Mogelijke oorzaak van ziekte Cerebellar Abiotrophy gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:01

Natuurlijk mag dat, maar met alle gebreken en het hoge inteeltpercentage dat je bij de Friezen ziet lijkt bloedverversing mij dusdanig veel waard dat je dit relatief kleine risico graag voor lief neemt. Zoals je hierboven zelf al schrijft vind je nergens een genetisch perfect paard. Mochten er al problemen ontstaan dan kun je die vrij gemakkelijk oplossen en als men snel reageert zijn ze waarschijnlijk ook nog wel te voorkomen.

horseyfries

Re: Mogelijke oorzaak van ziekte Cerebellar Abiotrophy gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:13

Als er blijvend aan bloedverversing gedaan werd had je gelijk, maar dat is niet het geval. Het inteeltpercentage bij de Arabofriezen is juist schrikbarend hoog en het risico is dan wellicht ook groter dan dat jij inschat. Het grote verschil is dat bij de Friezen het inteeltpercentage bekend wordt gemaakt en bij de Arabofriezen niet. Maar als je net doet of iets er niet is, wil dat nog niet zeggen dat dat zo is ;)
Ik wil hierover graag verder met je in discussie, maar dit lijkt me daarvoor niet de aangewezen plaats.

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:14

horseyfries schreef:
Nee hoor, bloedserieus! Door Friezen te kruisen met Arabieren zou men een zgn. gezonder paard fokken, nu blijkt echter dat ze kans hebben nog een extra ziekte erbij in te fokken. Genetisch testen doen zij niet, dus ze weten ook niet zeker of ze met dragers fokken of niet.
Dat mag ik dan toch "niet zo best" noemen lijkt mij zonder daarover een grapje te maken?

Er wordt nu door (serieuze) fokkers getest. Kijk maar bv. website arabian fantasie, daar staat bij elke hengst of hij CA-vrij is ;) .
Op arabierenforum is een heel topic waarin iedereen die fokt of een hengst heeft vermeld of zijn paard drager is of vrij. Hele waslijst.
Van de zomer is er zelfs een speciale bijeenkomst geweest georganiseerd door AVS (stamboek) met hoe en wat CA en er was een veulen met moeder aanwezig welke lijder was om mensen bewust te maken van.

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 06:21

Omdat ik waarschijnlijk ooit wel een veulen wil fokken van mijn jonge merrie heb ik haar ook laten testen op CA, gelukkig is ze CA Vrij! *\o/*

Ik vind het erg belangrijk om te weten voordat je er daadwerkelijk mee gaat fokken.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 08:48

maar wat ik dan weer niet snap is.... stel je heb een drager en een vrije moeder dan is de kans 50-50..
dat het dier of ook weer een drager word of dat het dier het krijgt...

maar heeft de drager dan geen symptomen van deze ziekte?
heb er verder nog nooit van gehoord dus t is totaal nieuw...
en snap ook niet dat er mee door gefokt word terwijl de hengst een drager is..

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 09:04

Een drager heeft geen hinder aan de ziekte, is ook zelf niet ziek het dier kan het doorgeven ;)

Ik ga met Andrea mee :o in elk ras is er wel iets, en geen enkel paard is 100%!!! Enkelt wordt er weinig getest waarvan ik het goed vindt dat ze in de AV wereld daar wel op testen! Ik denk echt dat er ook meerdere rassen zullen zijn die bepaalde genetische gebreken hebben maar die niet aan het licht komen omdat er niet getest wordt.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 09:12

Een drager heeft er geen last van het is pas als je drager x drager doet dat je de kans hebt dat de ziekte tot uiting komt. Dus drager x drager doe je niet. Drager x niet-drager doe je beter niet maar je kan zo wel perfect de genetische kwaliteiten van een drager overdragen aan een niet-drager. Doel van dergelijke testen is om drager x drager te vermijden zodat de ziekte gewoon niet tot uiting kan komen.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 09:23

Citaat:
Het inteeltpercentage bij de Arabofriezen is juist schrikbarend hoog

Dit is niet helemaal juist hoor. Wat wel klopt is dat naarmate de arabische invloed éénzijdig met zuiver fries weggefokt word je het inteeltpercentage pijlsnel ziet stijgen. Ook is het zo naarmate je meer generaties opneemt in je berekening dit percentage sterk stijgt omdat je simpelweg dichter bij de bottleneck van de friese hengsten komt en meer keren dezelfde namen krijgt in de pedigree. Wat ook juist is is dat de huidige generatie met nog 18.5% arabier en minder wel nood heeft aan verse outcross richting arabier om te vermijden dat het percentage id pijlsnel de lucht in zal gaan.

Als je ergens elders topic opent, want hier past deze meningswissel niet, dan wil ik daar gerust dieper op ingaan (zelfs met cijfertjes want ze worden wel berekend).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:54

Maar de pest is dat drager x drager dus wel gebeurt. Want dat zou weleens de perfecte combi kunnen zijn en een veulen kunnen geven wat wellicht veel geld op brengt.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:01

stef schreef:
Maar de pest is dat drager x drager dus wel gebeurt. Want dat zou weleens de perfecte combi kunnen zijn en een veulen kunnen geven wat wellicht veel geld op brengt.

Nee dat gebeurd nu dus juist NIET, niemand neemt dit risico bewust, dat zou wel erg dom zijn.
Je kunt alleen met WH Justice, Marajj etc. dekken als je een merrie hebt die CA negatief is getest.

In Nederland is ook bekend welke hengsten CA drager zijn, er zijn er al geruind om die reden, er is ook in een enkel geval besloten niet te ruinen omdat de hengst van dermate goede kwaliteit is dat verantwoord fokken, dus met een merrie die geen drager is nu nog wel gedaan word, maar dan weet je dus 100% zeker dat je veulen geen lijder word, hij heeft wel 50% kans om drager te zijn.
Maar goed dat is ieders keuze, de feiten liggen er en er is openheid, dat is al heel wat waard

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:12

WH-justice, Marajj etc zijn niet de enige dragers.
Overal wordt het gedaan. Bij paints met OLWS, bij friezen en mini's met dwergen, etc Waarom zou het bij de arabieren anders zijn?
Dit zijn alleen niet fokkers die ermee te koop lopen

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:25

Daarom is openheid geboden, zodat je als klant weet waar je mee dekt en zo je keuze van vader en moeder dier kan aanpassen zodat je geen kans meer loopt op dit defect.
Dat andere rasverenigingen hun kop in het zand steken is alleen maar te betreuren.
Een ieder heeft hierin een ethische verantwoordelijkheid, zowel hengsten als merrie houders.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:31

Dus IMO ook dragers uitbannen en alleen veulens uit vrije paarden registreren. Pas dan krijg je echt gezonde paarden. Maar goed, ik zal wel gek zijn.....

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:39

stef schreef:
Dus IMO ook dragers uitbannen en alleen veulens uit vrije paarden registreren. Pas dan krijg je echt gezonde paarden. Maar goed, ik zal wel gek zijn.....

Dat kan sowieso niet, aangezien het AVS verplicht is elk Arabisch Volbloed veulen te registreren. En dragers zijn gezonde paarden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:42

nee, dragers zijn geen gezonde paarden. Ze dragen een gen defect, dat ze er geen last van hebben is iets anders.

Het AVS is verplicht elk veulen te registreren... En hoe weet het AVS dat er een veulen komt als er geen dekbon is?

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:15

Graag meng ik me maar even in deze discussie.

Zelf ben ik in het bezit van een zeer mooie jonge hengst welke helaas getest is als CA drager.Tuurlijk vind ik dit jammer maar imo geen man overboord, zolang fokkers gewoon hun verantwoording nemen en zorgen dat ze dragers niet meer matchen met dragers, worden er geen zieke veulens geboren. Mijn manneke zal dan ook gewoon door mij in gezet worden in de dekdienst en zal alleen vrij merries mogen dekken. De reden waarom..... omdat ik het eeuwige zonde vindt zijn genepool weg te gooien, en ik van mening ben dat hij wat kan bijdrage aan de Arabisch Volbloed fokkerij.
Pas geleden heb ik zijn halfbroer gekocht tevens van dezelfde vader, zijn CA status was mij nog niet bekend, maar ondanks dat ik dit nog niet wist, heb ik hem gekocht, puur omdat hij ook via moederszijde zon mooie genenpool heeft, hij is achteraf wel CA vrij getest.
Mijn voormalige, voor sommige wel bekende, hengst Pladykt, bleek ook CA drager te zijn, hij heeft 16 prachtige gezonde kinders ter wereld gebracht in de tijd dat het CA verhaal nog geen eens bekendheid had.

En dekken voor het geld, tja zou mooi zijn, maar geloof me een hengst in nederland dekt misschien eens 2 a 3 merries(en dat is al veel),daar kan je je paard een jaar voor stallen, dus de reden alles voor de centjes, gaat echt niet op, dat is alleen weggelegd voor de grotere fokkers met naam.
Als men 100 jaar geleden de technologie van vandaag de dag had, en dezelfde methode had gehanteerd, had het gros van de paarden geens een bestaan!

Een ieder mag zijn mening hebben, maar respecteer de keuze ook van een ander.
Let maar op over 10 jaar ontdekken we weer een nieuwe ziekte, en is iedereen weer in rep en roer.

Zolang mensen fokken met beleid en verstand is er niets aan de hand.

ps: En ja Stef mijn paard is kerngezond, het dragen van een defect gen is geen ziekte het is een genetische afwijking.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:24

Ieder paard draagt wel een gen defect bij zich. Nog sterker, ieder levend wezen heeft wel een gen defect! Zelfs de plant in de vensterbank heeft er een. Echter niet elk gendefect is al aantoonbaar of onderzocht. Middels deze test kunnen we voor CA, een ziekte die jaren terug ook al was, nu wel het gendefect opsporen en hier naar handelen.
Zolang een ziekte niet tot uiting komt dan ben je nog altijd niet ziek. Mits er met dit gendefect verantwoord wordt omgegaan is er niets aan de hand imo. Ik kan me echt niet voorstellen dat er mensen zijn die bewust dragerxdrager zullen combineren. Niemand wil het risico lopen op een ziek dier.

Op het moment dat er geen dekbon is kan je geloof ik je paard ook niet bij het AVS inschrijven? Het AVS is enkel bestemd voor volbloeden, dus als je een AVS papier wilt hebben zul je aan moeten tonen dat je paard daadwerkelijk een AV is. Heb je geen dekbon, dan kan je dit aantonen door DNA-onderzoek.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:53

Voor de mensen die niet bij het avs forum zitten van het stamboek.
Er zijn ook echter fokkers die gelijk de hengsten hebbben geruind.
Dus er wordt door andere fokkers wel degelijk ingegrepen.

En om nou meteen bang te zijn dat je paard het gen heeft omdat er arabisch bloed in zit is wel erg kort door de bocht.
Ze zijn er dan niet ziek van en zeg nou zelf,9 van de 10 paarden zijn voor de rijerij ofzo niet voor de fokkerij.
En gaat je wel voor de fokkerij is er een hele voorselectie.

En dan nog er zijn zo veel rassen die ook erfelijke gebreken hebben en daar wordt ook mee doorgefokt.
Zelfs een grote stamboek als het kwpn is er op terug gekomen om alles te weren uit het stamboek.

Ik had hiervoor bijv een scid vije hengst terwijl een van de ouder dieren dit gen wel had.
Fokkers weten wel wat de kansen zijn,en spelen daar op in.vrij of drager.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:21

Snap best dat er elk moment weer een gen defect op kan duiken, en dat er wel meerdere zijn.

Maar als het iets ergs is voor het paard ( dat is in dit geval aan de hand ) dan moet je daar niet mee doorfokken. Zeker als je dat kan voorkomen. Er zullen zat dingen zijn wat je niet door wil fokken, maar wat is erger: Je paard krijgt de vekeerde kleur/ karakter enz. Of hij krijgt dit? Daar ben ik persoonlijk snel over uit, en moeten deze dieren dus uit de fok gehaald worden.

Want NU is het in het nieuws, maar hoe zit dat over een paar jaar? Dan is het geen nieuws meer en gaan mensen er minder scherp mee om en krijg je dus uiteindelijk hetzelfde probleem weer terug.

Problemen moet je oplossen, niet uitstellen.