Bleker geeft paardenhouders nog een allerlaatste kans

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:14

Kaka schreef:
Vala schreef:
Maar als de prijzen duurder worden betekend dat weer meer paarden op marktplaats die niet verkocht worden. En mocht het dan zo zijn dat sommige mensen door regelgeving hun paard af moeten staan is mijn vraag: waar moeten al die paarden heen?????

Naar de slacht, maar dat is een direct gevolg van de onnadenkendheid waarmee we het afgelopen decennium paarden aangeschaft hebben zonder eerst te bedenken of we aan de basisbehoeften van dat paard konden voldoen. Bezint eer ge begint.

:)*

en mijn oplossing ís al een compromis met het ook op haalbaarheid. Dat ís al een voor de sector vergulde tussenweg.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:16

Ooit gehoord dat paarden gewoonte dieren zijn? Dit verklaard waarom al die beestjes die 14 uur op stal staan voor het hek staan te wachten. Ze zijn gewent dat ze daar eten krijgen en dat ze daar het grootste deel van de dag doorbrengen, DUS ga ja dáár staan waar je het dichtst bij je eten bent!!

Dus niet omdatr je paardje zo graag de hele dag in een stalletje van 3x3 (of 4x4 zo je wil) staat!! Moet ik met de mijne eens proberen... komen die dan eens een keer buiten , ja, dan raggen ze de boel kapot omdat ze die energie kwijt moeten. "laten we ze dan maar niet teveel naar buiten doen want dan gaat het weiland kapot". Nee, als je ze vaker en langer buiten laat lopen, gat die lust om te crossen weg!! Dat hadden ze gewoon nodig om de energie eruit te crossen!!

En daarnaast, paarden die niet bij andere paarden kunnen (zich afzonderen, bijten, trappen) zijn over het algemeen contact gestoord, omdat ze zoveel binnen en zonder sociaal contact met soortgenoten hebben doorgebracht.
En is je paard niet contact gestoord, dan is hij angstig of dominant en laat je de kudde een paar dagen hun gang gaan. Het is nou eenmaal paarden gedrag en het komt de sociale orde niet ten goede als je ze bij de eerste gil gelijk uit elkaar trekt..

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:17

Ik vind het wel vreemd om er maar even tussen door te komen dat je wel paarden helemaal in zijn eentje mag zetten maar dat als ze gezellig met elkaar op stal staan met heel veel contact dat ze wel minimaal 4 uur los moeten kunnen lopen.
Is het in een keer zo geworden dat paarden geen kudde dieren meer zijn?
Of vergis ik me zo erg :o

manic

Re: Bleker geeft paardenhouders nog een allerlaatste kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:20

Tsja, mijn hond staat ook om 4 uur bij zijn eetbakje... En ik denk eerlijk gezegd dat die minder buiten komt dan mijn paard, maar daar zie ik ook geen welzijnsnota voor geschreven worden...

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:21

Vala schreef:
Maar als de prijzen duurder worden betekend dat weer meer paarden op marktplaats die niet verkocht worden. En mocht het dan zo zijn dat sommige mensen door regelgeving hun paard af moeten staan is mijn vraag: waar moeten al die paarden heen?????

Als je de kosten niet kan opbrengen kan je nog op zoek naar een minder luxe stal,
misschien wat verder weg. Of je paard delen met iemand.
Mijn eigen paardje is al op leeftijd, als ik daar vanaf wil rest misschien alleen de slacht.
Dus ik zet alle zeilen bij om hem niet weg te hoeven doen.
Mijn paard is mijn keuze, mijn verantwoordelijkheid.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:22

tellom schreef:
Is het in een keer zo geworden dat paarden geen kudde dieren meer zijn?
Of vergis ik me zo erg :o

Paarden mogen helemaal geen díer zijn :)*

Elke paardhouder die de vijf universele vrijheden van het gedomesticeerde dier niet kent en het belangrijkste punt niet kan invullen met een paard wat zich volgens het equid ethogram gedraagt, is verkeerd bezig.

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:23

wat dat betreft heb ik het dan wel redelijk voor elkaar.
mijn boxen zijn dan niet zo groot. gewone afmeting van 3 bij 3.
maar mijn paarden beestjes komen practisch elke dag buiten, weer of geen weer.
met regen en zo dan staan ze op een kaal stuk waar ze alles mogen vertrappen. met vorst en droog weer kunnen ze op het land lopen. mijn friezel komt er ook elke dag uit om of even te rijden of een stuk stappen.

sinds afgelopen voorjaar heb ik er een oudje bij als vriendje voor mijn paard, deze was dus gewend om in de winter 24 uur op stal te staan. toen ik ze met de sneeuw naar buiten deed schrok het oudejzich een ongeluk, wat is dat voor raar spul.
maar na 2 dagen was het klaar en liep ze er ook gewoon door.
sosm moet je een gewoonte van een paard gewoon doorbreken.

verder maken de "slechterikken" het natuurlijk niet beter, men kijkt ook vaak naar degenen die het er noet goed voor hebben staan. maar kijk dan ook een stap verde naar de mensen die het wel goed voorelkaar hebben. neem dan je conclusie en dan zie je dat het gemiddelde paard van nederland hethelmaal niet zo slecht heeft.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:23

Wel nu val ik toch achterover dat notabene op een paarde-forum niet door IEDEREEN deze wet toegejuigd wordt! Dat het dan nog durft uitgesproken te worden, shame on you! Dit is een wet die er komt voor de paarden!!!
Het moet dan maar eens voor altijd goed doordringen dat een paard geen dier is dat je handig weg kan stoppen in een box-je, 24 uur per dag.
Hopelijk gaat er een belletje rinkelen, kunnen minder mensen paarden houden die niet capabel zijn om het dier een waardig leven te geven en gaan ze minder in het wild-weg gaan fokken en worden er minder mishandeld.
Hoe ze dat zullen controleren? Zou wel handig zijn dat er info posten zijn waar je klachten kan neerleggen. Ik heb ooit iemand aangeklaagd omdat hij een paard aan een ketting in de weide bond en het dier telkens omviel toen hij wou gaan lopen. Er is nooit iets aan gedaan geweest. Daar zou verandering in mogen komen!!!
Hopelijk komt die wet er in België ook.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:25

En nog iets, kan iemand me uitleggen, waarom volgens sommige mensen "paarden die voor de sport ingezet worden" niet zonder begeleiding buiten kunnen lopen?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:25

Dit is helemaal geen wetsvoorstel, die is een voorstel van de dierenbescherming... Het enige wat er in het artikel gezegd wordt is dat de sectorraad met een acceptabel voorstel moet komen en dat de DB nog wel een plannetje heeft.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:29

Nog een allerlaatste kans...
En dan? Dan gaat Bleker meten met twee maten?
Want elke stumperd ziet toch wel dat deze plannen geen kans van slagen hebben?
Op de mensen na die ook geloven in wereldvrede...

Ik WIL helemaal niet betutteld worden als het om MIJN paarden gaat!
Neemt natuurlijk niet weg dat ze op sommige gebieden best gelijk hebben, maar de meeste ideeën zijn echt hilarisch.

Meten met twee maten gaat het zeker worden of gaan de regels gelden voor ALLE paarden, van penny-pony tot dekhengst? Sjezus :roll:

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:29

geertje3 schreef:
verder maken de "slechterikken" het natuurlijk niet beter, men kijkt ook vaak naar degenen die het er noet goed voor hebben staan. maar kijk dan ook een stap verde naar de mensen die het wel goed voorelkaar hebben. neem dan je conclusie en dan zie je dat het gemiddelde paard van nederland hethelmaal niet zo slecht heeft.

De zogenaamde "slechterikken" van dit verhaal zijn het gros van de paardenwereld. De mensen die hun paarden op een pension hebben staan waar amper sociaal contact en weidegang mogelijk is en de mensen die datzelfde thuis doen. Volgens mij word het merendeel van de paarden in Nederland zo gehouden.

En inderdaad, als je het gemiddelde neemt, zal je tot de conclusie komen dat het zo heel slecht niet is (op een aantal punten na), maar het gaat niet om het gemiddelde paard. Het gaat om elk aard als een individu.

Als ik 2 paarden heb. De een staat 22,5 uur per dag op stal, ik rijd hem 1 uur en hij komt een half uur aan de hand mee stappen. EN ik heb er een die lekker 24/7 buiten staat. Dan is het gemiddelde goed, maar wil dat dan zeggen dat dat eerste paard zich maar bij zijn lot moet neerleggen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:30

Cambiar schreef:
Wel nu val ik toch achterover dat notabene op een paarde-forum niet door IEDEREEN deze wet toegejuigd wordt! Dat het dan nog durft uitgesproken te worden, shame on you! Dit is een wet die er komt voor de paarden!!!

Bokt is geen páárdenforum.
Het is een ruíterforum.
Een virtule plaats waar het mensenbelang zwaarder weegt dan het paardenbelang.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:31

Dat "en dan" vraag ik me ook af...

Ik denk dat meneer Bleker zich ook af moet vragen of de sectorraad wel genoeg representatief is voor de hobbymatige paardenhouder...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:32

manic schreef:
Dat "en dan" vraag ik me ook af...

Ik denk dat meneer Bleker zich ook af moet vragen of de sectorraad wel genoeg representatief is voor de hobbymatige paardenhouder...

Meneer Bleker moet helemaal niets.
De NL ruiterij moet zich de ogen uit het hoofd :o

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:33

Kaja schreef:
Nog een allerlaatste kans...
En dan? Dan gaat Bleker meten met twee maten?
Want elke stumperd ziet toch wel dat deze plannen geen kans van slagen hebben?
Op de mensen na die ook geloven in wereldvrede...

Ik WIL helemaal niet betutteld worden als het om MIJN paarden gaat!
Neemt natuurlijk niet weg dat ze op sommige gebieden best gelijk hebben, maar de meeste ideeën zijn echt hilarisch.

Meten met twee maten gaat het zeker worden of gaan de regels gelden voor ALLE paarden, van penny-pony tot dekhengst? Sjezus :roll:

Dus omdat het een zware klus word als het doorkomt moeten we het maar niet doen? En heeft de nr. 1 dekhengst van NL géén recht op sociaal contact en weidegang? Want ook met dekhengsten is dat best mogelijk hoor.

En nee, niemand wil betutteld worden als het om zijn paarden gaat, maar als dat ervoor zorgt dat al die paarden die niet al (minstens) volgens deze standaard leven, een beter leven krijgen, kom maar op dan!!

En ja, de kans dat het binnen nu en 10 jaar door komt is klein, maar ik houd hoop!

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:35

Ik vind het wel een goede wet, maar wat ik me ook afvraag, is het haalbaar? Ze staan nu in een stal van 4x4 en ze komen met die ijsbaan in de bak en op het weiland echt niet buiten :n Wel krijgen ze elke dag een half uur beweging en genoeg eten... Nu is het wel zo, als de ijsbaan weg is of er ligt genoeg sneeuw, dan mogen ze 24 uur naar buiten... Dus ja, ze moeten ook rekening houden met de omstandigheden er om heen.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:37

En daarom vond ik die aflevering zo slecht. Dit laat zoveel aan speculatie over. Maar ik denk dat elke zichzelf respecterende dierenliefhebber ook wel ziet dat je geen paarden in de wei kan laten als die vol ligt met ijs. Dus daar zal vast rekening mee gehouden worden. En dan nog, dat is maar een klein deel van het jaar, voor de rest moet het toch geen probleem zijn?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:39

Huertecilla schreef:
Meneer Bleker moet helemaal niets.
De NL ruiterij moet zich de ogen uit het hoofd :o

Als hij een degelijk voorstel wil hebben is het wel handig als de hobbymatige paardenhouderij ook vertegenwoordigd wordt... en daar ging het toch om?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:39

Om maar weer even naar het oorspronkelijke punt terug te keren voordat dit alles weer verzandt in 'de wereld van de paardenhouderij volgens HC' :D : ik denk dat het in principe goed is dat er een wet komt die de houderij van diersoorten - in dit geval het paard - in bepaalde mate reguleert. Een wet zal op z'n minst bij paardenhouders het besef doen groeien dat je niet 'zomaar' wat kunt aanrommelen en dat men aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Dat iets dergelijks nodig is - die stok achter de deur - is treurig, maar eigenlijk buiten discussie.
Een wet op zich geeft een kader aan en - en ik geloof dat het daar uiteindelijk om gaat - de mogelijkheid om in te grijpen als dat nodig blijkt te zijn. Op dit moment zijn die mogelijkheden maar zeer beperkt in Nederland en kan er zelfs in schrijnende gevallen niet effectief worden ingegrepen. Tenslotte staat ook bokt vol van verontwaardigde berichten als reactie op de 'misdadigers' die er zonder al te veel kleerscheuren vanaf komen, en soms zelfs een mishandeld paard weer terugkrijgen omdat er geen wet is die voorziet in relevante sancties.

Ik vind het daarom niet verkeerd dat er een kader vastgesteld wordt waaraan paardenhouders minimaal moeten voldoen. Ik zie het simpel: zoals er een wet is die zegt dat je niet harder dan 120 mag rijden op de snelweg, je dan ook weet dat als je over de grens heen gaat, je gepakt wordt ( of kan worden). Dat vinden we allemaal normaal en daarbij verwacht ook niemand dat iedere automobilist vanaf het moment dat die wet inngevoerd werd, door Big Brother in de gaten gehouden werd.
De wetgever heeft echter wel de mogelijkheid gekregen om steeksproefgewijs te controleren, én als er iets misloopt in het verkeer de snelheidsregels mede als argument te gebruiken om iemand te bestraffen.
Ergo: ik denk niet dat Jan,Piet en Klaas nu van minuut tot minuut in de gaten gehouden worden, maar als zich er iets voordoet méér mogelijkheden heeft om in te grijpen en eventueel te straffen.
En dat lijkt me een goede zaak.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 13-01-11 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:40

Shahazai schreef:
En daarom vond ik die aflevering zo slecht. Dit laat zoveel aan speculatie over. Maar ik denk dat elke zichzelf respecterende dierenliefhebber ook wel ziet dat je geen paarden in de wei kan laten als die vol ligt met ijs. Dus daar zal vast rekening mee gehouden worden. En dan nog, dat is maar een klein deel van het jaar, voor de rest moet het toch geen probleem zijn?

Inderdaad :j

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:42

Mee eens Jannepauli en Bleker wil dus juist dat de sectorraad met een degelijk voorstel komt om dit te bewerkstelligen. De voorstellen die tot nu toe gedaan zijn, zijn zeer magertjes en pakken de echt belangrijke dingen eigenlijk helemaal niet aan.

Een enquete onder een paar 1000 paardenhouders zou waarschijnlijk meer effectief zijn. Streep de extremistische antwoorden weg en je hebt een aardige richtlijn lijkt me.

Een gedeelte van het probleem is denk ik ook dat er opgeroepen wordt om de "misstanden in de paardenhouderij" aan te pakken, maar er nog niet echt duidelijk is wat dan precies die misstanden zijn... We kunnen hier met zijn alleen wel gaan roepen dat er bepaalde boxmaten,. buitentijd, etc moet zijn, maar ik ben er nog niet van overtuigd dat het nu eigenlijk daarom gaat. Eigenlijk is het mij helemaal niet duidelijk welke "misstanden" nou het meest schrijnend zijn. Als die duidelijk benoemd zijn lijkt me de rest van het probleem niet zo heel ingewikkeld...
Laatst bijgewerkt door manic op 13-01-11 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:44

SRP krijgt een half jaar. Vanaf dan gaan Bleker en de DB het doen (volgens de uitzending). Gezien de plannen die er liggen denk ik niet dan de SRP erdoor komt met halfbakken "het prikkeldraad moet weg en er moet ventilatie installen". Wees maar niet bang.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:45

Shahazai schreef:
En ja, de kans dat het binnen nu en 10 jaar door komt is klein, maar ik houd hoop!

Zoals ik al zei... wereldvrede! Maar houd jij maar hoop... :+

Weet je ik ben gewoon van mening dat er voor elk paard een juiste, maar verschillende begeleiding is om hem of haar gezond en goed tussen de oren te houden!

Ik houd er gewoon niet van om betutteld te worden door mensen die geen verstand van paarden hebben en/of mijn paarden niet kennen.

Zo heb ik een paard ( met pensioen, word niet meer gereden) die gewoon geen goede wintervacht aanmaakt om overdag buiten te staan en zichzelf warm kan houden. Waterdichte deken om, en dan komen er van die onnozele die de deken onzin vinden!
Ik heb het paard al ruim 16 jaar, en dan komt zo'n betweter die mij even er op wijst dat het een paard is :roll:

Maar speciale gevallen is mijn ding :+ , ik heb er nog eentje, ook met pensioen, (top)sport gelopen en al van jongs af aan van mij, die plast niet buiten. Enkel in de stal... Wat dan? Een topic openen op Bokt? :=

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:47

Dan moet je je dus (nogmaals) afvragen of een stichting/sectorraad opgemaakt uit mensen met puur economische/zakelijke belangen in het paardenwelzijn wel de beste gesprekspartner is in deze.