Voor 1 mei duidelijkheid over welzijnsplan voor paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:15

Ik hád een grote inloopstal met vaste stal eraan.Dit stond er al vanaf 1993.
Opeens werd er door 1 persoon [die er nog maar pas is komen wonen] geklaagt en wég moesten die stallen.Moet vóór 15 maart weg zijn anders een dwangsom van 1500,- per dag tot een maximum van 15.000,-.
De een verplicht een schuilstal,de ander verbied je die schuilstal.
Is dat dan eigen schuld?moet je maar geen paarden houden.
Schuilstal verplicht vind ik prima,graag zelfs,maar dan moet het ook mogen.
Laat de DB dan ook de gemeente's verplichten toe te staan dat er een [nette] schuilstal gebouwd mag worden.
Kijk haren uit de oren knippen is ook niet nodig,alleen omdat wij dat mooier vinden.Een pony heeft er geen last van dat die haren langer zijn.
Heeft je pony daardoor steeds oor ontsteking,dán vind ik het wel een rede om ze bij te knippen.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:16

fokfanaat schreef:
en wat komt hierna, een minimaal aantal minuten dat honden moeten worden uitgelaten, en afspraken over de grote van kennels?

Ja laten ze ook even een heel wetsvoorstel opstellen voor het houden van honden inderdaad!
En katten. En al het andere grut wat als huisdier gehouden wordt :+

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:18

D
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 12-07-22 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:18

PartoutZ schreef:
fokfanaat schreef:
en wat komt hierna, een minimaal aantal minuten dat honden moeten worden uitgelaten, en afspraken over de grote van kennels?

Ja laten ze ook even een heel wetsvoorstel opstellen voor het houden van honden inderdaad!

Alle kanaries en parkieten moeten minimaal 4 uur per dag vrij rondvliegen :+

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:20

zandvangers schreef:
@ MamboBeach , dat tandarts een vrij beroep is heb ik even niet aan gedacht , mijn fout sorry .

tja hoe gaan ze het controlen ?
mischien een ouderwetse stempelkaart met klok bij de stal .
als je dan een paard uit stal haald moet je klokken en als hij weer terug gaat weer klokken :D

Is niet jouw fout, staat er toch in? Dat je paard 1 keer per jaar bekeken moet worden, minimaal, door een TA. Vind ik al vreemd omdat het een vrij beroep is. Zo bedoel ik het. :)

PartoutZ

haan schreef:
PartoutZ schreef:

Alle kanaries en parkieten moeten minimaal 4 uur per dag vrij rondvliegen :+

:')

En dat komen ze controleren hoor!
Staan ze ineens bij je op de stoep _O-

Huertecilla

haan schreef:
_O- sorry hoor om jouw reacties kan ik alleen maar lachen, je kunt niet eens lezen dat dit in het belang van de paarden gebeurt

Wat? Wat gebeurt? Uitstel?!
De paardenwereld loopt 100 jaar achter in welzijnswetgeving.
Dat is 30 jaar gelden aangekaart doch ze doet al 30 jaar níets.
Ze vertraagt de laatste 10 jaar na de wetenschappelijk onderbouwde probleemstelling en daaruit opgestelde opdracht concreet.

Ze hoort nu gewoon niet meer aan de bal gelaten te worden.
Geen enkele aanleiding voor krokodillentranen want heel Bokt heeft boter op het hoofd. Op een enkele uitzondering na NIETS gedaan.

Degenen die het wel prima voor hun paard voor elkaar hebben, hebben het voor elkaar en geen probleem.
De rest mauwt alleen maar over ´ja maar, dan kan ík niet....´

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:22

Paarden moeten regelmatig en minstens eenmaal per jaar door een erkend
gebitsverzorger worden gecontroleerd en zo nodig behandeld.

Dit is wat er staat... Erkend gebitsverzorger? Wat bedoelen ze daar nu mee?

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:23

zandvangers schreef:
tja hoe gaan ze het controlen ?
mischien een ouderwetse stempelkaart met klok bij de stal .
als je dan een paard uit stal haald moet je klokken en als hij weer terug gaat weer klokken :D

tachograaf/black box in chipvorm ;(
Laatst bijgewerkt door haan op 18-02-11 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:24

Huertecilla schreef:
haan schreef:
_O- sorry hoor om jouw reacties kan ik alleen maar lachen, je kunt niet eens lezen dat dit in het belang van de paarden gebeurt

Wat? Wat gebeurt? Uitstel?!
De paardenwereld loopt 100 jaar achter in welzijnswetgeving.
Dat is 30 jaar gelden aangekaart doch ze doet al 30 jaar níets.
Ze vertraagt de laatste 10 jaar na de wetenschappelijk onderbouwde probleemstelling en daaruit opgestelde opdracht concreet.

Ze hoort nu gewoon niet meer aan de bal gelaten te worden.
Geen enkele aanleiding voor krokodillentranen want heel Bokt heeft boter op het hoofd. Op een enkele uitzondering na NIETS gedaan.

Degenen die het wel prima voor hun paard voor elkaar hebben, hebben het voor elkaar en geen probleem.

Ik dacht al, wat glimt je hoofd toch! :D

gohya

@MamboBeach
Ik denk dat ze daar de tandartsen mee bedoelen die de cursus in Amerika heeft gevolgd?
Die hebben n.l. een écht diploma hiervoor.Dat vertelde mijn D.A die ook deze cusus gedaan heeft.

KarinvdM

HC, ik vind jou wel heel erg negatief. Je doet alsof ik, en vele anderen hier op Bokt, dagelijks onze paarden mishandelen. :roll:
Ik denk zelf dat mijn paarden hier een heel goed leven hebben.

fokfanaat

Huertecilla schreef:

ik denk toch dat er weinig paarden im een goede wei staan met altijd een schuilmogelijkheid.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:25

Ik geloof er allemaal niks van, zolang men niet begint bij de grote professionals kunnen ze de "kleine" paardenbezitter nergers toe verplichten. En juist die groet stallen maken het erg bont; paarden die al 4 jaar niet meer los zijn geweest, veulen spenen op 3 a 4 maanden!!! Om te huilen allemaal.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 18-02-11 13:32, in het totaal 3 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:26

gohya schreef:
@MamboBeach
Ik denk dat ze daar de tandartsen mee bedoelen die de cursus in Amerika heeft gevolgd?
Die hebben n.l. een écht diploma hiervoor.Dat vertelde mijn D.A die ook deze cusus gedaan heeft.

Ik begrijp je, maar dat verandert er niets aan dat het een vrij beroep is. Je bent dan niet 'erkend' in NL. Mijn gebitsverzorger heeft deze opleiding ook gedaan maar paardentandarts ben je niet. Begrijp je wat ik bedoel? :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:28

MamboBeach schreef:
gohya schreef:
@MamboBeach

Ik begrijp je, maar dat verandert er niets aan dat het een vrij beroep is. Je bent dan niet 'erkend' in NL. Mijn gebitsverzorger heeft deze opleiding ook gedaan maar paardentandarts ben je niet. Begrijp je wat ik bedoel? :)

Ja ik begrijp wat je bedoelt.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:29

Ik ben het ermee eens dat er eens goed naar gekeken moet worden hoe de paarden worden gehouden in Nederland. Maar dit plan is wel een beetje heel erg overdreven. Als ze dit bij de paarden willen eisen moeten ze dat bij alle dieren gaan eisen dat kan toch niet. En daarbij wie wil dit allemaal gaan controleren??? En zoals al gezegt de standaard maat van een box is 3 bij 3. Dus nu moeten alle stallen maar verbouwt gaan worden in nl? Ik dacht dat ze alleen eisen gingen stellen aan het feit dat er paarden 24 uur per dag in hun hok staan. Maar dit gaat wel heel erg ver kan me niet voorstellen dat ze dit kunnen eisen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:30

Cayenne schreef:
Het uitstel dat staatssecretaris Bleker aan de sectorraad had verleend, is gisteren door een meerderheid van de Tweede Kamer ongedaan gemaakt.

Zij dienden een motie in waarin het uitstel ''niet geloofwaardig'' werd genoemd.

Ruiterij let op uw saeck.
De sectorraad dient NIET uw belang.

Het ´meerderheid in de tweede kamer´ spreekt boekdelen.
Dat spreekt dat er genoeg maatschappeljk draagvlak is voor de politiek om tegen de paardenlobby en diens economische belang in te gaan.

De feiten omtrent het welzijn van paarden liggen glashelder en het maatschappelijk bewustzijn ook.

Paardrijden begint zielig te worden, paardhouden kwelling en paardhouden voor sport is zelfs in een officieel document al met nertsenfok gelijk gesteld.
Ga vooral zo door. Dan krijgt de meerderheid die het wel prima voor diens dier voor elkaar heeft het straks ook voor de kiezen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:32

paardenmarkten verboden?
Dan zullen er veel pony's naar de slacht gaan, is toch geen oplossing?! :n

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:35

Sharani schreef:
Ik zou wel eens willen weten hoe ze de eisen onderbouwen. Bij sommige dingen is het duidelijk, maar b.v. waarom schaad je het welzijn van je paard als je de pluimen uit zijn oren knipt?

En hoe gaan ze het invoeren, het probleem met de stalmaat is niet makkelijk op te lossen.

Dan loopt het water de oren in :Y)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:36

Ik heb de vorige posts niet gelezen, maar de meeste manege's in nederland zullen met deze regels dus moeten sluiten? En ik mag dus niet meer deelnemen aan wedstrijden als ik de snorharen een stukje heb afgeknipt of de oren heb uitgeknipt?

Ik denk alleen niet dat er echt op gecontroleerd zal worden, zeker niet op de plek waar ik wedstrijden rij aangezien die zelf aan de helft van de punten niet voldoen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:37

sjanien schreef:
Ik ben het ermee eens dat er eens goed naar gekeken moet worden hoe de paarden worden gehouden in Nederland.

Dat ís allang gebeurd!!!

30 jaar geleden is al vanuit het Min.van Landbouw initiatief genomen voor invulling van normen voor paardhouden.

Omdat dit totaal niet lukte is een opdracht tot inventarisering van het paardwelzijn in NL gegeven aan ´Utrecht´.
Op basis daarvan is 10 jaar geleden een wetenschappelijk onderbouwde probleemstelling op tafel gekomen :)*

Er is inmiddels echt HEEL veel concrete onderbouwing om de paardenlobby en het economische belang niet meer vrij spel te geven.
Het ´meerderheid in de Tweede Kamer´ is echt :wow:

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:38

_Amigo schreef:
paardenmarkten verboden?

Nee?
Slacht is een instant einde van lijden :)*

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:39

Huertecilla schreef:
_Amigo schreef:
paardenmarkten verboden?

Nee?
Slacht is een instant einde van lijden :)*

Ja natuurlijk. We gaan alles afslachten :roll:

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:39

Sappos schreef:
Minimaal drie maal per dag ruwvoer, wie gaat dat betalen?

deze opmerking snap ik niet helemaal...
Hoe zo wie gaat dat betalen? Heb je het over de kosten van het ruwvoe? (lijkt me logisch dat je voldoende moet voeren), of over diegene die het moet geven wanneer jij er niet bent?

Het gaat er toch niet om hoe vaak per dag je je paard ruwvoer geeft, als er steeds voldoende ruwvoer aanwezig is?
Ik voer ook niet 3x per dag, maar de bakken en netten zijn vrijwel nooit helemaal leeg... Wie gaat er dan moeilijk doen over of ik 1x, 2x of 3x per dag die bakken bijvul?
Dat soort dingen wordt pas belangrijk als paarden heel lang zonder eten staan...