Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
weule schreef:Auky schreef:Weule zegt net dat de oplossing misschien wel ligt in het doceren en aanspreken op het eigen verantwoordelijkheidsgevoel. Hoe gaan we dat ooit bereiken als het in de beginfase op de manege al fout gaat?
de totale regelgeving komt juist terug van het regeltjes opstellen en de bureaucratie. de overheid probeert in te perken qua regels. Onderzoeken tonen aan dat meer/teveel regels juist averechts werken. en natuurlijk gaat het in de basis al fout. Maar een manege kun je makkenlijker sturen qua doceren, specifieke (veiligheids) regels, qua aankleding, rijlaarzen, caps e.d. en ook met keurmerken voor bijvoorbeeld educatie en huisvesting, koppel hier een subsidie systeem aan, en het wordt voor maneges aantrekkelijker om zich te profileren.
hierdoor stijgt de kennis in de basis en voor de toekomst en dat is wellicht financieel nog wel gunstiger voor de overheid ook. regels maken en handhaven is moeilijker/duurder dan motiveren en inspireren.
een hond doet meer voor een worst, dan dat je hem met schoppen en slaan africht. dus wellicht zijn progressieve sancties (subsidie, advies, beloning) wel beter als punitieve (straffende) sancties.
Arabesk schreef:Erger nog een vmbogroenschool hier in de buurt heeft z'n paardenklas op zó'n manege. Wat leer je die leerlingen? Dat het vastbinden van een paard aan de muur geen enkel probleem is? Ze leren dat stands normaal zijn en dat het excuus 'het kan hier nou eenmaal niet anders' genoeg is om dit af te doen. Joh als je geen ruimte hebt voor een paard, kun je hem gewoon in een stand aan de muur binden.
Twiggy2008 schreef:Marjoow, mijn paard staat 24/7 op het land en trekt ook graag een sprintje. Ook als het geregend heeft (ken je veengrond als het geregend heeft), maar ik heb hem ook zien racen in de sneeuw. Ik lig er niet wakker van, ik word er juist blij van om hem zo vrolijk en speels te zien. Ja, er zijn risico's, maar die zijn er ook voor mij als ik op een paard zit of ga autorijden. En dus? Niet genieten van het leven?
Overigens heeft mijn paard zich prima aangepast aan de gladheid afgelopen periode. Zag de anderen zich ook prima aanpassen. Juist die 24/7 stalpaarden leren soms niet om zich aan te passen, omdat ze te lang stil hebben gestaan en dan moet de energie er uit. Je creeert de problemen dus altijd zelf, door ze op die manier te houden.
Marjoow schreef:Ik kan toch best begrijpen dat een manege de risico's zo laag mogelijk wilt houden.
Ik zeg nergens dat ik het ook zo zou doen, maar ik begrijp het wel.
weule schreef:gemiddelde paardenleven is 12/15 jaar, voordat alles goed geregeld is ben je 1 generatie verder. De maatschappij en alles eromheen blijft in ontwikkeling en alles heeft aanlooptijd nodig.
weule schreef:Auky schreef:Weule zegt net dat de oplossing misschien wel ligt in het doceren en aanspreken op het eigen verantwoordelijkheidsgevoel. Hoe gaan we dat ooit bereiken als het in de beginfase op de manege al fout gaat?
de totale regelgeving komt juist terug van het regeltjes opstellen en de bureaucratie. de overheid probeert in te perken qua regels. Onderzoeken tonen aan dat meer/teveel regels juist averechts werken. en natuurlijk gaat het in de basis al fout. Maar een manege kun je makkenlijker sturen qua doceren, specifieke (veiligheids) regels, qua aankleding, rijlaarzen, caps e.d. en ook met keurmerken voor bijvoorbeeld educatie en huisvesting, koppel hier een subsidie systeem aan, en het wordt voor maneges aantrekkelijker om zich te profileren.
svdijk86 schreef:Hoe willen ze dat gaan doen met sportpaarden dan die dagelijks moeten trainen + de wei in gaan?
Die paarden worden over het algemeen geschoren.. moeten ze dan 4 dekens op? Mogen ze niet meer
geschoren worden? Wat zal betekenen dat die beesten het met trainen afsterven van de hitte terwijl
te heet worden ook niet goed is voor ze? Stoppen met de paardensport?
Ninx schreef:Zinia schreef:zo is mijn (paarden!!)dierenarts van mening dat paarden prima de hele winter op stal kunnen en 1 uur p.d in de stapmolen. Zo vertelde hij dat ook met zijn eigen paarden doet.
Nou... die heeft zijn diploma bij een pak Dreft gekregen?
weule schreef:@ auky: zeker niet, dat is ook de reden dat ik hierop ga (proberen) af te studeren (met name op wetgeving qua ruimtelijke ordening, wat minder op de welzijnseisen qua weidegang, dat sluit niet aan bij mijn studie) maar ik studeer dus wel af voor/namens de sectorraad, vooral omdat ook vanuit de sector de informatie en adviezen worden verzameld, men wil wel iets, alleen wat is de beste (minst slechte) weg, dat is de grote vraag. en die ga ik gedeeltelijk proberen te beantwoorden de komende maanden/half jaar.
1 ding is zeker, het is niet wit en niet zwart, de middenweg is grijs en daar moet de oplossing gezocht worden. je hebt te maken met levende wezens. Daarom verbaast mij hier bij sommige mensen de overtuiging/stelligheid en geloof in eigen mening. meestal reageren deze personen ook op de tegengestelde personen. de middenweg lezen/kijken ze langs heen of wordt niet op gereageerd..maar dat is iets wat mij zo opvalt, tussen de inhoud door.
tamary schreef:Aantal veiligheidsregels lopen nu al via de fnrs. Weet dat in engeland de verzekering een goedgekeurde cap verplicht, zonder die cap (en goed vastgemaakt) keren ze niet uit (ben benieuwd hoe dat in NL is inmiddels). Overheid hoeft daar dus niks aan te doen, richtlijnen en controles lopen al via een andere instantie.
Denk dat de overheid veel beter kan kijken naar een basisregelgeving voor de huisvesting, die is nl controleerbaar (simpelweg meetlint langs de boxwand houden). Hoe en wat met de ruiters is nl al lang veel beter geregeld dan het hoe en wat met de paarden.
weule schreef:stel dat een stal van 3,5 bij 3,5 verplicht wordt en paardenhouder 1 voldoet exact aan deze maat, heeft een dichte stal, donker, slecht geventileerd en hierin 20 stallen, vieze lucht, ammoniak etc..., maar hij voldoet aan de 'bouw-regels'. Paardenhouder 2 heeft stallen van 3,25 bij 3,25 maar heeft veel lichtinval, goed stalklimaat, frisse lucht en meer te zien voor de paarden, maar voldoet dus niet aan de 'bouw-regels'. stalhouder 1 zou mogen, stalhouder 2 niet, maar ik weet wel waar mijn paard stond als ik moest kiezen..
daarmee wil ik het probleem aangeven van het ontzettend grote aantal regeltjes de combi maakt het zo lastig....