Paard overleden na wegzakken in modderige wei

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eleonora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:41

Toevallig ken ik deze mensen persoonlijk. Ik ga geen namen noemen, ondanks dat wij (ons gezin) woedend zijn. Omdat ons paard hier een tijd heeft gestaan ivm zijn longen. Gelukkig staat hij sinds een tijdje ergens anders. Ons paard is sterk vermagerd en is gelukkig op tijd weggehaald zodat hij niet
deze ellende heeft mee moeten maken. En natuurlijk blijft de verantwoordelijk voor je paard bij jezelf maar als je betaald om op een wei te staan, en je kent deze mensen persoonlijk vertrouw je ook op hen dat ze hun afspraken nakomen en verwacht je niet dat de paarden weinig te eten krijgen en zeker niet als je al aangegeven hebt dat hij meer moet eten en je van hun te horen krijgt dat ze daar ook voor gaan zorgen.

Het paard wat in is geslapen was erg mager en verzwakt, het had blijkbaar ook een nierziekte en was 25 jaar. Er is nog geprobeerd om het paard te laten staan maar dat had geen zin meer.

Er zijn eerder klachten ingediend door mensen uit die straat en er is ook een controleur langs geweest op vrijdag. Deze heeft aangegeven dat de paarden naar de andere kant van de wei moesten en dat de inloopstal beter opgestrooid moest worden. Als deze mensen geluisterd hadden naar hem hadden ze vrijdag de paarden verplaatst naar de redelijk droge wei en was zondag Adje (het arme paard) niet overleden!

Ik hoop dat ze er echt iets aan gaan doen want dit kan zo niet langer.
Wij hadden vertrouwen in deze mensen maar zo blijkt dat het een grote fout is geweest om deze mensen te vertrouwen.
En ook al is de weidegang gestart met de juiste bedoelingen, door gebrek aan ervaring zijn er fouten gemaakt en is helaas dit paard
daardoor overleden!

Om misverstanden te voorkomen, dit is niet bij stal van Rossum!! En dit hoort ook niet bij stal van Rossum!

Edit: extra informatie bijgevoegd

UMayDream

Re: Paard overleden na wegzakken in modderige wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:17

Gosh wat sneu ;(

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:56

karijn schreef:
Niets aan gedaan? Ik heb er niets meer voor kunnen doen.
Big bokker is watching you voel ik persoonlijk niets voor. Ik ben van mening dat een ieder nog steeds zelf verantwoordelijk is voor zijn/haar handelen als het om paarden gaat. Als je niet weet hoe het moet, dan schakel je hulp in.

En dat gebeurt dus niet, paarden hebben zelf geen stem. Jij hebt niet ingegrepen en voelt er klaarblijkelijk ook niets voor....

Geerke, helemaal mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:19

Amalarab schreef:
karijn schreef:
Niets aan gedaan? Ik heb er niets meer voor kunnen doen.
Big bokker is watching you voel ik persoonlijk niets voor. Ik ben van mening dat een ieder nog steeds zelf verantwoordelijk is voor zijn/haar handelen als het om paarden gaat. Als je niet weet hoe het moet, dan schakel je hulp in.

En dat gebeurt dus niet, paarden hebben zelf geen stem. Jij hebt niet ingegrepen en voelt er klaarblijkelijk ook niets voor....

Geerke, helemaal mee eens.

Mensen in de straat hebben gebeld, daar verwacht ik het ook eerder van, dan wanneer je er 2 maal deze winter bent langs gereden. Maar zeker als je weet hoe de paarden er bij staan, omdat je eigen daar ook stond en slecht werd verzorgd, dan had ik persoonlijk aan de telefoon gehangen. Maar dat werd niet gedaan helaas.

marieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:33

Amalarab schreef:
Ik heb het al eens eerder voorgesteld: een soort 'inspectiedienst' door onszelf Bokkers.
'Big Bokker is watching you'
We delen NL in in gedeeltes en elke Bokker krijgt een stukje waar hij/zij alle paarden weet te staan en zo nu en dan vanaf de weg/pad, via bekenden die de stal in kunnen als de paarden binnenstaan enz....checkt of het goed gaat. En dan melden bij het LID als het niet goed gaat + hierover een topic bij houden.
Volgens mij zijn er genoeg Bokkers?
Zoals nu ook weer met Karijn, ze zag dat het niet goed ging en heeft er niets aan gedaan/kunnen doen. Mss dat zo'n actie als 'Big Bokker is watching you' de mensen leert/stimuleert wanneer en hoe te melden. Kijk maar eens naar de topics waarbij Bokkers verwaarlozing aantreffen en niet precies weten waar naar toe te bellen.

Ik voel hier helemaal niets voor. Je gaat dan mensen in een kwaad daglicht zetten, terwijl je helemaal niet weet hoe de vork in de steel zit. Zo kun je ten onrechte iemands reputatie ten gronde richten. Het is goed om meldingen te maken van situaties die je zorgen baren, maar laat het daarna over aan de verantwoordelijke instanties.

Eleonora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:36

marieh schreef:
Ik voel hier helemaal niets voor. Je gaat dan mensen in een kwaad daglicht zetten, terwijl je helemaal niet weet hoe de vork in de steel zit. Zo kun je ten onrechte iemands reputatie ten gronde richten. Het is goed om meldingen te maken van situaties die je zorgen baren, maar laat het daarna over aan de verantwoordelijke instanties.

Nou ik weet precie hoe die situatie daar in elkaar steek, ik woon tenslotte in het zelfde dorp en mijn eigen paard heeft er gestaan.. deze mensen hebben vele mensen teleurgesteld.

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:56

Triest hoor..

geerke schreef:
wat ik niet begijp is dat er verschillende meldingen zijn geweest en en DB gewoon niets deed?
Waarom zitten ze er dan?
Dat zou nou eens aan de grote klok gehangen moeten worden...instanties die lekker zitten te vergaderen en ondertussen gaan er dieren dood,worden er kinderen misbruikt en worden er kinderen vermoord door ouders...en iedereen was op de hoogte maar niemand deed wat.

Ik wil het handelen van de dierenbescherming niet goedpraten, maar de laatste tijd hoor je veel van meldingen over paarden in de modder die er 'zielig' uit zien, en dat er uiteindelijk niks aan de hand blijkt te zijn. Ik snap best dat zoiets niet altijd serieus over komt, maar nu zien we maar weer dat een kijkje nemen geen kwaad kan.

Eleonora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:04

Nou ik vind dat het wel te ver gaat als een paard VAST in de modder komt te liggen en zo verzwakt en mager is dat hij er niet meer uit kan komen door de hoeveelheid modder.. dat zegt genoeg!

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:38

Tja waar blijft de DB nu met hun grote mond over hoe het allemaal moet als ze zelf dus NIET in staat zijn om iets hier tegen te doen.
Advies voor DB is geen woorden ,maar daden!!!!!! En volg een cursus psychologie voor mens en dier..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:55

Allemaal goed opletten kan echt wel werken maar meestal alleen wanneer je zelf in alle rust het gesprek met een eigenaar aangaat, dit heb ik al verschillende keren gemerkt en het werkt.
Een keer zag ik een pony liggen die nat was terwijl het gras droog was en het was niet warm, eigenaar erbij die meteen DA belde, bleek koliek te hebben en is goed gekomen. Een minishetje die stilstond een stuk van de rest af die heerlijk stonden te eten tegelijkertijd registreren dat er een draad door de wei lag, pony bleek prikkeldraad om zijn achterbenen te hebben, eigenaar was een heel oud mannetje, die heeft samen met mij de shet en het weiland van prikkeldraad bevrijd( hels karwei) en vond het goed dat ik een DA belde om het dier te verzorgen, vlak bij ons stond een paard die je normaal alleen in de foto's van Brooke ziet, eigenaar direct aangeschoten hoe dat nu zat, bleek om een dertigjarig paard te gaan met een behandelde huidinfectie en hij vond een zomer op de wei het beste voor het dier. Dus i.p.v de dierenbescherming er direct op af te sturen of te denken van "het zijn mijn beesten niet " kun je op hele kleine schaal wel degelijk wat voor een dier betekenen.
Maar dan moet je wel het dierengevoel bezitten en ervaring met dieren hebben, ik heb dat en soms is het lastig want je ziet veel dingen die je zelf anders doet maar niet perse slecht voor het dier is.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:18

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:29

magicmist schreef:

Achteraf is het mooi praten , maar een ziek paard hoort niet in de modder.
Nu staan de paarden op het gras... maar daarachter (op de foto) is duidelijk de modder te zien als toen ook het hek dicht zat kon het
paard niet naar het droge !

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:45

Cayenne schreef:
het dier had namelijk de mogelijkheid moeten hebben om ergens op harde ondergrond te staan.

Losstaande van dit geval waar ik verder niets van weet behalve wat Karijn zegt - die ik persoonlijk ken en vertrouw in haar oordeel ;) :
Het zou ook fijn zijn als daarmee meer overeenstemming kwam vwb de gemeentebepaalde regelingen. Draineren, verharden, extra zand opbrengen... allemaal leuke ideeën maar het gebeurt zo vaak dat de gemeente roet in het eten strooit 'omdat het niet strookt met het bestemmingsplan' :\

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:06

In het nieuwsbericht gelezen: "Alsof ons paard Adje door het wegzakken in de modder is doodgegaan! Maar dat beest was al ziek", vertelt Marja. "Adje leed aan een nierziekte. Door dat nierfalen was hij heel erg verzwakt. Adje wilde helemaal niet meer leven. En als een paard dood wil, dan gaat hij liggen. Dat deed hij op de plek waar zijn voerbak stond. En daar was nu juist zo'n grote modderpoel ontstaan; 10 meter verderop had hij droog gelegen."

|o
Dan hadden ze dat dier tijdig in kunnen laten slapen en niet aan zijn lijden over moeten laten? Knepen die eigenaren nu echt een oogje dicht voor de werkelijkheid???? Of....zijn er mensen die het werkelijke verhaal hier achter kennen?

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:10

Ja, je laat een ziek paard toch niet in weer en wind buiten. Schandalig. Dat zijn dan dierenvrienden. BAH !!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:18

Mensen, de dierenbescherming kan pas écht iets betekenen op het moment dat de wet het toelaat. :) Dáár zit het grootste probleem.

LufPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:19

zoiets kan je niet goedpraten.
zo'n diertje had helemaal niet hoeven lijden.
sneu.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:21

Ik ken de mensen niet, maar de stal ertegenover wel en ik rij er een paar keer per week langs.
Heel vaak als ik langs kwam was er iemand aan het voeren. Een deel van de paarden heeft een deken op.
Het is inderdaad een modderpoel daar, maar waar is dat nu niet waar paarden 24/7 buiten staan??
Omdat ze wisten dat het paard ziek was hadden ze hem inderdaad beter niet daar kunnen laten staan, maar heel veel mensen waarvan hun paard op hun einde loopt, zitten in de ontkenning en stellen dus het ergste moment maar uit. Dit hadden deze mensen beter niet kunnen doen gezien ze 24/7 buiten staan.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:32

mijn mening hierover:

okee het is nu eenmaal nat, er is een schuilmogelijkheid, als er dan ook nog eens voldoende te eten en te drinken is, dan is er over de accomodatie niets te klagen... (mooie schuilstal trouwens die ze daar hebben)
maar als er op welke manier dan ook, gezorgd is dat de paarden niet ten alle tijden kunnen schuilen, niet voldoende eten krijgen, de medische hulp niet geboden word, of niet voldoende word gelet op zieke paarden, daar valt wel over te klagen...

verder snap ik ook dat omstanders er niet altijd iets over zeggen... afgezien dat het ieder zijn eigen verantwoordelijkheid is, en dat instanties niet naar behoren werken, is er ook nog de mogelijkheid dat het er niet zoooo slecht uitzag... tot het moment dat het dier ging liggen...
zo lopen er meerdere oude pony's rond, die niet allemaal meer netjes op gewicht zijn in de winter...
het is prachtig voor paarden als ze 24/7 buiten kunnen met een schuilmogelijkheid, en voldoende ruwvoer... ook voor oudere dieren...
helaas niet zo voor zieke dieren.... naar mijn mening hoort een dier dan onder beter toezicht te staan.. als het kan in de kudde, kan dat niet, dan op een stuk waar ze ten alle tijde droog staan, en uit de wind..

op het ogenblik staan mijn paarden ook met de pootjes in de blubber... ze kunnen ten alle tijden naar binnen hebben altijd ruwvoer ter beschikking, en er ligt hier ook een stukje gras naast het huis... maarrrrrrr stel dat iemand echt kwaad wil, en de instanties belt, dan weet ik niet of ze wel blij zijn met deze situatie... maar momenteel is het gewoon heeeeeeeeel nat buiten.... daar kan ik ook niets aan veranderen...

wat ik hiermee wil zeggen is het volgende... :
als de paarden niet in de schuilstal konden staan, is dat een probleem..
als de paarden niet genoeg te eten kregen, is dat een probleem.
als de paarden 24/7 in de blubber staan, is dat een probleem.
als de paarden medische zorg bespaard bleef, terwijl dat wel nodig was, is dat een probleem.
verder vind ik dat er niets te klagen is over de locatie, zover ik dat kan zien op de foto.. denk dat het er op veel plaatsen slechter uitziet..

wel ontzettend sneu voor het dier, als het te lang heeft moeten lijden, omdat de mens geen afscheid wilde nemen...
dat is erg sneu...
wel ontzettend goed van omstanders dat ze 112 hebben gebeld toen ze het dier daar zagen liggen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:34

Toekie schreef:
Mensen, de dierenbescherming kan pas écht iets betekenen op het moment dat de wet het toelaat. :) Dáár zit het grootste probleem.

Niet het niet mogen/kunnen ingrijpen van de DB is het grootste probleem. Wel de beperkingen die gemeentes opleggen samen met de onkunde/onwil van sommige eigenaren.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:37

Bravura schreef:
In het nieuwsbericht gelezen: "Alsof ons paard Adje door het wegzakken in de modder is doodgegaan! Maar dat beest was al ziek", vertelt Marja. "Adje leed aan een nierziekte. Door dat nierfalen was hij heel erg verzwakt. Adje wilde helemaal niet meer leven. En als een paard dood wil, dan gaat hij liggen. Dat deed hij op de plek waar zijn voerbak stond. En daar was nu juist zo'n grote modderpoel ontstaan; 10 meter verderop had hij droog gelegen."

|o
Dan hadden ze dat dier tijdig in kunnen laten slapen en niet aan zijn lijden over moeten laten? Knepen die eigenaren nu echt een oogje dicht voor de werkelijkheid???? Of....zijn er mensen die het werkelijke verhaal hier achter kennen?

Ik sta ook met mijn mond vol tanden. :7 Hij was dus al verzwakt en wilde zelf dood? Dan ben je dus veel te laat met inslapen.

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:39

bij ons staat ook een paard die gered is van die modderboel daar. Hij is extreeeem mager. En heeft een hele slechte vacht. Maar nu staat hij veilig bij ons.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:08

hij wilde niet meer leven?
Hij was gewoon op en ziek...en voordat hij dan in de bagger ligt te sterven laat je bijtijds een dierenarts komen of je brengt hem naar de slacht.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:13

Ook ik ken deze mensen persoonlijk. En ik weet wel 100% zeker, dat de mensen zich absoluut 100% voor de paarden inzetten.

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:13

Ik vind de foto wel een beetje een vertekend beeld geven, het ziet er allemaal mooi uit, maar het is geen reeele foto. De foto lijkt in een ander seizoen te zijn vastgelegd. Te zien aan de hoeveelheid gras en de vacht van het paard. Toch? Ik vind het bericht wat de eigenaren hebben geschreven ook een beetje naar 'dat beest' Als mijn paardje er zo aan toe was en je weet dat hij ziek is had ik sowieso gezien de leeftijd gezorgd dat hij ergens binnen kon staan en misschien zelfs eerder laten inslapen. Dit is op een nare manier gegaan, paardje heeft geleden.