Politie heeft handen vol aan in paniek geraakt paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:21

Wat een gang van zaken weer. Ik vind dat als de politie beroep doet op derden om hen een dienst te leveren (paard laden), en er gaat iets mis, dat dan de verzekering van die derde het maar op de politie (opdrachtgever) moet proberen verhalen. Tenzij die man met de aanhanger een fout gemaakt heeft, maar ook dat is iets wat de verzekeringen wel uitzoeken normaal.

Helaas zal de realiteit zijn dat Jan en Pol van dienst niet wisten wat gedaan met dat 'wild' paard en hun maat Jef 'a l' improviste' gebeld hebben die er wel weg mee weet want die heeft thuis ook paarden, zomaar, niks officieel geregeld of verzekerd en ook niet volgens een vastgelegde procedure bij de politie. En jef denk dan nu de kosten op de eigenaar van het wild paard te kunnen verhalen, want die weet goed genoeg dat hij daar bij de politie een trap hoger in de hiërarchie niet mee moet aankomen gezien hij er maar officieus bijgehaald was.
Als hij dat paard vasthoudt zo lang de eigenaar hem niks betaald is dat een misdrijf. Het is zijn paard niet, en de eigenaar had hem niet om transport gevraagd, dat had de politie gedaan. Als ik de eigenaar was haalde ik er nu de politie van een buurgemeente bij voor een vaststelling, en zette ik er gelijk een advokaat op.
En je gaat me nu toch niet zeggen dat ze dat paard niet in een weide hadden kunnen drijven of in de dichtsbijzijnde paddock hadden kunnen neerzetten. Waarom transport naar die paardenfokker zijn erf?

Ik maak quasi dagelijks dit soort zaken mee.. zo gaat dat nu eenmaal hier, helaas.

Storm_inc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:27

Wat ik hier echt niet begrijp (ben zelf van Boechout), is waarom de politie een zogenaamde paardenfluisteraar uit Bornem oproept, terwijl er in de buurt meer dan genoeg mensen professioneel met paarden bezig zijn. Daarnaast hebben ze ervoor gekozen om het paard op te laden en naar Bornem te vervoeren, wat rekening houdend met het verkeer gemakkelijk een half uur tot 40 minuten rijden is. Pal aan de Vremdesesteenweg is een manege. Had het niet beter geweest het dier daar in een stal te zetten? Zo hadden de problemen in de trailer op de autosnelweg in ieder geval vermeden geweest ...

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:34

Storm_inc schreef:
Wat ik hier echt niet begrijp (ben zelf van Boechout), is waarom de politie een zogenaamde paardenfluisteraar uit Bornem oproept, terwijl er in de buurt meer dan genoeg mensen professioneel met paarden bezig zijn. Daarnaast hebben ze ervoor gekozen om het paard op te laden en naar Bornem te vervoeren, wat rekening houdend met het verkeer gemakkelijk een half uur tot 40 minuten rijden is. Pal aan de Vremdesesteenweg is een manege. Had het niet beter geweest het dier daar in een stal te zetten? Zo hadden de problemen in de trailer op de autosnelweg in ieder geval vermeden geweest ...

Hier ben ik het wel mee eens, ja. Ik ken de situatie daar ook goed en het zou inderdaad niet zo moeilijk mogen zijn om daar iemand met paardenverstand op te trommelen, zelfs midden in de nacht. Of er op betreffende manege plaats zou zijn geweest zo onverwacht valt nog te bezien. Maar als eigenaar zou ik hem in elk geval als de bliksem komen ophouden als hij daar zou staan. }>

Storm_inc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:38

Het was afgelopen zondag, vlak voor de middag. Ik woon zelf in de straat van de manege, dus rond dat uur is hier meer dan genoeg beweging en hulp voorhanden. De politie heeft alle mogelijke straten die uitgaven op de Vremdesesteenweg afgezet, zodat verkeer niet meer doorkon, maar we wisten niet wat er aan de hand was (anders was ik zelf wel gaan helpen). De desbetreffende manege heeft genoeg manegepaarden staan die eventueel wel een dagje op de wei kunnen zodat er een stal vrij is, lijkt mij dan toch... :-)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:21

Storm_inc schreef:
Het was afgelopen zondag, vlak voor de middag. Ik woon zelf in de straat van de manege, dus rond dat uur is hier meer dan genoeg beweging en hulp voorhanden. De politie heeft alle mogelijke straten die uitgaven op de Vremdesesteenweg afgezet, zodat verkeer niet meer doorkon, maar we wisten niet wat er aan de hand was (anders was ik zelf wel gaan helpen). De desbetreffende manege heeft genoeg manegepaarden staan die eventueel wel een dagje op de wei kunnen zodat er een stal vrij is, lijkt mij dan toch... :-)

Klopt, ik weet ook niet waarom ik dacht dat het nacht zou zijn geweest. Inderdaad niet echt te snappen dan, dat ze niet bij de manege of zo om hulp gevraagd hebben. }:0

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:33

leuk als je opeens een lege wei aantreft, geen paard. Maar wel een rekening voor een kapotte trailer :D

eestheer

Re: Politie heeft handen vol aan in paniek geraakt paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:35

wat een gedoe zeg, gelukkig staat hij weer (bijna) heelhuids in de wei!
en wat een wonder! De politie die om hulp vraagt, is maar goed ook! want anders was het misschien niet goed afgelopen met dat paardje....

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:08

silly_silas schreef:
leuk als je opeens een lege wei aantreft, geen paard. Maar wel een rekening voor een kapotte trailer :D

Hij mag blij zijn met alleen een rekening voor een kapotte trailer ;) Had veel erger af kunnen lopen.

jolene1964

Re: Politie heeft handen vol aan in paniek geraakt paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:02

Zo zie je maar weer de politie staat overal voor
Al keur ik wel vaak hun werk af hoor eerlijk is eerlijk maar soms gaan ze goed te werk

simonvpret

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 08:05

Ik zeg, dierenarts.
Ik zeg, verdovingsgeweer.

Je moet er toch niet aan denken dat door al dat gestuntel er gewonden vallen!
Gewoon verdoven, of een kalmeringsmiddeltje via zo'n pijltje injecteren, gaat alles een stuk makkelijker.
(oke, ik weet het heeft risico's voor het paardje, maar ik vind in zo'n situatie een mensenleven vele malen belangrijker)

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:12

Ik snap de ophef niet zo goed over het goed of niet goed en het wel niet verantwoordelijk stellen van wie en wat...

Paard is ontsnapt, dat is de "schuld" van de eigenaar of fokker waar het paard stond, die is/zijn verantwoordelijk voor een degelijke omheining toch? Daarnaast is het paard "gewoon" ontsnapt en in paniek geraakt. Paard is gevangen...is "gewoon" op de trailer gezet en daar is het mis gegaan. Dat had helemaal niet per sé hoeven gebeuren...voor hetzelfde geld was hij blijven staan en gewoon op plaats van bestemming geland. Nu ging het mis en hebben ze het toch netjes opgelost denk ik. Dat de eigenaar voor de kosten opdraait van de kapotte trailer vind ik niet meer dan logisch eigenlijk. Uiteindelijk is het zijn paard die op de loop ging toch? Ik heb niet alles gelezen, maar ik zou als eigenaar een gat in de lucht springen dat er zo gewerkt is om mijn paard op te vangen.
Tot slot denk ik dat dit toch "gewoon" en WA kwestie is...

Nu ja, mijn two cents....ik vind het overigens wonderbaarlijk dat dit paard alleen maar een schram had!