat is gewoon misdadig.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:10

waarschijnlijk ben ik de enige die couperen helemaal niet lelijk vindt,

het is natuurlijk zielig voor het paard.
ik vindt het wel mooi.
en als ze het willen afschaffen vindt ik dat ook helemaal niet erg.
(mijn mening hoor)

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:30

Wat ik erg jammer vind is dat ik soms door mensen er op aangekeken wordt dat mijn merrie gecoupeerd is terwijl ik daar helemaal niet schuldig aan ben. De vorige eigenaar zei ook tegen mij, als je de weg weet dan lukt het je wel. Dus helaas moet mijn 5 jarige merrie met een wel heel klein stompje de rest van haar leven door. Maar helaas heb ik dan wel het gevoel dat de paarden hier de dupe van gaan worden als ze dit met terugwerkende kracht willen gaan doen, omdat die paarden dan nergens meer terecht kunnen. Nu hebben ze nog enige waarde.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:36

leentje1975 schreef:
Wat ik erg jammer vind is dat ik soms door mensen er op aangekeken wordt dat mijn merrie gecoupeerd is terwijl ik daar helemaal niet schuldig aan ben. De vorige eigenaar zei ook tegen mij, als je de weg weet dan lukt het je wel. Dus helaas moet mijn 5 jarige merrie met een wel heel klein stompje de rest van haar leven door. Maar helaas heb ik dan wel het gevoel dat de paarden hier de dupe van gaan worden als ze dit met terugwerkende kracht willen gaan doen, omdat die paarden dan nergens meer terecht kunnen. Nu hebben ze nog enige waarde.

Even heel cru: je had ook een niet gecoupeerd paard kunnen kopen, dan had je nu geen probleem gehad...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:36

Het zou een keer tijd worden. Couperen is al zolang 'verboden' maar daar trekken de fokkers én keuringsmeesters zich niets van aan. Zolang gecoupeerde dieren vooraan geplaatst blijven worden bij keuringen blijft het couperen lucratief. En dan is het makkelijk zat om het dier even op 'vakantie' richting het zuiden sturen en hem staartloos weer terug te krijgen. Jammer van de dieren die niet meer op evenementen mogen verschijnen door hun gecoupeerde staart maar je moet een keer ergens beginnen. Daarnaast kun je je afvragen voor wie het jammer is. Voor het paard... of de eigenaar? Dan had je maar met je tengels van de staart van het paard af moeten blijven. Ik heb echt geen goed woord over voor mensen die hun paarden laten couperen voor het plaatje, pure dierenmishandeling.

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:38

Ik heb haar gekregen, en ik val nog steeds op het karakter, dus dat scheelt. Maar dat geeft niet weer dat ik het wel zonde vind, maar om een 5 jarige merrie af te schrijven op het feit dat ze geen staart heeft, nee dat vind ik ook zonde.
Ach en een probleem heb ik niet, ik juich het alleen maar toe dat ze het stoppen, ik wist ook dat het illegaal was toen ik haar kreeg en vroeg er ook naar. Maar degene waar ik haar van kreeg zei ook doodleuk, als je het echt voorelkaar wil krijgen dan is dat vrij makkelijk.
Gelukkig gebruik ik haar recreatief dus ze zal bij mij nooit op een keuring verschijnen. Maar voor de paarden die wel voor dit doel gefokt zijn en gecoupeerd zie ik een vrij zwarte toekomst en dat vind ik zonde.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:41

nouja, is wat voor te zeggen. Wij hebben onze hond in 2001 gekocht en héél bewust gezocht naar een niet gecoupeerde.... In het geval van krijgen heb je nog steeds de keuze om te weigeren. Ik zeg niet dat je dat had MOETEN doen, maar die keuze heb je altijd :j

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:59

Ja een gegeven paard mag je niet naar de staart kijken. Wrang grapje.
Maar ik ben blij dat Leentje het wel met ons eens is ,dat het couperen verboden moet worden

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 23:16

Het voorstel is een goed begin.
Maar het wordt pas zinvol als het houden van
paarden met gecoupeerde staarten verboden wordt.
Anders zijn de werkende paarden en de paarden die
recreatief gehouden worden (zoals door leentje1975)
en die niet op keuringen en shows verschijnen nog steeds
vogelvrij!

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:08

Nou ik ben eerlijk gezegd wel een liefhebber van gecoupeerde staarten......
Ik heb er ook 1, maar die is wel legaal gecoupeerd.. Maar een staart eraan vind ik niet lelijk, maar als ik mocht kiezen werd het wel een kortstaart...
Ik vind de zin van, alle paarden die na 2001 gecoupeerd zijn verwijderen op keuringen en tentoonstellingen erg cru.. dan kan ik bij voorbaat al zeggen dat je geen enig idee heb van t KVTH stamboek. Want dan heb je geen hengsten meer over. Ze kunnen dan beter zeggen na 2011.. En dan het wel effectief doen..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:45

antoinette: Dat wordt ook nergens gezegt dat paarden vanaf 2001 zonder staart uit het stamboek moeten.

NILO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:56

Ik ben blij met het voorstel maar dan moeten de medische coupaties ook verboden worden. Hier in belgie worden alle trekpaarden bijna gecoupeerd, legaal met papier van de dierenarts wegens medische redenen, dat valt achteraf toch nie te controleren dus helpt de wet niet. Ps de mijne is niet gecoupeerd :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:25

medische coupaties kan je niet verbieden. Een paard wat met zn staart tussen de laadklep komt en hem dusdanig verwond dat ie eraf moet.... tja...
Echter kan je dergelijke paarden wel weren vanaf de keuring. Sneu hoor, maar de goeden leiden altijd onder de kwaden, das nog nooit anders geweest

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 16:08

Vjestagirl schreef:
leentje1975 schreef:

Even heel cru: je had ook een niet gecoupeerd paard kunnen kopen, dan had je nu geen probleem gehad...

Ik ben ook voor dit voorstel. Vind een trekpaard met lange staart veel mooier, maar ook uit 'principe' heb ik er voor gekozen om een trekpaard met lange staart te kopen. Als je via bijv. marktplaats kijkt, zie je wel dat de meeste trekpaarden met lange staart onder de 2/3 jaar zijn. Trekpaardjes van een jaar of 5/6 hebben bijna allemaal een korte staart. (mijn ervaring na 2 jaar op MP zoeken naar trekpaarden)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:25

Maargoed en dan weer even de realiteit. Het algemene beeld van stroa 2011:

Afbeelding

Een driejarige en het paard waar ik op zat weet ik even de leeftijd niet van.
Maar wat de fokkers doen is dus duidelijk.
Even denken of ik vandaag nog ergenst een paard met een lange staart gezien heb (althans trekpaard) eehh, niet echt....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:31

maar wat is hier mooi aan dan?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:34

Ik persoonlijk vind het prachtig om te zien!!! Maargoed dat is een mening natuurlijk.
Gezien de discussie vond ik het wel interessant om te plaatsen.
Want gaan de boeren die deze paarden fokken dus ECHT stoppen met couperen?
Deze mensen hebben vaak een stuk of 15 paarden (de man waarbij ik ze huur iig) en ik het het idee dat het voornamelijk de liefhebberij is.
Vanavond ben ik nog in renesse, voor de "afterpary" dan kan ik het eventueel nog vragen als ik iemand zie.
Heb jij mischien nog vragen die ik voor je zou kunnen stellen?

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:49

Ja ook ik heb al eerder gezegt dat ik beeld van al die dikke billen op een rij bij het ringrijden toch wel een mooi zicht vind http://www.zeelandnet.nl/foto/zoek/resultaten/trefwoord/ringrijden/pagina/4 maarr.... als je ze dan vervolgens ziet 'slaan' naar de vliegen met die stompjes is het gewoon sneu voor ze. Dus ook vanaf mijn kant: liever dat verbod vandaag instellen dan gisteren.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:56

Ik vind persoonlijk een dikke zwarte staart veel mooier staan dan zo'n sneu stompje. Zeker als je weet wat voor ellende zo'n dier heeft in de zomer met vliegen die hij niet kan verjagen en in de winter met de wind en gurigheid vol op.. 'daar achter' :+ . Kan er niets moois aan ontdekken. Wat stef aangeeft vind ik een hele goede. Jammer dat de staart van het paard er om een medische reden af moet, maar ook dan ben je niet meer welkom op een keuring. Anders wordt alles alsnog 'medisch' gecoupeerd.

Klodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:00

Ik vind het mooi, maar zeker niet bij de gedachte hoe het de paarden kwelt. Ik vind het wel een goede zaak, maar het zal echt niet meteen stoppen, zoals veel mensen al aangeven.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 16:53

Is de regering nu eindelijk er achter gekomen dat de eerder aangestelde wet niet werkt? Mensen die roepen dat het stamboek en de fokkers zich niet aan de regels gehouden hebben, zitten behoorlijk mis. Het is inderdaad vanaf 2001 verboden om te couperen, echter was het wel toegestaan als je de juiste papieren bezit. Die worden in Nederland niet zomaar uitgegeven maar wel in Frankrijk waar je wel mag couperen. Groot voordeel van de Franse wet: je mag couperen en krijgt alle papieren erbij die je wilt, je mag alleen niet meer mee doen aan evenementen, keuringen, demonstraties etc. etc. Vele malen effectiever :j
Dus om nu het stamboek of de fokkers de schuld te geven is niet netjes, zij houden zich netjes aan de wet ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:34

niet met je eens Kaisa. Het is nog altijd de keuze geweest van het stamboek om paarden met staart toe te laten en het is nog altijd de keuze van de eigenaar om wel of niet naar frankrijk te gaan.
Dus ja, fout ligt mijn inziens wel degelijk bij stamboek en fokkers/eigenaren :j

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:31

Hoezo niet de fokkers, stamboek en eigenaren de schuld geven?! Zij zijn toch degenen die een gecoupeerd paard kopen of laten couperen? :n
En ik kan er niet bij dat iemand een verminkt lichaam mooi(er) vindt! De paarden op die foto's missen gewoon een ledemaat! :r Straks verzint er iemand dat paarden met 3 poten wel mooi(er) zijn en gaan we poten amputeren, een stamboek oprichten waarbij het 'hoort' een beest op 3 poten enz. (maar dat zal wel weer overdreven gevonden worden... :roll: )

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:43

Ik zeg ook niet dat ik het couperen mooi vind, ik geef alleen aan hoe de wet er nu voor staat en dat men daar naar handelt. Ik vind het juist heel goed dat de wet aangepast kan gaan worden :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:29

Goed voorstel!
Ik denk toch dat de meeste worden gecoupeerd vanwege het stamboek (meerwaarde). Op keuringen blijkt men toch de voorkeur te hebben voor een gecoupeerde staart.
Als het op keuringen verboden wordt valt imo de meerwaarde weg.