Politie in verdediging na doodschieten van loslopend paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:57

Citaat:
ik zeg net 2 posts hierboven dat 150 meter normaal de grens is voor een eland, en 75 voor ree. Daarnaast moet het dier volledig in ruste zijn en de jager over meer dan gemiddelde schietvaardigheden beschikken. Een stap op het schot van het dier op 150 meter, doet de inslag al in de maagstreek plaatsvinden, met alle gevolgen van dien.

Zullen we dan geen conclusies trekken, aangezien we de staat van het paard, de weersomstandigheden en de stress van de situatie niet kennen.

Jij bent de enige die dus conclusies trekt zonder informatie, het kan ook heel goed zijn dat het om een afstand van 100 meter gaat, en het schieten van een paard, is heel wat anders dan een wild en vlug dier als een ree (het waren strays, dus niet per definitie wild).

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:58

wat een kogels jeetje... arme paarden...
Ze zeggen dat het Maar 5 minuten heeft geduurd, waarschijnlijk de pijnlijkste 5 van hun leven..
Echt belachelijk!!

xMelissaa

Re: Politie in verdediging na doodschieten van loslopend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:00

Belachelijk dat ze er zo lang over hebben gedaan. 'Maar' 5 minuten, dat is veel te lang. Als een slager 2 kogels gebruikt voelt die zich al verschrikkelijk. Laat staan hoeveel pijn die 2 paarden gehad hebben.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:09

ja hoor in die paar dagen had je toch ook een jager/scherpschutter in kunnen huren.. desnoods met echte kogels..
maar dat kan toch ook met verdovingsgeweer...

of iets van een fuik of iets maken.. waar ze in worden opgesloten.. maar waarschijnlijk braken ze door alle hekken heen als ze zo wild zijn.

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:13

een kogel of 2 oke..
maar 18 dat is gewoon brut.. jezus kunnen ze niet denken.. 8)7 8)7

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:14

MENSEN LEEEES TOCH EENS!!!! Ze hebben scherpschutters ingeschakeld.

@nils, ik heb ook eens rondgezocht en nagevraagd, maar op 300 meter valt sowieso nog prima te schieten, sterker nog, op 500/600 meter lukt het ook nog, mits het een beetje een knappe schutter is. Het verschil met het schieten van een eland is dat zo'n dier doorgaans wat minder in het open veld te vinden is. Dit was wel een open veld, dan heb je automatisch ook een groter bereik.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:18

hyppolyte schreef:
MENSEN LEEEES TOCH EENS!!!! Ze hebben scherpschutters ingeschakeld.

@nils, ik heb ook eens rondgezocht en nagevraagd, maar op 300 meter valt sowieso nog prima te schieten, sterker nog, op 500/600 meter lukt het ook nog, mits het een beetje een knappe schutter is. Het verschil met het schieten van een eland is dat zo'n dier doorgaans wat minder in het open veld te vinden is. Dit was wel een open veld, dan heb je automatisch ook een groter bereik.

ik heb ook even gezocht, het zou kunnen zijn dat andere mensen andere dingen zeggen. en ik trek conclusies naar wat ik lees op horseandhound en op andere plekken over de wapens vind.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:24

Die mensen zijn ook niet gek en schieten ook niet zomaar een paard dood, maar als ze in dit geval echt gevaarlijk waren (en dat zijn paarden op de snelweg), snap ik deze oplossing ergens wel, het was een kwestie van tijd voordat die paarden botsten met een auto. En als 2 kogels genoeg waren geweest hadden ze het daar wel bij gelaten, ik geloof niet dat ze voor hun lol die paarden vol pompen met lood. daarbij inderdaad wel een beetje vreemd om ze niet gewoon te verdoven.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:30

In het H&H artikel staat helemaal niets over een afstand van 300 meter, dus dat heb je echt totaal uit de lucht gegrepen, tenzij je nog een andere bron hebt waar niemand van weet. Vervolgens is een afstand tot 150 meter gemiddeld voor een gemiddelde en niet geweldig ervaren schutter. Voor een ervaren schutters ligt de maximale schootsafstand een stuk hoger.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:33

hyppolyte schreef:
In het H&H artikel staat helemaal niets over een afstand van 300 meter, dus dat heb je echt totaal uit de lucht gegrepen, tenzij je nog een andere bron hebt waar niemand van weet. Vervolgens is een afstand tot 150 meter gemiddeld voor een gemiddelde en niet geweldig ervaren schutter. Voor een ervaren schutters ligt de maximale schootsafstand een stuk hoger.

According to Ch Supt McMillan, due to the "demeanour" of the first horse, it was not possible for armed officers to come closer than 300m, so all but three of the 18 shots were made with the animal moving erratically and at speed.

http://www.horseandhound.co.uk/news/397/304811.html

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:34

stelletje amateurs .Ik heb jaren aan de schietsport gedaan , zowel met hagel (kleiduiven) als kogel (grootkaliber ) en weet dus best wel wat je met een vuurwapen kunt doen .Als ze 18 kogels nodig hebben om een paard dood te schieten dan is er veel verkeerd gegaan .een verdovingspijl kun je gebruiken op zeer korte afstand en was in dit geval wrs. niet toe te passen .Maar een paard schiet je als geoefend schutter met een goed kaliber geweer en de juiste munitie binnen een afstand van 400 meter in 1 schot dood.Een scherpschutter kan dit wel op een afstand van meer dan 600 meter .Volgens mij hebben ze gewoon met hun dienstpistool met volmantelmunitie op de beesten geschoten .Treurig voor die paarden .

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:41

Dat is dus een heel ander artikel, dan degene die je eerst aanhaalde. Bovendien staat daar heel duidelijk dat het paard pas niet meer benaderbaar was, NADAT het eerste dier was neergeschoten, iets wat ook compleet logisch is :+.

Sorry, ik zeg het verkeerd, maar het artikel spreekt zichzelf hier en daar ook wat tegen:

Citaat:
But local residents were angry at the treatment of the horses after one was shot 18 times, some shots at long range

Niet alle schoten zijn op lange afstand afgevuurd en het lijkt erop dat het eerste dier wel in een keer is afgeschoten, aangezien daar niet over geblèèrd is. Dat is wat ik concludeer uit jouw quote, ze hebben het daarna helemaal niet meer over het eerste paard namelijk.
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 07-01-11 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:48

hyppolyte schreef:
Dat is dus een heel ander artikel, dan degene die je eerst aanhaalde. Bovendien staat daar heel duidelijk dat het paard pas niet meer benaderbaar was, NADAT het eerste dier was neergeschoten, iets wat ook compleet logisch is :+.

Sorry, ik zeg het verkeerd, maar het artikel spreekt zichzelf hier en daar ook wat tegen:

Citaat:
But local residents were angry at the treatment of the horses after one was shot 18 times, some shots at long range

Niet alle schoten zijn op lange afstand afgevuurd en het lijkt erop dat het eerste dier wel in een keer is afgeschoten, aangezien daar niet over gebleerd is.

jah het klopt maar de link die er eerst stond was anders, had sjoert gevraagd om de link naar het originele bericht van het incident erbij te zetten maar hij heeft m vervangen

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:50

Maar de link is juist het oorspronkelijke bericht, de link die je net post is juist het vervolg daarop.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:01

hyppolyte schreef:
Maar de link is juist het oorspronkelijke bericht, de link die je net post is juist het vervolg daarop.

:+ ook goed de link was omgewisseld

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:12

Right, nou ja wazig en verwarrend dus. Neemt niet weg dat het een compleet stompzinnige actie is geweest 8)7. Met een tweetal bekwame schutters hadden ze die paarden waarschijnlijk allebei tegelijkertijd kunnen afschieten, ipv 1 voor 1. Of beter nog, als ze naar de DA hadden geluisterd dan hadden ze de beesten met diezelfde 2 schutters kunnen verdoven.

Dit is ook wel redelijk shocking :j.
Citaat:
An eyewitness said at the time: "It should not have been dealt with in the way it was — like fun target practice."

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:39

Pff, het zullen er twintig worden voor de agent die het ooit in zijn hoofd haalt om mijn duo-penotti neer te schieten. }>

Saleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:27

Jeetje! het zou jou paard maar zijn.. ik weet niet wat ik zou doen hoor met die politieagenten als het mijn paard geweest was.

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:16

God o god, dit snap ik dus niet hé , Waarom nou doodschieten.. kom op zeg

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:36

ongeloofwaardig!!

2 dieren zo afslachten omdat ze gevaar maakten voor de openbare veiligheid?
dus dan maar 18 kogels erin knallen.. echt fckn unbeliefable!

ze hadden in een korte tijd genoeg andere acties kunnen ondernemen
de weg afzetten andere paarden erbij halen een DA erbij van alles maar dit

dit slaat echt alles!!

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 00:34

haleyjames schreef:
ongeloofwaardig!!

2 dieren zo afslachten omdat ze gevaar maakten voor de openbare veiligheid?
dus dan maar 18 kogels erin knallen.. echt fckn unbeliefable!

ze hadden in een korte tijd genoeg andere acties kunnen ondernemen
de weg afzetten andere paarden erbij halen een DA erbij van alles maar dit

dit slaat echt alles!!

zo denk ik dus ook.
belachelijk. :(
ook daar kennen ze heus wel de verdovingspijl, als het niet anders kan.

arme paarden. 18 kogels.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 00:36

ajockeydream schreef:
een kogel of 2 oke..
maar 18 dat is gewoon brut.. jezus kunnen ze niet denken.. 8)7 8)7

wat wou je dan doen, na 2 keer schieten ze maar de snelweg op laten lopen??
veiligheid gaat voor, en ze konden de paarden niet pakken.
waarschijnlijk was dit ook wel de laatste optie.
het is jammer dat het zoveel schoten moesten zijn.
maar helaas is het niet anders.
It's my opinion!!

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 00:52

Bizar... verdoven en het verkeer even stilleggen misschien?!? Wij zien hier toch ook zo vaak afgesloten wegen door bijvoorbeeld een ernstig ongeval of een gekantelde vrachtwagen?!? Bah!

iejoor62

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 01:48

Jammer dat sommigen zo aanvallend reageren :n op andermans meningen...zou best wat minder mogen :j en LovingSonja, ik sluit me bij je aan alhoewel het mss niet mogelijk was.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 02:29

Het enige wat ik dan denk of een verdoving of als hij ligt meteen hoog in het hoofd en klaar. stelletje barbaren arm beest