Bewoners en paarden Siberisch dorp belegerd door wolven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Re: Bewoners en paarden Siberisch dorp belegerd door wolven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 23:00

Tsja die mensen leven er natuurlijk al veel langer dan wolfen!
Hebben ook zeker niet hun gebied ingepikt
Neeeeeehhh hoe kom je erbij! die mensen leven daar al langer en mogen al het gebeid nemen dat ze willen.
Tsja mensen willen nou eenmaal alles hebben en wat ervoor opgeofferd moet worden intereseerd ze geen bal.

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 23:05

Ik vind wolven prachtige dieren maar als ik er eentje in het wild zou zien zou ik het in mijn broek doen.Laat staan als er ineens 400 voor je deur staan.En klinkt misschien heel hard maar als mijn paarden zouden worden aangevallen door wolven zou ik er geen probleem mee hebben om ze af te schieten, ook al ben ik vegetarier en heb ik het niet zo met de jacht.Ik denk dat als je in zo'n situatie zit het hoognodige doet om jezelf en je dieren te beschermen.Ik hoop iig voor die mensen dat het zo snel mogelijk wordt opgelost want ik zou het niet uithouden ;) Verder las ik net dat men van plan was om wolven in Nederland uit te zetten? Nou dan verhuis ik meteen naar een wolf-vrij land, ik moet er niet aan denken om 's avonds in het bos te rijden en dan ineens wolven achter me aan te krijgen,ook al vallen ze mensen schijnbaar niet aan :P
Jammer dat het zo moet gaan maar veiligheid gaat hier denk ik toch echt voor.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 23:06

Met het risico dat ik tere zieltjes voor het hoofd stoot en over me heen krijg zal ik heel in het kort wat vertellen over paarden houden in Jakoetië (Sakha).

Jakoet paarden zijn winterhard. Ze leven net als veel Centraal-Aziatische paardenrassen in taboenes. Taboenes zijn halfwilde kuddes op de open vlakte. Daarbij moet ik opmerken dat deze mensen grote kuddes rendieren en paarden houden en velen leven nog op vrij traditionele wijze en semi-nomadisch. Ze trekken rond om hun dieren van voedsel te kunnen voorzien.
En ja, paarden worden daar gegeten. Vooral jonge hengsten van mindere kwaliteit, merries die gust blijven en oude, verzwakte paarden worden geslacht. En daarbij wordt niets verspild, zelfs de hoeven worden gegeten (de binnenkant van de hoef is een delicatesse). De paarden worden bereden en de merries worden daarnaast gemolken en de drank wordt gefermenteerd tot koemis, zoals veel verwante volkeren doen. De paarden leven jaarrond buiten, met stikhete zomers en ijskoude winters.
Voor wie interesse heeft in hoe deze spijkerharde paarden eruitzien, google eens op "Yakut horse", "Якутские лошади" of "Саха ата".

Dan het wolvenverhaal. Het verdrijven van de wolven is onmogelijk. Jakoetië alleen is al drie keer zo groot als heel West-Europa (!). Dit om even aan te geven om wat voor immens gebied het gaat. Dat is bijna een vijfde van Rusland. Geheel Siberië is nog eens meer dan drie keer groter dan dat.
De bevolkingsdichtheid in Jakoetië bedraagt 0,3 mensen per vierkante kilometer. Ter vergelijking, in Nederland ligt dit op bijna 400. Ga er maar even aanstaan... dat hele gebied is het terrein van o.a. wolven, tijgers en beren.

Het verdrijven van wolven kan dan alleen middels grof geschut. Wolven zoeken doorgaans pas mensen op als ze elders onvoldoende voedsel kunnen vinden; daarbij moet ik uiteraard wel opmerken dat de Sakha immens grote kuddes rendieren (herten staat in dit topic, maar specifieker gaat het om rendieren) en paarden houden voor vlees, vacht, melk en verdere productie. Het gaat hier om het levensonderhoud van deze mensen, dan is het leven van een roedel wolven ondergeschikt en is het een kwestie van op een keiharde manier duidelijk maken dat ze hun voedsel elders moeten zoeken.
Dat dit niet diervriendelijk is, is een ander verhaal. Wat zou een ecologisch en economisch verantwoorde oplossing zijn? Kom maar op met die alternatieven dan! Echt, ga er maar even aan staan...
Laatst bijgewerkt door JoSav op 10-02-11 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 23:06

brrr ben ik toch maar blij dat er geen wolven meer in Nederland zijn.
Triest voor de paarden en mensen, maar ook triest voor de wolven die geen
andere optie hebben omdat ze uitgehongerd zijn..

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 23:07

Veiligheid gaat voor wat? Voor gruwelijke mishandeling ? :\

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 23:10

Elin_ schreef:
Tsja die mensen leven er natuurlijk al veel langer dan wolfen!
Hebben ook zeker niet hun gebied ingepikt
Neeeeeehhh hoe kom je erbij! die mensen leven daar al langer en mogen al het gebeid nemen dat ze willen.
Tsja mensen willen nou eenmaal alles hebben en wat ervoor opgeofferd moet worden intereseerd ze geen bal.

Nee die hebben inderdaad niet hun gebied ingepikt, zie http://maps.google.nl/ > Verchojansk, Verkhoyanskiy rayon, Jakoetië, Rusland
Je zult zelf zien dat er in de wijde omtrek geen huis staat, die mensen willen dat helemaal niet hebben, is allemaal voor de wolven inclusief alle wilde beesten die er leven.
Dat er uberhaupt al 400 wolven in de omgeving kunnen leven zegt wel genoeg over de hoeveelheid mensen die er leven lijkt me?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 23:13

toch zijn er wel genoeg mensen om de acties zoals (gruwelijk) doden v/d wolfen.
Dus lijkt me toch dat er ergens een fout zit ?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 23:17

Jah een mens stapt in een helicopter en vliegt erheen, ookal is het 300km verderop :roll:
En als het om mensenlevens gaat is het nogal logisch dat ze worden geholpen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 23:22

Die klemmen in het filmpje werd ik ook onpasselijk van maar schieten heb ik geen probleem mee.
JoSav geeft een goede samenvatting van het harde leven voor mens en dier onder Siberische omstandigheden.

:D Gelukkig hebben de Duitsers de tweede wereldoorlog niet gewonnen want voor de Nederlanders hadden ze Siberië als herlocatie in gedachten. :+

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 23:38

Elin_ schreef:

Meid, wat ben jij naïef. Een dier is onderschikt aan de mens, of je het nou leuk vind of niet. Wij staan aan de top van de piramide en hoe hard het klinkt, dieren zullen altijd moeten wijken voor onze levensstijl. Of in dit geval voor het leven van een volk.
Dan is er uiteraard de vraag hoe diervriendelijk je dat wilt doen. En dan ben ik het er best mee eens dat daar grenzen zijn. Maar wat betreft het verdedigen van een volk en hun levensstijl, dan zullen mi die 400 wolven moeten wijken

Interessanter lijkt mij de vraag hoe het kan dat zo'n grote groep wolven zich heeft verzameld? Want een grote roedel lijkt me niet perse voordeliger wanneer er al voedsel gevonden wordt (tenzij het een dorp als deze is :P)... En wanneer er al honger heerst, hoe kan die groep dan nog zo groot zijn dat 400 dieren over blijven.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 00:16

:oo shocking!
Dat is wel een hele grote pack! Afschieten ben ik dan ook voor hoor. Vegetarisch en wolven liefhebber maar teveel is teveel .. Al is op zulke schaal qua grondgebied en grote hoeveelheid roofdieren uitdunnen al moeilijk. Vallen vind ik zelf ook afschuwlijk :r. Schiet dan maar in 1 keer af.

Dat filmpje van die agent die de auto induikt _O- Er werd toevallig ook gefilmd vanuit die auto die is nog komischer :') _O-

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 00:21

RianneH schreef:
Elin_ schreef:

Meid, wat ben jij naïef. Een dier is onderschikt aan de mens, of je het nou leuk vind of niet. Wij staan aan de top van de piramide en hoe hard het klinkt, dieren zullen altijd moeten wijken voor onze levensstijl. Of in dit geval voor het leven van een volk.Dan is er uiteraard de vraag hoe diervriendelijk je dat wilt doen. En dan ben ik het er best mee eens dat daar grenzen zijn. Maar wat betreft het verdedigen van een volk en hun levensstijl, dan zullen mi die 400 wolven moeten wijken

Interessanter lijkt mij de vraag hoe het kan dat zo'n grote groep wolven zich heeft verzameld? Want een grote roedel lijkt me niet perse voordeliger wanneer er al voedsel gevonden wordt (tenzij het een dorp als deze is :P)... En wanneer er al honger heerst, hoe kan die groep dan nog zo groot zijn dat 400 dieren over blijven.

Doe normaal man. :\ Hoe durf je nou zoiets te zeggen? Je zegt het alsof het een feit is. Nou, sorry maar helaas. Het is een mening. Jouw eigen mening. Prima als je dat vindt, maar zeg het dan niet als een feit.

Precies wat jij nu zegt, is het probleem van de gehele mensheid. Je hebt het perfect gezegd zelfs! En die woorden, die zijn het probleem van alles. Denk voortaan eerst eens na.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 00:26

Maar Baileymix, zo staat het er tegenwoordig toch ook voor.. Hoeveel % van deze aardkloot denk wel niet zo.. En dat zal waarschijnlijk ook nooit gaan veranderen.. Waarschijnlijk alleen nog maar erger worden dus eigenlijk is het gewoon een feit :\ hoe spijtig dat ook zou mogen zijn ..

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 00:30

Ik vind het vooral ook erg interessant wat die dieren nou in 1 grote roedel doen. Met zo weinig lijkt het mij absoluut niet logisch. Al zal het wel komen doordat alle kleine roedels door het voedselgebrek massaal naar een plek trokken waar nog wel voedsel is. En zo zijn samen gesmolten.. Al zijn wolven nou niet echt dieren die makkelijke nieuwe dieren in een roedel opnemen. Erg interessant!!

Lijkt mij trouwens wel echt doodeng!! Ik kan met de scenes uit Belle en het Beest nog precies herinneren, hoe zij met haar paard door het bos rijd en word aangevallen. Keek altijd tussen mijn vingers door :P

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 01:01

hier ook de twijfel over de waarheid, namelijk erg aanlokkelijk die 300 euro per wolf, uit het filmpje is ook niet te halen dat het om 400 wolven gaat. mocht het wel zo zijn, is het verdrijven van wolven imo onmogelijk, het schieten is imo prima dan. de klemmen zijn erg ondiervriendelijk.
maargoed, je moet wat. ik praat 't niet goed, maar als er een betere/effectievere oplossing is zou die wel gebruikt worden(mits het ook te doen is voor die mensen) de paarden&de herten zijn hun levensmiddelen, die kunnen ze niet missen.

sorry, maar sommige reactie's hier }:0 echt te grappig :')
paardjes lekker binnen?
pardon? 7000 paarden..
en daarbij, die paarden zijn niet de KWPN dressuur gefokte sportpaarden die wij hier hebben(niet dat die in 'n stal thuishoren) maar totaal niet te vergelijken met hun paarden.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 01:18

Ik vind die opmerkingen van dat dat ene dorpje het leefgebied van de wolven inpikt wel grappig, want voor wij hier kwamen.. Wat leefde er toen wel niet allemaal een Nederland? Beetje hypocriet he? :+ Dat filmpje van die wolven die ineens langs rennen bij die verkeers controle vind ik trouwens echt bizar! (moest ook heel hard lachen om hoe meneer agent in de auto sprong)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 01:23

hahaha idd, zeker aangezien Jakoetie 3x zo groot is als west-europa :+

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 01:31

Een oud collega van me is Russische en komt uit Siberië. Ik ben blij voor haar dat ze nu in Frankrijk woont en niet meer in Rusland.
Hopelijk heeft haar familie geen last van wolven.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 01:32

ze hadden natuurlijk nog niet genoeg aan een temperatuur van -52 :+

lijkt me vreselijk voor de mensen!!

Appy_Powerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:08

En hoezo worden ze teruggepakt? Wat hebben ze daar misdaan?

Ik snap wel wat ze ermee bedoeld hoor.

Mensheid staat bekend om zijn horrorpraktijken mbt dierenwelzijn/dierenleed/mishandeling and so on...
Hoevaak lees je wel niet dat haaien een surfer dood hebben gebeten en vervolgens gaat men vissen op haaien en vangen ze er weet ik het hoeveel? Kijk naar Steve Irwing, gestoken door zo'n Stingray/Manta/Rog, wat doet de mensheid?? Vang ze allemaal en moord ze zoveel mogelijk uit.

Mensen boven alles blijkt volgens Rianne, en daar past bovenstaande dan dus ook wel bij (alleen ik sluit me daar niet bij aan):

Een dier is onderschikt aan de mens, of je het nou leuk vind of niet. Wij staan aan de top van de piramide en hoe hard het klinkt, dieren zullen altijd moeten wijken voor onze levensstijl.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:12

OMG, wat ontzettend eng!!

madelene schreef:
wacht maar af...dit wordt wel verfilmd!!!

Dat zou zomaar kunnen!! :j

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:18

ajockeydream schreef:
oeps zelf eet ik ook koeien :') . Maar blijf van ze af. of verdoof ze en zet ze hier uit _/-\o_ _/-\o_

Ja, vooral doen! Dan is hier het hele ecosysteem verkloot!
Trouwens daar schiet je niks mee op, het probleem wordt dan alleen verplaatst.

400 wolven zijn wel erg veel, het is of afschieten of wachten tot ze een hongersdood sterven.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:35

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal offtopic reacties die echt helemaal niks te maken hebben met het onderwerp, verwijderd. Probeer wel bij het onderwerp te blijven aub. Bedankt :)

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:45

Vindt het bizar een roedel van 400 wolven die verbergen zich niet zomaar, en de populatie van zo groot in een bepaald gebied lijkt me zo onwaarschijnlijk, dan zullen die echt van alle uithoeken moeten komen.

Daarnaast voegen roedels zich zelden samen gezien de alpha's in een roedel, zelfs bij grote hongersnood zullen zich nimmer zulke grote groepen kunnen vormen, hooguit een paar kleine roedels die zich opzoeken maar zon groot aantal.

We kunnen wel zeggen ach die paarden, maar het is eerder ach die wolven, honger hebben ze niet voor niets, als de mens te veel wild afschiet bijft er niks over voor de vleeseters en kunnen deze een dreiging gaan worden voor het vee van de mens. Daarnaast houtkap en de verplaatsing van de mens bezorgt ook problemen dat er steeds minder wild zit.

Ik denk dat we dit toch meer zullen gaan horen.

Maar 400 nee dat geloof ik niet, laten ze maar eerst met bewijzen komen dat het er zoveel zijn. En niet een dorpsgek laten roepen, 100 kan ik nog wel geloven. Kan me namelijk niet voorstellen dat een roedel van 400 niet gevonden kan worden :o

EDIT overigens die bonus voor afschieten van de wolven?? Lijkt me meer achter te zitten denk :o

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:14

Appy_Powerr schreef:
En hoezo worden ze teruggepakt? Wat hebben ze daar misdaan?

Ik snap wel wat ze ermee bedoeld hoor.

Mensheid staat bekend om zijn horrorpraktijken mbt dierenwelzijn/dierenleed/mishandeling and so on...
Hoevaak lees je wel niet dat haaien een surfer dood hebben gebeten en vervolgens gaat men vissen op haaien en vangen ze er weet ik het hoeveel? Kijk naar Steve Irwing, gestoken door zo'n Stingray/Manta/Rog, wat doet de mensheid?? Vang ze allemaal en moord ze zoveel mogelijk uit.

Mensen boven alles blijkt volgens Rianne, en daar past bovenstaande dan dus ook wel bij (alleen ik sluit me daar niet bij aan):

Een dier is onderschikt aan de mens, of je het nou leuk vind of niet. Wij staan aan de top van de piramide en hoe hard het klinkt, dieren zullen altijd moeten wijken voor onze levensstijl.

Wat een bullshit zeg dit is helemaal niet gebeurd met die roggen! Daar zijn er ook zóveel van. Mr Irwin had gewoon een gevalletje van domme pech. 'Alle roggen uitgemoord' jeetje zeg wat een drama.
En met haaien word inderdaad in sommige plaatsen de aanvallende haai gedood, direct na de aanval, dan is hij nog goed te vinden aangezien de tijger/bull/ witte haai (die het meeste mensen aanvallen) solitair zijn dus zijn na de aanval makkelijk te spotten zijn in het blauwe water.