Onderzoek: dressuurpaarden ondervinden de meeste stress

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:05

frapant, wie had dat ooit gedacht?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:06

Arabesk schreef:
verrassend :7

hahaha _/-\o_

Inderdaad, dressuur was ooit de bedoeling dat je daar een ontspannen paard mee krijgt maar tegenwoordig gaat het daar allemaal niet meer om.
Show, het uiterlijk, expressie, alles hoe het eruit ziet.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:12

De paarden van vandaag de dag zijn ook anders dan ze geweest zijn volgens mij. Van een dagje kantoorwerk heb ik ook stress maar dat wil niet zeggen dat ik het niet graag doe.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:14

Janine1990 schreef:
Niet vanwege genetische achtergrond geselecteerd?
Wat moet ik daar onder verstaan? Dat elk paard met of zonder aanleg worden gebruikt?

Kan me voorstellen dat wanneer je een paard zonder enige aanleg gebruikt, het paard nog een dubbele dosis stress ervaart...

Ik denk dat ze bedoelen dat ze gewoon diverse paarden hebben gebruikt dus paarden die er niet per definities voor gefokt worden ofzo

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:22

VDB schreef:
Dat vindt jij niet verrassend... :+ ;)
Arabesk schreef:

Ik ben benieuwd hoevaak deze onderzoeken worden gedaan. Is het eenmalig of gaan ze dit regulier toepassen?
En zo ja, wat voedt hun zodra de uitkomst bekend is? :-)

Het enige verbazende is dat het nieuws is. Het is nite bepaald fysiek inspannend een dressuurtoets. Hoe komen paarden dús zo bezweet :)*

Ik ben een jaar of acht geleden begonnen met méten.
Zeer uitgebreid en zo gestructureerd mogelijk.
Verplaatst naar buiten over uitgeschreven normroutes en zoveel mogelijk ceterus paribus.
Drie hartslagfrequentiemeters, interface naar pc. Ben inmiddels alweer drie pc´s later _O-
Ook mbt verschillende optomingen, -zadels en verschillende systemen van de aanwijzingen. Zowel de structuur als het aanleren.

Heb ik een zestal jaar terug over op Bokt geschreven en op PaardNatuurlijk. Was geen interesse in. Wel een bak vol kritiek uiteraard.
Heb toen voor degenen die wel willen een stukje klein stukje illustrerende proza geschreven en dat is alweer vijf jaar terug door Bandida op een site gezet: http://www.homocaballus.eu/NL/2.php met wat meer perspectief op http://www.homocaballus.eu/NL/3.php

Erg triest hoe de paardenwereld naijlt.
Ben benieuwd wanneer het GnRH-protein conjugaat bij paarden als wereldnieuws gebracht gaat worden.

Oh, mijn paarden zijn hispano-arabes. Merries en hun haremhengst, boordevol karakter *\o/*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:34

Benfan schreef:
Je koopt toch een paard om zijn genetische achtergrond waardoor hij automatisch deze dicipline rijd?

Dat is volstrekt irrelevant.
Het gaat niet om de hoogte van de waardes maar om de verhoudingen tov andere waardes bij dát paard.
Je moet voor elk paard eerst bepalen wat diens normwaardes zijn voor je iets met de resultaten van een meting kan.

Dit is waarom ik nooit waardes heb gepubliceerd of zal publiceren. De meetwaardes op zích zijn irrelevant.
Het gaat om wát, wélk effect heeft.
Dat reken je om naar verhoudingen zodat het karakter of wat ook, van het individuele paard geen rol meer speelt bij de metingen.

Het vervelende in de ruiterij is dat vrijwel geen ruiter begrijpt waar je het over hebt maar ze wel een collectieve mening zonder concrete basis heeft en dus jíj niet goed bij je hoofd bent.

Het zal mij een worst zijn maar ondertussen gaat het paardstressen in toemende mate verder.
Voor wie weet dat hij/zij niet weet wat hij/zij niet weet; veel leesplezier.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:37

Equimotion schreef:
dit is een oud onderzoek, waarom staat dit opnieuw op de voorpagina? :?

Haha ik dacht al, dit heb ik een keer eerder gelezen :Y)
Maar vandaar dus :')

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:42

saskiakefie schreef:
Arabesk schreef:

hahaha _/-\o_

Inderdaad, dressuur was ooit de bedoeling dat je daar een ontspannen paard mee krijgt maar tegenwoordig gaat het daar allemaal niet meer om.
Show, het uiterlijk, expressie, alles hoe het eruit ziet.

Het is een bepaald plaatje wat mensen zien(hoofd naar beneden vooral) en vrijwel niemand weet hoe je een paard zo moet rijden...

Retlaw

Re: Onderzoek: dressuurpaarden ondervinden de meeste stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:52

varkens ook, en die eten we ook lekker op :D

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:57

En hoe zit het dan met springpaarden die dressuurmatig worden getraind? Hebben ze op dat moment ook veel stress? Of is de afwisseling in hun werk voldoende om de stress tegen te gaan?

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:57

Even wat anders, vind de foto van Sjoert heel gaaf die bij dit artikel is geplaatst :P .

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:10

Quote Woogie:
Het is een bepaald plaatje wat mensen zien(hoofd naar beneden vooral) en vrijwel niemand weet hoe je een paard zo moet rijden...[/quote]

Hoe moet dat volgens jou dan? Het is altijd makkelijk roepen dat vrijwel iedereen het niet snapt. Beter is vertellen hoe het dan wel moet (zonder stress uiteraard)

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:12

er word wel een onderzoek naar gedaan, maar word er ook echt wat aan gedaan?!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:15

Wat moeten "ze" doen dan. Je moet er zelf wat aan doen lijkt me. Sommige dingen kan je niet met regelgeving regelen. Het aldoor bekend maken, bijvoorbeeld hier is een goede stap lijkt me.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:21

Wat een geniale foto :') _O- ...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:30

piezze schreef:
Quote Woogie:
Het is een bepaald plaatje wat mensen zien(hoofd naar beneden vooral) en vrijwel niemand weet hoe je een paard zo moet rijden...

Hoe moet dat volgens jou dan? Het is altijd makkelijk roepen dat vrijwel iedereen het niet snapt. Beter is vertellen hoe het dan wel moet (zonder stress uiteraard)[/quote]

:D :list:

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:36

Ja volgens mij is het makkelijk, je gooit toch gewoon je teugels los *\o/* gaattie vanzelf grazen (weg stress)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:39

Japeloup schreef:
De reden voor mij om het dressuur werk met veel andere dingen af te wisselen.
Ik rij dressuur, maar ga regelmatig naar buiten, laat ze vrij springen, longeer als pure beweging en longeer als training.

Denk als ik 3 dagen in de week echt dressuurmatig train dat het dan ook wel is.
Belangrijk vind ik het ook dat mijn paarden elke dag lekker buiten kunnen spelen met vriendjes.

Ik denk dat je hier wel de oorzaak hebt van al die stress.
Het werk wat de paarden doen is veel te eenzijdig en te prestatie gericht. Ik draai sinds december mee op mijn eigen pensionstal en ik vind dat de de meeste paarden behoorlijk saai in het werk staan. Elke dag dezelfde rondjes, het zelfde ritueel , dezelfde lessen, uur in de stapmolen... :z .
Neem die beesten een keer mee op pad, ga eens naar het bos of laat hem eens lekker uitrazen op het strand.
IK denk dat daarom de stress bij eventing paarden vele malen minder is...deze paarden doen veel afwisselende dingen.

Overigens komen de paarden bij ons zo'n 6 uur per dag in groeps verband buiten.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:41

scheepie schreef:
Even wat anders, vind de foto van Sjoert heel gaaf die bij dit artikel is geplaatst :P .

Ja die vond ik ook stoer Die foto.. voor de amazone wat miinder denk ik.

Welke amazone is het? of is het een onbekende

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:46

piezze schreef:
Ja volgens mij is het makkelijk, je gooit toch gewoon je teugels los *\o/* gaattie vanzelf grazen (weg stress)

...en in de omheinde zandbak groeit niet een gras, kun je nagaan wat een makkie het daar zou moeten zijn voor een Homo sápiens :)*

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:47

Jaaah maar in de wedstrijdring is wel gras, haal je zo 10en voor het halsstrekken.

Over die foto, ik dacht dat die vrouw een radslag aan het maken was over het dressuurbordje heen en dat het paard daarvan is geschrokken.
Laatst bijgewerkt door piezze op 17-02-11 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:49

Jammer dat andere disciplines als de rensport, endurance en bv. reining, cutting, barrel, etc. buiten beschouwing gelaten is.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:50

Navy schreef:
Jammer dat andere disciplines als de rensport, endurance en bv. reining, cutting, barrel, etc. buiten beschouwing gelaten is.

In de hoop dat paarden dat stressvoller zouden vinden???

Vuure

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:11

Ik ben niet echt een paardenmens ofzo, iig niet thuis in dat wereldje (moest ook ff aan iemand vragen wat voltigepaarden waren)...

Maar wat ik niet helemaal begrijp is, als je weet dat je paard stress heeft door dit soort dingen, waarom doe je het dan? Waarom doe je dan geen dingen met het paard die het paard ook leuk vind en niet stressvol is? Dressuur is dan toch puur voor jezelf en niet het beste voor het dier?
Even voor het totaalplaatje: Ik heb dat niet alleen met dressuur bij paarden, maar ook bij honden of kattenshows o.i.d. Ik snap niet waarom je een dier zoiets stressvols laat meemaken. Het is iig niet het beste voor het dier in mijn ogen. :?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:20

Vuure schreef:
Ik ben niet echt een paardenmens ofzo, iig niet thuis in dat wereldje (moest ook ff aan iemand vragen wat voltigepaarden waren)...

Maar wat ik niet helemaal begrijp is, als je weet dat je paard stress heeft door dit soort dingen, waarom doe je het dan? Waarom doe je dan geen dingen met het paard die het paard ook leuk vind en niet stressvol is? Dressuur is dan toch puur voor jezelf en niet het beste voor het dier?
Even voor het totaalplaatje: Ik heb dat niet alleen met dressuur bij paarden, maar ook bij honden of kattenshows o.i.d. Ik snap niet waarom je een dier zoiets stressvols laat meemaken. Het is iig niet het beste voor het dier in mijn ogen. :?

Ja weet je, ik ga ook naar de keuring met een veulen. Nou als iets stressvol is. Heel egoistisch van mij dan.
En dressuur, als het goed is doe je dat juist om je paard beter, sterker, soepeler en ontspannenner te maken. Als je paard helemaal onspannen en los is in zijn lijf, kan je zelf ook veel fijner rijden. Ik denk alleen dat iedereen de naam dressuur gebruikt alleen dat er velerlei manieren zijn om dressuur te beoefenen. Mensen zijn van nature egoistisch. Waarom zou je anders ing vredesnaam op een paard willen rijden? (een mens heeft zelf toch benen)
Laatst bijgewerkt door piezze op 17-02-11 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt