Zweepgebruik bij renpaarden blijkt volkomen zinloos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Zweepgebruik bij renpaarden blijkt volkomen zinloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:57

amyz dat bedoelt CG ook naar mijn idee... Opfokken met een zweep, zonder ze te raken, is dat dan ook zielig? Dat is nl wat in de rensport ook gebeurt

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:18

Mensen geen andere takken van de paardensport er bij betrekken dat slaat nergens op.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:19

hoezo niet kyrke?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:20

Omdat het dan begint te lijken op een klasje kleuters.
Jij slaat ook dus ik mag dat ook.
Of maar jij slaat harder maar ik zachter dus dat is minder erg.
Dat zijn toch flut argumenten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:24

stef schreef:
owhjee, daar komt ie weer... en waar is jou mening op gebaseert [naam]? Kan je die met goede argumenten onderbouwen?

je hoeft niet zo 'nep' te reageren, er zijn vast genoeg dingen in de paardensport die jij niks vind....

verder hoef ik mij niet te verklaren aangezien het mijn menig is, dat ik de rensport, evenals de draverij, maar niks vind.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:26

Moderatoropmerking:
Kunnen we het hier on topic houden en dat betekend het hebben over het zweepgebruik bij renpaarden en niet bij allerlei andere takken van sport. Verder wil ik vragen om met argumenten op een bericht te reageren en niet op de persoon. Alvast bedankt.

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:36

naar mijn mening vind ik dat alleen de ruiters en eigenaren van desbetreffend paard kunnen bepalen of zweep zin heeft of niet en niet persmensen of onderzoeks mensen want die kenne het paard niet.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:45

Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat langs het hoofd zwiepen een extra adrenalinekick geeft aan het paard en dat die harder gaat lopen.

Ik laat mijn ex-renpaard af en toe voluit gaan, en als ik dan op een punt ben dat ik denk hij gaat niet harder meer, hoef ik alleen maar mijn hand (rijd zonder zweep) langs zijn oog te zwiepen. En hup, die extra versnelling zit er gelijk op...

Ik snap dus niet waar dit onderzoek op slaat.

Daarbij ben ik ook liever een renpaard, dan een springpaard bijvoorbeeld. Beide sporten heb ik van heeeeel dichtbij meegemaakt!

Kyrke, je haalt er een andere tak van paardensport bij ;)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:45

het gaat in dit onderzoek blijkbaar over verzuurde paarden...een goede rijder houdt hier rekening mee en stopt met 'rijden'(dus ook karwatseren) op zo'n dier.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:46

Ik vond het lastig. Het is sowieso moeilijk om te vernemen wanneer je paard verzuurt. (lijkt me)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 04:49

ilse86 schreef:
Het is sowieso moeilijk om te vernemen wanneer je paard verzuurt. (lijkt me)
Zou het? (experts, help?) Ik weet wel dat ik kan voelen of er nog extra power in mijn paard zit voor nog een versnellinkje (of wanneer ze lopen te 'klooien' of echt moe zijn) dus dan denk ik als leek dat een goede geoefende jockey dan vast ook wel wat extra gevoel op dat punt heeft...

Overigens vind ik de vergelijking met een relatie of kinderen in dit geval niet helemaal kloppen tenzij je een weeshuis kinderen of een polygame relatie hebt, en dan nog...
Naar mijn idee is er nog wel een verschil tussen het verzorgen en rijden van je eigen paard waar je alle tijd van de wereld voor hebt of dat je op andermans paarden moet rijden binnen een bepaald tijdsbestek en zonder die speciale klik of opgebouwde band. Ik kan me voorstellen dat je dan eerder naar 'dwangmiddelen' grijpt omdat je simpelweg de tijd niet hebt om rustig na te denken waarom paardlief niet wil, er samen een boom over op te zetten en er tijdens een picknick over uit te raken. Of je een op deze manier gebruiken van dieren goedkeurt of niet is een tweede en een imo andere discussie, aangezien dat niet alleen voor renpaarden geldt maar voor zo ongeveer de meeste disciplines waarin mensen worden ingehuurd om paarden te rijden en uit te brengen...
En elke vent die probeert mijn vinger in tweeën te bijten omdat ie denkt dat het een wortel is, krijgt evengoed een correctionele tik als een 'Los!' niet werkt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 09:10

Hoe controleren ze de 3x slaan?

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:24

wat een onzinnig onderzoek, er wordt alleen gekeken naar het zweepgebruik tijdens de race, het hele proces dat daar vooraf gaat tussen paard en jockey wordt even vergeten. Het zweepgebruik is niet voor elk paard het zelfde, sommige paarden gaan er beter van presteren, andere nou juist minder. Ik vind de reacties op het gebruik van de zweep in de rensport altijd zwaar overdreven.
Mensen lijken wel eens te vergeten dat je als jockey beduidend minder communicatiemiddelen heeft met een paard doordat je in korte beugeltjes staat. In de basis sport kun je met lange beugels veel beter met je benen en zit werken dan een jockey, een tik of zwiep met de zweep is vaak een communicatie tussen jockey en paard dat het paard er voor moet gaan. Of die tik wel of niet raak moet zijn verschilt per paard.

thriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:14

Het is niet het zweepje,.. het is de angst die een paard een adrenaline stoot geeft.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:27

het is de regel dat het paard maar 3 keer geraakt mag worden, máár wordt er in de praktijk ook echt zo goed opgelet? dat vraag ik me dus af.. Vind dat de paardjes ook best harde klappen krijgen. Zwepen afschaffen vind ik dan wel weer erg ver gaan.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:42

een paard heeft geen angst van een zweep/karwats als het juist gebruikt wordt!

Ze krijgen geen harde klappen, dat gaat niet eens met zo'n klein ding! Daarbij zwiepen ze dus veel langs het lichaam van het paard ipv het te raken. Dat is ook aansporing. Let maar eens goed op als je een filmpje ofzo op youtube bekijkt.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:45

@ pluizeplum jazeker voel je dat.
Ik kan niet in woorden omschrijven wat je dan voelt, dat moet je zelf ervaren.
Maar het voelt een beetje als een paard wat rent om harder te gaan maar tegengehouden wordt.
Nou ja betere omschrijving kan ik niet geven, dan zitten ze simpelweg op hun max.
@ h_nalanta: Tijdens iedere koers rijdt er een busje van het comité mee.
Deze rijdt naast je op.
Hier zitten ik meen 3 comissie leden in die controleren of er niet gesneden wordt, niet te vaak geslagen enz enz.
@saskiakefie: Toch wel redelijk goed jha er zijn altijd dingen die over het hoofd worden gezien.
Je bent namelijk met zeg een 3 commissieleden die minimaal 4 jockeys in de gaten moeten houden.
Maar er worden toch ook echt wel boetes uitgedeelt.
Daarnaast is het zo dat je als jockey ook bezwaar kunt maken bij de comissie.
Dus stel jij bent 2e maar degene die 1e is heeft te vaak geslagen.
Dan kun jij dat gaan melden, dan pakken ze de videobeelden er bij en controleren ze het.
De hele ren wordt altijd gefilmd dus ze kunnen veel terug zien.
Je hebt dus ook een zekere controle onderling.
Zo wordt je er bijvoorbeeld ook op aangesproken als je niet netjes van spoor veranderd e.d. omdat dat gevaar oplevert.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:52

Ik merk dat op bokt altijd stellig beweerd wordt dat je max 3 keer per race mag slaan, maar is dat wel zo? Volgens mij verschild het namelijk per afstand, en maakt het ook verschil hoevaak je mag slaan op het einde en aan het begin voor de race. En als ik wat rondzoek op internet komt het getal eerder richting de 10 dan richting de 3 :\

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:53

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:53

joopie7 schreef:
Ik merk dat op bokt altijd stellig beweerd wordt dat je max 3 keer per race mag slaan, maar is dat wel zo? Volgens mij verschild het namelijk per afstand, en maakt het ook verschil hoevaak je mag slaan op het einde en aan het begin voor de race. En als ik wat rondzoek op internet komt het getal eerder richting de 10 dan richting de 3 :\

In nederland is het max 4 keer en hangt niet af van afstand.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:55

I Hinderlijk, overmatig, dan wel ondoelmatig gebruik van de karwats is
verboden. Vanaf 400 meter voor de finish mag het paard niet meer dan
viermaal gekarwatseerd worden. Het vierhonderd meter punt is door middel
van een duidelijke markering aan de binnenzijde van de baan aangegeven.

Komt rechtstreeks uit reglement.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:31

joopie7 schreef:

Er zitten hier nog redelijk veel mensen op Bokt die ervaring met de rensport hebben van dichtbij en het staat ook zo in de reglementen. Waar lees jij 10 keer dan? Ik heb namelijk nog nergens gelezen dat je 10 keer mag slaan, tenzij het een persoon is die het ergens loopt rond te bazuinen, want die types heb je altijd wel en zeker rond de draf- en rensport.

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:43

petitparis schreef:
idd zweep mag maar beperkt aantal keer gebruikt worden en dacht dat het zwaaien oof vnl voor het geluid was om de paarden nog wat meer op te hitsten, want idd op het einde denk ik ook niet dat je een paard nog kan motiveren door het pijn te doen...

Wat te denken van de longbloedingen. Afschaffen deze vlucht racen!.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:17

Zoals Monty Roberts ooit al opmerkte: ook zonder zweepgebruik heb je uiteindelijk een winnaar.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:43

aanleuning schreef:
petitparis schreef:
idd zweep mag maar beperkt aantal keer gebruikt worden en dacht dat het zwaaien oof vnl voor het geluid was om de paarden nog wat meer op te hitsten, want idd op het einde denk ik ook niet dat je een paard nog kan motiveren door het pijn te doen...

Wat te denken van de longbloedingen. Afschaffen deze vlucht racen!.

Net of longbloeden alleen met het racen gebeurd wat een onzin.
En ja heb ervaring met longbloeders.
De mijne heeft het een aantal keer op buitenrit gehad en was 100% zeker longbloeding.