Strengere regels voor het dragen van een cap in Amerika

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:11

En ook dan kan er dus iets ergs gebeuren.. dat vind ik het niet waard :o .

thriam schreef:
Ik rij bijna altijd met cap, maar soms wil je even zonder.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:12

Volgens mij hoeven motorrijders ook geen helm op in USA!! Nu hoef ik jou niet uit te leggen wat er gebeurt als zij een ongeluk krijgen.....
Het is inderdaad bizar!

Anoniem schreef:
begrijp ik nou goed dat je in Amerika eerst geen cap op hoefde tijdens een eventing wedstrijd?! belachelijk zeg, hier is zelfs een bodyprotector verplicht in de cross.

Maar wel goed dat ze er nu iig betere regels voor maken.

KautoStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:22

Ik vind dat een cap verplicht moet zijn. Het kan dan wel niet mooi staan, maar veiligheid staat voorop. Een paard kan altijd van iets schrikken en er vandoor gaan. Er is mij geleerd om altijd met cap op te rijden. Ik vind het ook helemaal niet erg, en heb er geen last van. Het kan er wel mooi uitzien met hoedje, maar ik vind de veiligheid toch echt belangrijker.

Carmelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:37

Ik vind dat Top-ruiters het voorbeeld zijn voor de jeugd, zij MOETEN gewoon het goede voorbeeld geven. Er staan nu nog VEEEEEL TE VAAK foto's in tijdschriften e.d. waar deze ruites geen cap dragen.

Laten we verstandig zijn en zet gewoon die cap op. Tegenwoordig zijn ze lichte en luchtig en bovendien zitten ze lekker. Het is gewoon een gewoonte dat ding te pakken en op te zetten.

Ikzelf als moeder van een rijdend kind draag altijd mijn cap. Ik probeer haar wel het goede voorbeeld te geven.
Wie volgt!!

ambre

Re: Strengere regels voor het dragen van een cap in Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:02

Ik rijd ook altijd met mijn cap.Behalve op concours als ik met hoed mag rijden.
Niet alle Z paarden,maar hoger wel.
Als ik zelf train vind ik het risico ook groter ivm buitenbakken en over de weg heen en terug.
Bovendien heb je een voorbeeld functie wanneer je,zoals ik,ook wel eens les geef.
Ik vind het zelf ook een mooier zicht,met helm.Maakt het plaatje toch af.
Zomers is het fijn tegen de zon en s'winters tegen kou,wind en regen.
Die van mij zitten heerlijk en ik heb ze in 3 kleuren voor de bijpassende outfit.

Gewoon verplichten dus,maar vanaf de LT mag het van mij wel op wedstrijd met een hoed hoor!

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:05

En een paard vanaf lichte tour springt nooit weg, struikeld nooit ??????
Meen me toch te herinneren niet zo heel veel jaar terug dat anky er nog af gekletterd is en met gebroken bovenbeen heeft moeten stellen, had ook haar hoofd kunnen zijn.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:06

Kan zeker,en daarom rij ik ook altijd tijdens de training met cap.
Maar het zicht wil ook wat,en heb tijdens de wedstrijden nog niet vaak zoiets zien gebeuren.
Prijsuitreikingen zou ik ook zeker verplichten met cap.

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:09

Tja en jij neemt het risico tijdens een wedstrijd en ik met mijn paard tijdens een bosritje, heerlijk de wind door me haren, uitwaaien. Oftewel, ieder zn eigen ding. Al dat getuttel, mens mag straks niets meer zelf beslissen. Zoals ik al zei, meeste ongelukken gebeuren in huis, huisen ook maar afschaffen ? of alleen betreden met knie/elleboogbeschermers, bodyprotector en helm ?????

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:18

Misschien een samuraiworstelpak?Dat lijkt mij nog het allerbeste,maar of die paarden dat zien zitten...

Maar het is natuurlijk wel zo dat de hele gemeenschap op moet draaien voor de gezondheidszorg,dus als het even kan is het verstandig om overbodige risico's uit te sluiten.Het blijft een gevaarlijke sport.

BillyDee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:56

Grappig wel deze hele discussie.
We rijden met plofzakken en autogordels in de auto.
Een helm op en beschermende kleding op de motor en de brommer.
Bij alle sportieve fietsevenementen zijn helmen verplicht en ik zie maar weinig mensen meer zonder helm op een ATB of racefiets.
In veel landen is ook op een gewone fiets een helm verplicht.
Paarden worden opgetuigd met peesbeschermers bontjes en weet ik niet wat om blessures te voorkomen.
Je doet toch ook een goed passende rijbroek aan om allerlei vervelends te voorkomen
En dan ga je wel rijden zonder cap??

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:36

Ze mogen hier in Nederland ook wat strenger worden op internationale concoursen, is het dan zo lastig om een strenge wetregeling te verzinnen dat iedereen zijn cap op houdt, ook met het inrijden voor een parcours of proef. De internationale ruiters horen toch een voorbeeld te geven? Mensen kijken naar hun op, waaronder ook kinderen en sommige vinden het dan stoer om zonder cap te gaan rijden.
Eerlijk is eerlijk, ik ben ook geen engeltje, maar ik draag 9/10 keer mijn cap.
Twee jaar geleden heeft een cap mijn leven gered na val met paard in een parcour, eindstand, hersenbeschadiging, schedelfracturen en meerdere breuken in mijn gezicht.

Ongelukje zit in een kleine hoek, paar weken struikelde mijn paard, ik viel op mijn kont en brak gelijk mijn heiligbeen en me staartbotje is verschoven.

cayasva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:02

M_i_R schreef:
Germatje schreef:
Voor de mensen die het lastig vinden een goede cap de vinden: kijk eens naar Uvex caps! Deze zijn in hoogte en breedte verstelbaar en zijn qua comfort niet te vergelijken met de oude casco's. Tot nu toe heb ik eigenlijk alleen maar aangenaam verraste mensen gezien :)

Deze uvex caps zijn inderdaad erg fijn als je kieskeurig bent :)

Zelf draag ik eigenlijk altijd een cap, maar ben me er ook van bewust dat (ernstig) (hoofd)letsel niet altijd te voorkomen is door het dragen van een cap.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:08

Het is zeker niet te voorkomen, maar zonder cap kan het erger zijn èn je bent niet verzekerd als je een hoofdletsel hebt en geen cap droeg. Dus van de kosten, als je opgenomen wordt, word je ook niet blij van.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:43

Vroeger droeg ik ook vaker geen cap dan wel. Inmiddels ben ik ouder en wijzer, en heb twee fijne caps, rijd nooit meer zonder.
Mijn merrie is ook super braaf, maar toch zo'n 4 jaar geleden samen onderuit gegleden op buitenrit. Kon zij niets aan doen. Gelukkig was ze dus ook zo braaf om er vervolgens niet vandoor te gaan maar gewoon netjes bij me te blijven. En zelfs het braafste paard kan uitglijden of struikelen.

Inmiddels ben ik het ook eens met wat iemand hier zei, een cap maakt het plaatje af.

BillyDee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:18

*\o/* *\o/*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 08:54

DeMolenhoek schreef:
manex schreef:

En dat snap ik dan weer niet.

In de FEI reglementen moeten ze een dressuurhoed dragen ;)

..en dat is wél logisch?

Dat de voorbeeldruiters zonder helm rijden?

Ach het is wél consequent; die mishandelen ook het dier.

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:41

Huertecilla schreef:
..en dat is wél logisch?

Dat de voorbeeldruiters zonder helm rijden?

Ach het is wél consequent; die mishandelen ook het dier.

Waar slaat deze reactie nu weer op? Als je het niet eens bent met de manier van rijden / verzorgen is dat jouw mening. Dit topic gaat daar alleen niet over. Als je het daar wel over wilt hebben stel ik voor dat je er een nieuw topic voor opent en je mening dan ook onderbouwd. Nu ben je namelijk aan het generaliseren. Of heb jij toevallig bij elke FEI ruiter / amazone minimaal een week meegelopen op stal?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 15:09

Carmelina schreef:
Ik vind dat Top-ruiters het voorbeeld zijn voor de jeugd, zij MOETEN gewoon het goede voorbeeld geven. Er staan nu nog VEEEEEL TE VAAK foto's in tijdschriften e.d. waar deze ruites geen cap dragen.

Dat van die fotos vind ik een stap te ver. Zeker nu er geen verplichting is, is gaat dat echt te ver.
Zelfs als er een sportverplichting zou zijn kunnen en mogen deze ruiters daarbuiten zelf hun eigen keuzes maken en dit hoort niet in de pers betutteld te worden. Dat is vet op het hellend vlak van censuur op basis van moraal.

Mijn mening is dat dit soort zaken niet verplicht hoort te zijn en eigen verantwoordelijkheid is (of die van de ouders).
Bij sport ligt dat wat scherper, omdat daarbij ambitie de grenzen van risico-overwegingen verlegt.
Sport is verder iets vrijwilligs en je kan kiezen om de regels niet te accepteren en dus niet mee te doen.

Wanneer zoals in de VS de regels mbt verplichting bij sport aangescherpt worden, dan horen juist de topsporters tijdens wedstrijden een helm op te hebben.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 23:33

Vroeger deden we alles zonder cap. Of had je een cap die eerder op de grond lag dan jijzelf. Nu hebben we die dingen uitgevonden en worden ze steeds meer aangepast dat je er zo min mogelijk 'last' van hebt. Ik ben blij met mijn capje en mijn enige hoofd ook. Denk dat het een goede zet is maar of het daadwerkelijk overal verplicht gaat worden vraag ik me af..

britttjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 07:08

er moet eerst iets gebeuren,
voordat mensen het inzien :+

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:13

er gebeuren toch vaak zat ongelukken, hoeveel moeten er dan gebeuren. voordat de regels worden aangescherpt?

1olivier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:50

Hoe strenger, hoe beter...