Twee paarden vallen dood neer in Engelse race

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rixke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:41

heb het ook gezien,bizar gewoon,ben benieuwd wat er uit de autopsie komt

S_Evelyne

Re: Twee paarden vallen dood neer in Engelse race

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:58

Wat vreselijk, en ook raar! Hoe kan een paard ineenkeer zo geelektrokuteerd worden?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 12:53

Miss_Ty schreef:
Waarom zou een paard van 500/600 kilo het loodje leggen bij electriciteit in de grond en een mens van ong 60 kilo die er letterlijk NAAST loopt niet?
En bij zo een electriciteits-potentiaal zouden rubberen zolen i.t.t. hoefijzers toch geen verschil moeten maken?
En daarnaast stonden er aan de andere kant van de heg (halve meter breed?) ook veel mensen te kijken; alsof die allemaal goede dikke rubberen zolen aan hebben...

ik kan dat wel verklaren. Het ligt er namelijk aan met welk lichaamsdeel je onder spanning komt te staan of je overlevingskans hebt. Bij mensen zit het hart aan de linkerkant vd borstkast. Blijf je met je linkerarm/hand onder spanning staan dan gaat de stroom (die naar de aarde wil) via je linkerkant en dus je hart naar beneden naar je voeten. Pak je met je rechterhand aan spanning, dan heb je een grotere kans om het te overleven.
Een kleine schock van 220v overleven mensen meestal wel omdat er een aardlek schakelaar hoort te zitten. Die schakelaar "telt" de stroom die weggaat van de voeding en die weer terugkomt. Als daar een verschil tussen zit dat is er stroomverlies en zal de aardlek uit gaan. Dit gaat vaak in milliseconden. Overigens, mocht het je ooit gebeuren, meldt je altijd bij de spoeddienst omdat je alsnog kunt overlijden aan het aanmaken van niergif.

Bij dieren zit het hart vlakbij de benen, aan de voorkant tenminste. Stel een paard stapt met 1 voorbeen op de plek waar spanning in de grond is, dan zal de stroom via het andere been...die nog op de veilige plek staat de weg naar de aarde zoeken..via het hart. Dit is wat er ook gebeurt bij blikseminslag in een weide.

Het is overigens voornamelijk de warmte die vrijkomt bij onder spanning staan, wat de schade aanricht.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:00

ik heb 3 jr geleden onder 220 gestaan zo`n 5 sec
toen trok iemand de stekker uit de doos,gelukkig!

na het scheren[stom van mij ] trok ik de stekker uit verlengsnoer wat nog in het contact zat en de stekker ging stuk en kleefde aan mijn hand
aan mijn linkerhand had ik 2 zwarte gaten,en het was een raar gevoel dat zie je op het filmpje ook dat de paarden dat tintelende/prikkelende gevoel hebben en slapte krijgen

bij mij is in het ziekenhuis een hartfilm gemaakt,deze was goed en ik kon naar huis.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:07

mirgino schreef:
ik heb 3 jr geleden onder 220 gestaan zo`n 5 sec
toen trok iemand de stekker uit de doos,gelukkig!

na het scheren[stom van mij ] trok ik de stekker uit verlengsnoer wat nog in het contact zat en de stekker ging stuk en kleefde aan mijn hand
aan mijn linkerhand had ik 2 zwarte gaten,en het was een raar gevoel dat zie je op het filmpje ook dat de paarden dat tintelende/prikkelende gevoel hebben en slapte krijgen

bij mij is in het ziekenhuis een hartfilm gemaakt,deze was goed en ik kon naar huis.

Bah ! slecht werkende of zelfs ontbrekende aardlek ? had niet mogen gebeuren!
Hebben ze bij jou ook geen bloed afgenomen ?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:13

Is er al meer bekend van de autopsie ?
Mirgino : dat is heftig verhaal. Ik wist helemaal niet dat dat zo kan gebeuren

Tomos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:15

Opvallend hoe bij de openingspost, bij het filmpje de standaard disclaimer "deze beelden kunnen als schokkend worden ervaren" dit keer mist...
Overigens hebben de twee paarden die je in het filmpje ziet schrikken, het beide overleefd. De eerste die je (eventjes) ziet springen (de ruin The Merry Giant) heeft nog gekoerst, maar is achteraan binnengekomen (als zesde van de zeven starters). De tweede, Kid Cassidy, die je tegen de vlakte ziet gaan waarbij hij de controle over z'n achterbenen lijkt te hebben verloren (verkrampt door de spanning?) is door de trainer teruggetrokken uit de koers en heeft dus niet meer gelopen. Deze twee paarden staan ondertussen weer veilig op stal.

De twee paarden die het niet hebben overleefd, zijn de twee paarden die je - ironisch genoeg - rustig, rechts en rechtsonder in beeld, ziet lopen. Tegen de tijd dat die op dezelfde plek terecht kwamen sloeg het noodlot echt toe, en waren ze binnen een paar seconden weg - ze hebben waarschijnlijk (en hopelijk) niet echt geleden.

Meer via Racing Post: klik
Laatst bijgewerkt door Tomos op 13-02-11 13:22, in het totaal 2 keer bewerkt

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:16

Gatverdarrie!!!! Wat een nachtmerrie!! Jammer dat het filmpje het niet doet bij mij. Hoop dat ze de oorzaak vinden.

xlszjuh95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:24

het lijkt net alsof die verlamt word |(
arme beestjes!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:27

bij mij is geen bloed afgenomen, ik wilde niet eens naar het ziekenhuis maar de huisartsenpost stuurde me door
ze wilden wel dat ik 1 nacht in ziekenhuis zou blijven maar ik wilde niet vanwege mijn kind
maar een hartfilm was genoeg
en de stekker zat in een gewone contactdoos alles is na dat geval verandert!
heb nu nergens geen last meer van
eerste maanden kon ik mijn duim en wijsvinger niet goed uitstrekken en het duurde lang voordat de gaten dicht waren
ik voel nog wel wat verdikking onder de huid,maar ben er goed vanaf gekomen

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 14:00

bizar zeg, ik heb net een interview gehoord en die man zei dat de paarden die dood zijn ijzers hadden en de 2 die het overleefd hebben op aluminium beslag stonden,
er is in de week voorafgaand onderhoud gepleegd en er loopt daar inderdaad een kabel onder de grond, dat paarden wel last hebben en mensen niet heeft te maken met het feit dat paarden 4 voetne op de grond hebben met in dit geval dus ijzers

lees net nog wat terug en zie dat ik duidelijk spuit 11 ben :+

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:16

Ik heb net het filmpje gekeken, erg schokkend ! Maar wat ik niet begrijp is waarvan .. waarvandaan dus eigenlijk ze die electrische schock hebben gekregen ?

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:26

raar kan het niet zijn dat iemand jarloers is en dat ie een tezer bij heb ? die zijn hier verboden maar daar volgens mij niet :? ben benieuwd zou het graag willen weten

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:28

jakkes. wat sneu voor die paarden zeg ,ikben ook wel benieuwd naar die uitslag van de autopsie.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:36

Is er iemand die een andere link heeft? Ik kan de video niet openen

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:54

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:06

ach wat sneuu!! :oo

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:07

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 18-09-24 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:20

015... twee posten boven je staat een link...

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:25

Wat bizar zeg... :=

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:52

Dit is echt heel bizar inderdaad.. Jeetje hé heftig :n

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:02

woow heftig zeg!

zondersokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:20

Heel vreemd hopelojk horen we hier op het forum de uitkomst van het onderzoek nog eens

panic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:42

De begeleider van 1 van de paarden voelde ook een schok. Geluk dat hij schoenen droeg. :j Daarom hebben de begeleiders ook niks opgelopen. Rubber geleid niet!! :Y)
Hoe dan ook, dat zoiets kan gebeuren is verschrikkelijk. ;( Iemand heeft dan moeten weten dat de paarden met aluminium ijzers niks op zouden lopen. :( Als daar geen kabel had moeten liggen, en het blijkt dat er een electrokutie heeft plaatsgevonden van onder de grond, weten ze in ieder geval bij welke mensen ze eerst moeten zoeken. :j Vind het dan wel knap, dat je zo een kabel weg kan werken zonder dat iemand iets gezien heeft. Doe je niet 1,2,3, lijkt mij. Er ging ook al de ronde dat het waarschijnlijk een dunne kabel is geweest die niet te zien was op het gras, en na de daad weg gehaald zou zijn. :j Gelukkig hebben ze beelden van het drama.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:48

Jeetje, wat een naar nieuws :oo hopelijk word de dader gepakt!