TV: Vanavond de "Nieuwe Paardenwet" bij Uitgesproken WNL

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:28

mijn paarden staan ook elke dag op het land,
en rennen en ouwhoeren weinig.
ik vertrouw er op dat ze weten waar ze hun benen neerzetten.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:29

weule schreef:
Auky schreef:
Weule zegt net dat de oplossing misschien wel ligt in het doceren en aanspreken op het eigen verantwoordelijkheidsgevoel. Hoe gaan we dat ooit bereiken als het in de beginfase op de manege al fout gaat?

de totale regelgeving komt juist terug van het regeltjes opstellen en de bureaucratie. de overheid probeert in te perken qua regels. Onderzoeken tonen aan dat meer/teveel regels juist averechts werken. en natuurlijk gaat het in de basis al fout. Maar een manege kun je makkenlijker sturen qua doceren, specifieke (veiligheids) regels, qua aankleding, rijlaarzen, caps e.d. en ook met keurmerken voor bijvoorbeeld educatie en huisvesting, koppel hier een subsidie systeem aan, en het wordt voor maneges aantrekkelijker om zich te profileren.

hierdoor stijgt de kennis in de basis en voor de toekomst en dat is wellicht financieel nog wel gunstiger voor de overheid ook. regels maken en handhaven is moeilijker/duurder dan motiveren en inspireren.

een hond doet meer voor een worst, dan dat je hem met schoppen en slaan africht. dus wellicht zijn progressieve sancties (subsidie, advies, beloning) wel beter als punitieve (straffende) sancties.

Zou dat gebeuren, mij hoor je niet klagen :) Lijkt me een mooi streven om beginnende ruiters 'op te leiden' tot verstandige toekomstige paardeneigenaren die weten wat paardenwelzijn is.

Alleen heb je daarmee het gros eigenaren niet dat nu hun paard dag in dag uit op stal heeft staan zonder contact met soortgenoten en kans op vrije beweging.
Kijk naar Zweden, zij hebben wel regelgeving wat betreft contact met soortgenoten en verplichte vrije beweging. Daar is dat dus ook normaal onder de eigenaren.

S_en_Z

Hoe willen ze dat gaan doen met sportpaarden dan die dagelijks moeten trainen + de wei in gaan?
Die paarden worden over het algemeen geschoren.. moeten ze dan 4 dekens op? Mogen ze niet meer
geschoren worden? Wat zal betekenen dat die beesten het met trainen afsterven van de hitte terwijl
te heet worden ook niet goed is voor ze? Stoppen met de paardensport?

Of kunnen we dan beter maar allemaal stoppen met paardrijden en ze 24/7 in de wei knallen :)
Waarom staan er dan zat koeien met de kou binnen terwijl paarden verplicht naar buiten moeten?
Of is dat uitzondering op de regel?

Anyway: Mijn vorige paard sprong de wei uit over hekken van 1.60, met of zonder vriendjes. En als
hij er in bleef rende hij met 35 graden non stop heen en weer over het weiland. Heb hem vaker gewoon
laten staan omdat ik dacht dat het wel zou stoppen.. uiteindelijk stopte het ook.. meneer was op zijn
plaat gegaan en had een peesblessure opgelopen. 3 maanden verplichte boxrust. Waarbij ik hem ook
nog dagelijks moest sederen omdat meneer anders boven zijn stal uit kwam omdat hij ook niet mocht
werken.. daar maak je paarden ook niet gelukkig mee. Plus in een afgebakend weiland met schrikdraad
en paarden terwijl hij wist dat hij er niet uit kon daar bleef hij dan wel in, maar hij bleef net zolang kwallen
bij paarden tot hij aan stuk geslagen werd. Weer een half jaar ernaast.. joepie.

Ik denk niet dat ze dat kunnen verplichten. Ik begrijp het motto heel goed en voor paarden in te kleine
stallen en die nooit buiten komen + van mensen zijn die vaak te beroerd zijn om naar hun paard te gaan
kijken daar mogen ze van mij best wel wat aan doen. Dat paarden gewoon een paar uurtjes lekker hun
benen kunnen strekken in bijv. een paddock begrijp ik.. als het land het toe laat zou op het gras natuurlijk
ook super zijn.. maar het wordt nog lastig voor ze denk ik....

Overigens staat mijn paard de hele dag met haar buurtjes want wij hebben open stallen waarbij ze gewoon
contact leggen en dus niet "alleen" staan. Haar stal is zo ruim dat ze er bijna in gelongeerd kan worden en
ze kan ze hele dag haar neus het gangpad in steken. Heb haar op een handelstal opgehaald waar het donker
was en ze alleen stond en daar was ze erg teruggetrokken terwijl ze nu na 4 dagen gewenning en veel leuke
dingen doen met mij samen ze al helemaal opgebloeid is tot een nieuwsgierig en eigenwijs paardje.

Ze mag ook vaak genoeg lekker de paddock in en aan beweging komen we beiden niet tekort :)

en daarnaast heb ik ook zat dingen betreft de DB waarvan ik denk van nou.. jullie horen er toch voor
de dieren te zijn betreft dieren die ze wel innemen maar niet verzorgen. Maargoed.. das iets anders.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 12-01-11 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Iorrr

Interessant onderwerp...

Ik ben het er 100% mee eens dat er regels moeten komen, maar ik ben het ook 100% met Weule eens dat het op veel gebieden gewoon niet haalbaar is....

Helaas kan ik het vanavond niet zien...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:30

Arabesk schreef:
Erger nog een vmbogroenschool hier in de buurt heeft z'n paardenklas op zó'n manege. Wat leer je die leerlingen? Dat het vastbinden van een paard aan de muur geen enkel probleem is? Ze leren dat stands normaal zijn en dat het excuus 'het kan hier nou eenmaal niet anders' genoeg is om dit af te doen. Joh als je geen ruimte hebt voor een paard, kun je hem gewoon in een stand aan de muur binden. :)*

Ik weet het, het is echt drama. Mijn dochter wil leren rijden en zie maar eens een echt fijn, paardvriendelijk en paargericht adresje te vinden. Onmogelijk!!! Dus moet ik wat inbinden, met pijn in mijn hart en met grote ergernis. Gelukkig leert ze van mij wel hoe paarden in elkaar zitten, maar het zou o zo fijn zijn, als zo'n lesgericht bedrijf daarin zou ondersteunen. :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:31

Twiggy2008 schreef:
Marjoow, mijn paard staat 24/7 op het land en trekt ook graag een sprintje. Ook als het geregend heeft (ken je veengrond als het geregend heeft), maar ik heb hem ook zien racen in de sneeuw. Ik lig er niet wakker van, ik word er juist blij van om hem zo vrolijk en speels te zien. Ja, er zijn risico's, maar die zijn er ook voor mij als ik op een paard zit of ga autorijden. En dus? Niet genieten van het leven?

Overigens heeft mijn paard zich prima aangepast aan de gladheid afgelopen periode. Zag de anderen zich ook prima aanpassen. Juist die 24/7 stalpaarden leren soms niet om zich aan te passen, omdat ze te lang stil hebben gestaan en dan moet de energie er uit. Je creeert de problemen dus altijd zelf, door ze op die manier te houden. ;)

Ik kan toch best begrijpen dat een manege de risico's zo laag mogelijk wilt houden.

Ik zeg nergens dat ik het ook zo zou doen, maar ik begrijp het wel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:31

Verder miept men over weidegang, maar wat vindt men hier dan van de stelling dat een pensionstalling gewoon heeft te zorgen voor tenminste diverse paddocks waar al hun paarden dagelijks een aantal uren in kan staan? Hoe kun je daar nou tegen zijn???? Ik snap het echt niet..... hoe je als paardeneigenaar daar nou moeilijk over kunt doen. :roll:

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:32

@ auky: heb je de opzet van de wetgeving in Zweden al eens bekeken?? was het daar van vandaag op morgen geregeld, of was dit ook een proces van jaren..... Daarbij, hoeveel paarden zijn er in zweden? op hoeveel mensen, de 'paardendichtheid'. valt niet zomaar te vergelijken met nederland...

gemiddelde paardenleven is 12/15 jaar, voordat alles goed geregeld is ben je 1 generatie verder. De maatschappij en alles eromheen blijft in ontwikkeling en alles heeft aanlooptijd nodig.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:32

svdijk86 schreef:
Stoppen met de paardensport?

Lijkt mij een puik plan :Y)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:33

Dát is ook zo'n fenomeen. Onze paarden staan zomers 24/7 buiten, maar gaan zo eind oktober/begin november weer 's nachts op stal, afhankelijk van de bódemgesteldheid (meestal heel nat tegen die tijd door de regen, dat is ook de enige reden). Maar dan zijn er altijd wel weer piepers bij die al eerder willen dat de paarden naar binnengaan, omdat ze het niet naar hun zin zouden hebben. Mensen zouden eens moeten gaan proberen te denken als paarden: die denken niet, zet mij maar lekker bij de kachel. Ik heb ze in het ergste onweer en met vreselijk storm en regen buiten zien staan en ze staan gewoon doodleuk te eten en kijken niet op of om. Wij mensen gaan dan denken: ach zielig... Niks zielig, gewoon de natuur.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:34

Marjoow schreef:
Ik kan toch best begrijpen dat een manege de risico's zo laag mogelijk wilt houden.

Ik zeg nergens dat ik het ook zo zou doen, maar ik begrijp het wel.

Ik niet. En ik hou zielsveel van mijn paard. Vergis je daar niet in!!!

Bovendien is dit probleem niet aan de orde bij de maneges die ik ken. Ze willen daar gewoon niet aan, teveel gedoe. Of te weinig ruimte, maar waarom dan zoveel paarden daar houden? Ik vind dat gewoon niet kunnen.

En ik zal je nog een leuke vertellen. In mijn dorp staat een manege, waar je paard niet vrij naar buiten kan. En weet je waarom niet? Omdat (en dat heeft de eigenaresse zelf gezegd!) als ze aan paddocks begint, ze gezeik krijgt van de pensionklanten over welk paard bij wie al dan niet mag staan. En daar heeft ze geen zin in. Met dank aan de pensionklanten.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:35

Stands begrijp ik niets van. Vind ik totaal niet paardwaardig. En ik vind het dan ook dieptriest dat er scholen zijn die dit accepteren...

Een verbod hierop is een regel die wat mij betreft direct gesteld mag worden.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:35

weule schreef:
gemiddelde paardenleven is 12/15 jaar, voordat alles goed geregeld is ben je 1 generatie verder. De maatschappij en alles eromheen blijft in ontwikkeling en alles heeft aanlooptijd nodig.

Daar heb je een punt, toch vrees ik dat met educatie op maneges alleen je er ook niet komt.

Ik ben absoluut voor welzijnsregelgeving, maar blijft een feit dat de uitvoering ervan een verdomd lastig punt is.
Maar dat is geen reden om er niet naar te kijken, toch?

Arabesk

Re: TV: Vanavond de "Nieuwe Paardenwet" bij Uitgesproken WNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:37

het is een reden om er zo SNEL mogelijk naar te gaan kijken, juist omdát het zo lang gaat duren

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:38

Zinia schreef:
zo is mijn (paarden!!)dierenarts van mening dat paarden prima de hele winter op stal kunnen en 1 uur p.d in de stapmolen. Zo vertelde hij dat ook met zijn eigen paarden doet.

Nou... die heeft zijn diploma bij een pak Dreft gekregen? :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:39

weule schreef:
Auky schreef:
Weule zegt net dat de oplossing misschien wel ligt in het doceren en aanspreken op het eigen verantwoordelijkheidsgevoel. Hoe gaan we dat ooit bereiken als het in de beginfase op de manege al fout gaat?

de totale regelgeving komt juist terug van het regeltjes opstellen en de bureaucratie. de overheid probeert in te perken qua regels. Onderzoeken tonen aan dat meer/teveel regels juist averechts werken. en natuurlijk gaat het in de basis al fout. Maar een manege kun je makkenlijker sturen qua doceren, specifieke (veiligheids) regels, qua aankleding, rijlaarzen, caps e.d. en ook met keurmerken voor bijvoorbeeld educatie en huisvesting, koppel hier een subsidie systeem aan, en het wordt voor maneges aantrekkelijker om zich te profileren.

Aantal veiligheidsregels lopen nu al via de fnrs. Weet dat in engeland de verzekering een goedgekeurde cap verplicht, zonder die cap (en goed vastgemaakt) keren ze niet uit (ben benieuwd hoe dat in NL is inmiddels). Overheid hoeft daar dus niks aan te doen, richtlijnen en controles lopen al via een andere instantie.
Denk dat de overheid veel beter kan kijken naar een basisregelgeving voor de huisvesting, die is nl controleerbaar (simpelweg meetlint langs de boxwand houden). Hoe en wat met de ruiters is nl al lang veel beter geregeld dan het hoe en wat met de paarden.

Netje

svdijk86 schreef:
Hoe willen ze dat gaan doen met sportpaarden dan die dagelijks moeten trainen + de wei in gaan?
Die paarden worden over het algemeen geschoren.. moeten ze dan 4 dekens op? Mogen ze niet meer
geschoren worden? Wat zal betekenen dat die beesten het met trainen afsterven van de hitte terwijl
te heet worden ook niet goed is voor ze? Stoppen met de paardensport?

Mijn paard is geschoren en staat gewoon (ook met de -8) laatst de hele dag buiten met één goede (Horseware) 370 grams deken. Echt méér dan genoeg hoor. En dan is het nog een merrie met een dun vachtje. Maar ook daar schieten mensen in door: ze zetten ze zomers al onder een 200 grams deken (waarom?) en zodra het kouder wordt hup, nog maar één en nog maar één....

O ja, en die van mij rijdt ook gewoon wedstrijden...

Auky

Juist, ook dáár valt winst te behalen met goede educatie rondom paardenwelzijn. ;)

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:40

Als eerst moeten ze dan het bouwen van een schuilstal vrij gaan geven of verplichten, nu mag je niks zomaar neerzetten tegen de regen/wind of zon, zou daar graag verandering in zien.
Maar dan gaan de gemeente's weer moeilijk doen, zal wrs wel niks worden......

Twiggy2008

Ninx schreef:
Zinia schreef:
zo is mijn (paarden!!)dierenarts van mening dat paarden prima de hele winter op stal kunnen en 1 uur p.d in de stapmolen. Zo vertelde hij dat ook met zijn eigen paarden doet.

Nou... die heeft zijn diploma bij een pak Dreft gekregen? :D

_O-

(Overigens zou ik zo'n dierenarts echt niet bij mijn paard willen hebben, want het zegt wel een hoop over zo iemand ;) )

weule

@ auky: zeker niet, dat is ook de reden dat ik hierop ga (proberen) af te studeren (met name op wetgeving qua ruimtelijke ordening, wat minder op de welzijnseisen qua weidegang, dat sluit niet aan bij mijn studie) maar ik studeer dus wel af voor/namens de sectorraad, vooral omdat ook vanuit de sector de informatie en adviezen worden verzameld, men wil wel iets, alleen wat is de beste (minst slechte) weg, dat is de grote vraag. en die ga ik gedeeltelijk proberen te beantwoorden de komende maanden/half jaar.

1 ding is zeker, het is niet wit en niet zwart, de middenweg is grijs en daar moet de oplossing gezocht worden. je hebt te maken met levende wezens. Daarom verbaast mij hier bij sommige mensen de overtuiging/stelligheid en geloof in eigen mening. meestal reageren deze personen ook op de tegengestelde personen. de middenweg lezen/kijken ze langs heen of wordt niet op gereageerd.. ;) maar dat is iets wat mij zo opvalt, tussen de inhoud door.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:42

Op zich een mooi initiatief :j
De 'sector' (niet dat de sectorraad nu een representatieve afspiegeling is van de paardensector, maar goed) heeft bewezen zelf niet met regels te kunnen komen, dus dan is het imo prima als een andere partij wel een voorzet doet.

Weidegang is voor mij geen must, een aantal uren per dag onbelaste beweging met mogelijkheid tot sociale contacten wel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:43

weule schreef:
@ auky: zeker niet, dat is ook de reden dat ik hierop ga (proberen) af te studeren (met name op wetgeving qua ruimtelijke ordening, wat minder op de welzijnseisen qua weidegang, dat sluit niet aan bij mijn studie) maar ik studeer dus wel af voor/namens de sectorraad, vooral omdat ook vanuit de sector de informatie en adviezen worden verzameld, men wil wel iets, alleen wat is de beste (minst slechte) weg, dat is de grote vraag. en die ga ik gedeeltelijk proberen te beantwoorden de komende maanden/half jaar.

1 ding is zeker, het is niet wit en niet zwart, de middenweg is grijs en daar moet de oplossing gezocht worden. je hebt te maken met levende wezens. Daarom verbaast mij hier bij sommige mensen de overtuiging/stelligheid en geloof in eigen mening. meestal reageren deze personen ook op de tegengestelde personen. de middenweg lezen/kijken ze langs heen of wordt niet op gereageerd.. ;) maar dat is iets wat mij zo opvalt, tussen de inhoud door.

Dat valt mij dus ook op, dat men niet op de middenweg reageert. Toch wel apart, he? ;)
Succes met afstuderen trouwens!

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:44

tamary schreef:
Aantal veiligheidsregels lopen nu al via de fnrs. Weet dat in engeland de verzekering een goedgekeurde cap verplicht, zonder die cap (en goed vastgemaakt) keren ze niet uit (ben benieuwd hoe dat in NL is inmiddels). Overheid hoeft daar dus niks aan te doen, richtlijnen en controles lopen al via een andere instantie.
Denk dat de overheid veel beter kan kijken naar een basisregelgeving voor de huisvesting, die is nl controleerbaar (simpelweg meetlint langs de boxwand houden). Hoe en wat met de ruiters is nl al lang veel beter geregeld dan het hoe en wat met de paarden.

stel dat een stal van 3,5 bij 3,5 verplicht wordt en paardenhouder 1 voldoet exact aan deze maat, heeft een dichte stal, donker, slecht geventileerd en hierin 20 stallen, vieze lucht, ammoniak etc..., maar hij voldoet aan de 'bouw-regels'. Paardenhouder 2 heeft stallen van 3,25 bij 3,25 maar heeft veel lichtinval, goed stalklimaat, frisse lucht en meer te zien voor de paarden, maar voldoet dus niet aan de 'bouw-regels'. stalhouder 1 zou mogen, stalhouder 2 niet, maar ik weet wel waar mijn paard stond als ik moest kiezen..

daarmee wil ik het probleem aangeven van het ontzettend grote aantal regeltjes de combi maakt het zo lastig....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:49

weule schreef:
stel dat een stal van 3,5 bij 3,5 verplicht wordt en paardenhouder 1 voldoet exact aan deze maat, heeft een dichte stal, donker, slecht geventileerd en hierin 20 stallen, vieze lucht, ammoniak etc..., maar hij voldoet aan de 'bouw-regels'. Paardenhouder 2 heeft stallen van 3,25 bij 3,25 maar heeft veel lichtinval, goed stalklimaat, frisse lucht en meer te zien voor de paarden, maar voldoet dus niet aan de 'bouw-regels'. stalhouder 1 zou mogen, stalhouder 2 niet, maar ik weet wel waar mijn paard stond als ik moest kiezen..

daarmee wil ik het probleem aangeven van het ontzettend grote aantal regeltjes de combi maakt het zo lastig....

Niet zo heel lastig. Je hebt gewoon weg een bepaalde afmeting nodig per box, aantal m3 luchtverversing en aantal m2 lichtinval. Dat is allemaal op te meten en daar zijn dus ook simpel minimale eisen aan te hangen. In bovenstaand geval voldoen dan dus beide stallen niet aan de regels.